rare kreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

rare kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 20:22

hai allemaal,

Chinouc loopt zo af en toe kreupel.bv na een wandel-dag,als ik de volgende dag ga dressuren loopt ze rechts kreupel ..alleen in de bak.
Maar ga ik naar buiten om haar op het harde te laten draven zodat ik kan zien wat ze nou precies doet,loopt ze niet meer kreupel.
Ik snap er echt niets van.
Zowiezo zal ik de dierenarts bellen als ze over een paar dagen nog ''kreupel' loopt.
Maar hebben jullie een idee wat het kan zijn?
Haar been is verder niet warm of dik,helemaal niets Verward

Alvast bedankt,
groetjes!!

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:35

teugelkreupel,aanleuningsproblemen...
op het harde niet en op het zachte wel?raar...doe haar eens longeren,hard EN zachte grond.
en bel idd de DA

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:36

Loopt ze ook kreupel op een zachte bodem aan de longe? In dat geval is het waarschijnlijk bewegingskreupelheid. Als het na een paar dagen niet minder is DA bellen.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

rare kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:02

Mischien vind ie het moeilijk lopen op zachte ondergrond, omdat het ongelijk is. Als je over harde ondergrond loopt doet het waarschijnlijk minder pijn. Dit had mijn pony ook. Ik heb toen 4 dagen alleen maar aan de hand gestapt op harde ondergrond en toen was het zo over. Mischien dat je er iets aan hebt?

Niets te kiezen, wat je nu hebt kun je morgen weer verliezen. Wat moet je doen met goede raad en met adviezen? Kijk niet om, maar volg je weg...
    HitchHike today for a better world tomorrow

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 12:33

Katja kan je mij uitleggen wat bewegingskreupelheid precies is??
Als het donderdag nog niet beter is bel ik de veearts.

Chinouc heeft eigelijk haast nooit moeite met een zware bodem.Ik rij ook veel duinritten met haar en dat is toch ook behoorlijk zwaar.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:36

maar met duinritten vraaag je geen buiging, geen achterbeengebruik extra enz. Ik denk eerder dat de kreupelheid hoog zit, dus schouder ofzo.

Marije_jiplover

Berichten: 25251
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:13

germie schreef:
maar met duinritten vraaag je geen buiging, geen achterbeengebruik extra enz. Ik denk eerder dat de kreupelheid hoog zit, dus schouder ofzo.


Kreupelheid die hoog zit is een bewegingskreupelheid en die vertoont zich in het algemeen eerder op zachte ondergrond en dan met name in de bochten, waarbij het kreupele been dan het buitenbeen is.

Zoals je het omschrijft was dat ook het eerste wat bij me op kwam, longeer hem eens en dan ook op de harde ondergrond, wellicht zie je dan ook toch iets op de rechterhand, als het goed is aan het linkerbeen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 17:12

Ik kom net bij haar vandaan en ze loopt weer 'normaal'.
Ik heb wel gewoon rustig aan gedaan.
Geldt bij schouderkreupelheid hetzelfde als bij andere kreupelheden?Rustig aan doen en stappen op harde grond?
Ik ga er maar wel vanuit.
Zowiezo laat ik haar volgende maand helemaal van top tot teen nakijken,dan heb ik teminste wat zekerheid.

Maar heel erg bedankt voor jullie reacties!Ben er erg mee geholpen!

groetjes!!

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 17:42

Even een theorieverhaaltje, je hebt grof weg twee soorten kreupelheid nl. belastings- en bewegingskreupelheid. Belastingskreupelheid is het duidelijkst te zien als het slechte been aan de binnenkant zit op een harde ondergrond op de volte, je ziet dan dat het paard het been neerzet en eigenlijk zo snel mogenlijk weer op wil tillen. Deze kreupelheid zit onderin het been, dus hoef, kogel en soms voorknie. Bewegingskreupelheid is het beste te zien op een zachte bodem ook weer op een volte, nu is de kreupelheid duidelijker als het slecht been aan de buitenkant zit. Je ziet dan dat het paard het been zo snel mogenlijk weer op de grond wil zetten en het been niet helemaal naar voren of naar achteren door wil bewegen. In de regel zit deze kreupelheid vanaf de voorknie naar boven toe. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Groetjes Katja.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ferera, Keldeo en 17 bezoekers