pony met weinig zin in werken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

pony met weinig zin in werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 21:32

hoihoi
ik zit met een probleempje. Mijn verzorgpony is vaak erg langzaam. Het maakt niet uit of ik ga mennen, wandelen, longeren, fietsen of weet ik veel wat, ze is gewoon erg lui.
Als ze bijvoorbeeld voor de kar staat, moet ik constant draaf door enzo zeggen. Dan luisterd ze vaak een paar passen en gaat dan weer langzaam. ik heb dan ook vaak mn zweepje nodig, omdat ze gewoon niet luisterd, terwijl ze weet wat ik bedoel. Toch loopt ze vaak wel vrolijk met dr oren naar voren.
Ook naast de fiets moet ik dr vaak aantikken zodat ze meer doorloopt.
af en toe heeft ze wel van die buien (jammer genoeg niet zo vaak) dat ze opeens heel erg doorloopt, maar dat duurt dan ook maar even. het is meestal wel zo dat als *(dr maatje) voorop loopt, ze wel wil doorlopen, om hem bij te houden.
* krijgt per dan 2 a 3 handjes muesli met haver gemengt + hooi en gras
wat kan ik doen zodat ze meer plezier in het werken krijgt?
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 07-02-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 21:39

Hier kun je vlgs mij heel kort over zijn:
Ik zal je even uit de droom helpen, maar dit is gewoon typische shetlandermentaliteit vrees ik.
Nmm is de beste remedie consequent/streng zijn en aan het werk zetten.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 21:56

Rieja schreef:
Hier kun je vlgs mij heel kort over zijn:
Ik zal je even uit de droom helpen, maar dit is gewoon typische shetlandermentaliteit vrees ik.
Nmm is de beste remedie consequent/streng zijn en aan het werk zetten.

maar ik ben (vind ik zelf) best consequent/streng. als ze niet doorloopt en ze niet op mn stem reageerd krijgt ze dus echt een tik.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 22:01

mischien dat krachtvoer helpt (meer).

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 22:44

Hmmmm, ik vrees dat het een beetje in de aard van het beestje zit, vooral omdat ie met alles nogal van de langzame is.
Net zoals bij mensen heb je nu eenmaal ijverige en luie types, en zo is het bij ponies al precies zo.
Zoals je zelf al aangeeft is consequent zijn heel belangrijk.
Ik heb vroeger ook een pony gehad die liever lui dan moe was.
Best vervelend, want je moet werkelijk voor elke stap dubbel zo hard werken.
Daar kwam nog bij dat ik pas een jaar of 11 oud was, dus ik had niet zoveel bij te zetten.
Ik heb toendertijd de tip gekregen om mijn pony iets anders te benaderen, en dat heeft wel geholpen.
Bijv. met rijden had ik de gewoonte om constant te drijven, en wanneer ik het met m'n benen niet meer kon bolwerken kreeg ie weer een tikje met de zweep.
Ik kreeg de tip om minder te drijven, en eerder een flinke tik met de zweep te geven.
De pony werd hier uiteindelijk ook vrolijker van, omdat hij eerst nogal afgestompt werd.
Na veel bloed, zweet en tranen had ie de boodschap begrepen, en werd wonder boven wonder uiteindelijk toch nog een fijn te rijden pony !

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:01

Is ze echt lui of heeft ze gewoon een langzaam basistempo? (langzamer dan jij gewend bent)
Niet alle paarden lopen van zichzelf even hard en op het moment dat jij haar dmv drijven/slaan over haar eigen tempo heen jaagt dan zal ze dat inderdaad snel zat zijn en weer terugvallen in haar eigen tempo. Als je haar in draf opjut en ze kakt weer in, gaat ze dan echt stappen, of blijft ze gewoon in een langzamer tempo draven? Als dat het geval is, dan jaag je haar waarschijnlijk gewoon over haar tempo heen, is wel even vol te houden, maar niet een hele rit.
Ik rij altijd op een paard dat van zichzelf een heel hoog tempo aan houdt, ze houdt van opschieten en als ik dan eens op een ander paard zit, dan heb ik altijd gelijk het idee dat die heel sloom zijn, gewoon omdat ik een hoger tempo gewend ben, terwijl dat andere paard vaak helemaal niet sloom is, maar van nature gewoon trager van tempo.

Nulla tenaci invia est via

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 23:18

als ik haar door laat draven valt ze idd terug naar een hele langzame draf. Als ik dan niet iets zeg van draaf door, gaat ze uit zichzelf stappen
het is ook zo dat als ik aan het wandelen ben met * en iemand anders met * moet ik dr vaak een tik geven om te draven. maar als * gaat draven, gaat ze uit zichzelf mee draven, zonder dat ik wat doe. en als * gaat stappen, gaat *ook weer stappen en kan ik dr met moeite door laten draven.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 07-02-22 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 00:52

Ik denk dat ze gewend is dat jij zegt dat ze door moet draven zodra ze in haar langzame tempo gaat draven. Doe je dat niet, dan valt ze uiteraard terug. Ik denk ook gewoon dat haar basistempo lager ligt dan jij gewend bent, accepteren moet je het.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 01:31

Rieja schreef:
Hier kun je vlgs mij heel kort over zijn:
Ik zal je even uit de droom helpen, maar dit is gewoon typische shetlandermentaliteit vrees ik.



Shetlandermentaliteit???????????????? Euh, allebei mijn shetlandmeiden vliegen voor me als ik dat vraag. Ze staan dan ook wedstrijdmatig voor de kar in het tweespan.
Tuurlijk zijn er luie shetjes, maar er zijn vast ook zat luie KWPN-ers, luie fjorden en ga zo maar door.

Dus even alle shetties over 1 kam scheren lijkt hier meer op shet-discriminatie dan advies..... Haha!

On-topic: Ben eens bij een clinic geweest van Tjeerd Veldstra, die ging aan de slag met een niet voorwaarts genoege pony. Hij hield de pony van voren tegen en tikte met de zweep op de schouder bij, dit ondersteund door een commando. Uiteindelijk liep de pony netjes goed voorwaarts als ie alleen maar de stem van de menner (in dit geval) hoorde.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 21:16

het zou idd best kunnen dat haar basistempo lager ligt dan ik denk.
Maar dat is het niet alleen. Het is bijvoorbeeld ook vaak dat ze op de heenweg langzamer is dan op de terugweg.
En het rare vind ik dat als * voorop goed doorloopt, gaat zij er dus op op * zn tempo achteraan. Maar zodra zij voorop loopt (of ernaast/alleen) dan is ze metteen veel langzamer/lui

En vandaag dan weer. Ik ging met haar naar buiten (ik liep erachter met longeerschofje+leidsels) en toen was het echt dat ze zin had. lekker doorlopen enzo en zelf "willen" lopen. Gisteren naast de fiets was ze nog heel langzaam. Mischien had het er wel mee te maken dat ze sinds vandaag hengstig is (ik zou het zelf ook niet weten)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 08-02-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:45

Er zijn idd wat shets die "lui" zijn. Kun je ook niet meer uit het aard van het beessie halen. Wij hadden eerst felle shets, totdat een kleine zwartje werd aangeschaft, iedereen lui!!!!!! Das echt niet leuk meer, maar goed mennen doet zij met plezier en loopt ook lekker door dan.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:16

Achja, ik ben het ook wel met jullie eens.....bij shetten zit er net zo goed verschil in 'mentaliteit'.
Maar een shet blijft een koudbloed en zal toch over het algemeen wat minder 'heet' zijn dan een warm- of volbloed.

Ik denk dat je , om weer even ontopic te gaan, goed bezig bent zo! Het kost alleen waarschijnlijk wat tijd om haar zover te krijgen dat zij precies jouw tempo loopt en houdt.
Hoe is haar conditie? het opbouwen van een supergoede conditie is het enige wat ik nog kan bedenken.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 10:30

Rieja schreef:
Achja, ik ben het ook wel met jullie eens.....bij shetten zit er net zo goed verschil in 'mentaliteit'.
Maar een shet blijft een koudbloed en zal toch over het algemeen wat minder 'heet' zijn dan een warm- of volbloed.

Ik denk dat je , om weer even ontopic te gaan, goed bezig bent zo! Het kost alleen waarschijnlijk wat tijd om haar zover te krijgen dat zij precies jouw tempo loopt en houdt.
Hoe is haar conditie? het opbouwen van een supergoede conditie is het enige wat ik nog kan bedenken.

nou ik denk dat haar conditie goed is. Ze loopt elke dag (de ene dag wel meer dan de andere) en ze krijgt dus, naar mijn idee, best veel beweging.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers