Handen stil??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Handen stil??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 10:01

Ik heb met rijden het probleem dat ik mijn handen niet stil kan houden. Ze gaan op en neer, zeg maar met de beweging van het lichtrijden mee. Ik heb dat al zo lang als ik rij. Ik probeer altijd wel heel bewust mijn handen stil te houden, maar mijn instructeur of mensen die wel eens mee gaan ( Joleen en Monica) zeggen ook dat ik het dan nog doe, terwijl ik dan het gevoel heb alsof ik ze wel stil hou.
Heeft iemand het zelfde of ooit gehad? En wat kan je er aan doen? Of zijn er nog mensen met tips?
Groetjes
Marijke


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 10:05

Ikzelf heb er (gelukkig) totaal geen last van. M'n zusje heeft er wel een tijdje last van gehad. Bij haar was het net zo, vooral in draf met het bewegen van het lichtrijden mee. Gelukkig gaat het nu al stukken beter.

Het lukte haar gewoon niet om ze stil te houden, terwijl zij dacht dat ze haar handen écht stil had. Zij was veel te stijf in haar armen en schouders. Het is heel belangrijk dat je je armen en schouders goed kan ontspannen, je zult merken dat je handen dan ook meteen een stuk stiller liggen.
Ga niet geforceerd proberen om ze op de plek te houden, maar ga goed ontspannen zitten en neem eventueel zitlessen. Probeer om zo ontspannen mogelijk te zijn en ga (met je onderrug) goed met de beweging van het paard mee. Doe eventueel je ogen dicht om de beweging van het paard beter aan te leren voelen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 10:33

carola schreef:

Het lukte haar gewoon niet om ze stil te houden, terwijl zij dacht dat ze haar handen écht stil had. Zij was veel te stijf in haar armen en schouders. Het is heel belangrijk dat je je armen en schouders goed kan ontspannen, je zult merken dat je handen dan ook meteen een stuk stiller liggen.
Ga niet geforceerd proberen om ze op de plek te houden, maar ga goed ontspannen zitten en neem eventueel zitlessen. Probeer om zo ontspannen mogelijk te zijn en ga (met je onderrug) goed met de beweging van het paard mee. Doe eventueel je ogen dicht om de beweging van het paard beter aan te leren voelen.


Dat heb ik dus ook, echt het gevoel dat ik mijn handen stil heb!! Ik heb idd mijn armen en schouders niet goed ontspannen. Ik doe ook vaak even mijn beugels uit om helemaal ontspannen te gaan zitten, alleen ga ik dan voor mijn gevoel nog meer met mijn handen op en neer. Ik ga het iig allemaal proberen!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 10:36

Echt, ontspannen, dat is de enige oplossing. Ga voor het rijden even rondjes zwaaien met je armen en even schudden om je schouders en armen wat losser te krijgen.
En constant moet je maar in je hoofd houden van; loslaten, naar voren werken, van achter naar voren rijden, loslaten, ... enz... Als je dat de hele tijd in je hoofd hebt, gaat het vanzelf beter.

Je zult zien dat het werkt. Ontspannen is echt de enige manier om je handen goed stil te kunnen houden. En dat heeft natuurlijk weer een gigantisch effect op je paardje.

Sinds m'n zusje lekker ontspannen is, gaat het met rijden tientallen keren beter. Het paard gaat dan ook ontspannen en gaat dan pas écht lopen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 10:47

Dat met mijn armen zwaaien doe ik wel eens tijdens het rijden, en misschien zou ik dat wel wat vaker moeten doen ja!!
Ik denk ook zeker dat het effect heeft op Gabber. Als ik iig met mijn zit al redelijk ontspannen ben dan merk ik dat direct aan hem.
Ik heb nu sinds gisteren een nieuw zadel en toen ik daar opzat om hem uit te proberen zat ik volgens mijn instructeur veeeel beter! Dus ik denk dat het ontspannen van mijn hele lichaam op den duur iets beter gaat worden. Ik denk ook zeker dat je gelijk hebt over het ontspannen, dat daar het met mijn handen ook beter door zou moeten gaan. Hoe lang heeft het bij jouw zusje geduurd voordat ze haar handen stil kon houden? Ik ben niet ongeduldig hoor, ik vraag het me alleen af.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 10:48

Zo'n 2 maanden, maar dan wel 4 x in de week priveles waarbij er constant op gehamerd werd dat ze haar armen moest ontspannen en op haar zit letten. Ze is er dus echt gek van geworden! Extreme duivel
Maar het heeft wel erg snel en goed gewerkt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-02 10:53

Nou dat is idd snel! Alleen wordt er bij mij al 8 jaar op gehamerd dat ik mijn handen stil moet houden!!!!! haha.
Bij mij komt er ook nog bij dat ik altijd te hard ben geweest met mijn hand en gabber daardoor rugproblemen kreeg. Ik moet op heel veel dingen dus goed letten.
Het is toch maar ingewikkeld he dat paardrijden!! haha
Maar ik ga er vandaag meteen mee beginnen!!!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 14:42

Je moet natuurlijk ontspanne en misschien dat het helpt als je de manen ook vastpakt? Of de voorkant van het zadel? Of een riem om de hals en die ook vastpakken? Misschien helpt dat??? Verward

Druk druk druk... Knipoog

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 15:58

Dit heb ik af en toe ook wel eens, als ik zelf moe ben, of me niet goed voel. Het is een kwestie van geen balans, vaak kiep je dan ook wat naar voren. Je moet dus proberen je balans te verbeteren, en je armen en bovenlichaam los van elkaar te kunnen laten bewegen / stilhouden. Maw zitles Misselijk

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 00:26

Ja, komt me heel bekend voor.
Ben nou nog aan het oefenen met 2 duimpjes op de schoft en
dan stilhouden maar. Probeer maar eens, je duimen naar binnen
draaien en op op dezelfde plek op de schoft te houden.
Je ondekt dat vrij snel waar het probleem zit.
Suc6

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 08:38

Pegasus schreef:
Ja, komt me heel bekend voor.
Ben nou nog aan het oefenen met 2 duimpjes op de schoft en
dan stilhouden maar. Probeer maar eens, je duimen naar binnen
draaien en op op dezelfde plek op de schoft te houden.
Je ondekt dat vrij snel waar het probleem zit.
Suc6


Maar dan krijg je toch een heel verkeerde handhouding? Dit lijkt me niet goed. Je moet altijd je handen rechtop houden, en je duimen als een dakje bovenop.....
Zo leer je jezelf weer een ander probleem verkeerd aan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 09:56

Je handen moet je nog steeds gewoon rechtop houden, je gebruikt
je duimen alleen om te helpen ze stil te krijgen. Je merkt
dan gelijk wat je moet doen om ze stil te houden.
En het is maar een oefening die je b.v. 5 minuten doet
en daarna ga je weer normaal verder.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 10:37

Maar dan heb je je handen toch wel érrug laag als je je duimen bij de schoft hebt?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Handen stil??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 10:41

Gabbertje schreef:
Ik heb met rijden het probleem dat ik mijn handen niet stil kan houden. Ze gaan op en neer, zeg maar met de beweging van het lichtrijden mee. Ik heb dat al zo lang als ik rij. Ik probeer altijd wel heel bewust mijn handen stil te houden, maar mijn instructeur of mensen die wel eens mee gaan ( Joleen en Monica) zeggen ook dat ik het dan nog doe, terwijl ik dan het gevoel heb alsof ik ze wel stil hou.
Heeft iemand het zelfde of ooit gehad? En wat kan je er aan doen? Of zijn er nog mensen met tips?
Groetjes
Marijke


Geen onafhankelijke zit is de veelal de oorzaak van een dergelijke ruiterhand. Probeer met veel oefeningen een goede onafhankelijke en ontspannen zit te vinden. Dan komt de hand vanzelf.

Vroeger was het zelfs zo dat voordat je ook maar op een paard mocht rijden eerst zitlessen moest nemen.

Manuel.

Amor Vincit Omnia

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 10:46

Misschien een paar Centered Riding lessen Lachen
Tussen je armen door rijden, je armen zijn een verlengde van de mond van het paard. Zie je armen als tuinslangen, vanaf de schouder moet je ze los kunnen bengelen... het water stroomt langs het bit, want de teugels zijn een verlengde van je arm...
Leg eens een arm achter je rug tijdens het lichtrijden, die openheid die je voelt behoor je normaal te voelen tijdens het rijden...
als je dus verschil voelt kun je goed testen of je wel of niet ontspannen met je armen rijdt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 10:51

orri schreef:
Misschien een paar Centered Riding lessen Lachen
Tussen je armen door rijden, je armen zijn een verlengde van de mond van het paard. Zie je armen als tuinslangen, vanaf de schouder moet je ze los kunnen bengelen... het water stroomt langs het bit, want de teugels zijn een verlengde van je arm...
Leg eens een arm achter je rug tijdens het lichtrijden, die openheid die je voelt behoor je normaal te voelen tijdens het rijden...
als je dus verschil voelt kun je goed testen of je wel of niet ontspannen met je armen rijdt.


Ik zat eerder te denken aan de komende 2 maanden elke dag op een paard te stappen en later draven aan de longe, afgewisseld met en zonder zadel (iig zonder stijgbeugels en hoofdstel).

Verder niets tegen Centered Riding maar ik persoonlijk vind het net iets praktischer. Welke methode je probeert moet je zelf uitmaken.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 10-05-02 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 10:51

Die tips van orri dat zijn goede!
Verder kende ik iemand die had een (zacht) touwtje aan het zadel gedaan (zo'n kleine kinder handvat... Haha! Knipoog ) En dan alleen 'r pinken door het touwtje, je handen gewoon recht op. Maar moet je wel zorgen dat je zeker weet dat íe niet gek doet, andersbreek je jepinken.

:evaw:

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-02 12:28

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! Pling Ik weet zeker dat ik hier iets aan heb!! Ik ga het gewoon allemaal uitproberen en kijken wat voor mij het beste effect heeft!! Ben heel benieuwd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers