Anti-kraak en huurtoeslag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lessien_2810

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-12-05

Anti-kraak en huurtoeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 22:34

Hallo,

Eventjes had ik een belangrijke vraag, want ik ben de draad helemaal kwijt nu. Dit is mijn situatie:

Momenteel woon ik samen met mijn vriend op kamertje van 13 m2 in een groot studentenhuis. Wegens omstandigheden thuis kunnen we niet thuis wonen. We struikelen over elkaars spullen heen, zijn steeds alles kwijt en kunnen niet rustig studeren/bedrijfje opstarten.

Nu hebben we besloten om zo snel mogelijk te gaan samenwonen. Ik heb me direct overal ingeschreven, en heb vandaag een anti-kraak woning toegewezen gekregen bij Camelot. Het is echt een drooooooomhuisje, schitterend wit sprookjeshuis met grote eikenbomen en veel natuur. Precies wat we "later als we groot waren" zouden willen. Geweldige en unieke kans dus, nu zie ik de kosten (ik dacht dat anti-kraak goedkoper was?):

€131,00 woonlasten (minus de niet gewoonde dagen a 4,37 per dag) pp
€ 32,50 administratiekosten pp
€ 75,00 plaatsingskosten pp
€ 60,00 brandpreventiepakket (rookmelder, brandblusser, branddeken) pp
€ 350,00 eenmalig borg (ontvang je retour na goede oplevering) pp
De maandelijkse kosten bedragen vervolgens € 131,00 p.p. per maand exclusief de kosten voor gas, water, licht en de gemeentelijke belastingen.

ongeveer zitten we dan (ruw geschat) rond de 700 euro ofzo? we hebben aan huur etc. maximaal 500 te besteden per maand. Hoe zit dit precies met huurtoeslagen? Hoe zit dit precies? Wie woont ook anti-kraak via Camelot? Ik zou het zo jammer vinden om nog langer door deze hel heen te gaan in een smerig studentenhuis :( het veroorzaakt zoveel stress en spanning in onze relatie, we hebben de ruimte zo hard nodig nu :( Wie kan me helpen?

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:39

Hmmm, ik dacht dat anti kraak organisaties maximaal 80 euro pp aan 'huur' mochten vragen...
Of zitten er nog andere vage kosten bij opgeteld?
Wij betaalden 80 euro huur pp en 150 euro servicekosten.
(en natuurlijk daarnaast gas water licht internet gemeentelijke belasting etc.)
Wij hadden geen recht op huursubsidie.
Volgens mij wordt antikraak niet gezien als huur maar als bruikleencontract. Dat zou idd betekenen dat je geen recht hebt op huursubsidie, maar zeker weten doe ik het niet...

MonAmieC

Berichten: 1059
Geregistreerd: 02-08-06
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:40

Bij anti-kraak krijg je geen huurtoeslag.
maar je zit per maand toch op 262,- + g.w.l? dus ruim onder je 500,- die je te besteden hebt?
De overige dingen zijn neem ik aan eenmalige kosten?!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:41

Maar de meeste kosten zijn toch vooral eenmalig? de eerste maand heb je even veel kosten (maar dit is bij een gewone huurwoning ook) en verder zit je dan toch voor 262 euro plus gas, water en licht?
Dus vindt het nog al mee vallen voor hoe je het huis omschrijft en je zit denk ik ook nog wel onder de 500 euro tenminste lijkt me niet dat jullie met zijn tweeen die denk ik ook niet heel veel thuis zijn voor bijna 250 euro in de maand aan gas, water en licht gebruiken.

Groetjes Genja

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:42

Hmmm, ik dacht dat anti kraak organisaties maximaal 80 euro pp aan 'huur' mochten vragen...
Of zitten er nog andere vage kosten bij opgeteld?
Wij betaalden 80 euro huur pp en 150 euro servicekosten en inderdaad iets van 250 euro borg pp. (bij een normaal huurhuis moet je over het algemeen ook 1 of 2 maanden borg betalen, wat vaak nog meer is)
(en natuurlijk daarnaast gas water licht internet gemeentelijke belasting etc.)
Wij hadden geen recht op huursubsidie.
Volgens mij wordt antikraak niet gezien als huur maar als bruikleencontract. Dat zou idd betekenen dat je geen recht hebt op huursubsidie, maar zeker weten doe ik het niet...

edit: Dit aangepaste contract is natuurlijk zodat ze jou er zonder consequenties uit kunnen gooien wanneer ze willen. Hebben ze het over een geschatte tijdspanne gehad? Houd daar iig wel rekening mee. Bij ons hadden ze beloofd dat we nog tot de kerst veilig zouden zitten, maar in augustus kregen we toch een brief of we binnen 2 weken het huis gestript wilden opleveren. Het kan zomaar gebeuren en wat doe je dan?

edit 2: er is iets raars gebeurd met mijn tekst...

Lessien_2810

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Anti-kraak en huurtoeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 22:58

oww wacht nu gaat er een belletje rinkelen!

PER MAAND €131,00 woonlasten (minus de niet gewoonde dagen a 4,37 per dag)
EENMALIG € 32,50 administratiekosten pp
EENMALIG€ 75,00 plaatsingskosten pp
EENMALIG€ 60,00 brandpreventiepakket (rookmelder, brandblusser, branddeken) pp
EENMALIG€ 350,00 borg (ontvang je retour na goede oplevering) pp

+ 150 ongeveer gas, water, licht.

eenmalig: 685
per maand: ongeveer 412 incl.

ARGHHH wat ben ik soms toch een dom kuiken! vriend maakte me wijs dat we dat eeeeeecht niet konden betalen. Kan dit zo kloppen? (argh vind dit allemaal zo nieuw en ingewikkeld)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Anti-kraak en huurtoeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:01

Dacht je dat je dat maandelijks moest gaan betalen :') Mutske ;) Ja zo klopt je lijstje! Vell plezier in je nieuwe huisje!

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:01

Mijn vriend woont antikraak in de randstad via Camelot en betaald 180,- inclusief (alles, behalve internet). Ik ga eind dit jaar ook daarnaartoe en moeten dan ieder 180 p.p. betalen. Huurtoeslag is denk ik niet mogelijk; er wordt naar inkomen gekeken van beide partijen (huurders in dit geval ;) ) en voor huurtoeslag moest de kale huur tussen een minimum en maximum huurbedrag zitten. Tevens weet ik niet of het wel kan, huurtoeslag en antikraak wonen; ik ken een hoop mensen die antikraak wonen maar heb er nooit over gehoord..

Vaak zijn antikraak panden ook soort van studenten huizen, met gore keukens en vieze wc's enzo.. Het voordeel is dat je zelf heel veel ruimte heeft, bij mijn vriend in dat pand heeft iedere huurder minimaal 70 vierkante meter voor zichzelf.

Ik vind je bedragen wel apart; hanteerd Camelot die? Mag ik vragen in welke regio jullie willen gaan huren? Naar mijn weten probeerd Camelot zoveel mogelijk incl. te laten huren.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:01

Hahahahah, sorry. :')
Ik zat het bericht te lezen en nog een keer te lezen en nog een keer, met groeiende verbazing want ik snapte echt NIET wat jij zag wat ik niet zag.

Die kosten zijn eenmalig ja. :+

PureSylk
Berichten: 2429
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:01

Volgens mij klopt dat ja, wat je in je laatste post zegt.
Persoonlijk zou mijn enige bezwaar zijn dat je er met antikraak altijd zo uit kaan worden gezet. Als je die 700 euro eenmalig moet betalen en er dan na een maand uitmoet ben je daar niet blij mee..

PureSylk
Berichten: 2429
Geregistreerd: 01-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:03

Bellona_K schreef:
Vaak zijn antikraak panden ook soort van studenten huizen, met gore keukens en vieze wc's enzo.. Het voordeel is dat je zelf heel veel ruimte heeft, bij mijn vriend in dat pand heeft iedere huurder minimaal 70 vierkante meter voor zichzelf.
.


Dat vind ik een beetje een groot vooroordeel. De meeste anti-kraak woningen woon je nog altijd gewoon alleen in. Dus als je zelf schoonmaakt is het ook schoon. Verwar jij het nu niet met een kraakpand?
Sterker nog, anti-kraak wordt gedaan op te koop staande huizen (meestal) die dus juist netjes moeten blijven voor verkoop!

Lessien_2810

Berichten: 594
Geregistreerd: 15-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 23:11

Iris82 schreef:
Hahahahah, sorry. :')
Ik zat het bericht te lezen en nog een keer te lezen en nog een keer, met groeiende verbazing want ik snapte echt NIET wat jij zag wat ik niet zag.

Die kosten zijn eenmalig ja. :+


haha ja vind het zelf ook heel erg :o "werd door enthousiasme verblind".. toen mijn vriend zei "kunnen we laaaaange niet betalen" (hij heeft meestal altijd gelijk) verwachtte ik het ergste. historisch moment heb ik een keer gelijk }:0

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:21

PureSylk schreef:
Bellona_K schreef:
Vaak zijn antikraak panden ook soort van studenten huizen, met gore keukens en vieze wc's enzo.. Het voordeel is dat je zelf heel veel ruimte heeft, bij mijn vriend in dat pand heeft iedere huurder minimaal 70 vierkante meter voor zichzelf.
.


Dat vind ik een beetje een groot vooroordeel. De meeste anti-kraak woningen woon je nog altijd gewoon alleen in. Dus als je zelf schoonmaakt is het ook schoon. Verwar jij het nu niet met een kraakpand?
Sterker nog, anti-kraak wordt gedaan op te koop staande huizen (meestal) die dus juist netjes moeten blijven voor verkoop!


Nee ik verwar het niet met een kraakpand. Het ligt er misschien aan in welke gemeente je woont, want bijv. de gemeentes Dordrecht en Rotterdam willen het liefst meerdere personen in zo'n pand dat verhuurt wordt door Camelot. En sja zit je met z'n 6'en er in dan is er qua gemeenschappelijke ruimtes zoals de douche en keuken weinig verschil met een echt studentenhuis. In de randstad is het tevens zo dat het vooral lege kantoorpanden zijn ipv. koophuizen die anti-kraak bewoont worden.

Tellisto
Berichten: 281
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:50

Ik heb gedurende 6 jaar voor Camelot gewoond, in hun eerste jaren *D .
Helemaal in het begin had je al die eenmalige kosten nog niet, die kwamen later.
Die eenmalige kosten waren ook inderdaad eenmalig en hoefde je niet wederom te betalen als je naar een ander pands verhuisde.
Ik heb in 6 verschillende panden gewoond. Op het moment dat je ergens uit moest, kreeg je altijd een nieuw pand aangeboden.
Als het mogelijk was, passend met je wensen.

Ik vond het geweldig!
Goedkoop, vaak hele aparte panden om in te wonen. Overal z'n charme.
Ik begon in een school met 21 anderen. Goed georganiseerd hielden we met z'n allen alles schoon. Was echt gezellig!
Ik eindigde in een vriijstaande boerderij met paardenstallen, een uitloop en een weilandje voor mijn leengeiten en leenijslander. Dit alles gelegen aan de uiterwaarden van de Lek <3

Maw ik kan het je alleen maar aanraden!
Geniet van de kleine huur en raak vooral niet in paniek als je er weer uit moet. Er komt weer iets nieuws, je bent niet direct dakloos :D

Veel plezier