Dringend, Guinness wil niet uit de wei...UPDATE ik heb haar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Dringend, Guinness wil niet uit de wei...UPDATE ik heb haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 17:40

Vnmiddag tegen 16.30 wilde ik Guinness uit de wei halen om een stukje te gaan wandelen, ze komt zoals altijd braaf naar me toe, dus ik doe het halster af en wil het hoofdstel omdoen,ze draaide zich echter van me af.
Zoals in de boeken staat heb ik haar van me af gejaagd (werkte laatst in de paddock heel goed), echter nu gaat het helemaal fout !!!!. Ik ben nu ongeveer 2 uur bezig haar te vangen, eerst geprobeerd haar steeds van me weg te jagen; resultaat: een totaal omgeploegd weiland en ik kan nu zelfs niet in de buurt van haar komen of ze loopt al weg, juist bij haar weg lopen functioneert ook niet, ze volgt gewoon niet, op snoepjes en zoete woordjes reageert ze nauwelijks. Probleem is dat ze nu dus zonder halster in de wei staat. Iemand tips please.......... Verward
Laatst bijgewerkt door Siggy op 05-05-02 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 17:53

Dus je jaagt haar eerst weg en dan wil je haar ophalen. In wat voor boekje staat dat dan? Ik roep ze altijd en geef ze wat lekkers en dan willen ze wel mee hoor. Hoe heet dat boekje? Ben best benieuwd.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:29

greetje schreef:
Dus je jaagt haar eerst weg en dan wil je haar ophalen. In wat voor boekje staat dat dan? Ik roep ze altijd en geef ze wat lekkers en dan willen ze wel mee hoor. Hoe heet dat boekje? Ben best benieuwd.

Het klinkt zo een beetje simpel maar het staat in veel horsemanship boeken. Vaak als een paard gewoon even geen zin heeft om te komen helpt het wel om hem van je weg te jagen. Dan weten ze opeens niet hoe snel ze toch met je mee willen.
Maar dat werkt niet altijd. En je moet goed op de lichaamstaal letten want als een paardje door angst oid niet wil komen heeft deze methode geen zin.
Volgens mij weet Guiness nu even niet meer wat nu de bedoeling is. Als ik jou was zou ik Guiness even tot rust laten komen en dan een emmer met wat lekker in de wei zetten en proberen of je vriend haar wel kan pakken en haar vervolgens heel erg belonen als ze de wei uit komt. En haar desnoods alleen wat lekkers geven en haar dan weer terug de wei op laten.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:36

Hoi,

Staat ze alleen of met meerdere paarden in de wei?
Als er meerdere paarden staan, wil het ook nog wel eens helpen om een ander paard mee te nemen of wat te geven/.Dan worden ze jaloers.
En anders met wat lekkers en veel geduld.
Tiko heeft een tijdje terug ook een periode gehad dat hij de wei niet uit wilde. Hij liet zich wel pakken. Maar bleef vervolgens gewoon staan en je kreeg hem niet meer vooruit. Een ander paard wat geven of meenemen hielp ook niet. Maar goed, dat is wel helemaal over. Hij heeft het af en toe nog wel even, maar als er dan iemand achter loopt ofzo, loopt ie gewoon mee. Als je er op gaat zitten trouwens ook.
Maar goed, als ze zich niet laten vangen, helpt dat allemaal niet.
Succes ermee! Lachen

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:38

Hoi,

Staat ze alleen of met meerdere paarden in de wei?
Als er meerdere paarden staan, wil het ook nog wel eens helpen om een ander paard mee te nemen of wat te geven/.Dan worden ze jaloers.
En anders met wat lekkers en veel geduld.
Tiko heeft een tijdje terug ook een periode gehad dat hij de wei niet uit wilde. Hij liet zich wel pakken. Maar bleef vervolgens gewoon staan en je kreeg hem niet meer vooruit. Een ander paard wat geven of meenemen hielp ook niet. Maar goed, dat is wel helemaal over. Hij heeft het af en toe nog wel even, maar als er dan iemand achter loopt ofzo, loopt ie gewoon mee. Als je er op gaat zitten trouwens ook.
Maar goed, als ze zich niet laten vangen, helpt dat allemaal niet.
Succes ermee! Lachen

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:48

Lekker even laten staan en dan na een tijdje gewoon zoals altijd aan komen lopen of er niks aan de hand is ,
als je wel eens wat lekkers of voer geeft in de wei dan is dat hartstikke mooi want dan kun je dat nu ook gewoon doen en kun je haar misschien weer zo pakken , is het rare al weer over......

Ik hoop dat het je al gelukt is hoor !

Anders lekker in haar sop gaar laten koken ,
na een tijdje weer eens heel simpel ernaartoe en zal je zien dat ze ineens wel gewoon braaf is !

(hoop ik Frusty !)

Of een emmertje voer geven , komt ze lekker opeten --> hebbes !

Als ze nooit moeilijk doet zal het vast zo weer goed gaan denk ik ....

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 19:10

Heb haar even met rust gelaten en ben met een emmertje voer weer naar haar toe gegaan, helaas is ze niet zo'n beste eter, dus dat voer vind ze best interessant, maar niet genoeg om bij me te komen. Zodra ik een stap in haar richting doe, loopt ze weg. Mijn vriend is net vanochtend voor z'n werk vertrokken en komt pas donderdag weer, dus die kan haar ook niet even pakken.
Op het moment staat het huilen me nader dan het lachen, wat ben ik ook stom dat ik haar halster afgegdaan heb in de wei Frusty

Ik wacht nog een uurtje en probeer het dan nog eens en anders moet ze inderdaad vannnacht maar buiten blijven staan (vind ik ws erger dan zij)

Oja, ze staat trouwens alleen.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 19:14

Rotbeesten Haha! Knipoog .

Ach , misschien leert ze een lesje als ze buiten moet blijven ,
of ben je net zo gek als ik dat je bv. vannacht wroeging krijgt en toch nog even gaat kijken of ze naar binnen wil ? Frusty

(Uit je bed , *koud* Clown )

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 19:20

Als mijn pony niet komt, ga ik altijd met m'n rug naar hem toe staan en zo blijf ik staan/zitten totdat hij nieuwsgierig wordt en vanzelf naar me toe komt. Ik weet niet of dit bij jou paard helpt, maar ik hoop het wel!
Succes ermee!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 19:21

Wat ook nog welles wil helpen, is gewoon gaan zitten in de wei, paarden zijn hardstikke nieuwsgierig en komen vroeg op laat dan toch naar je toe. Hmmz ik kan wel begrijpen dat je daar nu niet op zit te wachten met dit weer. Frusty Veel succes nog met het vangen van je paard, ik hoop dat het lukt

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 20:21

God zij dank, het is gelukt, ik heb haar weer op stal staan.
Uiteindelijk is het toch met lekkere koekjes gelukt. Ik ben gewoon blijven staan, op een gegeven moment ging ze cirkeltjes om me heen lopen en nam ze een koekje van me aan, ik kon haar echter nog geen halster omkrijgen, want zodra ik mijn hand naar haar hoofd bracht, liep ze gauw weg. Na veel koekjes (en ontzettend vaak geprikt te zijn door die ellendige kleine vliegjes) is het me eindelijk gelukt het halster om te krijgen. Daarna liep ze ook weer braaf mee naar huis. Ze deed alleen een beetje moeilijk om de stal in te gaan, maar ze staat nu weer lekker haar musli op te eten.

Ik hoop dat ik haar vertrouwen niet te veel heb geschaad, het ging juist zo goed allemaal.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:40

Gefeliciteerd ! Clown

Maar ik vond het wel erg raar klinken hoor in je eerste stukje , dat wegjagen Verward

Als Marena wat spelerig/zeurderig is en ik haar net niet kan pakken ,
dan jaag ik haar wel eens een beetje op ,
om me heen "longeren"zeg maar wat we wel eens doen ,
en dan na een rondje of 3 komt ze zo naar me toe of kan ik zo naar haar ,
dan is ze tevreden dat we even gespeeld hebben Haha! .

Bedoel je het op die manier ?

Bij Marena gaat dit prima ,
maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige paardjes wat moeilijk is om het onderscheid te maken , dus als je haar wegjaagd dat ze dan juist bang voor je wordt ipv geinteresseerd .....

Misschien is deze methode niet geschikt voor jou beestje ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DayDream21, pyrrhus en 31 bezoekers