KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 07:31

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Wendy Scholten


De inmiddels door VDL Stud naar huis gehaalde verrichtingshengst van Douglas x Baloubet du Rouet was afgelopen donderdag in Stegeren in actie te zien met diverse beschadigingen op de rechterkant van zijn lijf. Navraag wees uit dat hij deze heeft opgelopen naar aanleiding van de karaktertest. De hengst schrok zodanig van een uit de lucht vallende paraplu dat hij zich verwondde aan het lage muurtje in de binnenhal in Stegeren.

De karaktertest onder de verrichtingshengsten werd afgelopen najaar voor het eerst toegepast en met gemengde gevoelens ontvangen door eigenaren. Hun zorg bleek gegrond, want het lage muurtje om de rijpiste is niet afdoende om een paniekerende hengst af te remmen. Een ongelukje met een paard zit in een klein hoekje, maar de vraag is of het KWPN niet teveel onnodige risico heeft genomen.

Johan Knaap, directeur van het KWPN, reageert: "Allereerst wil ik nadrukkelijk stellen dat veiligheid en welzijn van de hengsten voorop staan in het verrichtingsonderzoek. De karaktertesten worden vanzelfsprekend met de grootste voorzichtigheid uitgevoerd en nooit eerder zijn er ongelukken gebeurd. Bij het uitvoeren van de ‘Novel Object test’, waarbij de reactie van het paard op een nieuwe prikkel (paraplu) wordt onderzocht, is een hengst geschrokken en hij heeft zich vervolgens bezeerd. De verwonding was van dien aard dat de hengst wel beoordeeld kon worden op donderdag, maar vanzelfsprekend betreuren we de gang van zaken. We gaan het voorval evalueren en op basis daarvan besluiten of in de toekomst extra voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden."

Tijdens het verrichtingsonderzoek beoordeelt het KWPN de hengsten op hun natuurlijke aanleg, en het onderzoek naar karakter is hiervan een onderdeel. Het begrip ‘karakter’ maakt al jaren onderdeel uit van het fokdoel van het KWPN. Werkwilligheid en een meewerkend karakter zijn immers belangrijke eigenschappen voor het goed presteren van een sportpaard. Het zijn echter wel moeilijk meetbare kenmerken, laat Johan Knaap weten.

"Naar aanleiding van de Kaderdag 2007 is besloten door Fokkerij- en Ledenraad om middels onderzoek karakter objectiever ‘meetbaar’ te maken. De hiervoor wetenschappelijk opgestelde testen en lineair scoreformulier voor te onderzoeken kenmerken zijn uitgebreid getest in de praktijk alvorens ze vorig jaar zijn geïmplementeerd in de aanlegtesten om extra gegevens te verzamelen. De resultaten worden nu nog niet gebruikt door de hengstenkeuringscommissie, die zelf niet aanwezig is bij de uitvoering. Het principe van de karaktertesten is simpel. Je geeft het paard een uitdagende situatie en kijkt hoe het reageert, al dan niet in relatie tot de mens."

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:55

Jeetje ja dan moet je wel zorgen voor een uitermate veilige omgeving als je zoiets wilt doen! ik vraag me af of er geen andere manieren zijn om het karakter te testen.

silfie35

Berichten: 2025
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Lunteren

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:09

Lekker diplomatiek antwoord van het KWPN.........

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:13

Ik snap ook wel dat sportpaarden elke dag in aanraking komen met een uit de lucht vallende open paraplu. Dus dat dat genoodzaakt is te testen is uiteraard meer dan logisch. :P

Kom aan zeg, kunnen ze niet andere testen bedenken die dus meer met de werkelijkheid temaken hebben. Over zijl lopen, overal aangeraakt worden, met een toeter toeteren etc. Dat zijn dingen die dit soort paarden mogelijk tegen kunnen komen, maar hoe groot is de kans dat een ggk dekhengst voor de sport een uit de lucht vallende paraplu tegen komt?
En dat dan in een ruimte waarvan je eigenlijk op voorhand weet dat hij niet aan alle noodzakelijke veiligheidsregels voldoet?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:14

Aannemend dat je zoiets in het midden van een bak van 20 x 40 doet, en niet náást de bakrand/het muurtje, is dat paard dus kennelijk flink wat meters aan de hol gegaan om vervolgens over een muurtje te trachten te klimmen. Lijkt me wél bewezen dat het dier niet erg bomproof is... ;)

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:15

LecyTinker schreef:
Ik snap ook wel dat sportpaarden elke dag in aanraking komen met een uit de lucht vallende open paraplu. Dus dat dat genoodzaakt is te testen is uiteraard meer dan logisch. :P


Buiten bij een wedstrijd waar het regent en waait, en iemands paraplu waait uit z'n handen?
Ik vind testen met een paraplu niet zo gek. Die dingen kom je regelmatig rond een buitenwedstrijd tegen, met slecht weer. Een zeiltje om overheen te lopen daarentegen moet ík nog tegenkomen.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:21

Denk dat dat testen helemaal niet zo verkeerd is. Kijk maar om je heen hoeveel paarden tegenwoordig zo schrikkerig en onvoorspelbaar zijn door het karakter wat er in gefokt is. Er wordt er veel voor profs gefokt wat door een gemiddelde ruiter niet meer veilig te rijden is.

Bob1976

Berichten: 641
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:22

Het gaat niet om de paraplu, maar om het schrikeffect wat het teweeg kan brengen. Het zelfde onderzoek kon ook met een plastic zak of iets dergelijks. Het gaat er om dat je bekijkt wat er gebeurt als men het paard laat schrikken. Een paraplu is gewoon makkelijk om te gebruiken. Jammer dat de omgeving niet veilig genoeg was. Het lijkt me wel interessant om de verschillende reacties van de paarden te zien.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:23

Ibbel schreef:
LecyTinker schreef:
Ik snap ook wel dat sportpaarden elke dag in aanraking komen met een uit de lucht vallende open paraplu. Dus dat dat genoodzaakt is te testen is uiteraard meer dan logisch. :P


Buiten bij een wedstrijd waar het regent en waait, en iemands paraplu waait uit z'n handen?
Ik vind testen met een paraplu niet zo gek. Die dingen kom je regelmatig rond een buitenwedstrijd tegen, met slecht weer. Een zeiltje om overheen te lopen daarentegen moet ík nog tegenkomen.


Daar heb je helemaal gelijk in, maar zijn dat nou echt de testen die uitgevoerd moeten worden bij zo een proef? Vind jij het nou echt heel erg belangrijk dat een hengst daar niet van schrikt? Zelf mijn o zo doorgereden, super brave recreatiepaard kan daar nog van schrikken als ze het niet door zou hebben. Vind het persoonlijk belangrijker dat ze gewoon netjes overal aangeraakt kunnen worden en het getoont kan worden dat ze het vertrouwen in een mens kunnen hebben om over vreemde dingen heen te lopen.
Maar voor er een discussie losbarst... Ik denk dat iedereen andere dingen in een paard verwacht en zoekt en daarom hebben ze bij het kwpn gekozen voor de paraplu test omdat hun DAT belangrijk vonden. Ik heb er alleen een andere mening over!
Maar dat het dier ZO geschrokken is spreekt uiteraard niet in zijn voordeel.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:24

Ik weet het ook niet hoor, maar het is ook wel erg veel in het nieuws die verrichtingsonderzoeken op dit moment. Het rijden van de hengsten is commetaar, nu op deze test. Ik geloof dat de eigenaren van de paarden het allemaal graag anders zien. Misschien moeten ze maar eens goed gaan kijken of het allemaal niet anders kan. Op deze manier blijft er weinig over vande paarden.

plukjes123
Berichten: 26
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:34

Elk paard kan daar van schrikken, van shetlander tot braaf recreatie of zelf een top paard!
In mijn ogen is het alleen maar een schrikreactie opwekken en totaal nutteloos aangezien het ook op andere manieren kan!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:43

plukjes123 schreef:
Elk paard kan daar van schrikken, van shetlander tot braaf recreatie of zelf een top paard!
In mijn ogen is het alleen maar een schrikreactie opwekken en totaal nutteloos aangezien het ook op andere manieren kan!


Nou, kom met een goed idee en geef het door aan het KWPN.

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:53

plukjes123 schreef:
Elk paard kan daar van schrikken, van shetlander tot braaf recreatie of zelf een top paard!
In mijn ogen is het alleen maar een schrikreactie opwekken en totaal nutteloos aangezien het ook op andere manieren kan!


Waarschijnlijk gaat het er niet alleen om of een hengst wel of niet schrikt, maar ook om het herstel na een schrikreactie te bekijken.
Laatst bijgewerkt door The_Stig op 27-05-10 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:55

plukjes123 schreef:
Elk paard kan daar van schrikken, van shetlander tot braaf recreatie of zelf een top paard!
In mijn ogen is het alleen maar een schrikreactie opwekken en totaal nutteloos aangezien het ook op andere manieren kan!


Idd zeker met het paard als vluchtdier in gedachten.
Verder zijn het ook nog eens jonge dieren.

Wat zegt dit over het karakter?? Idd NIETS.
Als ze dat na die tijd nog niet weten en dan zo artficieel moeten testen heb ik wel vragen bij die verrichtingsonderzoeken.

Ze hebben die beesten toch op stal gehad, dus qua karakter moeten ze toch al een hele inschatting kunnen maken (omgang, stalgedrag, rijgedrag etc).

Heb dat paraplu verhaal nooit begrepen. ok dat er iemand met een paraplu staat zoals die gehouden moet worden, maar expres bewegingen maken richting een paard, dat gaat me helemaal voorbij.
Ik heb nog nooit op concours, iemand met een paraplu zien wapperen richting mijn of andermans paarden.

Het zou je paard maar zijn... Paard een nare ervaring bij, dat wss nog lang in zen koppeke zal blijven zitten. Zeker gezien er nu de link is: paraplu-stress-pijn.

Kwpn heeft dit jaar precies wel heel wat weerwerk gekregen, dus een grondige herstructurering is mss wel aan de orde.

Lida3
Berichten: 340
Geregistreerd: 25-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:55

Albert schreef:
plukjes123 schreef:
Elk paard kan daar van schrikken, van shetlander tot braaf recreatie of zelf een top paard!
In mijn ogen is het alleen maar een schrikreactie opwekken en totaal nutteloos aangezien het ook op andere manieren kan!


Nou, kom met een goed idee en geef het door aan het KWPN.


Sinds wanneer luisteren die dan? ;)

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:56

Snap de test wel met de paraplu. Maar het blijft een moment opname hoe een paard in het algemeen daarop reageert. En de ene dag doet hij daar heftiger op reageren dan de andere dag. Dus dan vind ik dat je meerdere testen zo moet doen. Alleen wel zo dat het paard er niets aan over kan houden. Als paarden paniekeren zijn ze niet voorzichtig gaan ze door over en onder alles heen. Dus voorzorg extra lijkt me normaal> Dus iets van kussens langs de randen en zeker hoog genoeg. Dan kunnen de blessures veroorzaakt worden

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:57

jammer dat dit paard gewond is geraakt!

een betere manier om te testen zou ik zo ook niet weten... het is een beetje dubbel allemaal, ze willen graag heeeeel sensibele paarden fokken die zo hoog mogelijk presteren, maar moeten kennelijk dus ook bomproof zijn.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:57

Vraag de bereden politie, Balingehof o.i.d.eens met hun materiaal te komen? Test ze op de manier waarop politiepaarden getest worden? Het hoofdstuk hooligans kun je dan overslaan uiteraard.
Een parapluie hoeft niet verkeerd te zijn, maar wanneer vallen die dingen nou uit de lucht? Laat ze gewoon opsteken en weer inklappen, zoals op buitenwedstrijden ook geregeld gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:58

Het gaat helemaal niet om de paraplu en situaties waarin die hengst in de toekomst wel eens in terecht zou kunnen komen of niet. Het enige wat ze willen weten is hoe het paard op stress reageert en hoe snel het dier daarin hersteld. Schrikt hij en gaat hij daarna op het voorwerp af, blijft hij rondjes rennen of gaat hij in blinde paniek door muren (en dus ook mensen!) heen? Het lijkt me duidelijk dat dit paard hierin terecht gezakt is. Het zegt dus wel degelijk iets over het karakter/temperament van het paard.

Of deze hengst later op concours een paraplu tegen komt zal ze een worst wezen. Ze willen het gedrag van nakomelingen kunnen 'voorspellen'. Je hebt niets aan een vaderdier die helemaal nergens bang voor is (stugkop) maar misschien nog wel veel minder aan een vaderdier die in paniek blind wordt en daarbij mensen in gevaar kan brengen. Daarnaast worden dit soort bemerkingen kenbaar gemaakt en kan de merriehouder ook hengsten gaan selecteren op geschiktheid voor de gemiddelde ruiter. Heb je een hele hete/rillerige merrie dan kan je beter kiezen voor een hengst die in het verrichtingsonderzoek niet zo onder de indruk was van die paraplu.

pauline1
Berichten: 358
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:59

helaas hebben paarden nog niet de schrikreactie van een fiets!! een paard is een vlucht dier,logisch dat een paard van een paraplu schrikt..
die van mij schrokken de eerste keer ook mega van een paraplu en een plastic zak,en de 2 de keer al minder,en na veel oefenen lopen ze er langs.
ik zou me dood schrikken als mijn paard daardoor over iets heen zou vallen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:07

Ik heb deze test heel wat jaartjes geleden gezien.

Toen met jonge paarden. heel leuk om het verschil van karakter te zien.

Sommige gaan als een gek rondjes rennen. Anderen schrikken en rennen weg om op een afstandje te gaan kijken en weer anderen schrikken, rennen weg en gaan vervolgens naar het enge object toe.

Maar dat werd in een kleine binnenbak gedaan waar de paarden niet uit konden en zich niet konden bezeren.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:08

De paraplu-test is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en het komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. Er is gebleken dat de reactie van een paard op de vallende paraplu wel degelijk wat zegt over zijn/haar karakter.

Mijns inziens is het logisch dat het KWPN ook graag het karakter wil testen van de paarden, aangezien het karakter de laatste tijd helemaal "in the picture" is en het ís ook gewoon een belangrijk aspect voor een sportpaard. Echter, het is wel erg slordig dat een jonge potentiele dekhengst zich zo beschadigd heeft, doordat de omgeving waarin de test werd uitgevoerd niet geschikt was. Dat de eigenaren van het paard niet blij zijn, kan ik me dan ook heel goed voorstellen.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:11

Tja uit deze paraplu test kunnen ze lering treffen. Iedereen kent paarden die verschillend op vreemde voorwerpen reageren en het is dan noodzakelijk om de juiste training voor je paard te kiezen, met andere woorden hoe snel / hoe langzaam en met welke voorzichtigheid moet je je paard aan vreemde voorwerpen wennen. Te veel op een keer is niet goed voor bepaalde paarden. De ene reageert ook heftiger op geluiden als op blikcontact met onbekende gekleurde voorwerpen,objecten.

Dus de test zou kunnen worden verbeterd door een paard eerst aan de hand met vreemde voorwerpen in de hal te confronteren die hij nog nooit heeft gezien. Als hij daar aan de hand mee bekend wordt gemaakt en daar al een (heftig) schrikkerig gedrag vertoond hoef je de paraplu test niet te proberen.

Reageert het paard in de eerste instantie koel op dan kan ook de paraplu test gedaan worden.

Zo kun je de test dus in fasen opdelen en wellicht ook beter meetbaar maken.

Deze test is zowieso dubbelzinnig. Er worden paarden gefokt die geacht worden op het hoogste niveau te presteren, hoog in het bloed staan en zeer veel energetisch voer krijgen. De vaderdieren die deze paarden moeten leveren moeten dan ook nog de makste paarden op stal zijn.....

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: KWPN verrichtingshengst raakt gewond door 'paraplu-test'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:13

@HenkB: als je de paarden eerst laat wennen aan het vreemde object, dan werkt de test niet meer. Het doel juist dat de paarden plots een vreemd object zien en dan wordt er gekeken naar de reactie.

Misschien is het verstandig als je je eerst verdiept in de paraplu-test voordat je er een oordeel over velt.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:21

Pletje123 je leest niet.

Ik heb het over het confronteren met vreemde objecten in stappen. Als een paard al bij een blauwe bal in de hal hyper reageert hoef je de paraplu test niet eens te doen. Daar hoef je geen gedragswetenschapper voor te zijn.