kenmerken van teugelkreupel /aanleuningsprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

kenmerken van teugelkreupel /aanleuningsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 11:07

Hai allemaal,

Chinouc loopt soms vaag kreupel,bv alleen in de bak met dressuur, buiten op steen niet Verward
Ik snap er dus niks van maar nou hoorde ik dat dat een teugelkreupelheid kan zijn of een aanleuningprobleem.
Ik baal hier wel van want dat zou betekenen dat ik fout bezig ben geweest.
Wie kan mij vertellen hoe je een teugelkreupelheid herkent,of een aanleuningsprobleem?

groetjes!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:20

Als je paard op een zachte bodem kreupel loopt en op een harde niet dan kan dat ook bewegingskreupelheid zijn. Dit betekent dat de kreupelheid zich hoger in het been bevindt en hij moeit heeft om de pas af te maken. e kunt misschien het beste kijken wanneer je voelt dat hij onregelmatig loopt of hij dat blijft doen met een lange teugel, als dat zo is dan is hij niet teugelkreupel.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 11:21

Ok ik ga het vandaag meteen proberen!
Dank je wel!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:26

doet ie het ook aan de longeerlijn??? Sommige paarden zijn van zichzelf iets onregelmatig, bijvoorbeeld doordat de voorhoeven niet gelijk zijn.
Dat kun je ook goed zien als ze aan de longeerlijn of in de bak los lopen.
Op de verharde weg merk je het dan niet zo snel, omdat het immers geen kreupelheid is.
En verder, is het ook zo als je aan het halsstrekken bent, of alleen als je je pony aan de teugel rijdt?? alleen in wendingen, of altijd???

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:25

Het kan ook zijn dat het paard iets gevoelig op de bodem is als de bodem bv zwaar is en oneven... maar dan zou ie het op het harde in draf ook wel tonen denk ik...

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 12:26

Ik ga straks proberen of ze het ook doet zonder dat ze aan de teugel loopt maar ze loopt vooral 'kreupel' in wendingen.
*zucht* echt hoor al het mijn schuld is sla ik mezelf echt voor m'n kop.Ik heb wel gewoon goeie begleiding gehad nml.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 12:29

Ja dat lijkt mij ook orri.

Het is me echt een raadsel.Twee weken geleden had ze hetzelfde alleen zat er toen wel een steen in de straal vast,dus dat leek mij de oorzaak.Toen was het ook zo'n rare kreupelheid.
Het is wel heel toevallig dat ze nu weer zo raar kreupel loopt,en nu zonder steentje.
Verward

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:30

als ze in wendingen kreupel is, dan zit het vaak hoger, op de verharde weg rij je immers rechtuit, en geen zware bodem.
Als het in het paard zit, dus lichte onregelmatigheid, dan kun je het met rijden verbeteren, maar ook verslechteren.
onregelmatigheid aangeboren kun je ook los in de bak beoordelen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:31

Jenna schreef:
Ja dat lijkt mij ook orri.

Het is me echt een raadsel.Twee weken geleden had ze hetzelfde alleen zat er toen wel een steen in de straal vast,dus dat leek mij de oorzaak.Toen was het ook zo'n rare kreupelheid.
Het is wel heel toevallig dat ze nu weer zo raar kreupel loopt,en nu zonder steentje.
Verward


Zoolkneuzing? kan een hoefzweer veroorzaken....

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:33

hoefzweer zit onderin, veroorzaakt ook kreupelheid op de verharde weg.
Kneuzing ook. Moet je de hoef optillen, zie je verkleuringen??? dan kan het kneuzing zijn, maar ik denk als je dit zo hoort dat het hogerop zit, dus in de boeg ofzo, of dat het een aangeboren onregelmatigheid is.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 17:04

Ik kom net bij haar vandaan en nu loopt ze weer helemaal normaal.
Maar ik heb besloten haar volgende maand helemaal na te laten kijken..ook rontgelogisch.Dat weet ik teminste hoe en wat.
Ik was het eigelijk wel al van plan maar nu zeker.

Ik wil jullie echt heel erg bedanken voor jullie reacties!!En ik hou jullie wel op de hoogte als ik iets meer weet.

Thanx!!