steigeren toestaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

steigeren toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 11:51

Als ik Toscar op de wei zet *heel kort gras* ga ik vaak een beetje met hem spelen.
bv op en neer rennen, dan komt hij me altijd achterna enzo...
Maar soms gooit hij zich dan op!
Gisteren bij me broertje een beetje erg lomp,...
Moet ik dat toelaten? Of meteen afstraffen?
Het is niet echt gemeen ofzo, hij doet het geloof ik meer uit speelzig
heid...
toestaan of niet?
Want gisteren gaf ik hem dus een tik, en toen had hij ineens geen zin meer om te spelen...
Verward

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:53

als het alleen om spelen gaat zou ik het toelaten.
maar als hij het te dichtbij doet zodat het gevaarlijk wordt ilijkt me het beter om af te leren.
Laatst bijgewerkt door Boogiegirl op 12-05-02 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 11:54

Spelen met paarden is levensgevaarlijk.
Een paard snapt niet dat hij zijn paardenmaatje met spelen wel een schop kan geven en jou niet.
Je kan wel nagaan dat zo'n schop voor jou veel meer consequenties heeft als voor zijn maatje.
Een paard moet ten alle tijde duidelijkheid hebben omtrent de plaats die hij bij jou inneemt (rangorde), als jij hem achter je aan laat rennen snapt hij er natuurlijk helemaal niets meer van.

ik ken verschillende verhalen waarbij dit heel verkeerd is afgelopen!

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:13

Ik zou het toch maar afleren,want hij bedoelt het misschien om te spelen omdat hij zijn kracht niet kent.Maar stel je voor dat je zo'n hoef op je kop krijgt!!!!!Da is dus wel nie meer op te spelen.
GRoetjes Julie

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:20

De enige die het af moet leren ben jij.
Stoppen met spelen, spelen doet ie maar met zijn vriendjes.

Verder sluit ik me voor 100% bij sjuimpje aan.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 12:22

ok...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:43

Tuurlijk kan je prima spelen met je paard !
Maar het paard moet wel duidelijk begrijpen dat het niet binnen een meter of 5 van je af gevaarlijke stunts uit mag halen ,
als 'ie dat toch doet is het te gevaarlijk.

Ik speel ook regelmatig met Marena in de wei ,
vaak met haar Jolly-balletje .

Dan schop ik die naar haar toe , of een stuk voor haar (zonder de bedoeling om haar te raken hoor !) en dan gaat ze er lekker knetterend vandoor al bokkend naar de bal , schitterend vind ze dat !

En dan kijkt ze me zo aan van : schop die bal nog 'ns , dan heb ik weer een reden om lekker gek te doen ! Haha! Knipoog

Ook een beetje "longeren" haar los zo "sturen"dat ze in een rondje om me heen loopt/speelt , en soms komt ze met een geheven staart op me af gedraafd , maar ze loopt me echt niet ondersteboven , komt
ze te hard naar m'n zin dan zeg ik er wat van en remt ze af , maar ze komt niet binnen die 5 meter tenzij ik naar haar toe ga voor een knuffeltje.

Ook soms als ze zo patserig op me af komt dan jaag ik haar speels van me af en wil ze wel 'ns een bokje geven van Ieeeks ! Haha! Party!!
Maar dan kijkt ze wel eerst even of ik niet te dichtbij sta , lief !

Dus het kan best maar het beestje moet wel een gezonde afstand bewaren tenzij jij er zelf naartoe gaat .

Achter je aan laten rennen daar moet je idd erg mee oppassen ,
los naast je is prima maar achter je zou ik niet doen ....

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 16:23

je kunt alleen spelen met een paard dat nooit zal doorkomen, met andere woorden: een paard dat zoveel respect voor jou als kuddeleider heeft dat hij ten alle tijde uit jouw ruimte blijft en jou als dominanter ervaart. Jouw paard doet dat duidelijk niet, dus onmiddellijk stoppen met deze spelletjes!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:34

Citaat:
Spelen met paarden is levensgevaarlijk.
Een paard snapt niet dat hij zijn paardenmaatje met spelen wel een schop kan geven en jou niet.
Je kan wel nagaan dat zo'n schop voor jou veel meer consequenties heeft als voor zijn maatje.
Een paard moet ten alle tijde duidelijkheid hebben omtrent de plaats die hij bij jou inneemt (rangorde), als jij hem achter je aan laat rennen snapt hij er natuurlijk helemaal niets meer van.


Hier sluit ik me volledig bij aan !
Het is erg moeilijk om een paard bij te brengen wat onder de categorie "spelen" valt en wat niet (uitzonderingen daargelaten).
Niet doen dus, zo kun je een hoop ellende voorkomen !

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 18:53

ik speel ook altijd met me pony en die stijgert soms ook wel is maar dat gewoon omdat ze opgewonden raken.en ik heb geleerd dat je veel met je paard moet spelen vooral met jonge paarden.
en ik zou gewoon lekker door gaan met spelen hoor zolang ze maar geen drijgende bedoelingen daarmee hebben!

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:05

hoi, ik zou het zeker niet toelaten want het kan super gevaarlijk zijn. Vandaag moest ik bijvoorbeeld werken op de kinderboerderij en toen mijn vriendin in zijn eentje het hengstenveulen van een jaar uit de wei ging halen steigerde hij ook maar wel met zijn hoef tegen haar hoofd. Maar zoals ik las bij jouw op de pagina is hij al 6,5. Ik denk dat het dan niet echt meer af te leren is Verward

Gr xxx Dennis v m