En nu?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 09:31

Ik ben een zogenoemde zwevende kiezer. Politicie gebruiken te moeilijke woorden voor mij, om te begrijpen wat ze nu daadwerkelijk bedoelen (veel dan).
En nu? Nu ligt de campagne stil.
Nu weet ik niet wat ik moet, op wie moet ik stemmen? WIe staat voor wat? Wie zijn de personen achter een lijsttrekker?
Ik mag dit jaar voor het eerst stemmen. Vroeger hebben diverse mensen heel hard gevochten om stemrecht te krijgen, dit wil ik dus niet aan me voorbij laten gaan. Het is mijn recht om te stemmen, en wil daar gebruik van maken ook.
Maar nu? Zonden campagne e.d. Hoe weet een simpel iemand, die geen VWO ofzo heeft, dan op wie ze moet stemmen?
Van mij hadden de campagnes dus absoluut door mogen gaan (misschien op een laag pitje, maar verder wel door)


Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 09:39

volgens mij doen de sites van de verschillende partijen t alweer.
dus www.pvda.nl www.cda.nl www.d66.nl www.vvd.nl www.groenlinks.nl
alleen de site van LPF doet t niet. die verwijst door naar t condoleance register.
verder is t kijken/luisteren van debatten natuurlijk handig (die zijn al ruim voor de verkiezingen te volgen) en natuurlijk in de gaten houden hoe ze zich in de voorgaande regeerperiode gedragen hebben.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 09:44

Via Volkskrant.nl, dossier verkiezingen, 'programma's' kun je ook uittreksels lezen, voor als je minder tijd hebt.
De stemwijzer is er natuurlijk ook nog, alhoewel die niet zo heel geweldig is hoor.

Klasse dat je iig gaat stemmen!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 12:15


If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 14:08

Ook ik mag, net als jij Stef, gaan stemmen voor het eerst. En eigenlijk had ik nog niet helemaal duidelijk waar welke partij nou precies voor stond dus heb ik er gewoon veel over gelezen en tv over gekeken en in vakbladen (over de zorg) die ik lees en in kranten stond ook wat welke partij wilde en vandaar uit heb ik gekozen.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 19:44

Sorry stef... maar die vergelijking met VWO vind ik even onterecht...

Kijk ook eens op stemwijzer.nl. Ikzelf ben al maanden debatten enzo aan het volgen, dus ik weet het wel. Maar toch, als je nu nog moet beslissen...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 20:38

ik moet het ook nog beslissen hoor!
en ik heb echt geen idee waar ik op moet stemmen, interesser me er ook niet echt voor.
misschien stom van me, maar mij interesseert het echt weinig.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:45

Laat ik zeggen dat ik weer opnieuw moet kiezen.

Ik had mijn keus al gemaakt , maar als dan zo'n halvegare vent , Pim zonodig moet vermoorden dan is het toch wel een goede vraag of ik nog steeds goed doe om op die partij te stemmen.

Dus of ik nu wil of niet ik zal de kranten, tv, en internet maar weer eens na moeten lezen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 23:57

waarom onterecht carola?
De meeste debatten zijn in *voor mij* onbegrijpelijke moeilijke politieke bewoordingen.
Kan me goed voorstellen dat iemand met VWO dat wel, of iig beter begrijpt dan ik met niet eens een mavo diploma.
Als ik al aan pepper moet vragen wat ze in hemelsnaam met piƫteit (heb geeneens een enkel idee hoe je het schrijft) bedoelen, tja....

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 08:33

VWO'ers zijn geen mensen die politiek hebben gestudeerd hoor. Ook is het Nederlands op het VWO heel normaal, en niet anders als op de mavo of havo.
Het ligt gewoon aan je intresse in de politiek, niet aan je opleiding.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 08:41

Ergens kan ik je wel volgen Stef.Politieke debatten zijn soms moeilijk te volgen. Er moet meer in de taal van het volk gesproken worden zodat het voor iedereen te begrijpen is.Gehoord bij Barend $ Van Dorp daarin gesteld dat Premier Kok 800 woorden gebruikte en Pim Fortuyn 20.000 en zo zit de politiek dus in elkaar. Moeilijk doen met stoere woorden terwijl Pim misschien wel hetzelfde zei maar op een begrijpelijke taal. Daarin werd ook gesteld dat je minstens VWO hebben moest om ook maar enig zinnetje van alle Politici te kunnen begrijpen. Dus ik kan me Stef haar woorden wel begrijpen.Over regentencultuur gesproken.
Laatst bijgewerkt door greetje op 12-05-02 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 08:54

Cowgirl schreef:
Laat ik zeggen dat ik weer opnieuw moet kiezen.

Ik had mijn keus al gemaakt , maar als dan zo'n halvegare vent , Pim zonodig moet vermoorden dan is het toch wel een goede vraag of ik nog steeds goed doe om op die partij te stemmen.

Dus of ik nu wil of niet ik zal de kranten, tv, en internet maar weer eens na moeten lezen.


Eeeeh ff stomme vraag hoor, maar je stemt toch op een partij om het programma? Toch niet om de persoon? En alssie nou een hartstilstand ofzo had gekregen was je dan ook om gegaan naar een andere partij?
En juist lijst Fortuyn stond voor harder optreden tegen dit soort geweld.

Ik stem gewoon postuum op Pim, ik gun mijn stem gewoon niet aan een andere partij omdat hij nou toevallig doodgeschoten is. Ik sta achter het programma (niet voor 100% maar kan me er beter in vinden dan andere partijen) en dat blijft zo.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 12:19

Nee zo bedoel ik het Vippie.

Pim was in mijn ogen de drijfveer achter LPF, er zitten mensen daar die weinig ervaring hebben, het is alemaal nieuw.
Dus is de vraag redden hun het wel, hebben hun net zo'n grote mond als Pim?

Maar ik heb er gister nog eens over na gedacht en ik denk dat ik maar gewoon bijmijn beslissing blijf.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 13:09

Ik stem gewoon nog op de Lijst Fortuyn. Zekerheden heb je niet. Ok er zitten veel onervaren mensen in en je weet niet hoe het af loopt en hoe ze het gaan doen. Maar dat szelfde geld voor de gevestigde orde ook. Ook die roepen van alles en maken eigenlijk nooit veel waar.
Deze nieuwe partij heeft al zo veel mee moeten maken in zij korte bestaan en ze staan nog overeind. Dat zegt veel vindt ik.
Ze zijn nieuw maar als we ze nu al de kans ontnemen om het goed te doen wordt het nooit wat.
Ik sta achter de denkbeelden van LPF en blijf dus ook op ze stemmen. Als het fout gaat nou dan gaat het maar fout. Mijn stem past momenteel niet meer bij een andere partij en ik wil niet ,niet gaan stemmen.
Als ik me nu terug trek geef ik een moordenaar het recht om mijn gedrag en denkwijze te bepalen en dat ben ik niet van plan. Als we nu allemaal weer terug gaan vallen op de gevestigde orde dan is Pim Fortuyn voor niets gestorven. Dat zou pas echt ENG zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 13:20

Stef, je hoeft geen VWO te hebben om te kunnen bepalen waar je op stemt. Het grootste gedeelte van de bevolking hier in NL heeft geen VWO diploma op zak. Desondanks kan iedereen bepalen op wie hij wil stemmen. De een leest misschien makkelijker een partijprogramma dan de ander, maar ik denk niet dat het volstrekt onbegrijpelijk is. De uitstraling van een partij telt ook mee, die is voor iedereen begrijpelijk.

Als je vragen hebt, stel ze, er is altijd wel iemand die iets kan uitleggen aan je.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-02 22:40

inmiddels is voor mij duidelijk dat er een stel partijen zowiezo afvallen.
VVD
SGP
Christen Unie
CDA
LPF

Blijven er dus over: Groen links, D66, PVDA, LN, SP.

Nu nog uitvogelen wie NU voor wat staat, en wie voor wat stond, en wat daarvan waar gemaakt is (of juist niet)

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:55

ik weet niet waar jij je lijstje op hebt gebaseerd, maar wanneer je LPF en VVD uitsluit kan je LN ook wel in dat rijtje zetten, want dat komt ongeveer op hetzelfde neer als LPF.

Verder is er weer een nieuwe stemwijzer bijgekomen, ik heb em net gedaan op http://iq.pi.net/sbs6/waarstemikop/

Verder kan je gaan naar www.stemwijzer.nl en nog een aantal die ik nu even niet meer weet.
Ik denk dat je het jezelf erg moeilijk gaat maken als je in 3 dagen nog uit moet vogelen wie wat wel of niet heeft gedaan of gaat doen.

Doe een aantal stemwijzers en kijk voor de programmapunten op www.nederlandkiest.nl. Daar staat heel duidelijk wie wat wil gaan doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_Amy, Anoukjuuuhh, Fientj, GoogleAdsense, GrapeshotBot, laran, Loper, petje86, Plonspony, Poety, Punz en 48 bezoekers