Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 17:05

Hoi bokkers.
Het gaat over mijn arabische volbloed Zardo die ik van 30 november 2008 heb.Vanaf toen lijd die al wat met ''rugproblemen''. Of wat je het kan noemen , Toen ik hem pas had kon ik de eerste 3 maanden niet met hem rijden. Stap/draf was geen enkel probleem..maar in galop bokte hij tot ik er af lag.Of dit werkelijk uit pijn was ben ik niet zeker want hij was soms wel een deugeniet. :Y) Na die 3 maanden is hij verhuisd bij een vriendin van me. En zijn we begonnen van 0 Longeren daarna longeren met zadel er op en er daarna op aan de longe. En tot mijn grote verbazing bokte hij toen niet in galop..Een paar maanden voorbij ging alles perfect! Ik kon rijden met hem zonder enige probleem.Hij had hier en daar wel kuren maar dat was meer uit temprament..Toen de lente aanbrak in 2009 merkte ik aan Zardo dat hij minder ging rolle iets wat hij normaal altijd doet als hij in de wei gaat. Ik heb hem toen laten controleren door een dierenarts en hij bleek vast te zitten aan het achterste van zijn rug/kruis staart gedeelte. Hij heeft toen twee spuiten in zijn rug gekregen en moest een maand voldoende rust krijgen maar wel elke dag stappen. Na die maand was de pijn weer weg en ging het rijden perfect heel de zomer lang..Toen de winter terug aanbrak verandere Zardo zijn karakter opnieuw..Hij werd weer stouter in galop , En hij bokte af en toe eens..Vooral op heuvels.Toen ik de laatste keer ben gaan wandelen ongeveer 4 maanden geleden is hij in galop geschoten en heeft zitten bokken tot ik er af lag. (Hij bokte echt met zijn hoofd tussen zijn benen aan een stuk door) Na dat dit gebeurde heb ik niet meer op hem gereden en is een vriendin hem komen rijden 3 maanden later. Hij kan geen rechte lijnen lopen want zijn achterhand gaat naar links of rechts. En op de linkerkant gaat hij vaak in protest , Na dat ze met hem gereden heeft heb ik een week daarachter een osteopaat langs laten komen en heeft Zardo volledig gekraakt. Hij ging terug rolle en dergelijke maar na 3 dagen deed hij dit alweer niet meer.Hij staat dag en nacht op de wei en staat ''dik'' genoeg.De ene dag is hij gevoelig aan zijn rug en de andere dag ook weer niet. Ik merk vooral dat die rugpijn meer en deels terug komt in de winter , En in de zomer hij er eigelijk bijna geen last van heeft.Ik twijfel nu enorm met wat ik moet doen. Zardo gaat enorm graag wandelen maar ik ben nooit zeker of hij pijn heeft of niet al merk ik dat wel snel aan zijn karakter. om het zo te zeggen ,

Ik kan uiteraard een paar behandelingen laten doen door de osteopaat maar daar word hij behoorlijk agressief van. En na 3 dagen zit hij opnieuw weer vast.

Ik kan hem laten opereren in de kliniek maar dan heeft hij weinig kans op overleven en of dat het dan beter is.

Of ik kan hem cortizone laten inspuiten in de winter en hem in de zomer zijn gang laten gaan. Omdat hij dan werkelijk zowiezo al minder pijn heeft.

Ik weet niet of het hier mee te maken kan hebben maar Zardo is al op zijn 2 jarige leeftijd zadelmak gemaakt geweest en liep vanaf toen al op de renbaan.Tot op zijn 5 jarige leeftijd en is daarna in de endurance sport gegaan. Ik wil totaal niet bij hem dressuurmatige of springmatig rijden maar gewoon rustige wandelingen zodat hij zich zelf zou kunnen ontspannen.

Wat zouden jullie doen?

* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:48

Zijn er al eens foto's gemaakt?
Opereren? Waaraan?
Hoe ligt het zadel en hoe is het met jou rijkunst?

Citaat:
Hij kan geen rechte lijnen lopen want zijn achterhand gaat naar links of rechts. En op de linkerkant gaat hij vaak in protest


Het klinkt haast alsof het paard 'gewoon' scheef is in zijn lichaam, dan heeft kraken etc wel zin maar als het rijtechnich niet ondersteund wordt vervalt het weer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

JulietteFoto

Berichten: 771
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:48

mag ik een vraagje stellen, heeft je paar een deken op, en wanneer? want ik ken ook een paard die heel erg last van ze rug heeft als er maar een spetterdje regen op de rug valt en als ze hem maar een deken op heeft is er niets aan de hand.

Juliette fotografie | Foto's in kleurrijke stijl voor mens en dier! | Fotografie cursus paardenfotografie
Te volgen op Facebook | Instagram | juliettefotografie.nl

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:55

Wat ik me afvraag is hoe jij merkt dat hij na een behandeling van de osteo weer volledig vast zit??

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 18:06

@ Cowgirl ; Er zijn nog geen fotos gemaakt het zadel is een veelzijdigheidszadel van wintec , Het geen waar hij elke keer opnieuw vast komt te zitten is net achter het zadel dus aan zijn kruis/staart gedeelte.

Rechtrichten daar heb ik ook al aan gedacht maar wat heeft dat met wandelen te maken?

@Juliette17 : Hij heeft inderdaad een deken op in de winter.

@Aerdenhout1 : Dit staat in het topic vermeld : Omdat hij dan niet meer gaat rolle ook als je over zijn rug gaat zakt hij niet meer door. wat elk paard in normaal geziene omstandigheden moet doen. En dat doet hij dus niet

* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:15

Dus jij ziet dat hij het aan zijn rug heeft als hij na een behandeling van de osteopaat niet gaat rollen????????
Dan begrijp ik ook niet het..hij is gekraakt??
Een osteo kraakt n.l niet!
Na hoe veel tijd mocht je weer gaan rijden na de osteo??
Wat heeft die voor advies gegeven voor na de behandeling?

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:41

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb vandaag de osteo hier gehad, hier een kopie van mijn bericht in een ander topic
verslag van vandaag
Spieren , nog niets op aan te merken, althans niet opvallend geen reactie, MAAR ze heefd pijn aan de dopjes die op de wervels zitten , op 1 plek specifiek dat is net achter die bolling achter het zadelgedeelte omdat zei zo heftig reageerd is het nog geen optie om haar nu al osteopatisch te behandelen en moet dus eerst met pijnstilling gaan rijden flinke dosis ook nog wel. Ik moet dan ontdekken hoe en wat en hoeveel verandering ik voel, tevens filmpje maken als er echt een opvallende verandering is moet ik hem bellen. Nagelang van dat word er een echo gemaakt van haar wervels, en dan gaan hij kijken of er een ontsteking zit in het kapsel om de wervels heen of evt beschadigingen of vergroeingen. Ook heb ik met haar gelopen aan de hand en gedraafd zowel op het harde als op het zachte, conclusie ze gebruikt haar rug totaal niet . Al met al we zijn nog lang niet klaar, en erna ALS (zo zij hij het ook) komt er nog een herstel periode

★★★★★★★★★
Na meer als een jaar weer eens op Bokt
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:45

Juliette17 schreef:
mag ik een vraagje stellen, heeft je paar een deken op, en wanneer? want ik ken ook een paard die heel erg last van ze rug heeft als er maar een spetterdje regen op de rug valt en als ze hem maar een deken op heeft is er niets aan de hand.


dit geldt bij die van mij ook. Die heeft ook een blessure en met dekens kan hij pijnvrij blijven en zelfs voor een sulky lopen. Rijden lukt niet meer....

Equine Lymfe Drainage Therapeut
Myofacial Equine Therapeut
Paardensportmasseur
Hirudotherapie (bloedzuigers)
http://Www.suzanabbink.nl

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:49

Is er ook al naar kissing spines gekeken.


oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:52

Ik denk idd wat nairtje zegt wel wat in zit, daar word ook aan gedacht bij mijn paardje,

★★★★★★★★★
Na meer als een jaar weer eens op Bokt
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

laResidence
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:57

Arabiertje* schreef:
Ik kan uiteraard een paar behandelingen laten doen door de osteopaat maar daar word hij behoorlijk agressief van. En na 3 dagen zit hij opnieuw weer vast.

Het is toch niet bijzonder om de osteopaat een paar keer te laten komen? En agressief......ik weet dat mensen vaak emotioneel zijn na een behandeling van een osteopaat. Zou dat voor een paard niet opgaan?
Heb afgelopen week voor het eerst de osteopaat bij onze pony gehad, zij leek daarna een beetje "stoned".

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:08

Kissing spines is een stempel die op het moment erg snel aan een paard gehangen wordt,.... Bij de mijne is het ook genoemt, maar als je pony zijn rug nog gewoon omhaag kan brengen is dit mogelijk. Uiteraard is het alleen uit te sluiten door foto´s te maken,....

Equine Lymfe Drainage Therapeut
Myofacial Equine Therapeut
Paardensportmasseur
Hirudotherapie (bloedzuigers)
http://Www.suzanabbink.nl

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 19:11

Ter duidelijkheid elk paard is wel anders.Het ene paard zal zich beter voelen maar Zardo word behoorlijk agressief van zo een behandeling. Ik merk het aan mijn paard wanneer hij last heeft van zijn rug ja. Zardo is een paard dat METEEN en ik herhaal meteen gaat rollen als hij op de wei gezet word. De laatste maanden heb ik hem dit niet meer zien doen , Een paard zakt in normaal geziene omstandigheden door zijn rug als je over zijn rug gaat/duwd. Zardo beweegt helemaal niet.Wij hier zeggen dat inderdaad zo kraken/Losmaken.Maar ik ken mijn eigen paard wel hoor. Meestal heb ik een zwart monster , Nu heb ik nog steeds een wit paard in de wei om het zo te zeggen.

Kan iemand mij dan de uitleg geven hoe het kan komen dat hij pijn zijn rug kan hebben door zo een winterdeken?

@Nairtje ; en wat is dat precies?

Na de behandeling van de osteopaat moest hij gewoon veel bewegen (staat dag en nacht buiten dus) En na 3 dagen rijden. Maar ik moest zien of hij dan nog door zijn rug zakte of niet en dat deed hij toen al niet meer.

* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:18

Niet pijn door een deken, maar met een deken op kun je het voorkomen. Het kan een combinatie van kou zijn namelijk dat je paard heel stijf wordt en pijn gaat krijgen. Als ik de mijne zijn rug warm houd gaat het prima met hem.

Equine Lymfe Drainage Therapeut
Myofacial Equine Therapeut
Paardensportmasseur
Hirudotherapie (bloedzuigers)
http://Www.suzanabbink.nl

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 19:20

Ohja! Daar heeft de dierenarts me ooit is iets over verteld hij zei toen '' als je gereden hebt leg dan altijd een zweetdeken op zodat zijn rug geen koud krijgt.'' En daarna zijn winterdeken

* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:22

Kissing spines wordt snel geroepen, maar daar kan je gewoon een paard oplaten nakijken. Dan weet je wat het is. Met ks kan je echt nog een hoop doen, maar je moet er wel met de juiste manier mee omgaan.
Zelf liep ik met mijn oude pony in Woudenberg. Na een aantal behandelingen en een lange tijd van longeren (langzaam en goed over de rug) is hij helemaal opgeknapt.

Kissing spines is dat de wervels op elkaar zitten door slijtage. Dit kan niet verbeterd worden, maar als het paard de juiste bespiering heeft, kan het wel worden ontzien.

correct me if i'm wrong, het is alweer een tijd geleden.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:23

citeer:Een paard zakt in normaal geziene omstandigheden door zijn rug als je over zijn rug gaat/duwd.

Is dit wel zo?ik dacht dat een paard dit doet als hij iets/pijn aan zijn rug heeft?

FB Groep Second Chance.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 19:24

Volgens mij zijn het niet de wervels die verkeerd zitten maar de spieren die elke keer geblokkeerd geraken door een of andere reden.Want voor de rest loopt hij wel ''correct''.Hij loopt alleen nooit uitzich zelf over de rug bevoorbeeld aan de longe gaat hij nooit met zijn neus is over de grond of dergelijke.

* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 19:26

gohya schreef:
citeer:Een paard zakt in normaal geziene omstandigheden door zijn rug als je over zijn rug gaat/duwd.

Is dit wel zo?ik dacht dat een paard dit doet als hij iets/pijn aan zijn rug heeft?


Fijn dat je die opmerking maakt! Dat dacht ik dus werkelijk ook. Maar dat is dus blijkbaar niet , Een paard hoort door te zaken door zijn rug.(Heeft de osteo en de DA me verteld) Als je over hun rug gaat met een potlood of dergelijke. Zouden ze toch iets of wat moeten doorzakken! Als ze dat niet zouden doen zouden ze geblokkeerd zitten omdat die spier vast zit kan hij niet doorzakken.Ik kan verkeerd zijn bij mijn uitleg maar zo heb ik het in ieder geval wel opgevangen! :Y)

* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 19:29


* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:34

Ik heb n.l. ook een pony en die heeft ook zeer wisselend last van haar rug?Of ze doet het gewoon als ze geen zin heeft om te werken óf ze krijgt last van haar rug.Maar als je over haar rug heen gaat met je vinger zakt ze dus wél een stukje in.
De ene keer rijd ze perfect en doet ze alles en de andere keer steigerd ze en bokt ze.Precies zoals jou paardje doet TS.

FB Groep Second Chance.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 19:38

@ Gohya ; Inderdaad klopt. En dat is het geen wat ik niet begrijp..4 maanden geleden was ik toen gaan wandelen bij hem (die keer toen ik van hem ben gevallen als hij zo bokte.) Maar een week daarvoor was ik ook al gaan wandelen en toen was hij ook al een tijdje niet meer gereden het was een mooi weertje. En hij was toen ongeloofelijk braaf! Hij deed helemaal niets.En de week derachter constant schude bij zijn hoofd, Hevig worden om het minste.Dreige te steigeren , Zijn rug opkrulle..Wijken vanal die toeren.

* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:56

Ja precies hetzelfde wat mijn pony dus ook doet.
Ik krijg een vermoeden dat het toch puur streken zijn.
Ook doet het ze het niet meer als je der flink aanpakt,ze merkt dan dat de ruiter niet opgeeft of bang afstapt.Dan gaat het de hele les goed.Zit er een iets bange ruiter op,doet ze het weer.
Ze springt een heel parcour,loopt netjes aan de teugel enz. Als er iets met de rug is bokt ze toch net zolang totdat je eraf ligt lijkt me.Ze hebben dan gewonnen,dat weten ze.
Kan je er geen andere ruiter opzetten?iemand die veel ervaring heeft met moeilijke paarden?Kijken wat hij dan doet?

FB Groep Second Chance.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Rugprobleem , Verdwijnt en komt terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-10 20:49

Er heeft al iemand anders op gereden.Het probleem is dat streng zijn bij hem dus totaal niet helpt. Want dan word hij enkel maar bozer! Het probleem is bij Zardo dat hij zich zodanig stresseerd dat hij eigelijk een ''tijdbom'' is onder je. Je probeerd hem dan door te rijden en te laten ontspannen maar vanaf het moment dat jezelf begint te ontspannen gaat hij daar van beginnen profiteren en je uit balans ''bokken'' om het zo te zeggen.

* Urbi'AWinnerIsADreamerWhoNeverGivesUp. O9/O7/2O13
´ Z'tje 3O.11.2OO8 - 1O.O5.2O11 Forever in my heart.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:00

Het klinkt wel een beetje bekend. Mijn paard staat inmiddels al een jaar met rugproblemen. Dit uitte zich ook in ( in het begin) vluchtgedrag onder het zadel, tot uiteindelijk echt gigantisch staken. Ik ben met haar naar de kliniek geweest waar een peesblessure in de rug vastgesteld werd. Ze moest enkele maanden rust, waarna ze hersteld was. Vervolgens ben ik heel rustig weer gaan trainen maar afgelopen januari was het wederom mis, en bleek de blessure terug te zijn, maar dit keer een stuk ernstiger. Ik moet toevallig aanstaande woensdag terug, en gaan ze haar nogmaal helemaal onderzoeken om te kijken waar het probleem nu zit. Een rugblessure kan ook een secundaire blessure zijn, vergeet dat niet. Kan zomaar zijn dat jouw paardje heel ergens anders last van heeft ( bijvoorbeeld iets in de benen, in de hals, in het bekken/si gewricht ) en een rugprobleem daar een gevolg van is. Ik zou je paardje in een goede kliniek goed na laten kijken, dan weet je wat het is. Helaas gaat vaak een osteopaad in zulke gevallen niet werken. Succes.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, M_arjolein, Trendiction en 91 bezoekers