En nog een: Oogonderzoek

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

En nog een: Oogonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 23:09

Oogonderzoek

Bij een onderzoek naar het herstel van de oogzenuw wordt, na het beschadigen van de oogzenuw, een neuropathologische stof toegediend in de ogen van ratten. Om een significant resultaat te verkrijgen zijn er twee mogelijkheden- beide ogen van 25 ratten of één oog van 50 ratten inspuiten. Welke kies je?

1. 25, want dan gebruik je zo weinig mogelijk ratten. Het is de plicht van een onderzoeker om zo weinig mogelijk dieren te gebruiken voor onderzoek.

2. Dieren zijn aan ons 'gegeven' om de kwaliteit van ons eigen bestaan te verbeteren. Vanuit dit oogpunt is het wetenschappelijke resultaat het belangrijkste. Afhankelijk daarvan moet je kiezen voor 25 of 50 ratten. Uit de casus blijkt dat het hier niets uitmaakt, dus kun je bij wijzen van spreken een munt opgooien.

3. 50, want als ratten beide ogen missen gaan ze ten eerste gedesoriënteerd functioneren en ten tweede lijden ze eens zoveel pijn. Dat kun je die dieren niet aandoen als het niet strikt noodzakelijk is.

Nulla tenaci invia est via


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 00:39

Ik ga voor optie 3. In mijn ogen moet je in het verband met onderzoeken een zo groot mogelijk aantal mensen/dieren gebruiken om een goed resultaat te krijgen. Ik zou dus ook één oog van 50 ratten gebruiken. Mocht het niet goed aflopen, dan hebben ze altijd nog 1 oog wat goed functioneert.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

jen

Berichten: 3211
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 10:19

ook voor optie 3

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 10:53

ik ook

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 10:56

En wat als ik jullie nou vertel dat de ratten afgemaakt worden als het onderzoek afgerond is?

Nulla tenaci invia est via

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 10:58

Optie 1...
Maar het liefst geen van drieën Scheve mond

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 12:41

Gebruik maar zware criminelen.
Die gene die mensen gemartled en zo hebben.
Hebben ze nog enig nut voor onze maatschappij Haha!

En laat die ratten maar lekker gezond blijven.


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: En nog een: Oogonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 13:03

Margreet schreef:

2. Dieren zijn aan ons 'gegeven' om de kwaliteit van ons eigen bestaan te verbeteren. Vanuit dit oogpunt is het wetenschappelijke resultaat het belangrijkste. Afhankelijk daarvan moet je kiezen voor 25 of 50 ratten.


Ik kies voor optie 2. Alleen met de eerste zin kan ik niet zo veel, voor de rest ga ik er totaal in mee. De wetenschap staat voorop, en het is het belangrijkste dat het onderzoek goed wordt gedaan. Of daar nou 25, 50 of desnoods 10 000 ratten voor nodig zijn, dat maakt me niets uit. Als onderzoeker moet je kiezen waarvan jij denkt (of weet) waar je het beste resultaat mee haalt.

Misschien is dit heel hard en cru, maar ja, that's live!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 23:38

Hmmm... puur vanuit de wetenschap gezien zou ik 50 ratten nemen omdat dat statistisch gezien nauwkeuriger is, voor hetzelfde geval reageert de ene rat anders op het middel dan de andere wanneer je 25 ratten neemt. Ethisch gezien moet je kiezen voor 25 ratten (het committee voor dierproeven zal eerder toestemming geven voor de proef met 25 ratten dan voor 50).

Het ligt er denk ik heel erg aan wat je met het onderzoek wilt bereiken. Is het onderzoek nog in het beginstadium of loopt het tegen het einde? Als het in het beginstadium is bouw het dan rustig op en begin met 25, maar als je in het eindstadium geen risico wilt lopen neem er dan 50.

Hmmm.... klinkt dit bovenstaande logisch?? Verward

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie