Paard houdt bit vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Paard houdt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 00:23

Ik rijd een arabiertje wat vaak vast zit in de mond. Hiermee bedoel ik dat ze het bit vasthoudt. De ene keer op links (voornamelijk op links) maar afgelopen maandag weer op rechts. Wat ik dan doe is op een volte zetten druk geven aan die kant waar ze vastzit (ik zet ze meestal op de hand waarop ze vast zit, dus rechts vast is rechtsom op de volte), en drijven met het binnenbeen. Dit gebeurt voornamelijk in galop. Ze heeft behoorlijk wat bit en is bijzonder koppig waardoor ze gaat racen, en racen waardoor het erg moeilijk wordt om haar weer onder controle te houden, en ervoor te zorgen dat ze weer loslaat. Meestal lukt het uiteindelijk wel, maar ik wil graag weten of hier misschien een wat makkelijker en minder inspannende methode voor is. Hoe zorgen jullie ervoor dat je paard het bit loslaat?

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 09:04

Heel simpel, gewoon de teugel loslaten aan de kant die ze vasthoud.
Ik heb een fjordje ingereden, en die ging in galop ook veels te hard, maar dat had nog meer met evenwicht te maken. Ze ging ook heel erg op het bit hangen. Als ze dat deed, liet ik de teugels gewoon wat langer, zodat ze zelf d'r hoofd zo kon houden,dat ze zelf d'r evenwicht kon vinden. Als ze te hard gaat, vooral heel rustig, en diep gaan zitten, en zo min mogelijk teugeldruk (niet gaan trekken), alleen de volte opsturen (als je daar nog niet op reed) Laat haar maar een tijdje door galoperen op die volte, zolang jij rustig blijft zitten, (zonder te veel in de mond te trekken natuurlijk) krijgt ze volgens mij vanzelf wel door dat ze ook wat rustiger kan galoperen. Als ze nou echt veels te hard gaat, en niet reageert op je zit, of je stem, geef dan eens één ophouding, en vooral niet terug blijven trekken dus, want dat werkt alleen maar tegen, je pony gaat alleen maar harder terugtrekken.
Succes in ieder geval!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 09:10

aan de kant waar ie zwaar wordt extra onspannen en aan die kant extra been geven. Dus steeds weer recht proberen te richten.
niet alleen de moeilijke kant pakken.
Het is vaak een kwestie van beter aan het been en meer onspannen handen. Ik zit ook momenteel met zo'n paard, maar het gaat steeds beter.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 09:25

Pakt ze het bit echt vast tussen haar kiezen of bedoel je dat ze vasthoudt in het lijf?
Als ze echt het bit vastpakt, moet je even controleren of het wel op de juiste plek in de mond hangt, veel bitten hangen te laag. Mensen vinden het zielig dat die mondhoeken rimpelen, maar een bit dat tegen de tanden stoot is nog veel vervelender!
Let er heel erg op dat je op de buitenteugel rijdt. Op die buitenteugel moeten ze nageven en loslaten. Met je binnenbeen naar de buitenteugel toe drijven. Je mag je binnenhand best eens wat opzij zetten, dan moet je namelijk wel met je binnenbeen en buitenteugel inkomen om naar binnen vallen te voorkomen en dan kun je dus goed vanaf de buitenkant rijden.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Re: Paard houdt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 12:12

XoNo schreef:
Wat ik dan doe is op een volte zetten druk geven aan die kant waar ze vastzit (ik zet ze meestal op de hand waarop ze vast zit, dus rechts vast is rechtsom op de volte), en drijven met het binnenbeen


Wat bedoel je met "druk geven aan die kant waar ze vastzit"? Met je hand of je been? Zoals Margreet al zei, ligt eraan hoe ze het vastpakken, maar volgens mij is het toch vaak de ruiter die zelf teveel (al dan niet onbewust) vasthoud.