Hoe beloon/straf je je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Straffen en Belonen...

... zijn niet los te halen van elkaar.
57 (100%)

Totaal aantal stemmen: 57


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Hoe beloon/straf je je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 07:33

Na al verschillende topics te hebben gelezen over het straffen. Ben ik eigenlijk wel eens benieuwd hoe je je paard beloond. Want naast straf hoort ook beloning wanneer iets goed gaat.
Maar ook hoe straf je je paard? En denk je dat jij "baas" bent of neemt je paard toch nog wel een loopje met je?
En als je handelen naar je paard toe bekijkt, ben je dan consequent? Ik bedoel daarmee liggen jou grenzen vast en weet je paard waar die grenzen liggen, of ben je wat flexibel en mag je paard iets de éne dag wel en als je wat minder in je vel zit iets niet?


germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 07:39

Even flink schelden op je paard, of een tik met de hand (ik rij zonder zweep), of een hardere por in de buik (zonder sporen) als strafmiddel, en om te belonen, een aai door de manenkam, vriendelijk woord, halsstrekken met vriendelijk woord, of gewoon een snoepje

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 07:41

Wanneer Lyca idioot gaat doen negeer ik dat gewoon. Dit helpt het beste, door haar te gaan slaan of door tegen haar te gaan schreeuwen wordt ze alleen maar nog panischer.
Wanneer ze iets goed doet, (bv. wanneer ik erop zit) dan beloon ik haar heel uitgebreid. Doormiddel van mijn stem en door haar te aaien en belonen.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 07:45

Straffen op de manier die bij je paard past. Bij mijn paard helpt een mep met de zweep niet want dan gaat ie gewoon met z'n ogen dicht de hardzak uit staan hangen en wil ie het gewoon niet voelen. Daar helpen wat Parelli truukjes uitstekend en is het geklooi zo over. Bij andere paarden is een corrigerend tikje al genoeg. En als beloning idd even een aai, of een braaaaf (heel overdreven Haha! ) of halsstrekken. Snoepjes geef ik zelf niet zo gauw omdat Lois daar nogal baldadig van wordt. Bij enge dingen in het bos is de beloning altijd even stilstaan en uitgebreid belonen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 07:47

Als ze iets doen wat niet door de beugel kan dan berispen we ze met een harde stem. Dat zijn ze vanaf het begin gewend en dat hebben ze dan wel door. Belonen ja eigenlijk krijgen ze altijd wel wat lekkers als ze zich normaal gedragen. Brengen we ze naar buiten en we laten ze los dan krijgen ze ook iets en hetzelfde bij het ophalen. Ach en welshjes zijn slim he en die leren snel Tong uitsteken

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 08:03

Mijn paarden worden op een 'paarde-manier' gestraft, want die taal spreken ze het beste. Dus een klap met de vlakke hand in de buik, nooit op het hoofd, daar snappen ze niks van. Samen met de klap roep ik 'ehhet' (hihi hoe schrijf je dat? Haha! ) daardoor hoef ik meestal alleen nog maar te roepen en ze zijn weer braaf...

Belonen doe ik door middel van mijn stem, ze krijgen eigenlijk nooit wat lekkers als beloning. Normaal gedrag is normaal en hoeft vind ik niet beloont te worden. Als ze wat nieuws moeten leren beloon ik ze ook uitgebreid met mijn stem en door de oefening kort te houden.

Ik ben stapel op mijn paarden, heb alles voor ze over, maar bij mij is er nooit een vraag over "wie is de baas, jij of ik?" dat leren ze meteen als ze bij mij op stal komen, en dan is het ook meteen duidelijk en klaar.

Volgens mij is dat alleen maar fijn voor ze, op die manier weten ze waar ze aan toe zijn en hoeven ze niet aan mijn "leiderschap" te twijfelen... Knipoog
Dat geeft ze ook weer veel vertrouwen in mij.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 08:11

Belonen doe ik natuurlijk veel liever dan straffen...
Belonen door aandacht, fysieke aanraking en appel ofzo,
tijdens het rijden belonen met de stem, kriebelen in de manen...

Straffen is negeren, iets anders werkt niet, want aandacht is aandacht...
tijdens het rijden is straffen een 'eh-eh' of 'nee' en af en toe een tik met de zweep, die gebruik ik sporadisch.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 09:10

Inderdaad, belonen door lief tegen hem te praten, klopje op de hals of op zijn kont (uch uch...komt meteen een baal stof vanaf Knipoog ). Straffen doe ik d.m.v negeren, maar als hij me pijn probeert te doen krijgt hij wel een lel.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 10:11

Ik beloon en straf heel veel met stemgeluid. Een tik krijgt die ook wel eens als die echt te ver gaat. Verder beloon ik ook veel door het algemene 'klopje op de hals'. En zijn eten zie ik ook als beloning. Na het rijden gaat die op stal met een bak voer.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 10:22

Straffen ook door negeren.
Alleen net als Xono zegt, als hij me pijn doet krijgt ie wel een mep.
Dat heeft ie gewoon niet te doen.

Belonen met stem en snoepjes. Als hij goed gewerkt heeft krijgt hij altijd een snoepje en anders een klopje, aaitje, enz.
Hij is supergevoelig voor beloningen, dus het werkt perfect.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 10:28

Belonen tijdens het rijden is een "open" hand en/of een klopje op de hals met mijn binnenhand zo kan ik meteen testen of ze wel aan mijn been loopt Haha! meestal komt ze omhoog met haar hoofd dus dan oefenen we nog even verder. Mijn zweep gebruik ik niet om te straffen maar om te corrigeren een tikje als ze niet op mijn hulpen reageert.
Verder verhef ik mijn stem als ze iets doet wat me niet aan staat en als het nodig is een ruk aan het touw of een klap op haar buik.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:10

tijdens het rijden laat ik met mijn stem weten of hij goed zit, begint hij t klooien dan hoort hij duidelijk zijn naam.
Wordt hij lastig dan is het een paar meppen op zijn kont.
Maar als hij bv heel braaf is dan spreek ik hem vreindelijk toe,.. laathem bv even stappen met lage teugel en kriebel hem op zijn schoft *vind ie fijn* En uiteraard een keer een klopje op de nek...

Als hij bij het wandelen verveeld krijgt hij een klap met het uiteinde van het touw en als beloning een pluk gras...

Tijdens het verzorgen wil hij soms wel eens geen voetje geven.... nou dan weet hij het wel! klap, een schreeuw en een por... en dat voetje komt omhoog!


Ik vind wel dat als je hem straft omdat hij iets fout doet, dat je hem dan ook moet belonen als hij het goed doet!
Soms wil hij bv tijdens de les ineens een hoek niet in... dan krijgt hij op zijn kop (nouja kont) en als hij er dan wel ingaat beloon ik hem met me stem.

Ik beloon bijna nooit met een koekje... hij krijgt alleen een koekje als ik hem uit de wei haal!

En na het rijden krijgt hij altijd zijn eten!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:17

straf heb ik eigenlijk weinig nodig een flinke bok door vrolijkheid negeer ik gewoon. tijdens het rijden pak ik 'm gewoon hard aan als hij aan het miepen is, extra hard aan het werkzetten stemverheffen is vaak genoeg bij Lodewijk of gewoon negeren maar zodra er ook maar iets goed gaat meteen braaaaaaaaaaaaaaaaaaf aaitje en lange teugel.

Saar is totaal anders die geeft als reactie op een normale tik met de zweep een zwiepert met haar staart.
Ook is haar hobby gewoon over je heen te denderen.
daar gebeurd het dus helaas met regelmaat dat ze een rotschop krijgt of een flinke dreun.zodra ze stopt is ze ook meteen weer braaf en krijgt ze een aai

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:21

Ik beloon ook veel met mijn stem en een aai, kriebel enz. af en toe iets lekkers.
Ze weten precies hoe ver ze bij mij kunnen gaan, ik heb ook eigenlijk nooit problemen met ze.
Ik ga er geen scheldpartijen op na houden, is niet fijn voor het paard en is allemaal zinloze energieverspilling.
Ze weten precies aan mijn stem hoe laat het is, luisteren ze na een aantal waarschuwing nog niet, ja dan kan het wel eens gebeuren dat er 1 een lel krijgt. Gebeurt niet vaak maar het gebeurt wel eens. Als ze het dan goed hebben gedaan worden ze gelijk beloond met een vrolijke stem die hun prijst. Je moet kunnen belonen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:25

belonen tijdens het rijden doe ik met mijn stem of met een aai over haar hals..

straffen tijdens het rijden doe ik bijna niet, maar als ik het doe doe ik het door een tikje met de zweep te geven. Flair is heel gevoelig voor de zweep dus als ik haar echt een heel klein tikje geef dan weet ze dat ze iets fout heeft gedaan.

belonen tijdens het poetsen of als ik ernaast loop doe ik door haar te aaien en te kriebelen op plekjes waar ze het lekker vind en door tegen haar te praten ( Haha! ).

straffen tijdens het poetsen: met mijn stem, slaan haalt toch niks uit Flair is al wat schuw door wat ze vroeger met haar uit hebben gehaald..

Dit is voor mij de beste manier.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:31

Straffen doe ik het liefst met mijn stem en belonen ook. Maar ik straf ook wel eens harder als het nodig is. Het hangt wel van het paard af. Bij mijn Tinker, die de baas is in de wei, moet ik harder straffen dan bij de jonge Welsh K. Belonen doe ik ook met een aai.
Als ik een paard iets aan het leren ben beloon ik ook af en toe met een paardensnoepje (niet als ik er op zit).

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:54

belonen doe ik lekker met mn handen door zn manen of lekker kriebelen op plekjes waar hij normaal niet bij kan en met snoepjes enzo.
straffen doe ik met mn stem en als het moet geef ik hem een tik....

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:19

Op zich straf ik niet zo heel veel, waarschuwen is (meestal) genoeg. Af en toe denkt ze toch even over de schreef te moeten gaan en dan krijgt ze een dreun. Normaalgesproken vol op de kont, maar het is maar net hoe ik er op dat moment voor sta }>

Belonen zijn de eenvoudige dingetjes. Een klopje op de hals, na een goede oefening even lekker halstrekken, een aai over de manenkam alles samen met een uitgebreid Braaaaf, lieve meid!

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:23

ik straf meestal met mij stem, hier reageert hij erg goed op. als hij dan niet zou reageren krijgt hij een tik op zijn buik of schouder (met vlakke hand, ik rijd nooit met zweep)
belonen doe ik ook met mijn stem, hier reageert hij ook weer erg goed op. ook wel eens een vriendelijke aai en als hij goed zijn best heeft gedaan met het werk een lekkere knuffel en een lange poetsbeurt, vind ie heerlijk.
ik beloon nooit met snoep, hier word hij alleen maar klierig van.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:33

Ik l*l paarden de oren van de kop.
In zowel goed zo braaf, als in dingen van Denk er aan!

Verder rij ik vrijwel altijd zonder zweep, behalve met van die halfgare knollen die ik vroeger reed op een handelstal.
De zweep zit mij meestal in de weg, zijn mijn handen zo vol. Haha!

Ik beloon dus zoals hier boven gezegt met mijn stem op momenten dat ik mijn handen niet vrij kan maken, kan ik mijn handen wel vrij maken dan klop ik ze in de hals.
En als ik weet dat ik iets zeer moeilijks ga oefenen, kan bij een bang paard al een galopje zijn, dan wil ik ook nog wel eens een snoepje geven.

Verder straf ik altijd eerst met de stem, en vaak is dat al genoeg.

Mocht dat niet baten, net als bij die verpeste paarden, dan reed ik meestal met een zweepje en dan kregen ze eerst een gewoon tikje, maar mocht daar ook geen reactie op komen, dan kregen ze een ferme tik.
Als ze dan doen wat de bedoeling is beloon ik ook meteen weer.

Tot nu toe heb ik bange paarden altijd weer normaal gekregen, en is geen 1 paard van mij bang geworden, dus ga er van uit dat ik nooit oneerlijk ben geweest en dat ze dus heel goed wisten als ze op hun donder kregen waar het voor was bedoeld.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:47

Belonen doe ik met mijn stem en/of met mijn hand aaien over de hals.

Soms ook aanmoedigen met mijn stem, omdat ze de galop soms nog moeilijk vindt, en als ik voel dat ze de neiging heeft om in snelle draf over te gaan ondanks mijn kuitdruk, zeg ik vaak even: Kom maar! Goed zo, galop! op een enthousiaste manier.
Als ze dan ook goed doorgaloppeert zonder de neiging om terug te vallen beloon ik haar eerst met mijn stem, en een paar seconden daarna mag ze alsnog in draf, en eventueel stap.

Straffen doe ik met mijn stem, en anders met een goede por in haar buik (ik rij zonder sporen).
Gisteren heb ik voor het eerst op de terugweg van de buitenrit even met zweepje gereden, die leende ik van mijn vriendin.
Op zich wil ik het niet de gewoonte laten worden om buitenritten met zweep te rijden, maar als ik weet dat ze wat ongedurig en koppig is die dag, is het wel gemakkelijk om haar alsnog een tikje te geven wanneer ze niet gehoorzaamt.
Maar ik probeer het eerst met stem.

Hebben jullie ook, als je geconcentreerd met je paard aan het dressuren bent, dat je af en toe vergeet met je stem te belonen omdat je zo geconcentreerd bent?
Heb ik wel eens, dan ben ik erg op van alles aan het letten en dan loopt ze ondertussen ein-de-lijk ( *LOL* ) wat meer nageeflijk, en dan zeg ik er niks van!
Mijn instructrice kijkt me dan aan en zegt: Praat maar wat met haar, stem gebruiken, gaat heel goed zo!
Dan denk ik 'Arme Cerise, doet ook eens een keer haar best, merkt Dorine het nauwelijks'... Bloos
Cerise krijgt dan snel weer een aaitje en lief stemmetje. Lovers

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 14:19

Ben et met kawa eens, doe et ongeveer net zoals zij et doet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:14

Toon heeft aan een stemverheffing genoeg om te begrijpen dat ik zijn gedrag niet accepteer. Kaminka daarentegen heeft af en toe een schop nodig, anders neemt ze me niet meer serieus. Alhoewel dat de laatste tijd eigenlijk wel veel beter gaat, omdat ze zelf wat evenwichtiger is geworden.

Ik klets net als runningkawa een eind heen tegen die knollen, ook tijdens de les. Bij alles wat ook maar een heel klein beetje goed gaat zeg ik "braaf" of "goed zo!". Vaak even snel een aaitje over de hals, vooral tijdens buitenritten als ze iets eng vinden, even moed inspreken met stem en even mijn hand op hun hals. Doet wonderen!

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

straffen en belonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 18:58

straffen doe je als een paard iets niet mag. begin niet meteen met slaan maar zeg NEE tegen je pony. als ze niet luisterd zeg je het iets harder. met slaan bereik je meestal niets als jij iets verkeerd doet gaan we je toch ook niet meppen.
belonen doe je als je pony braaf is geweest, geef je paard dan een klopje op de hals. het beste is om je pony niet te veel snioepjes te geven want dan is er kans dat je pony gaat bijten. ik hoop dat je hier iets mee kan
groetjes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 19:50

Poeh he, wel veel vragen hoor Haha!

Hier mijn antwoorden:
Maar ook hoe straf je je paard?
Ik straf mijn paard door in eerste instantie met m'n lichaam aan te geven dat iets me niet aanstaat, evt. in combinatie met mijn stem verheffen.
In 99% van de gevallen heeft dit het gewenste effect.
Als ie echt niet wil luisteren doet een tik op z'n spekkont wonderen Haha!
Belonen vind ik trouwens nog veel belangrijker dan straffen.
Als hij iets goed doet, dan beloon ik hem daar uitbundig voor (stem, soms iets lekkers maar lang niet altijd).
Dus bijv. als ie niet stil wil staan op de poetsplaats dan verhef ik mijn stem, en als hij meteen daarna keurig stilstaat dan zeg ik ook meteen dat ie braaf is (met schouderklopje).

En denk je dat jij "baas" bent of neemt je paard toch nog wel een loopje met je?
Volgens mij ben ik hem aardig "baas" (een uitzondering daargelaten), hij toont echt respect als ik hem bestraf.
Vaak is het trouwens niet eens nodig om te straffen, een boze blik in z'n richting als ie iets verkeerd doet is meestal voldoende Haha!
Als ik hem beloon, is ie trouwens ook echt in de feeststemming, dat waardeert ie duidelijk !

En als je handelen naar je paard toe bekijkt, ben je dan consequent?

Jazeker !
Iets wat de ene dag niet mag, dat mag de volgende dag ook niet.
Soms is dat best lastig, want als je in een goed humeur bent dan is het verleidelijk om iets meer toe te staan als wanneer je chagrijnig bent.
Maar ik ben er bewust mee bezig om duidelijke regels te stellen, m'n paardje heeft er tenslotte geen boodschap aan of ik in een goed humeur ben of niet.......

Ik moet er misschien ook even bij vertellen dat ik bewust train op gehoorzaamheid.
Als Helion bijv. in de wei staat (zonder halster etc.), dan vraag ik hem bijv. bewust een paar stapjes terug te doen.
Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid vind ik erg belangrijk, ik wil gewoon dat als er iets gevraagd wordt dat ik dan ook gehoor krijg, en niet alleen wanneer het meneertje uitkomt.
Eigenlijk ben ik dus best een streng baasje, maar wel eerlijk en positief, ik probeer altijd het goede te benadrukken !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes en 42 bezoekers