rare reacties op been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

rare reacties op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 23:20

hoi
ik zat gisteren op meron en in het begin ging het wel redelijk... lekker losstappen en goed buigen.
toen wou ik over in draf legde mijn been aan en kreeg een rare reactie, hij krulde zijn nek op, oren gingen plat in de nek en BOK!
ongeveer elke keer als in mijn been eraan legde gingen zijn oren plat in de nek. ikke dus kijken of hij daar misschein een wonde had of dat de singel niet helemaal goed zat. er was niets aan de hand, en ben er weer opgestapt.
hij deed dus de hele tijd zo, hij maakte rare sprongen en ging bokken als reactie op mijn benen. hij zat gewoon te spelen met mij en ik ben dus ook goed boos geworden.
toen ging het ietsie beter, maar nogsteeds maakte hij rare sprongen, hij bokte en sloeg dan met zijn been naar mijn linkerbeen. terwijl hij daar dus geen wondjes of schuurplekjes had...
hoe kan dit komen? en hoe kan ik dit oplossen?

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 10:06

Misschien had hij last van zijn buik en deed het drijven hem pijn. Het kan ook zijn dat hij onder het werk uit probeert te komen.Ik zou eerst kijken of hij geen last heeft van zijn buik voor je verder rijd.


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 10:08

er staat dus goed in mijn verslag dat ik heb gecontroleerd op schaafplekjes, wondejs E.D.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 10:22

zou het misschien kunnen komen doordat ik hem smorgens een wormkuur heb gegeven?
ik heb savonds gereden....

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 10:42

maar het kan ook inwendig geweest zijn, misschien had ie gewoon buikpijn?? dat kun je aan de buitenkant nl niet zien

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 10:47

Ga er eens met een borstel over de ruggegraad en kijk dan eens hoe hij reageerd ?? Mag wel hard hoor of laat iemand op stal even kijken naar zijn rug vaak komen deze problemen uit de rug of achterhand.

Gooi hem eens even los en kijk dan hoe hij loopt?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 11:53

los en aan de longeerlijn loopt hij perfect... en heeft ie nergens last van

als ik hem borstel staat hij te genieten... als ik bovenop zijn rug stevig poets zakt hij en beetje door, doet hij zijn hoofd naar voren en schuin omhoog en zijn ogen halfdicht.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 12:30

Deed Paddy een paar weken terug ook. Ik ben toch doorgegaan met drijven. ZE moest gewoon leren mijn been te accepteren, wat kan ik immers als ik niet mag drijven?

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 16:06

maar zou het dus kunnen komen dat hij buikpijn had door die wormkuur???
die heb ik dus smorgens gegeven en savonds heb ik gereden..

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:07

Lijkt me sterk. Was deze reactie eenmalig of heeft hij zich meerdere dagen zo gedragen>

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 16:08

als we beginnen met rijden heeft ie het heel af en toe, maar daar rijd ik hem zo doorheen... deze keer heb ik er 1.5 uur opgezeten en gedroeg zich de hele tijd zo

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:12

dan heeft hij van nature een hekel aan dat been. kennelijk vraag jij iets met dat been wat hij moeilijk vindt. Maar je moet niet ophouden met drijven.
Mijn merrie doet dat ook. Zij wil de achterhand naar binnenzetten op de linkerhand, en ik wil haar dan rechtstellen. Op dat moment heeft ze moeite met recht te lopen. Ik corrigeer haar door de buitenteugel er aan te houden en beide handen naar binnen te brengen, waardoor ik de voorhand voor de achterhand zet. Om te voorkomen dat ze dan helemaal naar binnenvalt, drijf ik dan met mijn linkerbeen terug en dan wordt ze kwaad. Ik moet haar dan vervolgens flink voorwaarts rijden en de buitenteugel er goed bij houden, desnoods iets stellen naar rechts (naar buiten). misschien optie voor jou? Wat het probleem bij jou precies is weet ik natuurlijk niet.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 16:19

hij loopt heel veel over de schouder weg en dat corrigeer ik met mijn benen en met mijn buitenteugel...
als ik buiging vraag met mijn been is ie niet blij, maar doet ie het wel.
maar hij deed het toen dus ook gewoon op een voorwaarts drijvend been.. Verward

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:21

op een voorwaarts drijvend been? En wat als je een paar keer overgangen achter elkaar maakt, overgangen naar de draf of overgangen naar de galop? Het kan gewoon protest uit luiheid zijn hoor. Je doet bij drijven namelijk ook vaak beroep op de energie van het paard. Het kost hem toch inspanning.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 16:26

ja op voorwaarts drijvend been...
ik geef altijd eerst een kuithulp, dus mijn kuitspieren aanspannen... daar moet hij van mij op reageren door voorwaarts te gaan, doet ie dat niet, dan geef ik een erg groffe beenhulp en laat hem wel naar voren gaan.
dan neem ik hem weer terug om vervolgens nog een keer die simpele kuithulp te doen en dan reageert hij goed de rest van de tijd dat ik erop zit.
ik maak heel veel overgangen vooral van draf naar stap en weer naar draf, maar ook in draf verzamelen en uitstrekken... de galophulp vind ie nog heel erg moeilijk, reageert ie ook niet goed op, ik moet er altijd het woord galop bijzeggen en dan maar hopen dat ie goed aanspringt.
bij mijn weten geef ik wel de goede galophulp; binnenbeen op de singel wat erin drukt, buitenbeen achter de singel wat begrenst, buitenhand ophouding binnenhand toestaan.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:35

Het is mogelijk dat je paard niet soepel genoeg is in de lendenen. Ik denk dat veel galopperen een hele goede oefening voor hem is. En hem dan rond instellen en met veel sprong laten galopperen. WAnt dan doe je veel beroep op de elasticiteit in de lendenen. Als je dat ook doet bij het losrijden, kan het zijn dat hij het daarna gemakkelijker heeft en dus minder op je been reageert. Dit zou je eens kunnen proberen.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 16:37

hij maakt zich opzich goed rond, maar laat zijn rug niet helemaal los...
zijn galop is heel goed, met groot zweefmoment en enorme passen...
we galopperen redelijk veel aangzien hij dat heel erg leuk vind.
maar zaterdag wou hij niet eens in galop, dat vond ik heel erg raar, want gallopperen vind ie heerlijk

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:43

voorwaartse overgangen en ook tempiwisselingen doen vaak beroep op de lendenen. Als het paard er niet soepel in is, zal hij met zijn hoofd omhoog komen, of op een andere manier protesteren. Zeker in een overgang naar de galop toe.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 16:45

jups, hij komt bij veel overgangen omhoog met zijn hoofd.... doorzitten is ook bijna niet mogelijk omdat hij zijn rug dan vast zet...
ik heb hem wel eens gelongeerd met pessoa, maar hij zat toen alleen maar te bokken naar dat ding achter zijn kont

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:48

gevoelig in de rug dus. Je moet ook niet gaan doorzetten als een paard niet geheel loslaat in de rug. WAnt dan stoor je hem verschrikkelijk en geef je alleen maar MEER aanleiding om de rug weg te drukken en tot verzet. je moet je paard dus soepeler maken in de rug d.m.v. de oefeningen die ik hierboven bijvoorbeeld noemde. Als je paard soepeler is en helemaal loslaat, kun je doorzitten. Maar doe het niet te lang, het paard moet vertrouwen krijgen, dus dit moet je uitbouwen.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 16:50

ik ga alleen doorzitten bij de overgangen... soms nog niet eens, want dan belemmer ik hem...
als hij lekker loopt en ik voel dat zijn rug los komt wil ik wel eens een half rondje doorzitten, maar langer ook echt niet

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:11

Ik heb ook zo'n paard gehad, een notaris x doruto. Dat paard had ook nog eens heel veel beweging in zijn lijf, dus je stoorde hem gemakkelijk. Het eerste half jaar bezig geweest om hem eerst eens zodanig ontspannen te maken dat hij niet meer wegvluchtte onder het zadel en dat ik hem weer met mijn been kon rijden. Het is toch een heel langdurig proces. Vraag veel lengtebuiging van je paard, want als je dat voor elkaar krijgt, wordt hij ook nageeflijker en gaat het hem gemakkelijker af.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 12:46

nou gisteren heb ik weer gereden... met een zweepje erbij, zodat als hij niet reageerde op mijn been ik hem een klein tikje kon geven.
hij was nog gevaarlijker aan het doen dan zaterdag en ben er dan ook gevaarlijk vanaf gepleurd... Boos!
hij maakte echt gemene bokken helemaal rond, en na 5 van die dingen lag ik eraf.
meteen weer opgestapt en toen was ie veel braver Verward misschien was ie wel geschrokken dat hij mij eraf gooide.
maar ik ben hier toch niet blij mee.
ik heb gisteren zijn hele rug gemasseerd, ook met zijn staart gedraaid. elke keer als ik aan zijn staart zit namelijk klemt hij deze helemaal vast aan zijn lichaam, terwijl hij hem normaal gesproken draagt.
ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:01

volgende keer als je hem een tik verkoopt, en je weet dat hij gaat bokken, zet je hem vlak van te voren op een kleine volte, gaat alvast achterover leunen, hou je handen hoog en geef hem er een! Net zo lang totdat hij gaat LOPEN op jouw tik i.p.v. bokken. En dan val je er niet zo snel van af.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 13:03

dat was dus ook de bedoeling... ik kan het goed aanvoelen wanneer hij iets probeert... maar als je hem ook maar iets in de mond gaat zitten komt er een reuze gemene bokt en dan kan je doen wat je wilt maar je krijgt hem niet terug, want zodra je hem terug wilt nemen bokt ie nog meer omdat ie weer druk op de teugels voelt.
het enige wat je kunt doen is dus teugels los zadel vastpakken en wachten tot hij is uitgeraasd.
ik heb er zo wel eens 4 rondjes op gezeten.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 64 bezoekers