Voer en invloed op gedrag paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Voer en invloed op gedrag paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 20:25

Heeft iemand van jullie ervaring met de invloed van voer op je paard?
En dan bedoel ik bijvoorbeeld de mixen van Equiral. Ik hoor hier wel positieve verhalen over maar ik ben nog niet verkocht.
Mijn aapje krijgt nu ongeveer 2 tot 3 kilo biks. Die biks is Pavo Stibro.
Toen hij nog niet beter was kreeg hij net 2 kilo per dag en nu hij weer werkt krijgt hij iets meer. Daarnaast 1,5 plak hooi en staat hij ca.5 uur per dag op wei, ca. halve kilo wortel (ligt ook aan het aanbod), klein half emmertje zemelen met fenegriek en sinds een paar weken biotine.
Pablo is een 8 jarige ruin met een stokmaat van 1.61, 50% engels volbloed, 25% arabier en 25% welsh-cob.
Ik rij ca. 5 keer per week, 1 dag longeren en 1 dag vrij (alleen op wei en als het slecht weer is wat stappen).
Hij ziet er goed uit, glimt je tegemoet, beetje vol doordat hij een tijd niet heeft gewerkt maar niet moddervet.
Wat dat betreft ben ik supertevreden over de Pavo Stibro.
Maar ik vraag me af of er misschien te veel energie in zit. Hij is namelijk zo druk! Met het rijden moet ik hem echt weer aan het werk zetten anders kan ik hem helemaal niet berijden. Al staat hij de halve dag op wei. Met het rijden wordt hij super de super wakker en we vliegen regelmatig de bak door. Hij hoeft maar in de verte een paard te zien, of de paarden op de wei naast de bak moeten even gaan rennen of een wandelaar in de verte heeft een felgekleurde jas aan: meneer heeft geen aandacht meer voor mij en wordt helemaal hyper. Staart gaat omhoog, kop er op of juist helemaal op de borst.
Als ik hem echt heel erg aan het werk zet is het wel minder maar zodra ik dan bijvoorbeeld even langere teugel laat draven hoeft er maar iets te gebeuren en we vliegen weer door de bak. Ook na een uur echt werken hoeft er maar iets te gebeuren en we sjezen weer.
Maar volgens mij valt de energie in de Pavo Stibro nogal mee dus ik vraag me af of het echt uitmaakt als ik hem ander voer zou geven. Andere paarden op stal die meer biks krijgen zijn rustiger dan Pablo.
Voordat hij ziek werd was hij ook wel altijd fel en hij kan nogal fel schrikken van onverwachte zaken. Maar over het algemeen was hij wel iets rustiger dus misschien moet ik gewoon afwachten en wordt hij weer rustiger naarmate we weer meer echt werken. Ik wissel liever niet van voer waar hij het eigenlijk goed op doet zonder wat meer zekerheid te hebben dat het wel zin heeft.
Wat denken jullie?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:01

Moeilijk....
Ik heb wel gemerkt dat goed voer heel veel uitmaakt op de glans, hoeven, attendheid, vrolijkheid, enz. Maar of voer ook het karakter kan veranderen? Ik weet het niet.
Mijn paarden zijn me teveel waard om ze als 'proefkonijn' te laten fungeren. Als het over 5 jaar nog succesvol is en ik hoor dan ook nog veel goede verhalen over, misschien doe ik het dan wel. Maar nu heb ik goed voer, en m'n paarden zien er perfect uit. Ik ga niet veranderen dus.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:07

pavo stibro is toch onderhoudsbrok? daar kan dan toch nooit zo vreslijk veel energie inzitten?? in ieder geval minder dan in sport en prestatiebrok enzo....

succes.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 23:25

Ik denk dat het heel erg verschilt per paard, hoe deze op ander voer reageert. Tiko geven we nu juist voer waar wat meer in zit, hij wordt er met het rijden niet snel van (dat is wel jammer) maar als je hem los hebt lopen, vertoont ie opeens veel meer actie. Hij gaat ook echt spelen met andere paarden en rond rennen enzo (daarvoor stond ie stil te eten).
Maar ik heb ook een tijdje een paard van iemand gereden, die voer kreeg waar volgens mij helemaal niet zoveel inzat en die wilde heel graag lopen en bleef na een uur rijden ook nog veel te snel gaan. Dus of hij er op zal reageren, en zo ja hoe (Tiko dus niet onder het zadel). Hangt denk ik helemaal van je paard af.

Succes ermee

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 00:43

Elk paard heeft zijn eigen karakter maar voer kan wel invloed hebben op een paard. Mijn Tinker reageert veel sterker op de gewone onderhoudsbrok dan de Welshpony's. Als ik hem iets meer voer wordt hij veel actiever (hij is altijd al heel actief) en soms iets te actief. Bij de Welshpony's merk ik het verschil eigenlijk veel minder.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 09:39

Voer heeft erg veel invloed op het karakter van een paard of pony. Zo voeren wij voor de keuring altijd wat meer haver, want daar worden ze wat "wakker" van. Altijd uitkijken, want je kunt ze zelfs te gek maken.

De fabrikant zal zeker weten wat de resultaten zijn. De meeste voeding is al uitgebreidgetest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 10:33

MirageGidran schreef:
pavo stibro is toch onderhoudsbrok? daar kan dan toch nooit zo vreslijk veel energie inzitten?? in ieder geval minder dan in sport en prestatiebrok enzo....

Volgens mij ook. Maar waar haalt hij al die energie vandaan?
Als ik hem sta te poetsen valt hij bijna in slaap maar al wandelend naar de bak wordt meneer weer helemaal wakker Haha!
Equiral beweert dat hun voer zo is afgestemd op karakters dat Pablo er rustiger door zal worden maar wel nog genoeg energie.
Maar ik vind het een beetje eng om zo te gaan proberen omdat hij er nu zo goed uitziet en zo gezond is.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 10:56

joostvangestel schreef:
Voer heeft erg veel invloed op het karakter van een paard of pony. Zo voeren wij voor de keuring altijd wat meer haver, want daar worden ze wat "wakker" van. Altijd uitkijken, want je kunt ze zelfs te gek maken.

De fabrikant zal zeker weten wat de resultaten zijn. De meeste voeding is al uitgebreidgetest.


Ja hier ben ik t wel mee eens, maar je kunt door te veel haver te voeren je paard ook sloom maken!
De haf van mijn buren kreeg iedere dag 1 kg haver en 1 kg bix en sloom dat ie was!!! (ook vééél te dik trouwens) Toen wilden ze m nog meer voerenwant hij moest actief worden Lips are sealed
Dus ik ze voorzichtig uitgelegd (ze denken nl dat ze alles perfect kunnen en zijn snel op hun teentjes getrapt) dat ze ook wel eens konden proberen de haver weg te laten (in stapjes steeds minderen) en daarna niet alleen 's avonds een schep biks maar 2 halve scheppen verdelen over de dag. Dat veranderde het gedrag na een week of 3 al heel erg en omdat ik haar toen steeds meer reed (mn eigen pony was hoog drachtig op dat moment) werd ze ook slanker en actiever, want van energie verbruiken bouw je ook weer energie op en dat was te merken na 6 weken herkende je het beesie niet meer terug, qua gedrag niet en qua lichaam ook niet meer. Ze is eigelijk een luxe haf met arabisch bloed, maar dat was eerst echt niet te zien! Na die 6 weken was ze echt de haf die ze zou moeten zijn. Mooi hoofdje er op lekker wakkere uitstraling en het gedrag was door beter voeren ook wat minder drammerig geworden en wat meer mee-werkend. Dus voer kan heel veel bepalen qua gedrag maar ook qua uiterlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 11:41

Dit staat er op de Pavo site over de Stibro:

In PAVO Stibro zijn de energiewaarde en het eiwitgehalte afgestemd op pony's in de basissport en op paarden die niet intensief getraind worden.
Om een goede gezondheid van paarde of pony te waarborgen, bevat PAVO Stibro een volledige dosering vitaminen en mineralen.
Het lage eiwitgehalte en het hoge vezelgehalte maken PAVO Stibro ook zeer geschikt bij weidegang of naast ruwvoer met een hoog eiwitgehalte zoals kuil.

Eigenschappen
- laag eiwitgehalte
- veel voedingsvezels
- maakt paarden niet fel
- rijk aan granen
- zeer geschikt naast kuilgras
- product zonder haver

Toepassingen
- Voor paarden met lichte arbeid
- Voor pony's
- Voor koudbloedpaarden


Pablo kan dus eigenlijk bijna niet fel worden van dit voer lijkt me. Maar hij vat niet in de doelgroep (hij doet matige arbeid en is zeker geen koudbloed). Ik ga nu ook eens bij Pavo om voedingsadvies vragen.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 19:11

Met pavo heb ik geen ervaring, maar ik weet wel dat voer invloed heeft op karakter! Rocco reageert heel heftig op haver, hij wordt dan helemaal gek. Veel succes!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 21:04

Ik voer mijn paard Equiral Qi en Water, begin duidelijk verandering in haar gedrag te merken (misschien toeval). Qua uiterlijk zie ik geen verschil ze glom altijd al, wel zijn de overvullingen in haar benen minder geworden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 00:08

Mijn pony reageert heel erg sterk op brok. Zeker sportbrok. Ik kan er maar een klein beetje van voeren anders wordt hij enorm druk. Ook in zijn hoofd. Erg kijkerig en schrikkerig en in de omgang wordt hij ook vervelend. Happerig, steeds draaien en nooit rustig stil staan.
Ik wilde hem meer voorwaarts hebben en moest echt de goede hoeveelheid uitvinden, wel voorwaarts, maar niet gek.
Het ene paard reageert heel anders op voer dan het andere. Van Pavo stibro werd hij met tot een anderhalve kilo niet druk. Met pavo 2 sportbrok kon ik maar max. een kwart schep geven.