teugeldruk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 09:12

Ik moet van mijn instructrice Barbiano met teugeldruk rijden van zogezegd een kilo. Zij zegt dat als ik geen teugeldruk heb ik niks te vertellen heb. Maar een paard van mijn vriendin wordt op dit moment ingereden en dat paard loopt echt zonder teugeldruk lekker ontspannen aan de teugel. Wat is jullie mening hierover. Mij lijkt het dat als je geen druk hebt je niet veel te zeggen hebt als er iets gebeurd.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 09:31

Met hoeveel druk je rijdt is per paard erg verschillend. Het is een fabeltje dat je ieder paard met minimale druk zou kunnen rijden. Sommige paarden nemen nu eenmaal meer aanleuning.
Mijn eigen paard loopt op erg weinig teugeldruk. Ik heb toch heus het idee dat ik voldoende te vertellen heb, hij reageert gewoon erg sterk op welke hulp dan ook. Daardoor kan ik mijn hulpen juist minimaliseren en hoef ik niet grof in te werken. Het enige nadeel is dat hij soms die kleine hulpen [met opzet Verward ] door elkaar gaat halen als hij er niet zo'n zin meer in heeft }> . Ik begin dan nog wel eens aan mezelf te twijfelen Verward maar ik geloof dat dat juist zijn opzet is *LOL*.
Net zo goed als dat je ieder paard optimaal laat marcheren in een individueel te bepalen tempo heeft ook ieder paard meer/minder teugeldruk. Ieder paard is weer anders.

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 09:37

Je moet inderdaad wel druk hebben op je teugels.. niet veeeeeel maar wel aanleuning.

Maar kijk bij een paard die net ingereden word is het anders, die hoeft nog niet aan de teugel, dan heb je lekkere losse teugeltjes wel aangenomen natuurlijk , maar dan word ie niet hard in zijn mond.
Dan leerd het paard licht in zijn mond te reageren, en heb je later lichte teugeldruk. Party!!
Ik heb mijn paard ook zelf ingereden , en die reed ik ook met vrij losse teugels , en nu is ze heel gevoelig , heel oplettend , en heb ik lichte druk, om de instructie's te kunnen geven.

Party!! Pling Party!! Kusje Party!!

Nishrina K.N.mijn TOPPER!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 10:14

Ik denk dat en kilo net iets te zwaar is. Ik zou liever uit gaan van een paar ons. Het is inderdaad zo dat als je niets in je handen hebt, dat het paard niet aan het bit is en je zo niet goed kunt controleren of hij goed over de rug loopt. DAarbij kan hij heel makkelijk ontsnappen bij overgangen enz. Omdat jij er niet op tijd bij bent om te controleren.

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 11:10

1 kilo in je handen is niet erg MITS er 2 kilo been bij komt.......

Iets meer teugeldruk is geen ramp; ik heb het zelfs liever als geen teugeldruk, want dan kun je ook nooit een fatsoenlijke aanleuning krijgen. En zeker als je wat verder komt en je paard dus wat meer in de oprichting gaat rijden, is het erg irritant als je "niks in je handen" hebt, dan krijg je het niet mooi voor elkaar.

Dus 1 kilo in je handen is op zich niet verkeerd, als je dan maar zorgt dat je voor 2 kilo impuls erin stopt met zit en benen!

Sonja

PS Hihi, ik zie nu dat Dick heeft zitten Bokken en dat de comp nog op zijn naam ingelogd staat!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dick op 2001-05-04 12:11 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 11:55

eventjes een vraagje Sonja,
bedoel je dat je continu op beendruk rijdt dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 12:20

"Aanleuning is het gewicht van de teugel"
Volgens mij zei Ernest van loon dit in Ruiters en rechters, ik heb het van Rien vd Schaft.
Een "kilo" teugeldruk is absolute onzin. Sorry als ik bot ben. Je kunt een paard zo licht maken als je zelf wilt. Zelf heb ik les van iemand die bij Sjef Janssen traint, en ik heb mijn paarden dus op een heel lichte aanleuning lopen. Ik heb een Trakehner, die is altijd al zo geweest, en een WPNer die toen hij kwam vreselijk zwaar op de hand liep. Met de juiste training is dat veel beter geworden.

Waarom geeft je paard zoveel druk in de hand? Omdat hij "stuwend" loopt vanuit de achterhand, of omdat jij gewoon zit te trekken. Het idee is dat je impuls opwekt in de achterhand, waardoor je paard lichter wordt in de voorhand, en meer verheven gaat lopen. Dit vereist een paard dat volledig los door zijn lijf kan bewegen, en nergens blokkeert.

Begin met tempocontrole, op een kleine beenhulp moet je paard onmiddellijk en onvoorwaardelijk voorwaarts gaan. Daarna laat je je been gewoon afhangen. Hij moet dan in datzelfde tempo door blijven gaan, want jij hebt toch niets veranderd? Het eerste dat ik moest afleren was om elke pas voorwaarts te drijven. Je paard moet zelf naar voor willen. Terug is weer hetzelfde verhaal, je sluit je hand, je paard komt terug, je ontspant je hand en dan...9 vd 10 paarden gaan uit zichzelf weer naar voor, maar daar heb jij toch helemaal geen hulp voor gegeven? Dit klinkt vrij simpel, maar om het echt zo ver door te voeren is nog niet zo eenvoudig.

Ik rijd mijn paarden heel rond. In die opgewekte impuls speel ik met mijn handen tot hij nageeft, dan laat ik "los" (dwz ik doe niets maar houd gewoon contact) nu kun je aanvoelen wat hij doet, als hij onmiddellijk "terugslaat" met zijn hoofd in de oude houding, heeft ie dus onvoldoende nagegeven. et wel, dit kan dus alleen met een paard dat voldoende impuls naar voor heeft. Veel vaker voel je hem scheef worden, of naar een kant weglopen, of zoiets, en dat kun je dan corrigeren.

Het idee achter aanleuning is, dat er een verbinding is tussen de impuls die jij met je been opwekt en wat je met je hand "tegenhoudt". Het is niet zo dat je voor meer impuls meer moet gaan lopen douwen met je been, integendeel. Je moet hem leren op kleinere hulpen te reageren. Een paard dat nog niet zoveel kracht heeft, kan niet zoveel kracht aan zijn beweging meegeven dat hij swingend begint te bewegen (vgl passage bijvoorbeeld) Been en hand moeten in overeenstemming met elkaar zijn. Ik vind het een beetje moeilijk om op papier te zetten wat ik op m'n paard voel, maar ik hoop dat je het begrijpt, anders vind ik het leuk er een beetje over te discussieren dus plaats graag opmerkingen of vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 12:23

trouwens....

ik vind het dan wel kicken om in de paardenkrant te lezen dat Sonja Gademann met die fantastische Jup van d'r met precies hetzelfde werk bezig is als ik!! Ik hoop dat die van mij ooit ook zo goed worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 13:53

Ik kan me helemaal vinden in je verhaal Zep.

Maar ik heb toch wel 1 kanttekening. Het is gewoon echt een fabeltje dat je je paard zo licht kunt maken als je zelf wilt. Toevallig heb ik het daar ongeveer een maand geleden over gehad met mijn instructrice.
Ze heeft een stuk of 20 paarden in training, de paarden worden allemaal door dezelfde ruiter gereden en ook in hetzelfde systeem, maar toch is voor ieder paard de aanleuning anders.
En daarbij komt ook nog dat de aanleuning per oefening verschilt! Denk maar eens aan het verschil in aanleunig bij een uitgestrekte draf, waar je als ruiter goed moet begrenzen en de aanleuning bij een arbeidspirouette waar het paard zich veel meer moet gaan dragen.
Je moet er absoluut altijd naar streven je paard zo licht mogelijk te maken op welke hulp dan ook. Maar bij paarden met veel bloed is dat makkelijker dan bij paarden met minder bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 14:48

Jippie: nee ik bedoel niet dat je tijdens de hele training continu met je benen gaat zitten werken, maar juist tijdens die oefeningen waarbij je meer gewicht in je handen krijgt: dan zorg je voor extra impuls van achteren (zit en benen) waardoor je het paard extra naar je hand toe gaat rijden.
Ik geloof er niet in dat je elk paard de hele training door superlicht kunt hebben. Tuurlijk blijf je er naar streven om je aanleuning zo licht en vriendelijk mogelijk te houden, maar ik vind het helemaal niet erg om eens "wat meer" in de hand te hebben, MITS daar een boel been en zit bij komt (dus niet door te trekken extra gewicht krijgen).
Hmmm, nog steeds niet helemaal super uitgelegd, maar snappie??

Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 20:57

Ja snap het!
Wat je in je hand voelt is als het goed is het achterbeen. Je paard zal bij nieuwe dingen (die meestal wat moeilijker zijn) vaak wat zwaarder worden doordat ie wat meer aanleuning zoekt. In principe kun je alle druk die van het paard komt en niet naar je zin is met ophoudingen vanuit je been lichter maken. Een licht verend contact is wat je wilt, maar niet altijd wat er op dat moment is.
Alle druk die van de ruiter komt en het paard niet naar de zin is, kun je oplossen door goed te letten op wat je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 21:03

Eh.... ja dat bedoel ik. Hahaha, weer eens gered door Lov! *LOL* Thanks!

Sonja

Rachel
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: you

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 21:40

Een paard hoort altijd op je benen te reageren. Je mag druk op de teugels uitoefenen als je jezelf ook daarna ontspant. Dat wil zeggen dat je met je teugels vraagt ( om na te geven, om te ontspannen ) Als je teveel druk op je teugels legt zonder weer te ontspannen, is dat erg vervelend voor het paard ( denk aan protesteren door het hoofd te schudden ) en het dier word hard in de mond. In erge gevallen krijgt het wondjes op de tong ( blaren ) en in de mondhoeken. Kortom ( ik zit weer een end weg te banketstaaf Party!! )

Je moet met je benen sturen en druk uitoefenen. De teugels hou je eraan en daarmee vraag je voorzichtig om na te geven en te ontspannen ...

O yeah ... If you don't like me, sue me ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 22:42

Had vanavond les en heb er nog eens naar gevraagd. Volgens mijn trainer geeft ieder paard wel een ander gevoel, maar kun je ze uiteindelijk allemaal net zo licht of zwaar(maar dat wil je niet) maken als je zelf wilt. Hij vind dat 1 van de resultaten van het op vergaande controle gerichte systeem van Sjef Janssen. De aanleuning moet voor 100% van jou zijn, maar veel mensen komen niet verder dan de helft. Een paard dat zwaarder in de hand loopt in een bepaalde oefening kan de gevraagde oefening niet zo volledig aan als je zou willen. Het hangt er een beetje van af wat je precies doet. In die uitgestrekte draf bijvoorbeeld, kan het paard de gevraagde impuls nog niet volledig verwerken, maar goed zolang dat binnen de perken blijft is er nietzoveel aan de hand, en je moet niet vergeten dat ze niet allemaal van nature zo los en soepel zijn als een Bonfire!! Hij zei er wel bij dat het in die ideale gevallen ook gaat om de ideale paarden, de Bonfires en de Gigolo's. Zelfs zijn Grand Prix paartd is nog niet zo perfect, maar dat geeft niets want zo blijf je aan het rijden. Oef bedankt, ja ik ga maar weer vrolijk verder met tempowisselingen en spelen met de hoofd-halshouding...

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 10:15

Zep: Precies die zin van Van Loon kwam ook direct in mij op....ik roep dat echt vaak.

Je hebt af ent oe weleens wat druk nosig, met verzamelen in galop mn heb ik weleens wat druk, maar dat moet ik dan ook direct weer proberen af te bouwen van m'n instructrice.

Dat je niks te vertellen hebt zonder druk is echt onzin hoor, je belemmert een paard alleen maar in z'n lopen als je constant veel druk hebt!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 11:01

De laatste tijd heb ik m'n paarden heel lekker aan het lopen. Rond, licht in de hand, en op eigen benen, swingend door de baan. Bij m'n vorige trainer gingen ze ook zo, maar dan had ik 100 kilo in m'n handen en moest ik ze elke pas naar voor "douwen". Nu doen ze het volledig op eigen kracht, en mij bevalt dat een stuk beter! Paardrijden is geen spierballensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 11:15

Precies, het gaat er allemaal om om je paard zo te rijden dat ie in staat is om zichzelf te dragen en om zijn lichaamsbeheersing. Het mooiste is als ze licht en luchtig alles aankunnen wat je van ze vraagt, maar daar gaat veel werk en tijd in zitten.
Als je zelf de teugels wat korter pakt, moet je ook in staat zijn om mee te veren zodra je paard dat van je vraagt.
Wat betreft paarden die helemaal geen druk aangeven of willen aannemen, die lopen meestal achter het been en achter het bit. Dit vereist weer een hele andere benadering. Zodra het lukt om het paard weer voor je been te krijgen komt de aanleuning ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 12:51

Grappig dat je over "voor het been" begint. Ik heb die kreet altijd opgevat als "je moet heel snelle reactie aan je beenhulp hebben". Nu heb ik les in het engels, en mijn trainer heeft het over "in front of your leg" (of soms ook "behind the leg") en inderdaad, zo moet het ook voelen, voor je uit, maar ik had er nog nooit zo over nagedacht.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 13:34

Ik ben het hier allemaal mee eens. Ik kan me niet overal in vinden.
Met de opmerking een paard kun je zo licht maken als je zelf wilt ben ik het niet mee eens. Elk paard is weer anders en elk paard geeft weer een ander gevoel dus kun je je paard niet zo licht maken zoasl je zelf wilt want elk paard is weer anders en elk paard is dus weer anders van achteren, waar dus die druk vandaan komt.
NOg een ander onderwerp wat hier ook te pas komt. Je rijd niet constant op je benen want als jij alleen maar met je benen rijd doe je iets verkeerd. Het moet een SAMENSPEL van de hulpen zijn. Ik ben hier nogal fanatiek in omdat mijn zus verschrikkelijk eigenwijs en is en nogal wat dingen verkeerd doet. Ik word hier niet goed van.
Groetjes!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 14:34

Voor het been.....als je er over nadenkt, inderdaad iets anders dan ik dacht.

Maar op mij komt het ook over als een gevoel. Als ik nu een overgang van stap naar draf maak (en da's moeilijk datn dat ik altijd dacht) moet ze 'klein' wegdraven, vanuit de achterhand.
Als dat lukt, is dat volgens mij het 'voor je been gevoel', dat ze stijgt als je de overgang vraagt en dus als je been geeft.
Is dit te volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 14:47

Steef, het kan wel, maar kost bij sommige paarden verschrikkelijk veel tijd.
Constant drijven is niet wat bedoeld wordt, maar het is wel zo dat je been er altijd is. Je voelt je paard altijd en je paard voelt jou altijd.
Voor je been zijn is ook dat je een snelle reactie krijgt. Maar het is ook dat je paard respect heeft voor je been (wat er dus altijd is). En dus altijd let op je been. Hoe meer je paard dat doet, hoe kleiner de hulpen kunnen worden. Als je paard achter het been loopt, dan moet je dus steeds drijven en dat is erg vermoeiend.
Wat Rieja beschrijft over het aandraven is ook nog iets meer dan alleen voor je been. Maar hij is zeker voor je been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 15:52

Wat Rieja beschrijft is precies wat ik bedoel, alleen zou je het de hele tijd moeten voelen, maar dit is een heel duidelijk voorbeeld. Mijn trainer genruikt de verschillende ideeën achter "voor het been" naast elkaar. Hij heeft het over "in front of the leg" (of "behind" natuurlijk) en over "make him sharper" of "more reaction on the leg".

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:25

Zep; je zou dat inderdaad misschien de hele tijd moeten voelen. Soms heb ik ook stukken, vooral in galop, dat ik denk já, dit is nou bergop. We zijn op de goede weg......maar is heb dat nog lang niet altijd. In stap kan ik het me niet eens voorstellen? Wat jullie?

Lovely; wat bedoel je met 'dat is nog wel iets meer dan alleen voor het been'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 18:39

Nou, ik bedoel dat ie dus ook van achteren meer draagt. Dat is hartstikke goed. Om voor het been te zijn hoeft ie volgens mij niet perse heel erg te dragen van achter, dus het evenwicht op de achterhand kunnen vinden. Dus jouw paard kan dat al wel en hij is zeker voor het been. Voor het been zijn is een voorwaarde voor de verzameling en gedragenheid, maar andersom is geen voorwaarde. pffff hopelijk komt dit duidelijk over.
Ook in de fasen van evenwicht op voorhand, of het evenwicht op 4 benen moet je je paard voor je been hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-01 20:52

Ik geloof dat we nu een beetje op 1 lijn komen te zitten. Het is nu eenmaal heel moeilijk om op papier uit te drukken wat je voelt (maar wel een goede oefening eigenlijk). Ik vind dit een leuke en nuttige discussie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, GoogleAdsense en 8 bezoekers