Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:08

http://www.nrps.nl


Het NRPS heeft Power and Paint goedgekeurd. De valkkleurige D-ponyhengst heeft onder drie verschillende amazones vijf keer aan het EK dressuur voor pony’s deelgenomen en dit steeds met zeer goede resultaten.

Inmiddels is Power and Paint 17 jaar, maar nog altijd een imposante ponyhengst met veel uitstraling en bravoure. Een op latere leeftijd opgelopen peesblessure houdt hem qua sportprestaties aan de kant, maar staat een mooie carrière als dekhengst niet in de weg. De goudkleurige hengst was in Duitsland al goedgekeurd in Rijnland en ook het NRPS heeft hem nu, mede dankzij zijn indrukwekkende sportcarrière, met open armen ontvangen.

Power and Paint presteerde achtereenvolgens met Marrigje van Baalen (driemaal deelname EK, beste prestatie: dubbel zilver in 2004), Mara de Vries en Angela Krooswijk. Zijn vierde amazone was Rachel Fokker. Ook voor haar is haar carrière als amazone in een stroomversnelling terecht gekomen dankzij de talentvolle hengst, maar qua rijden moest zij voortijdig afscheid van hem nemen vanwege zijn blessure. Power and Paint stamt van Power Boy uit Golden Dream, een dochter van de internationale dressuurhengst Dancer.
Haar moedersvader is de onvolprezen Welsh hengst Valentino. Golden Dream is ook de moeder van de regerend Europees kampioen dressuur Golden Girl met Antoinette te Riele. Tot dusver heeft ze naast Power and Paint nog drie andere goedgekeurde zonen en enkele succesvolle dochters voortgebracht. Golden Dream’s oudste nakomeling Power and Paint werd gefokt door W. Willems uit het Duitse Meseberg en staat onder NRPS-vlag in Nederland ter dekking bij Hengstenhouderij Korenbloem in Weert.

Verwant artikel:

[VN] Power and Paint wordt verkocht middels executieverkoop

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:09

OK, interessant! Nu krijgt hij vast meer dekkingen vermoed ik.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:14

zo,inderdaad, dit maakt het nog interessanter voor de fokkers.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:45

Was te verwachten dat hij bij het NRPS goedgekeurd zou worden. Past ook heel goed bij dit stamboek vind ik.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:47

Tja dit was toch niet onverwacht of wel?. Denk dat ze dit van te voren al gecheckt hebben anders is hij lang niet zo interessant meer voor dekkingen.

Ben alleen bang dat we nu een wildgroei van Power of Paint veulens alleen omdat de dekprijs laag is en de hengst populair is.

Hopelijk gaan ze wel met beleid fokken anders is de levensverwachting voor deze veulens erg laag.

Bloempjeh_

Berichten: 1641
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Merksplas

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:54

Ik denk dat we ons idd kunnen verwachten aan een hele hoop veulens de komende jaren..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:09

Ik ben benieuwd of hij ook een afstammelingenonderzoek nog moet doorlopen. Mij staat bij dat de nakomelingen die hij heeft heel erg tegenvallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:11

Neonlight schreef:
Ik ben benieuwd of hij ook een afstammelingenonderzoek nog moet doorlopen. Mij staat bij dat de nakomelingen die hij heeft heel erg tegenvallen.


Dit hoor ik steeds vaker, maar ik ben toch wel benieuwd in welk opzicht ze tegenvallen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:12

Ik ook, daarom ben ik ook benieuwd naar een afstammelingenonderzoek. :)

markies
Berichten: 961
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:14

Ik ben dan ook wel benieuwd in welk opzicht ze tegenvallen!?

Charly1989
Berichten: 965
Geregistreerd: 20-03-07
Woonplaats: Dirksland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:15

En terecht!!
Deze toppony verdient een kans om zich ook in de fokkerij te bewijzen.
Heb zelf nog nooit nakommelingen van hem gezien. Ben benieuwd op welk vlak ze dan zouden tegenvallen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:23

Maar dat van die tegenvallende eerdere nakommelingen moet je wel contextueel bekijken.
De pony was toen jong, dus al meer dan 13jaar geleden. Men weet niets van de soort merries die hem toen zijn aangeboden (ponies van nu met pakweg fokmerrie van 10 jaar geleden kan je niet vergelijken)
Hij heeft echter wel een gekeurde hengst gegeven of allessinds toch eentje die het goed in de sport doet of deed. Verder is hij ook niet nadrukkelijk voor de dek gebruikt, maar is hij snel de sport ingegaan met een mooi palmares in duitsland en achteraf in NL.
Ik denk met de juiste merrie's dat deze hengst best wel wat kan bieden. Hij zal zowieso wat maat inbrengen ;-), had heel taktmatige gangen en is toch een rastypische hengst.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:33

Ik zou mijn bonte er wel mee durven dekken hoor!
Krijg je dan trouwens een valkbonte?

markies
Berichten: 961
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 00:02

Ik heb een nakomeling van hem bekeken op internet in een filmpje. Deze pony had hele mooie bewegingen en een super bouw! Ik ben inderdaad ook erg benieuwd wat voor kleuren deze hengst geeft!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 00:19

Ga geen 36 pagina's doorworstelen, maar toen ik in het vorige topic dit opperde werd ik zon beetje voor gek verklaard.
Lijkt me zo dat ieder sportpony stamboek meer dan blij met hem zou zijn.
Ik hoop dat hij, naast zijn talent, zijn ongeëvenaarde werkwilligheid doorgeeft aan zijn kinderen.

cristinaa

Berichten: 306
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Net over de grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 00:23

Ik volg al jaren de Duitse sportpony fokkerij, maar ben nog nooit een "beste" van deze hengst tegen gekomen. Tegenwoordig is het type "Duitse Reitpony" sterk verbeterd. Vraag me af of hij op foto's en veterinair goedgekeurd is ....of is hij via de "achterdeur" binnengehaald om de NRPS-kas te spekken! Een leuke hengst om te zien, maar of hij van toegevoegde waarde is binnen het Stb.??

xMarianne
Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:44

Interessant! :)

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 07:33

yvonnepuntnl schreef:
Ik zou mijn bonte er wel mee durven dekken hoor!
Krijg je dan trouwens een valkbonte?


In een kwart van de gevallen, als jouw merrie heterozygoot voor bont is, en in de helft van de gevallen als jouw pony homozygoot is (dan krijg je geen effen gekleurde veulens). De kans op gewoon gekleurd is net zo groot, al dan niet bont (opnieuw, dat hangt van je merrie af).

De hengst zal altijd 50% verdunning (valk, palomino, of smokey, afhankelijk van of hij homozygoot is of niet voor bruin) vererven, ongeacht de kleur van de merrie.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:17

Had het ook wel min of meer verwacht dat ze hem gingen goedkeuren. Dit is dan zo'n advieskeuring dat ze zeggen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:19

cristinaa schreef:
Ik volg al jaren de Duitse sportpony fokkerij, maar ben nog nooit een "beste" van deze hengst tegen gekomen. Tegenwoordig is het type "Duitse Reitpony" sterk verbeterd. Vraag me af of hij op foto's en veterinair goedgekeurd is ....of is hij via de "achterdeur" binnengehaald om de NRPS-kas te spekken! Een leuke hengst om te zien, maar of hij van toegevoegde waarde is binnen het Stb.??



Tja wat een reactie..
Logisch toch gezien hij amper de fokkerij gedient heeft en de laatste 13jaar volledig op de sport gefocussed werd getraind.

Dat van die criteria. Hij is als jonge hengst goedgekeurd in Duitsland. Heeft daar dus alle criteria doorlopen. Het staat een ander stamboek dan vrij om hem nadien al dan niet te verwelkomen.
Verder heeft hij een staat van verdienste in de sport (welk paard heeft meerdere europese podiumplaatsen bezet met verschillende ruiters?)

En over het 'via de achterdeur binnenhalen' gesproken, vind ik het Totilas verhaal veel vreemder. Daar kraait niemand naar belachelijk hoog dekgeld, voor een hengst die jaren terug niet eens tot de verrichtingen is geraakt en dus ook nog een wilde gok is voor elke fokker. En een keuringsverslag wordt niet meer gepubliceerd, enkel wanneer er een grove bemerking bestaat. Maar ja dat is ook ter interpretatie onderhevig. Want wat is het verschil in een klassen b of C? De ene DA zal mss B zeggen de andere C. Klasse A en B wordt aanvaard als zijn ok aan de KWPN hoogste eisen, een C niet en dient vermeld te worden.
Pas op als sportpaard absoluut een goede hengst, maar is het geen afgewerkt product? Ik ben echt benieuwd naar zijn eerste jaargang en of al die fokkers er op zijn minst hun dekgeld uithalen puur op de kwaliteiten van hun veulens. Want anders is dat toch echt een streep door de rekening en blammage voor de hengst

Net zoals ik ook benieuwd ben naar de P&P veulens. Veel hangt af van de merries die aangeboden worden en ook de natuur. De ene combi werkt immer beter dan de andere.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:55

Totilas kraaide wel degelijk hanen (en kippen) naar. Is ook gepubliceerd waarbij het KWPN stelde dat hij aan de eisen die het KWPN stelt voor oudere hengsten in de sport voldoet.
Wat nog niemand wijzer maakte, maar waar je uit op kan maken dat er wel iets is.
Hengsten met zulke prestaties moet een stamboek gewoon goedkeuren en in geval van Totilas doet men dan een röntgenologisch nakomelingen onderzoek, terwijl de fokkers heel goed weten wat het inhoud.
Omdat P&P al goedgekeurd was, is dat niet zo aan de orde denk ik, ze erkennen gewoon een elders goedgekeurde hengst en hopen sport talent aan het stamboek toe te voegen, heel verstandig
De rest is aan de fokkers

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:05

cristinaa schreef:
Ik volg al jaren de Duitse sportpony fokkerij, maar ben nog nooit een "beste" van deze hengst tegen gekomen. Tegenwoordig is het type "Duitse Reitpony" sterk verbeterd. Vraag me af of hij op foto's en veterinair goedgekeurd is ....of is hij via de "achterdeur" binnengehaald om de NRPS-kas te spekken! Een leuke hengst om te zien, maar of hij van toegevoegde waarde is binnen het Stb.??

Hij is op de foto's goed bevonden heb ik gehoord ;)
Dus wdb zal hij wel goed genoeg in elkaar zitten...
Maar ik vraag me af of je idd niet opeens heel veel mislukte p&p-tjes krijgt aangezien iemand met een hartstikke kromme merrie ook wel zo'n veulentje van hem wil fokken :7 Maar goed zo blijft dat gaan in de fokkerij en ik ben wel benieuwd hoe die het gaat doen :)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:23

Rianneke schreef:
Maar ik vraag me af of je idd niet opeens heel veel mislukte p&p-tjes krijgt aangezien iemand met een hartstikke kromme merrie ook wel zo'n veulentje van hem wil fokken :7 Maar goed zo blijft dat gaan in de fokkerij en ik ben wel benieuwd hoe die het gaat doen :)


Vrees het wel want vind het dek bedrag niet echt hoog dat is voor menig mens te doen in de hoop de nieuwe P&p te fokken......

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:25

Prisca schreef:
Vrees het wel want vind het dek bedrag niet echt hoog dat is voor menig mens te doen in de hoop de nieuwe P&p te fokken......

Dekgelden van het nrps liggen rond de 250 euro voor d pony's dus in dat opzicht is ie wel iets hoger wat de stap misschien iets groter maakt om met hem te dekken....

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Power and Paint nu goedgekeurd bij het NRPS-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:33

Oke nu snap ik waarom er altijd zoveel pony veulens zijn. Dit moet echt een keer aan banden gelegt worden is slecht voor de markt en voor de paarden.