Vraagje over uurloon.... wie weet het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Vraagje over uurloon.... wie weet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 19:31

Ik heb 4 maanden gewerkt bij een bedrijf dat in handelt in licenties voor software programma's voor betsekken schrijven voor de woningbouw.

Ik ben daar in Oktober begonnen als 'assistent secretaresse' via het uitzendburo (oftewel kopieren enzo) Begin december werd de secretaresse voor wie ik werkte ontslagen en heb ik haar werk overgenomen (licentiebeheer, gaat veel geld in om) en ook nog een gedeelte van de PR gedaan (PR vrouw kreeg kaakoperatie)
Aan het begin kreeg ik 10 gulden bruot en na mijn functieverandering kreeg ik (na zelf regelen) 10 euro netto.

Ik heb twee secretaresses ingewerkt, en de bibliothecaresse op het licentiebeheer. Nu is er een secr. niet door de proeftijd gekomen, en neemt de bibliothecaresse ontslag. Probleempje: er is dus nu niemand die weet hoe het licentiebeheer werkt. Ze hebben mij nu gevraagd of ik dat voor een aantal uren in de week wil gaan doen (kost nl niet zo heel veel tijd als je weet hoe het zit) en dan mag ik helemaal zelf bepalen wanneer ik kom (aangezien ik studeer). Op de lange termijn moet ik iemand inwerken daarop, maar dan blijft er nog admninistratief werk over voor mij.

De vraag nu dus. Ze willen me een vast contract geven. Leuk, zeg ik, ik wil best een minimum-uren contract. Maar dan wil ik ook een ander loon Haha!
Volgens mijn tante (die personeelsfunctionaris is) val ik dan in schaal 4 ofzo... volgens de vrouwenloonwijzer.nl verdienen mensen in een soortgelijke functie 8,8 euro.

Kan ik 8,8 euro vragen?
Wat details: Het is een nogal klein bedrijf (30 man?) en de afgelopen 6 maanden zijn er al 8 secretaresses geweest die niks waren of ontslagen werden of ontslag namen. Personeelsprobleempje dus. Ik ben 19, heb VWO gedaan, ben begonnen met facility manament (HBO) en heb al 4 maanden daar gewerkt dus weet hoe het bedrijf in elkaar zit. Ik ben feitelijk op dit moment onmisbaar en ze willen me heel graag Extreme duivel Is dit een redelijk uurloon?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Vraagje over uurloon.... wie weet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 20:09

Laura schreef:
Kan ik 8,8 euro vragen?
Wat details: Het is een nogal klein bedrijf (30 man?) en de afgelopen 6 maanden zijn er al 8 secretaresses geweest die niks waren of ontslagen werden of ontslag namen. Personeelsprobleempje dus. Ik ben 19, heb VWO gedaan, ben begonnen met facility manament (HBO) en heb al 4 maanden daar gewerkt dus weet hoe het bedrijf in elkaar zit. Ik ben feitelijk op dit moment onmisbaar en ze willen me heel graag Extreme duivel Is dit een redelijk uurloon?


Het is geen kwestie van vragen, het is een kwestie van moeten krijgen volgens de voor die sector geldende CAO. En als je daarmee akkoord ga, mooi. Zo niet dan moet je onderhandelen! Zoek even in een voor die sector geldend CAO boekje op wat schaal 4 verdient, en in welke trede (=ervaring) je komt (kan je via PZ vragen). Gezien je ervaring in het bedrijf zou ik niet schaal 4.0/4.1 accepteren maar misschien 1 of 2 treden hoger! Zet in op 4.3 minstens.

Succes, Manuel.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:17

Ik wist niet dat er ook nog bepaalde treden in de loonschalen zaten?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:22

Ik zou gewoon proberen om die 10 euro weer te vragen. Die had je ook toen je daar werkte. Ik zie niet waarom je nu voor minder zou moeten komen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Bovendien zijn ze afhankelijk van jou op het moment, en dat kun je tot op zekere hoogte uitbuiten. Extreme duivel

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:40

XoNo schreef:
Ik wist niet dat er ook nog bepaalde treden in de loonschalen zaten?


Treden worden gebruikt om periodieke loonsverhogingen te geven. Om het jaar ga je in trede omhoog, de hoogte vd trede is weer gerelateerd aan de hoogte van de schaal.

Vandaar mijn advies haar ervaring als argument te gebruiken om in te zetten op een hogere trede en zo een hoger salaris te krijgen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 21:41

Esther schreef:
Ik zou gewoon proberen om die 10 euro weer te vragen. Die had je ook toen je daar werkte. Ik zie niet waarom je nu voor minder zou moeten komen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Bovendien zijn ze afhankelijk van jou op het moment, en dat kun je tot op zekere hoogte uitbuiten. Extreme duivel


Omdat ze toen in loondienst was van het uitzendburo en niet van het bedrijf is dit niet van toepassing.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 22:45

Yup, en toen was het GULDEN dus he Haha! Ik zet nu wat hoger in. Manuel, waar kan ik dat van de CAO opzoeken?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:46

Ja hoor, kun je vragen. Bruto of netto? Zeker bruto lijkt het me heel redelijk, zeker gezien de vraag die er naar je is. Je kunt veel voor hun betekenen en daar mogen ze best iets tegenover zetten.
Kwestie van vraag en aanbod. Je willen je graag hebben, dus je kunt best hoog in zetten. Nee heb je, ja kun je krijgen. Je werkt uiteindelijk voor het geld, hoe leuk ook, het is geen liefdadigheid, bij mij in ieder geval niet, ik weet dat ik belangrijk ben in het bedrijf waar ik werk en daar mogen ze best wat tegenover zetten, op hun beurt kunnen ze daar dan ook weer wat voor terug verwachten.

Ik ben 21, werk in de horeca, heb een minimumuren contract en ik verdien netto per uur minder dan €8,80 (niet veel minder hoor en heel ruim boven het CAO, voor dat schijntje ga ik dus echt niet werken!) maar ik krijg ook nog vakantiegeld en vakantiedagen uitbetaald (en fooien wat ook aardig doortikt Knipoog ), dat zijn ook dingen om mee te nemen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 23:29

Laura schreef:
Yup, en toen was het GULDEN dus he Haha! Ik zet nu wat hoger in. Manuel, waar kan ik dat van de CAO opzoeken?


De werkgever hoort de CAO-regels aan elke medewerker (evt. op verzoek) te verstrekken. Zo'n boekje kan je gewoon aan personeelszaken vragen.

Persoonlijk denk ik niet dat je er komt door jouw werkgever het vuur onder z'n schenen te leggen omdat je nu toevallig hun redding bent, maar probeer met goeie argumenten (ervaring, toekomst, ed.) tot een lekker salaris te komen!
Manuel.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 15:21

Zou even aan de belasting dienst navragen wat gunstiger is werken via het uitzendbureau of in vaste dienst. Vooral omdat je student bent en als je teveel verdient je gekort wordt op je geld.

Zelf zou ik liever via het uitzendbureau werken omdat je dan vrijer bent als je wat anders wilt gaan doen. Vooral omdat je dat moet zijn ivm je studie. Het kost hun nu wel geld maar aan de andere kant moeten zij ook veel verzekeringen enz, afsluiten voor je omdat je daar in dienst bent.

Ik weet niet hoeveel urenje per week wilt gaan werken ?? Als het onder de 20 blijft is hetgunstiger om via het uitzendbureau te werken.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 17:46

Tsja, ik mag per jaar 9500 EURO bijverdienen zonder dat ik gekort wordt op de studiefinanciering, dus das aardig wat.

Is het zo dat uitzendbureau dan handiger is? Ik weet wel dat ze dan een bepaald percentage van de loon krijgen en je variabel mag werken, maar als ik een vast contract krijg voor min 6/8 uur per week, mag ik ook zelf mn uren bepalen. Daarnaast leggen ze in mn contract vast dat ik, zodra ik niet meer kan werken ivm mn studie, ik per direct mag stoppen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 17:51

Laura schreef:
Is het zo dat uitzendbureau dan handiger is? Ik weet wel dat ze dan een bepaald percentage van de loon krijgen en je variabel mag werken, maar als ik een vast contract krijg voor min 6/8 uur per week, mag ik ook zelf mn uren bepalen. Daarnaast leggen ze in mn contract vast dat ik, zodra ik niet meer kan werken ivm mn studie, ik per direct mag stoppen.


Als je dat in je contract meekrijgt, wel PER DIRECT, dan zie ik niet in waarom je in jouw geval bij het uitzendburo zou moeten blijven. Die doen het immers ook niet gratis.
Hou er rekening mee dat je bij het uitzendburo met een andere CAO te maken heb dan als je direct in dienst ben vh bedrijf!
Manuel.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 09:47

Daarom zei ik al bel even de belastingdienst zij kunnen je meer vertellen.

Vooral betreft het contract en de flexibiliteit kan het gewoon wat voordelen hebben.