Ander bit tijdens bosrit??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Ander bit tijdens bosrit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 00:11

Ik had dus een vraagje (duh)!

Tiko reageert niet super op zijn bitje (bustrens, een aardig dikke, lichthgewicht). Ik wil iig tijdens de dressuur niet met een (veel) scherper bit rijden. Hij reageert er wel op, maar loopt er TE makkelijk doorheen.

Nou was ik dus laatst in het bos samen met nog een paardje(navy) **Tiko en Navy zijn errug dol op elkaar**. Elke keer als Navy draaft galoppeert Tiko, maar omdat Navy bijna altijd voorop loopt omdat zijn als draver een stuk sneller is dan Tiko als TInker. Hierdoor loop ie costant te galloperen en als ik hem in draf kan houden loopt ie ver boven zijn tempo. dit zelfde probleem heb ik met sta/draf. Als ik heb inhoud reageert hij gewoon NIET! of ik moet hem scheef zetten, dan lukt het een beetje. Natuurlijk begrijp ik dat hij bij Navy wil blijven, maar hij moet van mij wel blijven luisteren!!! Toen wij later naast elkaar gallopeerden en wij wilde stoppen, stopte Navy en galopeerde Tiko door (komt niet vaak voor dat hij alleen door gaat..) toen ik hem iets rustiger galopje had zette ik heb een beetje scheef, en hij rent zo een zeeeeeeeeer dicht stukje bos is...allemaal bomen, ongelijke bodem, laaghangende takken etc. (AAAAAUUW mijn knieen etc.)
Hij bleef daar maar draven, en ik bleef mijn knieen etc. maar stoten, en het paste helemaal niet (kijk maar de beschadigingen van het zadel!). Ikwas ABSLOLUUT NIET zacht meer in mijn hand! maar hij reageerde gewoon niet!!!!

Mijn vraag: Zou ik in het bos tijdens zo'n buitenrit een scherper bit, en zoja wat voor, in hangen.

Nog een vraag: Moet ik accepteren dat hij Navy volgt in een sneller gang dan ik eigenlijk wil vanwegen 'het kudde instinct'???

Nog eentje: weet iemand een 'nood oplossing' als hij echt niet meer terug gaat, maar het ECHT moet (er komt een weg aan ofzo!)

Ik probeerde m trouwens om te trekken maar dan gaat zijn hoofd naar bijv links (als ik m die kant op om trek) dan trekt hij het met een ruk naar rechts en dan heb ik helemaal nix meer te zeggen, dan kan ik m niet eens meer omtrekken/zijn hoofd opzij krijgen (dit is zo in draf, stap en galop!)

Alvast bedankt

Myrhe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 00:22

Hmm ja daar ben ik nou ook benieuwd naar, ik heb hetzelfde probleem met een paardje hier. Die rende ook bijna een dicht stuk bos in, maar gelukkig kon ik hem er net voor omgooien (wat ook niet zonder gevaar was maar gelukkig stopte hij)

Dit paardje doet het niet alleen als je met anderen rijdt naar ook als je alleen gaat: hij is niet te stuiten en als hij het in zijn hoofd krijgt, luistert hij gewoon niet meer naar de teugelhulpen. Het maakt niet uit of je diep zit, of je ophoudingen maakt, of je rukt, zaagt, of je met je volle gewicht aan de teugels hangt. Het is gewoon eng.

Omgooien is gevaarlijk, omdat het paard zo'n grote snelheid heeft kan het omvallen en dan BOVENOP jou Lips are sealed Als je de ruimte hebt kun je hem op een volte zetten als dat lukt (is soms ook eng want een paard kan dwars door je binnenbeen heen lopen bv waardoor je heel erg scheef kan gaan hangen), maar vaak in het bos of zoals hier in de bergen heb je daar geen plek voor.

Dit paard loopt normaalgesproken op een dubbelgebroken bit maar de laatste keren dat ik ben wezen buitenrijden heb ik een enkelgebroken pelham gebruikt met rubber en dubbele teugel en daar luisterde hij wel naar.

Op advies van anderen heb ik daarvoor al een pessoabit met dubbele teugel bij dit paard gehad en een thiedemanteugel met een enkelgebroken bit maar geen van beide hielp. Misschien voor de jouwe wel?

Ik vind dat een paard, of hij nou achter een ander aanwil of niet volgens zijn kudde-instict of om wat voor reden dan ook, gewoon moet luisteren, zeker buiten, anders is het gewoon gevaarlijk. Als je een paard buiten niet onder controle hebt (vind ik dan, daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn) en er is geen sprake van angst of lichamelijke ongemakken, moet je gewoon maatregelen nemen zodat je die controle terugkrijgt. Met een hulpteugel of een bit waarmee je meer te zeggen hebt. In de bak moet je natuurlijk wel gewoon met je normale bustrens blijven rijden! Cool

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 11:14

Tja, ik heb daar ook een tijd geleden over getwijfeld, wel of geen scherper bit erin als we op buitenrit gingen.....Ik ben alleen tot de conclusie gekomen dat ze er alleen maar "heter" van worden, meer verzet gaan geven en als je heel erg pech hebt en je een paar keer te ruw met je handen bent je een paard overhoudt die niet meer normaal reageert op een zacht bitje. Dit vindt ik trouwens ook gelden voor een martingaal, ze lopen er over het algemeen gewoon doorheen als ze buiten opgewonden raken!

Het schijnt trouwens ook helemaal niet zo goed te zijn om steeds een ander bit in de mond van je paard te hangen, tenzij het hetzelfde bit is maar dan aan een ander hoofdstel.

Ik heb dus besloten als ik eerdaags weer wat met Nappie mag gaan doen dat ik uitsluitend met z'n 2-en of in mijn eentje naar buiten ga en niet als een idioot te gaan racen (deed ik toch al nooit, alleen sommige mensen in een groep wel en dat heeft meerdere malen tot een zeer opgewonden en fel paard geleid waar ik niet blij mee was!). Hij luisterd ook stukke beter naar me als we niet met zoveel mensen naar buiten gaan en als dat goed gaat kunnen we weer beginnen met een wat grotere groep me te rijden.


enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 14:52

Ik zou geen scherper bit nemen, maar je training bijschaven.
Western maakt je paard veel makkelijker te besturen, ook vrijwel alle vormen van natural horsemanship, het lijkt lastiger dan een scherp bit, maar je hebt er uiteindelijk veel meer aan, en je hebt meteen iets vernieuwends om aan te beginnen!

The best thing you can become is yourself

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 15:27

ik zou je aanraden een corectiebit te gebruiken.
Dat help heel erg goed, en als die het eenmaal doorheb kan je hem misschien wel weer verwisselen voor je oude bit. Ook als je wilt dat de mond die te veel word "aangetast"kan je met lossere teugels gaan rijden en het bit dus alleen echt te gebruiken als die echt niet wil stoppen en door je heel loopt. Ik kan zelf ook vele mensen die het hebben gebruikt en het help heel erg goed. En in de bak kan je gewoon met je eigen bit blijven rijden. Hij komt er nu alleen achter wat stoppen is

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 15:50

Hoi Myrthe,

Ik zou geen scherper/ander bit nemen. Tiko is nog vrij jong geloof ik (?) dan zou het jammer zijn nu al met een scherper bit te beginnen.
Eerder zou ik denken aan een martingaaltje.
Dan nog: kan Navy niet langzamer draven? Het kudde-instinct hou je echt niet tegen. Vooral niet al zijn jullie maar met z'n tweeen. Mijn ervaring is dat als paarden boven hun tempo moeten lopen ze vaak alleen maar heet worden (hetzelfde als paarden die de hele tijd onder hun tempo moeten lopen).
Mijn oplossing: Navy iets langzamer, Tiko iets sneller (dan maar in een galopje) of een ander maatje zoeken wiens tempo vergelijkbaar is met Tiko.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-02 16:33

Apple schreef:
Hoi Myrthe,

Ik zou geen scherper/ander bit nemen. Tiko is nog vrij jong geloof ik (?) dan zou het jammer zijn nu al met een scherper bit te beginnen.
Eerder zou ik denken aan een martingaaltje.


Tiko is nu zo'n 1,5 jaar onder het zadel en is (bijna) 7. Niet echt heel jong dus. Martingaal helpt vrees ik niet, want hij gooit zijn hoofd niet in de lucht ofzo.

nog een vraagje aan enedium: Hoe moet ik daar dan aan beginnen??? Vooral het idee Natural Horsemanship trekt mij wel, maar hoe moet k hem dat en mijzelf aanleren???

Ow ja, een van de redenen dat ik dus denk over een scherper bit is omdat het mij veel relaxeder lijkt voor Tiko als hij een met een scherper bitje loopt waardoor ik met een langer teugeltje kan rijden, dan wanneer ik met mijn trensje de hele tijd in zijn smoel loop te sjorren.

Napoleon zei:
Citaat:
Het schijnt trouwens ook helemaal niet zo goed te zijn om steeds een ander bit in de mond van je paard te hangen, tenzij het hetzelfde bit is maar dan aan een ander hoofdstel.

Ik had juist gehoord dat paarden beter reageerde op een bit als je hem afwisselt, omdat ze er anders op den duur makkelijker door heen lopen

Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 17:02

Tiko schreef:
[Napoleon zei:
[quote]
Het schijnt trouwens ook helemaal niet zo goed te zijn om steeds een ander bit in de mond van je paard te hangen, tenzij het hetzelfde bit is maar dan aan een ander hoofdstel.

Ik had juist gehoord dat paarden beter reageerde op een bit als je hem afwisselt, omdat ze er anders op den duur makkelijker door heen lopen

Myrthe
[/quote]

Mijn Instructrice vertelde me dat, zij geeft elke zomer les op Ermelo tijdens die instructieweken, dus heb ik het maar van haar aangenomen, neem aan dat ze wel weet waar ze het over heeft Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 19:51

Probeer iig gewoon mee te draven, als je em gaat tegenhouden en hij wil erachter aan kun je de grootste ongelukken krijgen! Laat Navy anders wat langzamer draven, dat tiko een eerlijk tempo heeft zonder zichzelf dood te lopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers