help,steigeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

help,steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 18:58

hey mensekes
khem een probleem...
nu met die nieuwe uitbater enzo op de manege,zijn er ook al 8 nieuwe pony's
Isabel(ze is isabelkleurig,vandaar) was op het eerste zicht mijn lieveling, ze is 4 (4jarigen trekken mij aan,tis al de derde echte lieveling die 4 is)
ik heb ze nu al verschillende keren mogen rijden,en ze is in het begin heel vlot enzo,maar heel onregelmatig,nog echt jong.maar ik ging eens naar de binnenpiste en bij ons word die afgesloten door balken,links wou ze er zo voorbij,maar rechts(alleen óp de hoefslag) wilde ze er niet voorbij, ze steigerde en stopte niet,maar ik had ook geen zweepje ofzo, want iemand zei: gewoon laten zien wie de baas is,maar ze is ook nog zo jong,en heeft lang op een wei gestaan(al wel zadelmak gemaakt!) en ook toen ik buiten wilde opstappen lukte dat niet,ze steigerde dan iedere keer. nog een andere keer ging ik uit de omheining(rond de zadelkamer,en een deel van de wei en toen ging ze volledig loodrecht staan,zo grellig! maar wat valt er nu echt te doen? of als ik een ander paard voorbij moet steken, dan staat ze gewoon stil, of afwenden ofzo soms.ook dan gaat ze soms stilstaan!(meestal niet steigeren dan).dit is echt lastig.echt hard been geven,helpt ook niet.bij een ander paard heb ik dit trucje geleerd:
door ze te draaien(eeeel veel stelling) gaan ze hun gewicht verzetten(evenwichtsverlies) en dan kun je been geven en gaan ze vooruit, maar die is zo soepel,dat ze alleen haar hals buigt tot aan mijn schoen Verward
heeft er misschien iemand een idee,ik mag er vrij veel mee rijden( zo'n 2-3 maal per week), omdat buiten dat steigeren en stoppen het heel goed klikt. we hebben gisteren geprobeerd te springen,en ze was er helemaal weg van,ook dressuur gaat vrij goed,maar ze is in het begin altijd vrij zenuwachtig...
nuja,lang genoeg dit stukje tekst Dromen Knipoog
kan er iemand helpen?

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 19:50

Hoi,
Ik zou zeggen als hij steeds steigert dan is dat een soort verzet omdat hij niet snapt wat hij doen moet !!
De enige manier die ik kan bedenken voor jou is dat elke keer dat hij steigert geef hem een tik tegen zijn oren als je daar bij kan natuurlijk !
Niet zo dat hij straks kopschuw wordt maar zodat hij denkt als ik steiger dan stoot ik mijn oren !!?
Dus zal hij dat niet gauw meer doen.
Doet hij het dan nog dan stap je af en zet hem aan 1 kant vast aan het zadel met je teugels.
En laat het hem dan maar met zichzelf uitvechten.
En niet met jou erop.
Zorg wel dat je dan hem wel alleen in de bak heb zonder iemand erbij.
En wees dan niet bang als hij omvalt want daar leert hij alleen maar van.
Ik hoop dat ik je voldoende heb geinformeerd als je nog vragen heb dan hoor ik het graag !

Groetjes Miss Texas

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 19:54

Kan maar een ding zeggen: zorg alsjeblieft voor goede begeleiding en laat iemand die er verstand van heeft eens eerlijk zeggen of jij dit wel echt kan. Als ik dit zo hoor lijkt het me beter als iemand anders deze pony een tijdje gaat rijden, je doet het natuurlijk liever zelf maar als je zo doorgaat verpestje heel die pony, nu ze dit eenmaal doorheeft is dat er heel moeilijk weer uit te krijgen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 20:06

hallo
het is wel een manegepony,maar michel(uitbater+lesgeefster) zegt wel dat ik het goed aanpak,maar ik zocht eigenlijk misschien nog misschien andere oplossingen,sommigen werken misschien beter...
en ja,het komt zo over...
maar ik kan gewoon op internet niet juist mijn gedachten enzo uitdrukken, komt er altijd verkeerd uit Frusty Lips are sealed
wel hatelijk,maja,ik blijf proberen dat ze me beter verstaan *LOL* (bv me smileys)
en ik spring van den hak op den tak(da omdraaien enzo is al ze NIET steigert Frusty )

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:02

je moet haar dus echt niet slaan!!!

ik heb perecies het zelfde gehad met me paardje en die is er nu ook maar mee gestopt
Hoezo moet je dr slaan???Als je het maar lang genoeg negeert en na het steigeren weer verder gaat waar je gebleven was dan hebben ze geen eens meer zin om de lucht in te gaan, het is juist de bedoeling om onder het werk uit te komen, of omdat ze iets niet begrijpen. Het kan ook zijn dat ze iets willen aan geven b.v dathet zadel niet goed zit of omdat ze ergens last van hebben

Maar als je dat zeker weet moet je gewoon na het steigeren verdergaan met de oefening waar je mee bezig was en niet slaan!!!
Daar worden de meeste paarden aleen maar bang van en als ze denken dat ze iets fout hebben gedaan dan gaan ze juist de lucht in omdat ze bang zijn voor een klap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:40

misstexas schreef:
Hoi,
Ik zou zeggen als hij steeds steigert dan is dat een soort verzet omdat hij niet snapt wat hij doen moet !!
De enige manier die ik kan bedenken voor jou is dat elke keer dat hij steigert geef hem een tik tegen zijn oren als je daar bij kan natuurlijk !
Niet zo dat hij straks kopschuw wordt maar zodat hij denkt als ik steiger dan stoot ik mijn oren !!?
Dus zal hij dat niet gauw meer doen.
Doet hij het dan nog dan stap je af en zet hem aan 1 kant vast aan het zadel met je teugels.
En laat het hem dan maar met zichzelf uitvechten.
En niet met jou erop.
Zorg wel dat je dan hem wel alleen in de bak heb zonder iemand erbij.
En wees dan niet bang als hij omvalt want daar leert hij alleen maar van.
Ik hoop dat ik je voldoende heb geinformeerd als je nog vragen heb dan hoor ik het graag !

Groetjes Miss Texas


Behalve moderator van dit forum ben ik ook nog paardenliefhebber en als ik dit soort dingen lees, geloof ik mijn eigen ogen niet. Dit bericht heb ik 3 (!) gelezen om zeker te zijn dat ik echt las wat ik zag. Deze oplossingen passen allebei in de categorie 'gevaarlijk-zeer gevaarlijk' en zijn geen goede adviezen. Dit valt dus niet onder het eerlijk africhten van een paard.

Misstexas: hierbij het verzoek om dit soort zogenaamde adviezen niet meer op dit forum te doen en al helemaal niet tegen de jongere garde hier.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 16:31

ik vond dat eerste wel ff raar? zij snapt iets niet en dan moet ik kwaad worden? maar ze snapt het echt wel,want anders reageert ze wel,ze is gewoon in haar puberteit,maar als ze daarvan iets verkeerd leert...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 19:28

Laat dit paard eerst eens grondig nakijken door de DA, wellicht zit er ergens een probleem!
Mocht dat niet zo zijn, laat dan een ervarener ruiter eens op het paard rijden.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-02 19:40

ey
kdenk eerder dat het bij koppigheid blijft,want als ze achter een ander paard mag rijden,is ze zo braaf als iets,en eens ze springt is ze ook heel braaf,het is alleen als ze van stal moet,en niet in het pistetje naast de stal mag..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 16:35

je zegt het zelf, achter een ander paard is ze zo braaf als iets...de pony is nog maar 4 jaar en heeft het merendeel van der leven in een wei doorgebracht...de ene leert nou eenmaal sneller als de ander...
Ik zou ze dus voornamelijk achter een ander paard aanrijden, tussendoor afwenden, voltes rijden, maar wel iedere keer achter het andere paard aansluiten.
De pony is nog jong en weet heus niet wat je der allemaal van verwacht.
Rijdt ze dus een tijdje lekker achter een ander (niet doelloos aan de staart hangen) maar als je voorligger afwendt jij een stukje rechtoor gaan en erna afwenden zodat ze even alleen loopt maar er telkens achteraan sluit.
Begrijp je het een beetje?

Als je het zo doet en stilletjes het alleen lopen opbouwt geloof ik dat het wel zal lukken.

Ik zou overigens met zweep rijden, met een zweep hoef je niet de hele tijd op der kont te meppen maar als ze bv steigert of gaat steigeren kun je ze wel een mep geven dat ze terug/blijft lopen, ik zou ook ze blijven omtrekken maar daarbij ook een tik op schouder/kont geven dat ze aangemoedigd wordt om vooruit te gaan.Omtrekken doe je overigens niet enkel met je handen, duw ze ook om met je been desnoods met een tik van de zweep als ze het vertikt te doen (of het gewoon niet snapt) een zweep hoeft geen strafmiddel te zijn maar kan ook dienen als hulpmiddel.
Verder achter het andere paard rijden en tussendoor oefeningen doen en telkens achteraan sluiten.zo zal die pony het het beste leren denk ik.(weet ik ook niet zeker hé ik zit hier achter m'n compu dus kan onmogelijk de situatie juist inschatten.)
Pas je wel een beetje op? het inrijden van een 4-jarige pony gaat niet zo makkelijk ,denk maar aan de tijd met ons Bieke Knipoog

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 16:43

een doos eieren voortaan meenemen op je paard?
iedere keer als ze steigert een ei kapot slaan, misschien werk dat omdat het paard dan denkt dat ie ze hoofd heeft gestoten en nu uit ze hoofd bloed.

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 17:08

corinepgek schreef:
een doos eieren voortaan meenemen op je paard?
iedere keer als ze steigert een ei kapot slaan, misschien werk dat omdat het paard dan denkt dat ie ze hoofd heeft gestoten en nu uit ze hoofd bloed.


Ja dat van die eieren is ook echt een heel practisch idee }> , Waar wou je die eieren onder de les laten? Ik denk dat je hem goed voorwaarts moet blijven rijden desnoods vooruit schoppen, als hij tempo heeft zal hij niet meer zo snel omhoog kunnen komen..Ook niet te veel aan de teugels trekken, geef hem de ruimte om vooruit te gaan... omtrekken vind ik ook geen goede oplossing, als het paard dan valt en jij ligt eronder ben je verder van huis. Scheve mond

Suc6 ermee

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-02 09:11

laurake schreef:
Pas je wel een beetje op? het inrijden van een 4-jarige pony gaat niet zo makkelijk ,denk maar aan de tijd met ons Bieke Knipoog

In verhouding met Bieke... Is deze wel wat anders Knipoog op sommige momente heeft ze weg van een nerveus arabiertje Knipoog
heeft van bouw ook wel wat meer van de greg weg

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 22:06

Ik heb toevallig vandaag een gesprek gehad met een stalgenoot, we hadden het toen over het onder het werk uit proberen te komen van onze paarden. Die van haar had een hele trucendoos, zolang ze boos werd en eens schopte met het been of een tik met de zweep gaf werd het alleen maar erger. Ze is toen het negatieve gedrag gaan negeren en het positieve belonen. Dus op het moment dat hij wat uithaalt niets doen en daarna gewoon doorrijden of er niets gebeurt was.
Dat heb ik vandaag ook maar eens uitgeprobeert en volgens mij werkt het beter als boos worden want dan hebben ze je juist waar ze je hebben willen. Alle aandacht is aandacht tenslotte, negatief of positief.