Noa@ L1 debuut

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noa_M

Berichten: 639
Geregistreerd: 17-08-08

Noa@ L1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 10:32

Hallo!

Gister hebben Noa en ik ons L1 debuut gehad. We zijn sinds januari wedstrijden aan het rijden. Zijn door de B heen gevlogen (3x starten) en zijn in de tussentijd hard blijven trainen om klaar te zijn voor de L1
Noa is een 9 jarige merrie. Zij heeft nooit wedstrijden gelopen en ik heb ze nog nooit gereden.
Samen proberen we te leren en verder te komen. Dat gaat echt niet alltijd even makkelijk, maar ik heb super geluk dat Noa echt een merrie is die voor je wilt werken. Ze doet echt haar best.
Sinds 2 jaar les ik bij deze instructrice en we zijn echt met sprongen vooruit gegaan. (ik zal een vorig topic als link erbij zetten dan kun je het erschil zien.)
Onze moeilijke punten zijn:
- Noa heeft kortere voorbenen dan achterbenen. Ze duikt steeds op de voorhand. Probeer echt zo goed mogelijk vanuit achter te rijden. Maar aangezien ik nog niet zo goed weet wat ik moet voelen, lukt dat niet altijd even goed en is ze me vaak voor. ;(
- Ik heb de neiging om haar tegen te gaan zitten houden. Probeer haar als het waren omhoog te tillen van voor. Heeft natuurlijk geen zin, en ik moet echt gaan leren om los te laten.
- Het wijken is erg moeilijk. Voor rechterbeen gaat heel goed en kan ik haar mooi recht houden. Voor het linkerbeen raak ik haar schouder kwijt. Dan ga ik haar te veel begrensen met mijn rechterteugel met als gevolg dat haar achterhand eerst gaat, en verliest ze takt. Ik moet goed door blijven rijden op mijn buitenbeen. Wel begrensen met mijn rechterteugel maar niet te veel. (lastig lastig lastig)
- De overgangen terug vind ik lastig. Als ik niet goed door blijf rijden duikt ze op de voorhand.

We zijn nu in de les erg bezig om haar meer in balans te rijden. Om haar ontspannen wat meer omhoog te krijgen.

Op de wedstrijd was allemaal erg spannend (was ook meteen de eerste buiten wedstrijd) en ze was erg kijkerig. Normaal is ze altijd super relaxt maar nu was alles eng. Ze sprong steeds weg of drukte zich weg. Zal ook zeker door mijzelf gekomen zijn, aangezien ik echt super zenuwachtig was :o Toch nog 2x eerste geworden (van de 4, dus geen top prestatie :D) met 188 en 190 punten. Ben ik heel tevreden mee. Had het zelf echt nooit verwacht.

Hier eerst het eerdere topic:
[RT-HAW] Noa@work, poging tot dressuren

IDphotos (Ivonka hier op bokt) is gister de foto's komen maken, Ze heeft weer super mooie foto's gemaakt! Heel erg bedankt daarvoor!
We zijn stappend naar de locatie gegaan zijn. Het was ongeveer 30 minuten stappen vanaf stal. Daarna heel even gedraaft en gegaloppeerd. Paar pasjes wijken en hup de ring in. De foto's van de 1e en 2e proef staan ook door elkaar

Dit is nog een draf foto van het inrijden:
Afbeelding

Draf (je ziet echt dat ze nog meer van achter moet komen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit soort stukjes zaten er steeds doorheen. (zo jammer!)
Afbeelding

Galop:
Afbeelding
Afbeelding

Middengalop:
Afbeelding

Wijken linkerbeen (zie die schouden!)
Afbeelding

Wijken rechterbeen (jammer van die spanning, drukt ze zich omhoog. Kunnen we zo veel beter)
Afbeelding

En halthouden en groeten:
Afbeelding

En natuurlijk moesten we ook nog even met de bekers op de foto :D (wat een trotse koppies he :+ )
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Commentaar graag!, maar hou het alsjeblieft netjes.

Baileyheleen
Berichten: 57
Geregistreerd: 15-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:36

Wat een onwijs gaaf paard! Je mag wel trots zijn. Vooral de galop (dat is bij mijn paard nogal een zwakte..) ziet er erg goed uit!

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:37

Ziet er netjes en ontspannen uit! :)

Bob1976

Berichten: 641
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:37

Knap paard en het ziet er keurig uit. Je vertelt iets over kortere achterbenen? Daar zie ik eigenlijk niet veel aan.. paard ziet er 'normaal' uit, mooi zelfs! Als een paard al een kolletje heeft, zou ik zelf nooit een bling-frontdeel omdoen, maar goed, dat is persoonlijk. Wat ik leuk vind aan de foto's dat ze tegen de hand komt, is dat jij ontspannen blijft. Geen geruk en gepluk. Goed gedaan. Succes.

Marije__

Berichten: 3858
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:38

hoi Marthe, wat leuk dat jullie 2x 1e zijn geworden op wedstrijd! Ik vind de foto's er erg goed uitzien. Alleen wat je zelf al zegt, jammer van de spanning op sommige foto's, maar ik denk dat het helemaal goed komt zodra ze wat meer ontspannen is.
Verder vind ik dat je echt een knap paardje hebt! :) ga zo door

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:39

Ten eerste; Wat een super prachtig mooi paard heb je !

Het rijden ziet er heel netjes uit.
Heb eigenlijk helemaal niks op te merken.
Die stukjes wat je zelf al zegt kan je de kop kosten.
Maar goed paarden hebben ook niet altijd hun beste dag hea...
Kan een keertje gebeuren.
Ziet er echt super goed uit hoor...
Ga zeker zo door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:42

Jullie zijn een plaatje om naar te kijken :)
Met de weinige ervaring die jullie nog hebben vind ik eerlijk gezegd die 'mindere' stukjes nog helemaal geen probleem. Je paardje is vrolijk en alert, ik zie dat echt heel veel liever dan die afgestompte dieren die niets meer in de gaten hebben en in de krul getrokken worden hoor. Dit is kwestie van verder trainen en nog iets meer concentratie gedurende de hele proef.
Erg fijne plaatjes!

Ivonka

Berichten: 4948
Geregistreerd: 11-12-05
Woonplaats: Malden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:45

Hey Marthe, zie toevallig je topic.

Nou verdient 2x 1e hoor (ook waren er maar 4 in je klasse)
Wat een mega vooruitgang en jullie gaan als een speer!!
(al tig x gezegt maar jah ;) )
Die storinkjes zijn natuurlijk de spanning van jou en van haar en dat gaat helemaal goed komen. +:)+

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:56

mooie plaatjes hoor! Wat een verschil in spieren van je paard vergeleken met je laatste topic!

omdat het haw is; denk aan je benen!

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:57

Bob1976 schreef:
Knap paard en het ziet er keurig uit. Je vertelt iets over kortere achterbenen? Daar zie ik eigenlijk niet veel aan.. paard ziet er 'normaal' uit, mooi zelfs!


Kortere voorbenen ;)

Ziet er echt heel fijn uit. Als ze bij het wijken over de buitenschouder weg loopt, moet je meer begrenzen met de buitenteugel, probeer met trainen je paard dan zo recht mogelijk te maken en te houden. Als dat goed gaat, heel iets stelling naar binnen vragen, maar die schouder erin houden.

Calvin07
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:27

ziet er keurig uit.en die spanningsmomenten...........joh daar kom je ook wel weer doorheen.je bent echt de enige niet hoor waarbij dat gebeurt zeker niet op een outdoorwedstrijd.

ga zo door ziet er keurig uit.

Noa_M

Berichten: 639
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:31

Bedankt voor jullie reactie :D
@ splinter: Mijn benen idd, die moet ik echt gaan ontspannen en lang maken! Zie je erg goed op die foto!
@ Sonja: dat klopt helemaal van de concentratie. Ik "verlies" gedurende de proef steeds een beetje meer controle. Ipv dat ik blijf rijden en het oplos (zoals je thuis doet), ga ik ervan zitten balen. En ben dan minder met de proef en het rijden bezig... Maar ik denk (hoop :P ) dat het namate je meer wedstrijdenervaring krijgt, je er makkelijker mee om leert gaan. Ik wil het nu allemaal nog te netjes en precies doen.

Vandaag ben ik nog een keer op hetzelfde terrein gestart. Was bij deze wedstrijd mogelijk om 2 dagen te starten, en aangezien het zo in de buurt is er lekker gebruik van gemaakt.
Vandaag was ze al veel relaxter (ikzelf was veel rustiger en merkte zo goed hoe ze gister op me reageerde. Die onrust was echt mijn fout, maar ja leer je weer van) Nog steeds kijkerig (maar zoals ik op de foto\s van gister zag, word ze alleen maar mooier van ;) ) Kon er veel beter aan blijven rijden en had er echt een goed en fijn gevoel over :D
Ik had 189 en 197 punten. De eerste keer met een 8 voor het wijken voor rechterbeen en een 5 voor linkerbeen (die schouder...) en de 2e proef gewoon 2x een 7 voor het wijken! Dus we kunnen het wel! Nog wat slordigheidsfoutjes van mijn kant, maar ook dat zijn weer leerpunten.

Marije__

Berichten: 3858
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Nijmegen

Re: Noa@ L1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:38

Marthe, was dat toevallig aan zo'n wat drukkere weg die langs lindeholt komt? :D waar ze een rijbak, binnenbak geloof ik en 2 ringen op het gras hebben.. ?

jammer van het wijken voor het linkerbeen, maar daar kan je wel mooi aan werken dan :) en verder weer een goede punten score! leuk !

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Noa@ L1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:36

Hoi Marthe

Gefeliciteerd met je prijzen! Je hebt ze echt verdiend, het ziet er echt netjes uit.
Dat wijken komt vanzelf wel goed, zeker als je lest bij Annick
ik heb ook ontzettend veel van haar geleerd.
Ik vind het er netjes en ontspannen uitzien, fijn dat het vandaag nog beter ging dan gister!
Als jullie zo doorgaan vlieg je de L ook uit.

Marije, dit was niet langs die weg in Lindenholt, dat zijn de Mazeppa,s in Nijmegen.
Dit was in Malden, rustig plekje achter de bossen.

lausan
Berichten: 1000
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:11

Nice pics heeft Vonk gemaakt! *D

Jullie gaan echt als een speer! +:)+

Ziet er netjes uit. De draffoto's zijn lekker ontspannen (alleen jammer van het wijken, maar dat komt ook vast wel goed) en netjes; galop is op sommige foto's nog wat gespannen.
Maar komt vast goed!

De eerste foto vind ik echt het fijnste beeld geven :j

(edit: spelfouten)

I_Nicky_I

Berichten: 523
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: Aalten

Re: Noa@ L1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:06

Gefeliciteerd met jullie prijzen. Op sommige foto's zie je inderdaad nog wel wat spanning. Maar uit je laatste post te lezen ging het gisteren al beter. Succes komt vast goed!

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:21

Hey!

Mijn 'groom-combinatie' 8-)

Tjee, als ik nu de foto's uit het oude topic bekijk, is het nu 150% beter :D

Denk aan je kapstokjes en niet meehangen met je hoofd :+

Complimenten aan Ivonka voor de mooie foto's.

PS mijn benen staan er ook nog een keer op :P

_ViolaineHW_

Berichten: 1052
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: oosternijkerk

Re: Noa@ L1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:40

wauw wat zijn jullie een mooie combinatie.. en dan heb je nu dus al weer 5 wp's in het L1 ... zie indd op een paar foto's iets spanning maar een klein beetje spanning vind ik nooit zo erg als er maar aan te rijden valt. meestal lijken die paarden dan net iets mooier.. veel succes verder jullie komen er wel...

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:41

Prachtig paardje, vind dat je haar op heel veel foto's mooi ontspannen aan het lopen hebt. Zoals je zelf al aangeeft duikt ze soms nog wat op de voorhand, ik weet hoe moeilijk het is om een paardje wat achter iets hoger is als voor goed op de achterhand te krijgen, ik probeer dat altijd te verbeteren door het rijden van veel korte overgangen. Ze is niet zo heel erg groot of wel? Let er in galop op dat je voldoende buiging om je binnenbeen houdt op de volte. Wellicht zou je het wijken ook kunnen oefenen op de volte en steeds kleine stukjes wijken, rechtzetten en weer de andere kant op wijken. Nog gefeliciteerd met je punten en prijzen en succes nog in ieder geval, jullie komen er wel.

Joketjeuh
Berichten: 44
Geregistreerd: 10-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:44

Ik vind dat het er heel goed uitzien :)
1 klein tipje.. let erop dat je je hielen goed uitdrukt en soms zijn je tenen ook wel erg ver naar buiten

Noa_M

Berichten: 639
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 16:31

@ lausan: Klopt, in de galop wilt ze nog wel eens het tempo overnemen. Vind het dan erg moeilijk om haar onder me te houden. Vooral ook omdat ze weet dat zogauw we de volte op draaien de middengalop komt. Erg fijn een paard dat meedenkt :D
Die 1e foto was met losrijden. Toen liep ze erg lekker. In de proef kwamen de hekjes erbij (stel je voor dat ze bijten...) en mij zenuwen natuurlijk ;) Dat merk je meteen aan haar.
@ Dressuurgek: haha ja erg mooie benen idd ;) Dat meehangen met mijn hoofd :( Dacht echt dat ik het had afgeleerd... Maar zie het idd nog een aantal keer voorbij komen.
@ _ViolaineHW_: ik vind ook dat Noa er wat mooier van wordt. Voor mijn gevoel trok ze zich er steeds heel erg uit, maar als je de foto's ziet dan valt het erg mee.
@ jaggie: klopt, ze is maar 1.60mtr. Dat is ook wat ik in mijn les meekrijg. Terugrijden (maar wel door blijven rijden) en zogauw ze iets terugkomt weer bijrijden. Of kleine ophoudinkjes maken van voor in het ritme en dan been bij geven. Dat ze net iets omhoog kruipt. Ik merk ook dat als ze niet goed voor mijn been is, ze sneller op de voorhand duikt. Dus lekker vlug voor het been maken. Pff aan zoveel dingen tegelijk denken, zo makkelijk paardrijden :+

Naomi_Star

Berichten: 964
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Noa@ L1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:46

He Marthe!
Ik heb je topic gevonden. Ten eerste kan ik je alleen maar complimenten geven voor je doorzettingsvermogen met Noa. Jullie zijn zeker uit jullie rijdipje gekomen met de juiste begeleiding.
Hier en daar inderdaad wat spanning te zien op de foto's, maar zoals je zelf ook aan geeft is dat deels concentratie. Ik denk dat wanneer je wat vaker wedstrijd hebt gereden en je je meer kunt focussen op het er aan blijven rijden dan op het zitten mokken dat het niet goed gaat je steeds betere proeven neer gaat zetten met Noa :D

NikkiG
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-05-10

Re: Noa@ L1 debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:15

Wauw echt mooie actiefoto's! Die laatste foto is het hem ook helemaal haha, mooi koppie heeft je paard ;)