Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:17

Nou jaaaa, dit vind ik werkelijk belachelijk!!!

Ik zit hier op een bedrijventerrein waar wat zwerfkatjes rondlopen. Totaal geen problemen mee.. Poezels houden het lekker muis en ratvrij hier en we laten ze dus ook gewoon lekker lopen :D We voeren ze echter niet bij.. Niet dat dat erg is, want de poezels zijn dik zat :')

Nou zie ik vanmorgen dat de grijze poezel ineens knettermank loopt. Dus ik denk "Hee! Ik bel de dierenambulance!!" :)*

Krijg ik me daar een ongeintresseerde dame aan de lijn, welke mij niet uit laat praten en meteen doorstuurt naar de dierenbescherming op nummer 088- etc. Dus ik daar bellen, kies optie dierenambulance nodig, kom weer bij deze dame uit, inmiddels buiten ongeintresseerd ook geirriteerd en kat mij af dat ik weer verkeerd bel en de dierenbescherming moet bellen. Ik nog sputteren dat ik het wel erg raar vind dat er zo op de nood van een dier gereageerd word, maar wederom gebeld.

Dit keer gekozen voor dierenbescherming en daar een klacht indienen. Deze dame was een heel stuk vriendelijker en vind het raar dat de dierenambulance niet komt voor een zwerfkat. Uiteindelijk ben ik met wat tijd en veel omwegen terecht gekomen bij Stichting Zwerfkat waar een melding is gemaakt en welke zsm komen proberen poezel te vangen.

Die mevrouw van stichting zwerfkat zei nog heel voorzichtig dat als poezel is geholpen ze deze wel weer terug willen plaatsen, of dat een probleem is? Neee, tuurlijk niet! Laat maar lekker muizen en ratten vangen, maar vind het wel heel zielig als ze manken en ik krijg die tijger zelf niet gevangen zonder tenminste een oog of een paar vingers kwijt te raken :')

Is dit nou de normale gang van zaken bij de dierenambulance?
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 03-05-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:26

Wij (regio Assen) rijden over het algemeen niet zomaar voor een zwerfkat en sowieso niet voor een kat die nog niet gevangen is.
Wat wij wel doen is je gegevens doorgeven aan de coördinator van het zwerfkattenproject bij ons in de regio.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:27

LZP -> BB

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:29

zonnebloem18 schreef:
Wij (regio Assen) rijden over het algemeen niet zomaar voor een zwerfkat en sowieso niet voor een kat die nog niet gevangen is.
Wat wij wel doen is je gegevens doorgeven aan de coördinator van het zwerfkattenproject bij ons in de regio.


Vind het ook niet zo heel gek. Je moet de kosten een beetje kunnen afwegen tegen wat het opleverd. Opleveren kan je hier niet echt van spreken.

Blijft een lastig iets maar voor een zwerfdier zou ik ook niet 123 de dierenambulance bellen vooral als die nog loopt en verder goed oogt.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:32

Bij gezond uitziende katten die geen overlast veroorzaken zeggen we vaak even een bandje om te doen met je telefoonnummer en dan afwachten of er iemand belt.
Belt er na een tijdje nog niemand kunnen we je doorverwijzen naar de coördinator van het zwerfkatten project.

Katten vangen kost soms veel tijd en dat is nou precies iets wat we niet echt hebben.
Dieren (ook vogeltjes enz.) moeten dus altijd gevangen zijn zodat we snel weer naar een volgende melding kunnen.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:33

zonnebloem18 schreef:
Wij (regio Assen) rijden over het algemeen niet zomaar voor een zwerfkat en sowieso niet voor een kat die nog niet gevangen is.
Wat wij wel doen is je gegevens doorgeven aan de coördinator van het zwerfkattenproject bij ons in de regio.



Toe ik vroeger nog bij de DA zat, kwamen wij wel netjes en zetten er een vangkooi neer, het is namelijk voor mensen bijna onmogelijk een zwerfkat te vangen.
Dus ik vind deze gang van zaken zeer raar en de reactie van de telefoniste ronduit beschoft! Zelfs al kom je niet dan leg je nog uit waarom en wijst ze door naar de juiste instantie en de dierenbescherming is daar niet de juiste instantie voor.

shantal

Berichten: 2687
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:39

vind het tamelijk onbeschoft
ze kunnen je wellicht dan vermelden wat je dan moet bellen om dat diertje te helpen

(vind het zo wie zo belachelijk gaan hier in NL hoe der met dieren om word gegaan als je kijkt in miami enz wat voor organistaties ze hebben om de dieren een goed en beter leven te geven mogen ze hier wel van leren vind ik )

bnb
Berichten: 540
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:39

Jullie rijden niet 'zomaar voor een zwerfkat'?????????? :(
Wat is dit nu weer voor een instelling? Kan me hier ook goed boos om maken, waar rijden jullie dan wel voor?
Jullie zijn toch de 'dierenambulance' en moeten toch hulp verlenen aan gewonden en zwerfdieren? Of ben ik nu zo in de war? %)

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:42

Een dier is een dier, of zie ik dit nou verkeerd? :P

Deze katten zijn al eens eerder gevangen geweest waarschijnlijk, ik zie namelijk niet meer en meer katten komen en kittens heb ik in de 2,5 jaar nog nooit gezien :) Gelukkig maar overigens :)

Ik vind het merkwaardig gesteld dat een dier geen medische zorg verdient op het moment dat het een zwerfdier is. Terwijl een dierenambulance bijvoorbeeld wel voor een gewonde zwaan, gans of ander gewond dier uit zou rijden. Maar het is een kat, en die red zich wel? Hmmz..

Gelukkig is de dame van zwerfkat wel serieus, zij vond het juist leuk om te horen dat de zwervertjes hier wel gewoon welkom zijn op het terrein. :) Maar krijg het diertje met geen mogelijkheid gevangen, ze zijn gewoon te schuw.

Wij hebben overigens geen last van de dieren.. Vangen is onmogelijk dus bandje omdoen ook ;)
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 03-05-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:44

shantal schreef:
(vind het zo wie zo belachelijk gaan hier in NL hoe der met dieren om word gegaan als je kijkt in miami enz wat voor organistaties ze hebben om de dieren een goed en beter leven te geven mogen ze hier wel van leren vind ik )

Met de wetgeving in Nederland op dit moment hebben zulke organisaties niet zo heel veel zin.
Ze gaan wel een proef doen met een dierenpolitie maar zolang dieren nog producten zijn (volgens de wet) is het moeilijk om mensen echt te straffen.
bnb schreef:
Jullie rijden niet 'zomaar voor een zwerfkat'?????????? :(
Wat is dit nu weer voor een instelling? Kan me hier ook goed boos om maken, waar rijden jullie dan wel voor?
Jullie zijn toch de 'dierenambulance' en moeten toch hulp verlenen aan gewonden en zwerfdieren? Of ben ik nu zo in de war? %)

Een gezond zwerfdier overleeft het vaak prima en zolang hij geen overlast veroorzaakt kan hij daar toch prima blijven?
De meeste zwerfkatten doe je echt geen plezier met opsluiten in een asiel waarna ze ook nog eens heel moeilijk geplaatst kunnen worden.
Kijk als een beestje echt gewond is en al gevangen komen we hem echt wel halen en anders regelen we een vangkooi, maar als we op elke melding moeten rijden hebben we gewoon te weinig tijd, personeel en geld voor dieren die echt in nood zijn.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:46

Prisca schreef:
zonnebloem18 schreef:
Wij (regio Assen) rijden over het algemeen niet zomaar voor een zwerfkat en sowieso niet voor een kat die nog niet gevangen is.
Wat wij wel doen is je gegevens doorgeven aan de coördinator van het zwerfkattenproject bij ons in de regio.


Vind het ook niet zo heel gek. Je moet de kosten een beetje kunnen afwegen tegen wat het opleverd. Opleveren kan je hier niet echt van spreken.

Blijft een lastig iets maar voor een zwerfdier zou ik ook niet 123 de dierenambulance bellen vooral als die nog loopt en verder goed oogt.


En daar schort het bij deze kat aan, hij liep op 3 poten te hinken.. Hij liep alles behalve goed, als 1 van mijn poezels zo liep zou ik eerst kijken of ik iets kon ontdekken aan de poot ( hier dus niet mogelijk want wild ;) ) en daarna naar dierenarts gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:50

Ik verbaas me ook iedere keer weer over de dierenambulance... in negatieve zin dan :( Inmiddels ben ik al tot de conclusie gekomen dat zij mij mogen gaan betalen als ze aan de deur staan voor een volgende collecte. Hoe vaak ik al in mijn auto ben gesprongen en naar opvangcentra ben gereden om zieke of gewonde diertjes weg te brengen wil je niet weten... Tegenwoordig bel ik al niet eens meer naar de dierenambulance, ga niet nóg meer onnodige kosten maken om alleen te mogen horen dat ze niet willen komen :\ Nee, ik heb in ieder geval geen vertrouwen meer in de dierenambulane en dat vind ik erg jammer moet ik wel zeggen.

bnb
Berichten: 540
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:51

Ja daar zeg je wat: een gezonde zwerfkat!
Maar deze liep dus harstikke kreupel!
En dan nog vind ik het een zeer alarmerend bericht zoals jij er op reageert!

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:53

tja toen ik op advies van de DA kittens heb meegenomen en heb bijgevoerd (3,5 weken oud, elke 2 uur melk) omdat mijn jackje er 2 had beschadigd die antibiotica nodig hadden en de DA dacht dat moederpoes niet meer terug zou komen voor de anderen kreeg ik ook geen vriendelijke reactie. ik had niet de dierenbescherming ingeschakeld, maar wel gebeld om te vragen of moederpoes gevangen kon worden. dit was niet mogelijk en ik ben teruggebeld door iemand van het asiel die zich uitgaf als zijnde van de dierenbescherming, dat ik deze diertjes mishandelde en dat kittens van 2 weken onder een warmtelamp moesten. hoe hij deze incorrecte informatie uit de lucht heeft gegrepen is mij nog steeds een raadsel. uiteindelijk is de moederpoes wel gevangen mbv een vangkooi en zijn de kittens ook in de kooi succesvol teruggeplaatst bij haar dankzij een zeer vriendelijke mevrouw van de zwerfkatten opvang.

jouw verhaal verbaast me dus niet echt; verbetert niet echt het imago en stimuleert een behulpzame voorbijganger ook niet echt om iets aan dierenleed te willen doen :n

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:54

bnb schreef:
Ja daar zeg je wat: een gezonde zwerfkat!
Maar deze liep dus harstikke kreupel!
En dan nog vind ik het een zeer alarmerend bericht zoals jij er op reageert!


Neem aan dat je het niet tegen mij hebt? :')

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:56

Jammer dat de dierenambulance niet overal even goed is!
Ik heb er juist een hele goede ervaring mee! Vond een loslopende hond in duin!
Aardige dame van de dierenambulance gebeld, maar verwees mij wel door naar de dierenbescherming omdat zij niet over loslopende honden gingen. Stond niet in hun bestand ;) Maar wel heel vriendelijk geholpen en uiteindelijk is de hond netjes opgehaald door zijn baasje! ;)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:57

Wij hebben het ook meegemaakt dat er raar gereageerd werd:

We hadden een gewonde kauw in de tuin, die kon niet meer vliegen maar was zeer gezond en sterk, alleen die ene vleugel hing er maar wat bij, de dierenambulance wilde niet komen, en na enig aandringen wilden ze wel komen maar alleen als we het kunnen vangen en in een doos kunnen doen.

Nou wij vangen he en in een grote doos gezet, toen kwamen ze m wel ophalen, ze zouden m naar een vogelopvang gaan brengen.

Wij vroegen ons af of het ook wel echt gebeurd?????, want na een tijdje zagen we weer een kauw met precies zelfde kant wat lamme vleugel in een voor ons grenzende tuin. vreemd maar ja............

Maar de dierenambulance in Purmerend is op en top, echt heel superdesuper en zeer gedreven en dierenvriendelijk, die mensen zijn echt helemaal gek van dieren, t maakt niet uit wat, als er wat is komen ze altijd meteen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-05-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:59

bnb schreef:
Ja daar zeg je wat: een gezonde zwerfkat!
Maar deze liep dus harstikke kreupel!
En dan nog vind ik het een zeer alarmerend bericht zoals jij er op reageert!

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat we niet 123 in de bus springen voor een zwerfkat.
Hij moet toch wel gewond zijn willen we komen anders kunnen ze daar prima blijven.
Ik heb niet gezegd dat het zomaar een zwerfkat is maar dat we niet zomaar uitrijden voor een zwerfkat.
Net als we niet zomaar rijden voor een gevonden hond of een duif die bij iemand in de tuin blijft zitten.
Een gevonden hond wordt meestal binnen 2 uur weer gelinkt aan een eigenaar die hem kwijt is.
Als wij zo'n hond ala minuut halen zitten daar voor de eigenaar kosten aan verbonden.
Een hond die nog een uurtje of 2 bij de vinder kan blijven wordt daar vaak gewoon opgehaald door de eigenaar.

Een duif die niet wegvliegt is vaak gewoon moe en gaan bij iemand in de tuin even zitten rusten.
Die vliegt na een paar uur vaak zonder problemen weer weg beetje banketstaaf als wij hem dan ophalen en bij de vogelopvang in een hokje stoppen.

Aan elk verhaal zitten 2 kanten en je probeert altijd het beste te doen voor het dier maar soms maak je weleens een misser en dat hoort erbij.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:00

Ik geef al geen donaties meet aan de dierenbescherming, Dit doe ik al enige tijd niet meer, mede door dit soort acties van o.a. Dierenambulance.. Heb ook bij dierenbescherming een keer woorden gehad om een pony die jaar in, jaar uit alleen stond. Beest moest drinken uit een sloot en stond zonder elke vorm van beschutting.

Zegt dat mens aan de lijn: Jamaar, ponies kunnen heel goed alleen staan.. ( joh! Volgens mij is een pony een kuddedier.. :+ ) En ze hebben niet zoals schapen een beschutting nodig.. ( volgens mij zelfs verplicht, maar kan aan mij liggen :+ ) En hij kan best uit de sloot drinken.. ( mevrouw, het vriest 10 graden 's nachts en een paar graad overdag.. Waar moet hij drinken??

Beest werd niet bijgevoerd en stond met slechte hoeven etc..

Ik heb toen uit pure wanhoop gezegd dat als het beestje met zijn pootjes in de lucht kwam te liggen, ik haar naam had en deze de media in zou slingeren,..

En toen luisterde ze ineens wel en is er een inspecteur langsgestuurd.. Eigenaar waarschuwing, maar goed, er werd wat gedaan..

Ik heb dus niks dan waardeloze ervaringen met deze instanties. Nu eindelijk eens een serieuze dame aan de lijn bij Dierenbescherming, dit geeft weer een beetje moed :)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:02

Heel veel mensen zijn gewoon niet op de hoogte wat de mensen van de dierenambulance allemaal wel en niet mogen en daarnaast, wel en niet voor betaald krijgen.

Het zijn tot het bestuur toe allemaal vrijwilligers die enkel de regels van het asiel na moeten leven.

Wij hebben wel eens een opnamestop gehad voor honden omdat we ze gewoon niet meer kwijt konden. Sommige hokken waren al dubbel bezet (2 kleintjes bij elkaar), zie dat meer eens mensen uit te leggen...

Of zwerfkatten: op het moment dat het asiel zegt: wij hebben geen plek meer voor gezonde zwerfkatten dan houdt het gewoon op. En dan krijg je van die reacties zoals bnb en dan moet ik echt op mn handen zitten. Sorry, maar de dierenambu is ook afhankelijk van de mogelijkheden die de andere instanties bieden!

Verder is het vaak zo dat er niet gereden wordt voor dieren die niet vast zitten. Dus een gewond zwerfdier zal echt eerst gevangen moeten worden voordat er uitgerukt wordt. En ook wij worden daar niet blij van (vooral niet van de reacties van de mensen), maar we moeten het gehalte aan 'loze ritten' onder controle brengen omdat er anders geen houden aan is.

Wat er in dit geval verkeerd is gegaan bij TS, ik weet het niet. Iedere DA heeft een eigen stichting en eigen regels. De een functioneert ook beter dan de andere. Maar nee, dit is niet de gebruikelijke gang van zaken.

Als je bij mij terecht was gekomen dan waren de opties:
- Jij vangt m en ik zorg ervoor dat ie gehaald wordt
- Jij kan m niet vangen en ik stuur je door naar de DB om een vangkooi te regelen ed
- Jij wil m niet vangen en wordt boos dat ik zeg dat je m moet vangen en gooit de hoorn er op
- Ik krijg de instructie van het asiel dat ze voorlopig echt geen katten kwijt kunnen en vraag je om over een paar dagen nogmaals te bellen als de kat nog steeds mankt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:04

shantal schreef:
vind het tamelijk onbeschoft
ze kunnen je wellicht dan vermelden wat je dan moet bellen om dat diertje te helpen

(vind het zo wie zo belachelijk gaan hier in NL hoe der met dieren om word gegaan als je kijkt in miami enz wat voor organistaties ze hebben om de dieren een goed en beter leven te geven mogen ze hier wel van leren vind ik )


Jij denkt dat het echt klopt wat ze doen in Miami?. Ze leven daar op donanties dus hoe mooier het beeld hoe meer geld er binnen komt. Ik heb er een erg dubbel gevoel bij. Zo van he camera dus veel moeite doen voor het mooie zielige plaatje.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:08

Prisca schreef:
Jij denkt dat het echt klopt wat ze doen in Miami?. Ze leven daar op donanties dus hoe mooier het beeld hoe meer geld er binnen komt. Ik heb er een erg dubbel gevoel bij. Zo van he camera dus veel moeite doen voor het mooie zielige plaatje.


Daar heb je heel erg gelijk in. Dat is helaas helemaal niet te vergelijken met hier...
Ik zou wel willen... Maar zo werkt het helaas niet. Ook de mogelijkheden die zij daar hebben als dierenpolitie, die kennen wij hier niet. De mensen die daar op de wagens rijden zijn een soort kruising tussen dierenartsassistentes en boa's (LID of AID). Dat mogen wij niet eens. Zelfs de mensen die wel een diploma hebben voor paraverterinair mogen geen medicijnen bij hebben of gebruiken in de wagen..

bnb
Berichten: 540
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:09

Nee Tallie1979 ik had het niet tegen jou hoor! :D
Nou zonnebloem18 ik heb anders wel andere ervaringen gehad met de dierenambulance, ik had twee honden die op het terrein van onze camping liepen te spelen en dat vonden anderen irritant en hebben ze op laten halen, door de dierenambulance!! Ze hadden alletwee een halsband met penning waarop onze telefoonnummers aan, en ik kon ze uit het asiel halen waar ze, alweer, ingeent waren, en ik kon mooi voor de kosten opdraaien.
Ik heb een klacht ingedient en gezegt dat de volgende keer er geen cent meer kwam!!
Ik had een poot om op te staan omdat ze alletwee die penning omhadden, en heb mijn centen teruggehad

shantal

Berichten: 2687
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:10

Prisca schreef:
shantal schreef:
vind het tamelijk onbeschoft
ze kunnen je wellicht dan vermelden wat je dan moet bellen om dat diertje te helpen

(vind het zo wie zo belachelijk gaan hier in NL hoe der met dieren om word gegaan als je kijkt in miami enz wat voor organistaties ze hebben om de dieren een goed en beter leven te geven mogen ze hier wel van leren vind ik )


Jij denkt dat het echt klopt wat ze doen in Miami?. Ze leven daar op donanties dus hoe mooier het beeld hoe meer geld er binnen komt. Ik heb er een erg dubbel gevoel bij. Zo van he camera dus veel moeite doen voor het mooie zielige plaatje.



als het alleen voor het plaatje zou zijn schaffen ze denk ik ook niet zoveel personeel aan en de wagens en noem maar op lijkt mij

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:11

shantal schreef:
als het alleen voor het plaatje zou zijn schaffen ze denk ik ook niet zoveel personeel aan en de wagens en noem maar op lijkt mij


Nogmaals, zij mogen veel meer wettelijk gezien.
Dat mogen wij allemaal niet van onze regering. ;)