Worden er ook wel klophengsten goedgekeurd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Worden er ook wel klophengsten goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 15:11

Er is een tijdje wat te doen geweest over klophengsten en nu vroeg ik me af of er klophengsten aangeboden mogen worden en zo ja of er ook goedgekeurde klophengsten bekend zijn.


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 15:15

Denk het niet, want over het algemeen is hun spermakwaliteit niet zo denderend (% levend en bewegend is doorgaans veel lager).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 15:17

Het is ook erfelijk, dus beter niet.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 15:18

Voor zover ik weet zijn klophengsten zelfs helemaal onvruchtbaar, heb er toevallig laatst het een en ander over opgezocht op internet. Werd er alleen niet zo heel veel wijzer van, er werd iig een paar keer gezegd dat klophengsten niet vruchtbaar waren, maar een onderbouwing daarvoor of voorbeelden kon ik niet vinden.

Zoek anders eens met Google op 'cryptorchidie', dat is de wetenschappelijke term voor het niet ingedaald zijn van een of beide testikels. Bij honden, katten en varkens komt het ook voor.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 15:23

Zover ik weet zijn klophengsten gewoon vruchtbaar maar is de sperma kwaliteit id veel minder,
maar als het verder een goed hengst is waarom niet?
Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat het erfelijk zou kunnen zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 15:24

Karin schreef:
Voor zover ik weet zijn klophengsten zelfs helemaal onvruchtbaar


Dat hoeft dus niet, maar als er een merrie drachtig van is, dan is dat meestal omdat men niet wist dat het een klophengst was en dacht dat het een ruin was en dan bij een merrie in de wei werd gezet, na natuurlijke dekking dus. En dan is er vaak nog wel voldoende levend en bewegend sperma aanwezig voor een fertiele dekking. Voor KI moet dat aantal echter groter zijn, omdat het verdund moet worden en vaak zelfs ingevroren, en dat gaat ook nog eens ten koste van de vitaliteit van het sperma.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 15:46

Sjuimpje schreef:
Zover ik weet zijn klophengsten gewoon vruchtbaar maar is de sperma kwaliteit id veel minder,
maar als het verder een goed hengst is waarom niet?
Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat het erfelijk zou kunnen zijn.


Cryptorch: Hengsten waarbij één of beide ballen niet in de balzak zitten, maar in het lieskanaal of in de buikholte. Dit is te verhelpen met een operatie, maar je kan het dier beter castreren, omdat de afwijking erfelijk is. Ook wel klophengsten genoemd.

Sperma ontwikkelt minder goed op lichaamstemperatuur. Buiten het lichaam is het "frisser" en gebeurt de productie optimaal. De bal die in het lichaam zit produceert dus meestal geen vruchtbaar sperma en de hengst is afhankelijk van één bal. Voor de keuring worden ze meestal niet aangebracht omdat ze zowieso afgekeurd worden wegens de erfelijke factor. Men onderzoekt niet eerst hun spermakwaliteit.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 16:01

Volgens mij worden ze niet goedgekeurd, ik heb ook begrepen dat de verkoopprijs van deze paarden minder zijn omdat dit als een gebrek wordt gezien en evt. zou het ook koopontbindend kunnen zijn als je het niet wist voordat je het paard kocht. Weten jullie hier meer van?

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 16:15

Bij het welsh pony stamboek wordt een klophengst absoluut niet goedgekeurd, en ik kan me niet voorstellen dat er een stamboek is waar dat wel wordt gedaan.

Een paar jaar geleden was er een hengst die in Engeland al was goedgekeurd en bij de keuring in NL trok hij een bal op. Zonder pardon werd hij afgekeurd, al was hij al veterinair goedgekeurd in Engeland.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 16:18

*Marije* schreef:
...trok hij een bal op...


Huh? Kan dat zomaar dan? Verward

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 16:20

Als ze het koud hebben ofzo, kunnen ze idd de ballen optrekken en zijn ze veel minder goed te voelen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 16:25

Maar dat zou dus in dit geval betekenen dat-ie 'm heeft opgetrokken en helemaal niet meer heeft neergelaten? Ik bedoel: iedere hengst kan het toch wel eens koud krijgen en dan een bal optrekken (en weer neerlaten), dat hoeft dan toch niet meteen het einde van z'n dekcarrière te betekenen?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 16:28

Karin"]
[quote="*Marije* schreef:
...trok hij een bal op...


Huh? Kan dat zomaar dan? Verward
[/quote]

Ja, meestal helpt het om de hengst dan licht te sederen, dan ontspannen ze en zakt hij weer naar beneden. Helaas lukte dat bij deze hengst niet. Hij was al zo gestressd dat het niet meer hielp. Enkeltje naar huis dus voor hem.
Later heeft een andere dierenarts (thuis) toch echt 2 ballen gevoeld. Het maakte voor de keuring toen al niet meer uit en de hengst heeft met een Engelse Licence ter dekking gestaan.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 18:20

Weet je nog welke hengst dat was? Ik herinner me ook zoiets.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 18:53

Karin"]
[quote="*Marije* schreef:
...trok hij een bal op...


Huh? Kan dat zomaar dan? Verward
[/quote]

Toen we Max net hadden wouden we ook nog ff controleren of het een klophengstje was of niet. Ik kijken, ja hoor 2 ballen. Half uur later, weer kijken(nu samen met Tamara). Ja hoor weer 2 ballen, nog ff voelen of het echt 2 ballen waren en geen huidplooi ofzo('t ging om een mini shet dus het was iig klein). Prima 2 ballen, de ander nog 1x controleren. En toen was d'r nog maar 1 Verward . En een uurtje later zaten d'r weer 2 maar als je d'r ook maar aanzat 'verdween' er 1. Ook als hij er allemaal zand had zitten en ik ging d'r met een borstel langs trok hij ze ook in.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 19:20

nee een klophengst is niet vruchtbaar

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 20:15

Yootha schreef:
Weet je nog welke hengst dat was? Ik herinner me ook zoiets.


Dat was in 1999, Trefeas Explorer van Herman en Ingrid. Een vos van Trefeas Brenin Du (halfbroer van die zwarte merrie van mij).
Ik heb er toch een paar mooie veulens van gezien. Hij is na het dekseizoen weer naar Wales gegaan.
Waarschijnlijk komt er volgend jaar een zoon van hem op de hengstenkeuring.
Explorer zelf staat dacht ik weer bij Huw Davies (Trefeas Stud)

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 22:58

klophengst hoeft niet veel over de vruchtbaarheid te zeggen ik ken zo uit mijn hoofd al twee gevallen van klophengsten die een leuke maar onverwachte baby hebben geproduceerd
de ene was kwart bels kwart haf en half engels volbloed was een leuk pittig stevig merrietje
de ander was kwpn e pony x welshmerrie van 1.40 ofzo ook een heel leuk beestje geworden
maar klophengsten vruchtbaar? kan dus zeker weten wel
groetjes sonja

dromen is leuk, doen is leuker

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:30

chantal1 schreef:
zou het ook koopontbindend kunnen zijn als je het niet wist voordat je het paard kocht. Weten jullie hier meer van?


Het is een koopontbindende factor wanneer je een ruin hebt gekocht die later blijkt, door gedrag ed, toch nog 1 bal in zijn lieskanaal te hebben. Koop kan dan ontbonden omdat het dier niet is wat je kocht.
Het is namelijk wel mogelijk dat klophengsten vruchtbaar zijn, alleen het sperma is van veel mindere kwaliteit in de bal die in het lieskanaal zit. Door de hoge temperatuur. En er wordt ook testosteron geproduceerd wat kan leiden tot (ongewenst) hengstengedrag wat lastig kan zijn, zeker als je denkt een ruin te kopen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:43

*Marije* schreef:
Bij het welsh pony stamboek wordt een klophengst absoluut niet goedgekeurd, en ik kan me niet voorstellen dat er een stamboek is waar dat wel wordt gedaan.


Bij het Welsh pony stamboek in Canada is het wel toegestaan.. Ze doen daar hele studies over het al dan niet erfelijk zijn van het verschijnsel. Ze zijn er nog niet 100% aan uit. In ieder geval vind ik het beter om klophengsten niet te nemen.

matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 19:08

Wij hebben een aantal jaren geleden een dartmoor gekocht en ze zeiden dat hij gecastereerd was, dus dan ga je daar van uit.
Elke keer als hij een merrie zag werdt hij dol en wilde erheen. Ze zeiden tegen ons dat dat kwam omdat hij nog maar net gecastereerd was op late leefdtijd (hij was toen 4).
Maarja in de zomer toen het warm was kwam er opeens nog een bal uitzetten, toen zeiden ze dus dat het een klophengst was.
(Dit was onze eerste pony dus we hadden er nog niet zoveel verstand van. Schijnheilig

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 19:36

Jantien"]
[quote="chantal1 schreef:
zou het ook koopontbindend kunnen zijn als je het niet wist voordat je het paard kocht. Weten jullie hier meer van?


Het is een koopontbindende factor wanneer je een ruin hebt gekocht die later blijkt, door gedrag ed, toch nog 1 bal in zijn lieskanaal te hebben. Koop kan dan ontbonden omdat het dier niet is wat je kocht.
Het is namelijk wel mogelijk dat klophengsten vruchtbaar zijn, alleen het sperma is van veel mindere kwaliteit in de bal die in het lieskanaal zit. Door de hoge temperatuur. En er wordt ook testosteron geproduceerd wat kan leiden tot (ongewenst) hengstengedrag wat lastig kan zijn, zeker als je denkt een ruin te kopen.
[/quote]

Bedankt voor de opheldering!
Ik dacht het al maar wist het niet zeker. Wij hebben jaren geleden ook een klophengst gekocht maar dat wisten we. Heeft idd een behoorlijk karakter en heeft ook in zijn jonge jaren geprobeerd te dekken. En wij maar hopen dat het zou lukken. Not Boos! had een leuk veulen kunnen zijn.
Maar dan zit je toch weer met die erfelijkheidsfactor.
Ik heb ook begrepen dat klophengsten moeilijker kunnen zijn dan "gewone" hengsten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:01

chantal1 schreef:
Ik heb ook begrepen dat klophengsten moeilijker kunnen zijn dan "gewone" hengsten.


Die hogere temperatuur is nl. wel gunstig voor de testosteronproductie. Deze hengsten maken meestal dus meer testosteron aan en zijn wat "heter" dan gewone hengsten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 01:00

Zannekin"]
[quote="chantal1 schreef:
Ik heb ook begrepen dat klophengsten moeilijker kunnen zijn dan "gewone" hengsten.


Die hogere temperatuur is nl. wel gunstig voor de testosteronproductie. Deze hengsten maken meestal dus meer testosteron aan en zijn wat "heter" dan gewone hengsten.
[/quote]

Moet ik hieruit afleiden dat de testosteron-productie in alle gevallen gewoon doorgaat ? Of kan het ook zijn dat de "hengst" zich gaat gedragen als een echte ruin.
Ik heb nl. zo'n geval staan waar beide ballen niet ingedaald zijn. (=nu 2 jaar). Hij staat momenteel bij drie soortgenoten die er wel aan hebben moeten geloven Knipoog Momenteel is hij zelfs de rustigste van het viertal, en laagste in rangorde.

Bertus


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 07:26

Meestal gaat de testosteron productie door, die profiteert van die hoge temperatuur, de zaadproductie niet. Misschien komt het bij jouw hengst nog allemaal op gang en heeft hij nog niet veel merries gezien ofwel heb je geluk....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, XXleonieXX en 63 bezoekers