Korte staart

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 17:03

Hoi!

Wat vinden jullie van die korte staarten bij boerenpaarden? Wat voor nut heeft dat eigenlijk?
Verward Ik vind het in elk geval maar zielig, hoe kunnen ze zich dan verdedigen tegen de vliegen in de zomer?
Ik zou graag weten wat jullie daarvan vinden!

veel groetjes! Party!!
kikki

Zet allen die paarden buiten!!!!



LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 17:08

couperen mag niet meer.
Het is er voor "nodig":
punt 1 omdat de staart dan niet tussen de werktuigen kan/kon komen
punt 2 omdat het de achterhand een sterker aanzicht geeft.
Ach, whatever, het mag gewoon niet, en ik vind het dus ook niet nodig.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 17:11

Als ik het goed heb Verward werden de staarten gecoupeerd (dat is het woord toch?) omdat het paard dan de staart niet over de leidsels kan brengen en daardoor onbestuurbaar wordt. Later is dit een raskenmerk geworden.
Weet het niet zeker hoor, dit is weer zoiets wat ik van horen en zeggen heb!
Zelf vind ik het erg lelijk!! Tsja en zielig.... ik vind het gewoon niet nodig. Je kunt namelijk de staart op dat moment ook aan de strengen of bomen vastknopen!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 17:36

Ja, en je kunt de staart ook ff inbinden ofzo, toch? niet meteen couperen!?!?!? dat doen ze nu toch ook met keuringen en show's? de staarten inbinden? ziet er veel mooier uit en is nog vriendelijker ook (vind ik)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 17:58

een alternatief voor couperen is de staart net onder de staartwortel afknippen. Ok, is ook niet mooi, en hij kan nog niet veel tegen vliegen doen, maar het is tenminste pijnloos

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:02

Couperen vind ik wel en beetje zielig. Vroeger had het nut, nu niet meer. Ik vind het ook erg lelijk.

Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:07

Weet je dat zeker Stef??? ...dat couperen niet meer mag?
Ik ben namelijk pas nog op de paardenmarkt geweest en daar hadden de Belgen nog gewoon allemaal gecoupeerde staarten. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat men op zo'n groot evenement massaal illegaal bezig is.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:10

Couperen mag niet meer.
Maar misschien hadden ze de staarten van die belgen al gecoupeerd voordat het verboden werd.
Ik vind het wel zielig en ook niet mooi.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:10

Ik heb laatst gehoord dat het couperen op zich niet meer mag. De daad opzich dus. Maar een paard met gecoupeerde staart, tsja is al gebeurt...
Ik weet niet precies hoe dat zit. Ik weet wel dat de oren van honden niet meer gecoupeerd mogen worden, maar ook dat zie je nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:12

Het couperen op zich is verboden. Maar het hebben van een gecoupeerd paard is niet verboden. Dus er zijn nog steeds *GRMBLDEGRMBL*-mensen die stiekem couperen.
Je kan de staart ook gewoon opbinden maar dat is niet "rastypisch" heb ik me laten vertellen door een "kenner".

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:12

Jah, dat van die honden wist ik, bestaat nog niet zo gek lang, dus je zal ze nog wel tegenkomen. Maar van de rest ben ik vaak niet zo op de hoogte Scheve mond\

Megan
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:16

Oh ja, tuurlijk....... Dat zijn natuurlijk paarden van vóór dat verbod. (niet blond, maar nu wel behoorlijk dom, ja)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:22

vorig jaar of 2 jaar terug heeft de DB eindelijk succes behaald met een coupeerverbod.
Echter, het belzen stamboek gooit zijn kont tegen de krib, en wil dat de belzen toch gecoupeerd mogen worden.
Tja, stamboeken vergallen het ras dus zelf op die manier

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 19:56

Inderdaad mag couperen momenteel niet meer. Vroeger was het wel noodzakelijk, om voorgenoemde redenen. Nu is het echter niet meer nodig. ik persoonlijk vind dat stamboeken moeten meegaan met de tijd. Net als bij honden de oren ook niet meer gecoupeerd mogen worden (en dus de raskenmerken van verschillende rassen (bv bouviers en dobermanns) aangepast). Staarten couperen bij honden mag geloof ik nog tot eind dit jaar? Maar bij fokkers is steeds meer vraag naar dieren met een staart. blij toe!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 16:36

Ik vind couuperen afschuwelijk!!!Stel je voor zeg!!
Hier in België zijn dierenverenigingen druk bezig met het verbod dat gaat komen tegen couperen van paardenstaarten, bij honden is het reeds verboden, dacht ik.
Ook dat die paarden de vliegen niet weg kunnen doen in de zomer moet toch een marteling zijn!!!!
Inderdaad, dat de eigenaars van boerenpaarden ofzo de staarten dan ff inbinden hé!!!
Boos! Boos! Heeft er iemand ervaring met dergelijke paardeneigenaars? Wat zeggen ze er zelf van?

Greetz

AgLaRaNnA

-xxx-

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-01 16:52

bedankt voor jullie reacties!

Ik wist niet dat dat reeds verboden was...
Ik kom uit België en we zien hier nog dikwijls (ook jonge) boerenpaarden met gecoupeerde staarten! Boos!
Maar in elk geval goed dat het in Nederland verboden is, ik zal eens nagaan of dat in België ook het geval is...
En anders zullen we moeten gaan protesteren!!! Extreme duivel

Veel groetjes!
kikki Pling

Zet allen die paarden buiten!!!!

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-01 22:43

Het probleem is dat het bezit niet strafbaar is. En op heterdaad betrappen blijkt in de praktijk knap lastig.
De stamboeken willen er ook niet aan. Ik kende iemand met een belg met staat, die haalde op de keuringen nooit eerste premies, terwijl zijn paard toch heel goed was, volgens kenners, echter omdat er een staart aanzat kreeg hij geen eerste premie.
Zo'n jurielid moet niet voor mijn auto gaan staan, een mens kan slecht tegen 2 ton auto.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ejkge, Kaatastrof, Stef_Diva en 15 bezoekers