Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:41

Ik heb al heel wat topics die verwant zijn aan dit onderwerp doorgelezen, maar heb nog niet echt een vergelijkbare situatie gevonden als de mijne, dus bij deze zou ik toch graag een oproep willen doen om wat meningen te vergaren.

Mijn situatie is als volgt, binnen een paar weken hoop ik mijn VWO-examens te hebben gehaald en het is de bedoeling dat ik een opleiding ga volgen aan de universiteit. Ik ben van het type 'weet niet wat 'ie wilt', maar mijn keus ligt momenteel op Industrieel Ontwerpen.

Mijn probleem is voornamelijk dat ik erg twijfel of ik wel de goede opleiding heb gekozen, en een jaar wachten om 'na te denken' heeft daarom veel voordelen. Naast geld, je hoofd leegmaken en nadenken over een studie zou ik dan ook tijd hebben om wedstrijden te starten met wat paarden, iets dat anders 3 jaar moet wachten om ná afronding van mijn bachelor te gaan doen. :\

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden om na je middelbare meteen een jaar "niks" te gaan doen, zijn er mensen die dat gedaan hebben?
Ik weet zeker dat ik het voor mezelf op kan brengen om na 1 jaar alsnog te beginnen aan een universitaire opleiding, ik ben niet van het type die zich daar niet voor kan opladen o.i.d., maar je hoort iedereen altijd zeggen dat het niet verstandig is om een jaar "weg te gooien", al zie ik het zo niet.

Bij voorbaat dank!

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:57

Ik zou het doen, later doe je het namelijk niet meer. Ik heb braaf mijn Gym gedaan, meteen erna een universitaire studie, meteen gaan werken en er altijd spijt gehad dat ik niet een jaar wat anders ben gaan doen.

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:02

Ik was ook van plan om een jaar te stoppen met school na mijn HAVO. Ik wist niet wat voor opleiding ik wilde doen en om geen verkeerde keuze te maken, ben ik ook iets anders gaan doen. Ik ben niet gaan niksen, maar gaan werken als caissiere bij een supermarkt.
Na een paar maanden had ik het wel gezien en had ik een opleiding gevonden die me aansprak. Ik kon in februari instromen, waardoor ik er uiteindelijk maar een half jaar tussenuit ben geweest. Ik heb het als positief ervaren en heb er nooit geen spijt van gehad dat ik even gestopt ben.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:03

Je bent jong zat, Sander. Je hebt nog tijd zat om te leren.
Ik zou het dan ook zeker doen. Je moet er volledig achterstaan wat je wil leren.
Daarom is het ook niet slecht om je te orienteren en andere dingen te doen.
Als je dan wat meer gaat werken, heb je ook een mooie buffer voor je studie.

Wat zeggen je ouders?

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:07

Ik zou het zeker doen.
Zelf heb ik op 17 jarige leeftijd mijn VWO diploma behaald en ben meteen ook aan een ontwerpstudie begonnen (grafisch ontwerpen) en die studies zijn over het algemeen al iets zwaarder qua wat ze van je verlangen als je het mij vraagt. Ik merkte achteraf dat ik echt even een jaartje "adem" miste en dat ik misschien ook wel te jong was tussen de rest en me daarom ook iets minder thuisvoelde op de school. Inmiddels ben ik ook met die studie gestopt.
Zou het lekker doen, je hebt niets te verliezen! :)

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:03

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Roos, mijn ouders staan er (wonderbaarlijk genoeg) allebei positief tegenover. Mijn vader wilt vooral wel dat ik na dit ene jaar dan wel ook echt aan een opleiding begin, maar voor mezelf deel ik die mening ook, dus daar maak ik mij geen zorgen over.

@Appie, dat gevoel heb ik inderdaad ook, alsof ik even moet uitblussen. Niet dat ik aan de rand van een burnout sta na mijn middelbare, maar het is meer dat ik rustig wil nadenken over mijn toekomst, en dat is tot op heden niet echt gelukt. :j

Van anderen hoor ik anderzijds dat een tussenjaar tussen bachelor en masteropleiding misschien beter geschikt is (om te reizen o.i.d.), maar als ik naar mezelf kijk heb ik denk ik meer aan een jaar rust vantevoren, en dan 5 jaar vol overgave studeren.

xxCyntxx
Berichten: 261
Geregistreerd: 26-07-08

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:05

NIET DOEN!
tijdverspilling.

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:07

xxCyntxx schreef:
NIET DOEN!
tijdverspilling.

Je bent vijftien en zit in het derde jaar van de HAVO... :roll:
Niet om het een of ander, maar kan je ook onderbouwen waarom je dit zegt?

@ TS: Ik denk dat het per persoon heel verschillend is.
Als je gevoel zegt dat je het even nodig hebt, waarom niet?
Zelf ben ik hersenloos doorgegaan naar het HBO omdat ik vanuit mijn ouders eigenlijk merkte dat zij dit wilden.
Daar heb ik verder niet over na gedacht, wat ik zelf wilde, en ben gewoon door gegaan.
Achteraf heb ik echt spijt.
Gewoon je gevoel volgen! :j
Laatst bijgewerkt door Appieee op 26-04-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:08

xxCyntxx schreef:
NIET DOEN!
tijdverspilling.

Ja wel 365 dagen. :+
Ik zou het lekker doen als ik jou was.
Zelf heb ik het als een verademing ervaren!
Nu had ik maar 1 dag school en weinig werk aan huiswerk dus vergelijkbaar. Nou heerlijk!

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:09

Ik wist na het behalen van mijn HAVO diploma ook nog niet welke studie ik moest kiezen. Uberhaupt welke richting ik op wilde. Had een N&G profiel maar echt 'goed' was ik niet in de vakken. Ben meer een alfa-mens.
Wilde niet 'niets' doen, bang dat ik lui zou worden.
Heb ervoor gekozen om natuurkunde 'erbij' te halen zodat ik straks (hopelijk) een dubbel profiel heb.
Heb ik toch iets om toe te voegen aan mn diplomalijst, geen studie hoeven kiezen, lekker kunnen werken en extra tijd voor de paardjes gehad.
Studiekeuze is voor mij nu overigens een stuk duidelijker. Iig niet iets met natuurkunde. :Y)

Yannicke

Berichten: 7699
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:14

Ik heb hier ook over zitten denken. Als ik slaag, heb ik besloten om wel meteen verder te gaan. Slaag ik niet, ga ik VAVO doen, maar dit zijn maar 9 uurtjes. Dit zie ik dan ook als een soort ''tussenjaar''. Natuurlijk hoop ik dat ik slaag dit jaar, maar mocht het niet zo zijn heb ik wel een jaartje ''rust''.

In jouw geval lijkt me dit de beste optie, een tussenjaar. Zeker doen dus, als je daarna zeker van je zaak bent wat betreft je vervolgopleiding. :)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:20

Ik ben er ook een jaar tussenuit gegaan na mijn VWO. In mijn examenjaar is mijn vader plotseling overleden, stond ik vervolgens op straat en heb dus een jaar keihard moeten bikkelen om alsnog mijn examen te halen. Toen dat gelukt was, moest ik echt even wat tijd voor mezelf hebben. Maar niks doen zou niks voor mij zijn, dus ben ik met verschillende baantjes begonnen.
Uiteindelijk heeft één van die baantjes mijn aan het eind van mijn studie een mooi traineeship opgeleverd, waar ik uiteindelijk mee gestopt ben (bedrijfsleven was niks voor me ), maar die me wel ontzettend veel geleerd heeft. Daardoor maak ik nu een mooie carrièrre, o.a. dankzij die ervaring.

Als je zeker weet dat je het doorzettingsvermogen hebt om straks een studie te beginnen, zou ik het zeker doen! Ik zou er alleen niet voor kiezen om niks te doen, maar jezelf een doel stellen; werken/reizen of iets dergelijks. Dat voegt iets toe aan je CV, maar nog belangrijker, aan je eigen persoonlijkheid.

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 21:31

Yannicke, mijn buurjongen heeft dit ook gedaan na zijn HAVO, hij was inderdaad ook veel thuis (hij ging werken in die tijd buiten studie), je kunt het denk ik inderdaad zien als een half-half tussenjaar!

Zesiram, dat is inderdaad een goede tip, werken aan je CV. Ik ben zelf ook geen type die de halve dag thuis wil zitten, dus ik heb wel al ideeën zodat ik genoeg te doen heb, zodat er o.a. ook geld in het laatje komt.

Daarnaast denk ik inderdaad dat je gelijk hebt, misschien kom ik dit jaar wel uit als een heel ander persoon, en zo heb ik het eigenlijk nog niet bekeken. :)

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:34

Tjaa, aan de ene kant is het erg lekker zo'n jaartje vrij. Maar realiseerjewel dat je daarna weer aan de bak moet en dat het voor sommige erg lastig is.

Ik ga het denk ik ook doen!

Nouka

Berichten: 4430
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Cornwall, U.K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:47

Ik heb het gedaan, zou voor 14 maanden naar Japan gaan maar dat werden er 6. :)
Ik heb eerst HAVO gedaan, toen VWO en dus toen een jaar er tussenuit geweest. Nu ben ik vorig jaar september begonnen aan een studie en het valt me helemaal niet tegen (in tegendeel zelfs!). Wat je wel eens hoort van mensen dat ze er 'helemaal uit' zijn wat betreft het leren etc....daar geloof ik niet zo in. Ik miste het juist heel erg in Japan om mentaal bezig te zijn. Het werk wat ik daar deed was vooral fysiek uitdagend, maar mentaal niet. Het heeft me veel geleerd om praktischer te denken en dingen in een 'logische' volgorde te doen etc, maar ik merk dat ik veel beter op mijn plek ben in een universitaire sfeer. Jezelf redden in het buitenland helpt je zeker te ontplooien en meer over jezelf te leren.
Als je nog meer wilt weten kun je me altijd pb'en :)

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:05

ja! doen! levert je héél veel op als je dat weloverwogen doet en niet uit luiheid. maar dat laatste is bij jou niet het geval denk ik zo.
volgens mij kom je er alleen maar beter uit.
en inderdaad, later doe je het niet zo snel meer!
succes!

Raggel

Berichten: 1877
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Susteren

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:16

Hee Sander! Grappig dat ik jou tegen kom zeg..

Tsja wat betreft studie keuze, waarom denk je dat je het na dat jaar wel zou weten? Ik ben nu bijna klaar met mijn Bachelor en had tot voor kort ook nog totaaaaal geen idee wat ik in godsnaam verder moest gaan doen. Heb dus bijna 3 jaar de tijd gehad om me dat te bedenken..

En hoezo kun je niet starten als je studeert? Mijn ervaring op de uni is dat je weinig contact uren hebt en veel (nja dat is ook een relatief begrip in mijn geval :+ ) thuis moet doen. Dus in theorie tijd zat om een paard te rijden en eventueel te starten.

Wat heb je dan in gedachte om te doen dat jaar? Opzich lijkt het me heel goed als je het met een bepaald doel doet, maar om te bedenken wat je dan wel wil, denk ik dat je er niet zo veel aan zal hebben..

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:28

Bedankt weer!

Rachelle (inderdaad leuk je hier te zien ;) ), wat ik me ervan voorstel is het volgende:

Het is momenteel zo dat ik wel grove ideeën heb over wat bij me past en wat ik wil (nl. een eigen bedrijf, iets richting ontwerpen/creatief zijn of richting biologie-milieu).
In dat tussenjaar zou ik intensief meeloopdagen, verdiepingsweken enzovoorts kunnen volgen om erachter te komen of IO bij me past. IO is pas enkele weken in the picture gekomen en alle open dagen en andere activiteiten zijn helaas al geweest. B-)

Maar waar ik me vooral mee zou willen bezighouden:
- Fulltime doordeweeks webdevelopment
- Weekends fotograferen
- 2x per week bijbaan
- Eventueel 1 of 2x wat rondreizen om het buitenland wat te verkennen
- Zoals ik al zei, Appie starten

Als ik zou gaan studeren, moet ik op kamers (Delft, Eindhoven) en dan moet ik stoppen met Appie. Ik stop liever een paar jaar met de paarden zodat ik 100% voor mijn studie kan gaan. Dus liever 1 jaar 100% paarden en daarna honderd procent studie, dan allebei (wat ik nu doe, en daar lijdt studie toch wel onder). Maar misschien kun jij me van het tegendeel overtuigen? :D

Looks
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:39

Ik heb na mijn vwo ook een jaar iets anders gedaan, ik wilde me graag een jaar richten op paardrijden en was destijds erg jong (16). Als je van jezelf weet dat je daarna gewoon weer kan beginnen zonder moeite, gewoon doen joh! Zorg alleen dat je in dat jaar dus wel wat te doen hebt, en ook nog wat met mensen te maken hebt, want waarschijnlijk gaan al je vriendinnen van nu een heel ander leven opbouwen, en heb je daar dus niet zo veel meer aan, maar dat weet ik natuurlijk niet.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:44

ik had dezelfde instelling na het behalen van mijn examen. Ik ben wél direct begonnen met de verrvolgopleiding, terwijl ik wist dat ik eerst eigenlijk goed moest nadenken óf ik die opleiding uberhaupt wilde doen.
Dus na 2 maanden gestopt en gaan werken in de paarden in het buitenland, want paarden, dát was de andere keuze geweest.

Na een jaar ben ik helaas niet meer terug naar school gegaan, hoe hard ik me dat ook voorgenomen had. OF Deurne, OF de PABO, dat wist ik zeker, dat wist ik nl al vanaf de basisschool zeker.....

Maar ineens een (fulltime) salaris missen, en dan toch behoorlijk wat vrijheden op moeten geven, dat zag ik niet meer zitten.

Iets waar ik nu (begrijpelijk) enorm veel spijt van heb.
Dus, als je idd een jaar stopt met school, zorg dat je echt mensen achter je hebt die je "pushen" om na dat jaar daadwerkelijk weer je opleiding op te pakken.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:57

Een vriendin van mij is een jaar als stewardess aan de slag gegaan, veel gezien en geleerd.

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:43

Ik ben een jaar gaan werken na mijn VWO, als bewuste keuze. Dat heeft me heel, heel veel goeds gebracht, een jaar rust, heel veel leren, een spaarpotje, etc.

Maar, na 1 jaar foute studiekeuze en een jaar vakken bijhalen een studie van 6 jaar beginnen - das vast beginnen met 3 jaar "vertraging" en voorlopig nog wel onder de pannen zijn... Voor mij is het dat waard, zeker omdat je niet in de toekomst kijken kunt. Had ik alles vooraf geweten, had ik die keus wellicht niet gemaakt.

Met juist die "vertraging" in mijn achterhoofd, lees ik dat je over IO schrijft: mijn ervaring met IO'ers (Delft, deel oude curriculum) is dat het heel zwaar is en het merendeel heel dik vertraging oploopt. Dacht me zelfs iets te kunnen herinneren over heel hoge uitstroompercentages (als in: studieverlaters), maar daar weet ik het fijne niet meer van. Wellicht is dat wel iets om mee te rekenen: dat een bachelor in 3 jaar met aansluitend een 2 jarige master best wel eens heel hoog gegrepen zouden kunnen zijn...

Looks
Berichten: 62
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:10

Looks schreef:
Ik heb na mijn vwo ook een jaar iets anders gedaan, ik wilde me graag een jaar richten op paardrijden en was destijds erg jong (16). Als je van jezelf weet dat je daarna gewoon weer kan beginnen zonder moeite, gewoon doen joh! Zorg alleen dat je in dat jaar dus wel wat te doen hebt, en ook nog wat met mensen te maken hebt, want waarschijnlijk gaan al je vriendinnen van nu een heel ander leven opbouwen, en heb je daar dus niet zo veel meer aan, maar dat weet ik natuurlijk niet.


zie dat je een jongen bent, dus laten we van het woord vriendinnen vrienden maken :+

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: Tussenjaar na afronden VWO... verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:52

Haha Looks, zo had ik het zelf ook al gelezen, bedankt in ieder geval. :D

WhiteRose, je hebt inderdaad een punt. Indien ik voor IO ga is het absoluut niet zeker dat ik die 5 jaar ga halen, en wat jij zegt hoor ik inderdaad vaker: de gemiddelde uni-student doet er langer over dan 5 jaar, dus een tussenjaar zal er in ieder geval niet voor zorgen dat ik een achterstand heb op leeftijdsgenoten (daar zag ik wel tegenop).

Equimotion
Berichten: 1966
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:54

Sander_ schreef:
Als ik zou gaan studeren, moet ik op kamers (Delft, Eindhoven) en dan moet ik stoppen met Appie. Ik stop liever een paar jaar met de paarden zodat ik 100% voor mijn studie kan gaan. Dus liever 1 jaar 100% paarden en daarna honderd procent studie, dan allebei (wat ik nu doe, en daar lijdt studie toch wel onder). Maar misschien kun jij me van het tegendeel overtuigen? :D


Lijkt me een ontzettend verstandige keuze :j