bijrijdster of verzorger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

bijrijdster of verzorger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 14:58

Ik verdien nu ongeveer 100 euro per maand. Ik kan ook nog op dinsdag, donderdag en koopzondagen gaan werken maar dan heb ik geen tijd op een paard te rijden (verzorgen wel). Mijn zusje zou die drie dagen kunnen rijden, alleen na dat gedoe met donniegal denk ik niet dat ze dat aankan. Wat vinden jullie, bijrijdster erbij nemen als het zover is?
(in principe speelt geld geen rol, ik hoef niet alle kosten te betalen. Maar het voelt gewoon lekkerder als ik weet dat ik zelf mijn spullen kan kopen)
Dit is echter maar voor een jaar, zolang ik in almere blijf.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:03

Mhh ik denk dat het allemaal wat zwaar wordt en vooral als het maar voor een jaar is ?? Wat doe je na een jaar met dat beest ???

Maak lekker je school af en geniet lekker van je vrijheid en ga leuke dingen doen. Tegen de tegen die tijd dat je werkt eens rond kijken. Een eigen beest hebben is een hele verantwoordelijkheid en dat doe je niet even. Je moet daar bewust voor kiezen. En ook met een bijrijdster moet het maar klikken en wat als ze opeens niet kan dan moet jij hem doen ook al moet je werken.

Je hebt nog tijd zat neem niet gehaast een pony die je na verloop van tijd moet verkopen omdat je het niet red.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:10

Als je NU al een bijrijder moet hebben.... moet je dan wel een paard nemen?

Sirius_

Berichten: 10948
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 15:10

hm..
na dat jaar blijf ik hem zelf doorrijden, dan komt hij als alles goed gaat op een pensionstal in friesland te staan. Maar voor nu weet ik al wel een bijrijdster waar ik t goed mee kan vinden, en die goed rijdt.
ik denk, dat als zij een keer niet kan ik savonds naar de manege ga. misschien overbodig topic omdat ik wel weet hoe ik het ga doen, maar ik wilde meningen horen en hoe andere bokkers die beslissing hebben genomen?
Want in principe kan ik na mijn werk savonds naar mijn paard gaan, maar als dat elke keer is hebben mijn ouders ook zoiets van dat ik niet elke dag door het donker mag fietsen

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:25

Ga er maar vanuit dat

Bijrijders niet betalen (als ze het wel doen heb je mazzel)
Bijrijders komen en gaan
Veel bijrijders afhaken wanneer ze niet kunnen rijden wanneer je paard een blessure heeft ofzo.

Met andere woorden als je iemand weet met wie je het goed kunt vinden heb je mazzel maar reken nergens op. Je moet ten alle tijden de zorg en de kosten van je paard zelf kunnen dragen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:50

hey
misschien eens zoeken voor half pension?op de manege waar ikrid doen ze dat vaak.dus de kosten delen(soms de eigenaar iets meer,hoefsmid enzo) en dan elk 3 dagen rijden en 1 dag rust
als je minder tijd hebt,is dat eigenlijk een hele goede oplossing vind ik...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 21:19

Pam, ik zou als ik jou was in ieder geval proberen het eerste half jaar ZELF alles te doen.
Alleen al om een goede band met je paard op te bouwen, maar ook om eens goed te kunnen bekijken wat goed is voor je paard: welke verzorging, hoe kun je hem het beste behandelen (hoe straffen, hoe belonen), waar is hij goed in en wat moet hij nog leren (op stal en in de les).
Je kunt dan ook in alle rust kijken wat jij nog allemaal moet leren, en dit oefenen.
Een paard hoeft niet elke dag gereden te worden. Vier keer per week mag ook. Zolang hij maar de stal uit komt, in de wei of bak, het liefst samen met anderen.

En je kunt wel een bijrijder zoeken, maar dit zou ik dan pas doen als jij je paardje goed kent en weet met wat voor type mensen jouw paard goed overweg kan.
Mijn paard kan bijv. helemáál niet tegen drukke personen, maar wil wel veel aandacht en veel knuffelen en tutten enz. Ook is ze soms dominant, en erg koppig, dus dan ken ik al een paar meiden die goed rijden maar niks met haar zouden kunnen beginnen! *LOL*

Als ik jou was zou ik dus eerst eens een half jaartje gezellig rustig aan doen met je paard, rijden wanneer je kan, en kun je niet, dan niet.
Je kunt dan vast wel een stalgenootje of vriendin vinden die een keer als jij ziek of op vakantie bent je paard wilt rijden of longeren.
Na een half jaar kijk je gewoon verder!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:39

Als je een bijrijder wilt, zou ik er niet voor laten betalen, dan heb je meer te zeggen.
En kritisch zijn. Ik rij ook paarden van anderen, betaal er niet voor, mest wel uit, soms zelfs 8 stallen om maar 1 paard te rijden.
Ik neem zelfs de verantwoordelijkheid op me om 3 weken lang 5 paarden dagelijks te verzorgen, als de eigenaren eens op vakantie willen.
Verder ben ik er ook als het paard ergens last van heeft. Dus de goede verzorgers zijn er wel.
Zolang je niets laat betalen, heb jij het voor het zeggen, je mag dan rustig eisen dat ze helpen met uitmesten, zadel invetten e.d.
Verder kun jij bepalen wanneer er gereden wordt. Als je ze laat betalen, is het toch meer zoiets van ik betaal, dus ik bepaal.
Je moet zeker niet iemand nemen die geregeld afzegt, dat jouw paard maar in de manege op stal blijft staan. Dus direct vermelden dat er met slecht weer ook in de regen gereden moet worden, en dat het paard daarna weer schoon gemaakt moet worden. De meesten haken dan direct af, en wat overblijft gaat ervoor. is eerlijk, en heeft echte paardenliefde.

succes