[KG] Hoe noem je de kleur van dit paard..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

[KG] Hoe noem je de kleur van dit paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:37

Nou, daar ben ik wel erg benieuwd naar.. :)
Zelf dacht ik roodschimmel, maar volgens mij klopt dat niet.

Het gaat om het paard aan de linkerkant; dat is Hummer.
Aan de rechterkant staat Kim en ik zou ook graag willen weten wat het verschil is (qua kleur) tussen haar en Hummer. :j

Voorjaar 2009
Afbeelding

Zomer 2009
Afbeelding

In de winter
Afbeelding

Even wat feitjes;
Citaat:
Zijn vader was haflingerkleur echt licht beige palominoachtig en moeder was een donkerbruine met zwarte manen en staart en sokken.
Nu is hij zomers ieder jaar al wel donkerder geworden en zijn hoofd en hals blijven roodbruin en worden ook nooit een andere kleur, ook nu met verharen niet.

Roept u maar..




Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:12

Beiden zijn geen schimmels maar gewoon bruin met pangare/mealy.
De 'verbleking' komt van het pangare/mealy gen en dit verbleek de haren/vacht rond de mond, in de liezen, onder de oksels, tussen en op de borst. Typisch voorbeeld zijn haflingers waar pangare heel veel in voorkomt.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: [KG] Hoe noem je de kleur van dit paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:15

Ik ga met peterina mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:35

Oké! Van Kim wist ik dat wel. :j
Van Hummer niet.

En hoe zit het dan met de witte haren in de vacht van Hummer?
Hoort dat ook bij de verbleking? :)

Afbeelding

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: [KG] Hoe noem je de kleur van dit paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:35

Zal ik even toelichten, Hummer staat naar eigen keus dag en nacht buiten, slaapt ook liever buiten dan in de stal, ook in de sneeuw. Hij gaat alleen voor regen naar binnen en dazen.
Hij krijgt in de winter dus een enorm lange wintervacht die nog iets donkerder bruin oogt dan zomers. Onder die bruine hele lange vacht vormt zich een dik dek van kort donshaar wat idd blond tot wit is. Op bovenstaande foto is hij het hele lange bruine haar al kwijt...en zit er nog die donshaarlaag die hij nog kwijt moet. Die bruine plek op zijn schouder is dan weer zomervacht.

Voor handgemaakte schilderijen klik hier http://vanityx-shop.fineartprint.de/.....Ik werk ook in opdracht
................Neem me niet te letterlijk, in letters kun je je namelijk niet altijd even duidelijk uitdrukken...............

Anoniem

Re: [KG] Hoe noem je de kleur van dit paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:02

Door die witte vacht dat ik ook dat hij een roodschimmel was. :j

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:43

Kim is idd mealy bruin, Hummer ook maar die heeft er roan bij zitten. ;)
Dat noemen ze bij trekpaarden idd ook bruinschimmel hoewel dat een foute benaming is want een schimmel word wit, hij is een roan, noemen ze ook wel moorkopschimmel, worden nooit helemaal wit.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:26

KoudbloedKim schreef:
Oké! Van Kim wist ik dat wel. :j
Van Hummer niet.


Kim is idd mealy bruin. Hummer vind ik meer richting roan gaan.
Wat ik me wel afvraag: je zegt dat je van Kim al wist dat ze mealy bruin is, maar waarom zet je dan altijd in topics neer dat ze valk is? :? Daar zit een wezenlijk verschil tussen..

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Re: [KG] Hoe noem je de kleur van dit paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:33

Rustig maar.. ;)
Ik had Kim's foto zaterdag(?) in een topic geplaatst en daar werd me dat verteld.
Bovendien vind ik dat ze een valk-kleur heeft en veel mensen weten niet wat Mealy of Pangare is, dus het is ook voor het gemak.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:30

Waren een van Hummer's ouders roan (of schimmel) ... want een roan is donker 'swinters en zomers bleek op de lichaam maar donker op benen en hoofd. Hummer 'verkleurt' zomers naar het donker vachtkleur zonder verbleking ...
Laat je niet misleiden door de winter wool haren (die altijd wit zijn!). Duidelijk onder deze donzige vacht zie je donker zomer vacht kleur ... dus mijn inzien geen roan.

Roan is een zeer konsekwent verkleuring ... na de eerst jaar winter vacht wissel 'zie' je duidelijk of je een roan hebt of niet. Ik weet niet hoe oud Hummer is maar het lijkt niet een jaarling.

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:05

Ik heb gisteren even het hele huis overhoop moeten halen en een foto van een foto genomen. Deze foto kreeg ik mee en zou zijn vader zijn. Hij heet Brahms, komt vermoedelijk ter hoogte van emmen uit NL vlakbij de grens, ik heb zijn vader echter nooit kunnen vinden, misschien herkent iemand de foto:

Afbeelding

Zijn moeders naam zou brigitta geweest zijn en zou bruin geweest zijn, geen schimmel. Dat staat in mn koopcontractje. Bij bruin denk ik dan aan dit ongeveer, of die dan mealy was weet ik dus niet:

Afbeelding

De namen van de ouders klinken trouwens wel duits, brigitta word altijd britta en Brahms klinkt ook duits toch ?

Voor handgemaakte schilderijen klik hier http://vanityx-shop.fineartprint.de/.....Ik werk ook in opdracht
................Neem me niet te letterlijk, in letters kun je je namelijk niet altijd even duidelijk uitdrukken...............

megahaf

Berichten: 409
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:16

Ik zie 2 echte bruine, waarbij Hummer eerder roodbruin is en Kim een lichte tint bruin heeft.

Het Belgisch trekpaard kent slechts 7 kleuren: zwart, bruin, vos (= zweetvos, want met lichte manen en staart), appelschimmel (= echte schimmel, wordt wit maar komt niet zo vaak voor) en dan de roan kleuren: blauwschimmel (= zwart roan), bruinschimmel (= bruin roan) en vosschimmel (= vos roan).

Hummers vader is een echte vos. Aangezien een vos trekpaard altijd een zweetvos is, hebben die het "flaxen" gen, wat zorgt voor witte manen en staart, licht behang op de benen, en ook een lichtere snuit, buik (alle uiteinden zijn licht - zie ook haflingers). Hummer zal dus zijn witte neus (en lichte haren in het behang) van paps gekregen hebben.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:20


megahaf

Berichten: 409
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:26

randie schreef:
een Roan, net zoals die van mij :), Bruinschimmel is GEEN Bruin Roan. Een bruinschimmel is bruin geboren en wordt schimmel. En een roan verschilt per seisoen, soms zijn ze bijna helemaal bruin, dan weer stekelharig met heel veel wit en andere keren overheerstend wit


Klopt, vandaar dat ik de correcte benaming tussen haakjes gezet heb! Ik heb dus eerst de kleur vernoemd zoals het Belgisch Stamboek ze noemt, met dan tussen haakjes de correcte benaming. Misschien had ik het wat beter moeten verduidelijken. Het stamboek noemt een echte schimmel dus een appelschimmel... ook al heeft een echte schimmel slechts de eerste jaren appeltjes, daarna is ie gewoon wit. Boerenwijsheid, maar deze termen worden dus bij ons nog altijd gebruikt...

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:27

Dat is niet helemaal waar megahaf, het flaxengen heeft alléén invloed om de manen en staart, niet op de snuit, oxels enz. Feit dat deze haren licht zijn geeft dus aan dat beide paarden tevens het pangare gen hebben. Als ik de foto's van de ouders bekijk denk ik dat beide ouders het pangare gen hebben, hoewel het bij de moeder niet duidelijk te zien is omdat ze een vrij donkere snuit heeft, maar ze heeft wel duidelijk lichtere oxels en liezen, en zeer typerend voor pangare: de lichtere binnenkant van de billen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:31

bij trekpaarden zijn er een aantal erkende kleuren

zwart
zwart schimmel

bruin
bruinschimmel

vos
vosschimmel

en appelschimmel.


hummer zou ik zeggen bruinschimmel
kim zou ik zeggen bruin.

megahaf

Berichten: 409
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:34

GreaseMonkey schreef:
Dat is niet helemaal waar megahaf, het flaxengen heeft alléén invloed om de manen en staart, niet op de snuit, oxels enz. Feit dat deze haren licht zijn geeft dus aan dat beide paarden het pangare gen hebben. Als ik de foto's van de ouders bekijk denk ik dat beide ouders het pangare gen hebben, hoewel het bij de moeder niet duidelijk te zien is omdat ze een vrij donkere snuit heeft, maar ze heeft wel duidelijk lichtere oxels en liezen, en zeer typerend voor pangare: de lichtere binnenkant van de billen


Heb het nog eens nagekeken en je hebt gelijk. Dus hebben haflingers én flaxen en pangaré. Een bruin trekpaard zoals deze heeft pangaré. Een vos trekpaard kan beide hebben (sowieso flaxen).

Anoniem

Re: [KG] Hoe noem je de kleur van dit paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:16

Ik vind het wel erg interessant.. :j

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:44

Ik vind het ook erg interessant omdat je zoveel verschillende dingen hoort. Ik noemde hem roodschimmel of bruinschimmel en kreeg van de handelaar, die hem in de eerste instantie voor zijn vrouw gekocht had (die leukemie heeft ), te horen, dat kan niet, kan ik me niet voorstellen dat hij een schimmel is geworden.

Zo snap ik niks van appelschimmels, zowel de friesen als Hummer als de bonte pony hier en de fjord die ik had krijgen appeltjes in hun vacht als ik ze voer geef waar veel mineralen en kruiden en vitamines in zitten als muesli...of krachtvoer of heel goed hooi.

Ben even de draad kwijt nu hoor....een schimmel word wit toch ? Hummer is alleen wit als híj het laatste woldekje (ondervacht) van de winter nog kwijt moet. Verder is hij alle seizoenen bruin en dan een tintje roder "donkerder" dan Kim is.
De witte wollaag zegt tot niets over schimmel zijn of niet las ik eerder of heb ik dat verkeerd begrepen ?
Zijn bruine haren zijn dus niet wit aan de onderkant maar bruin, de witte ondervacht van de winter die er nu nog op zit is een apart haardek en heeft ook geen bruine punten.
Het eerste jaar toen hij jaarling was had hij moeite met zijn vacht verliezen en zat er geen wit woldek onder maar stond snachts ook op stal. Het tweede jaar stond hij snachts ook buiten en kreeg toen voor het eerst die witte wollaag in de winter. Zijn eerste zomervacht was lichter bruin als nu, hij is de laatste drie jaar iedere zomer een tintje donkerder roodbruin geworden.

Ik heb enorm veel foto's gekeken inmiddeld en zie bij de roan schimmelkleuren dat de manen en staarten ook oplichten. Dat heeft Hummer weer niet.
Valt me op hoe weinig foto's er zijn van trekpaarden met zo'n megalange wintervacht en ook niet met woldek er nog op, zal wel komen omdat ze dan niet op hun mooist zijn. Onderstaande foto is dan een roan of bruinschimmel met zomervacht ?

Afbeelding

Deze kleur heeft Hummer nog nooit gehad met korte vacht.....en ook niet de schimmelkleurige manen. Hij is zomer en winter bruin en een week of vier vijf, afhankelijk van de temperatuur heeft hij zn witte wollen pyama nog aan met daaronder weer een bruin hemdje.

Voor mijn onervaren oog zonder kennis zijn zowel Kim als Hummer dezelfde kleur alleen lijkt Hummer net een nuance donkerder of roder te zijn. Beide hebben lichte haren in de vacht en of Kim ook een wit woldek zou ontwikkelen als ze echt met flinke kou 24/7 buiten staat (inloopstal) weet ik niet... Volgens Peterina dus wel begreep ik. Zo zal er ook meespelen dat een paard wat in de volle zon staat hele dagen een tintje bleker word. Ook bij de friesen is dat het geval, in de winter gitzwart in de zomer een ietwat bruine gloed als we en zomer hebben met lange hete periodes met veel zon en weinig dazen, anders staan ze binnen.

Voor handgemaakte schilderijen klik hier http://vanityx-shop.fineartprint.de/.....Ik werk ook in opdracht
................Neem me niet te letterlijk, in letters kun je je namelijk niet altijd even duidelijk uitdrukken...............

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:57

Foto boven van merrie met veulen: Merrie is bruin-roan.

In het nederlands is roan: onveranderlijke schimmel.

Verschil tussen schimmel - roan:
Schimmel: in basis kleur geboren (bruin, vos, zwart), verbleekt jaar na jaar tot uiteindelijk wit, verbleekt over HELE lichaam inclusief manen en staart en benen, verbleking begint meestal op hoofd en werkt naar achter en beneden.
Roan: in basis kleur geboren (bruin, vos, zwart), is na eerste winter vachtwissel al duidelijk te zien, hoofd en benen gehouden kleur!, rest van lichaam verbleekt met witte haartjes, manen en staart blijven in 'kleur' en verbleken niet, kleurwissel in seizoenen: bleek in zomer, basis kleur in winter.

'Appels' is een volks benaming voor de ringen die te zien zijn in een gezonde paarden vacht. Ze hebben NIETS met kleurgenetica te maken en zijn eerder verbonden aan gezondheids staat van paard en een geerfde gen ivm haar textuur. Appels zijn wel erfelijk maar zijn niet kleur verbonden.

Kleur kunnen in een dezelfde kleur in mega veel tinten voorkomen ... een 'gewone' of 'standaard' bruin, vos of zwart bestaat niet. ;) Dat maakt het net zo leuk ... al die verschillende kleuren, geen een hetzelfde en toch allemaal bruin of zwart of vos.

Perrokai

Berichten: 2206
Geregistreerd: 20-10-06
Woonplaats: Lorup Duitsland

Re: [KG] Hoe noem je de kleur van dit paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:41

Peterina, dan durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat Hummer geen schimmel is en ook geen Roan volgens mij en dat we ons idd niet moeten laten misleiden door het witte woldek van de winter.

Hij is nu vier en word weer bruin, praktisch dezelfde basiskleur als in de winter. Hij bleekt niet op, word eerder donkerder, ook de manen en staart zijn donkerder aan het worden. Ook in de zomer wordt hij niet bleek. Ik weet niet of dat nu nog gaat veranderen als hij ouder word, maar als je dat bij de eerste vachtwisseling kunt zien dan zijn we er nu al vier verder...en er gebeurt niets richting bleker worden. Hummer was ook als veulen bruin trouwens.

Ik las ook ergens iets over het Agouti gen als ik het goed zeg...dat de basiskleur daarvan altijd zwart is, als ik het goed onthouden heb. Grappig, zo kijk ik nu opeens heel anders naar kleuren van paarden. Maar dit schept wel veel duidelijkheid zo....nu weet ik een beetje hoe ik er naar kijken moet.

Voor handgemaakte schilderijen klik hier http://vanityx-shop.fineartprint.de/.....Ik werk ook in opdracht
................Neem me niet te letterlijk, in letters kun je je namelijk niet altijd even duidelijk uitdrukken...............

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:45

Citaat:
Ik heb enorm veel foto's gekeken inmiddeld en zie bij de roan schimmelkleuren dat de manen en staarten ook oplichten. Dat heeft Hummer weer niet.


Mijn paard der manen lichten ook niet op :). De vacht lijkt wel te veranderen per week :Y)

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:51

De juiste naam kan ik je niet geven, wat ik wel weet is dat mijn kruising Haflinger merrie x Groninger hengst (donkerbruin mogelijk met vosfactor oma en halfzus vos) de zelfde kleur heeft gekregen.) Ze is als donkere vos geboren, binnen een jaar kreeg ze zwarte manen en staart met hier en daar een witte haar en lichte haarpunten. De benen verkleurden van licht naar donkerbruin/net niet zwart. Ze is licht in de liezen en oksels.
Wij hebben ons altijd afgevraagd wat dat nu voor kleur was...

Ben niet zo handig met foto's op een forum, ze is te zien op: http://ponylotte.hyves.nl/

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:55

Perrokai schreef:
Peterina, dan durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat Hummer geen schimmel is en ook geen Roan volgens mij en dat we ons idd niet moeten laten misleiden door het witte woldek van de winter.

Hij is nu vier en word weer bruin, praktisch dezelfde basiskleur als in de winter. Hij bleekt niet op, word eerder donkerder, ook de manen en staart zijn donkerder aan het worden. Ook in de zomer wordt hij niet bleek. Ik weet niet of dat nu nog gaat veranderen als hij ouder word, maar als je dat bij de eerste vachtwisseling kunt zien dan zijn we er nu al vier verder...en er gebeurt niets richting bleker worden. Hummer was ook als veulen bruin trouwens.

Ik las ook ergens iets over het Agouti gen als ik het goed zeg...dat de basiskleur daarvan altijd zwart is, als ik het goed onthouden heb. Grappig, zo kijk ik nu opeens heel anders naar kleuren van paarden. Maar dit schept wel veel duidelijkheid zo....nu weet ik een beetje hoe ik er naar kijken moet.


Ik durf het met 100% zekerheid te zeggen dat hij noch roan of schimmel is!
Hij is een bruin + pangare/mealy.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers