warm of koud beslaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

warm of koud beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 23:31

Wat is het verschil tussen warm en koud beslaan?

Tja weet wel het verschil van er "op" zetten maar wat is het verschil voor de pony?

Toscar moet waarschijnlijk op ijzers, aangezien ik de laatste tijd veel op de weg loop en hij ook meer voor de wagen gaat!

Wat raden jullie aan en waarom?

*en wat kost het ongeveer?*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:32

Kosten verschillen erg per hoefsmid natuurlijk.
Het verschil tussen koud en warm beslaan kan ik je niet echt vertellen.
Ik weet alleen dat mijn hoefsmid altijd warm beslaat.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:40

Eigenlijk is het resultaat bijna hetzelfde. Alleen bij warm beslaan worden de ijzers in zo'n oven verhit. Bij koud beslaan niet. Warm beslaan werkt iets preciezer. De algemene manier is warm beslaan. Koud beslaan wordt alleen gedaan als de paarden angst hebben/te moeilijk zijn bij het warm beslaan.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:51

Hoeven & Hoefbeslag. Pascal Ebell

Het meest opvallende verschil tussen warm en koud beslaan is dat bij koud beslag het hoefijzer niet wordt verhit om het in model te smeden en onder de paardenvoet te passen. Je kunt je voorstellen dat het in model smeden van een hoefijzer behoorlijk wat kracht vergt. Dit kan ook koud, maar het is een stuk gemakkelijker wanneer het ijzer wordt verhit. Het hoefijzer is dan namelijk met veel minder moeite te vervormen. Ook het vlak op de hoef passen van een koud hoefijzer is lastiger. Als een ijzer warm gepast wordt, kunnen eventuele oneffenheden in de hoef vlak gebrand worden. Hierbij is het echter niet de bedoeling dat we hoefsmid en paard niet meer van elkaar kunnen onderscheiden door de rookwolken! Ook wil dat niet zeggen dat de hoef niet mooi vlak bekapt hoeft te worden.

Natuurlijk is het mogelijk om een paard netjes koud te beslaan. Dit kan naar mijn idee echter alleen als de vorm van de hoef niet te veel afwijkt van de vorm van het ijzer. De hoefsmid zal zeer nauwkeurig te werk moeten gaan om het ijzer overal netjes vlak te krijgen. Dit is vooral een probleem bij het voorijzer, omdat het lastig is om de opzet er goed in te raspen. De opzet is de iets omhoogstaande voorkant van het voorijzer, waardoor het paard makkelijker zijn benen op kan tillen.

De hoefsmid die koud beslaat, gebruikt vaak als argument dat het branden van het ijzer op de hoef slecht is omdat dit vocht aan de hoef zou onttrekken. Dit klopt niet, want het branden gebeurt slechts op het dode hoorn. Er zijn dan ook genoeg paarden die langer dan tien jaar warm beslagen zijn en hier nooit noemenswaardige problemen van hebben ondervonden.

Een nadeel van koud beslaan is dat de smid geen extra lippen aan een ijzer kan maken, mocht dat noodzakelijk zijn. Ook zijn er veel hoefproblemen waarbij fabrieksijzers niet voldoen, en dan zal de hoefsmid toch echt zelf met hamer, tang en smidsvuur aan de gang moeten om iets te smeden wat past. Hieraan herken je de echte vakman!

Bedenk tot slot dat warm beslaan een stuk duurder is dan koud, niet alleen voor de paardenhouder, maar ook voor de hoefsmid. De investering in een gasoven is niet gering en ook het propaangas is niet gratis. Met andere woorden: als koud beslag beter zou zijn dan warm, zou geen enkele hoefsmid nog warm beslaan.

Nulla tenaci invia est via

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 23:57

maar wat zijn jullie (onder de mensen met paarden die warm worden beslagen) kwijt aan het beslaan?

*dat ik een richtlijn heb*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

kellytje

Berichten: 99
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 00:05

ik weet niet of hij op 4 ijzers meot staan

maar ik zelf betaal E88,- euro voor het warm beslaan
maar dan wel 4 ijzers
het verschilt wel per hoefsmid
het kan minder of meer zijn

xx kelly

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 00:05

Mijn paard wordt alleen voor warm beslagen. Dat kost me iets van 25 euro maar ik geloof dat ik een hele goedkope hoefsmid heb. En hij is nog heel erg goed ook!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 08:54

Isabeau en Fleur worden allebei warm beslagen. Ik betaal per pony 65 Euro.

Was 150 gulden en dankzij de Euro nu dus omgerekend 165 piek. (Hakt er wel in met 2 pony's! Huilen )

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

rond de 80 euro...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:47

Hallo,

Ik betaal voor 4 ijzers (warm beslagen) rond de 80 euro.
Dan worden er ook nog midia puntjes (als ik het goed heb geschreven Verward ) ingezet tegen slijtage van de ijzers.
Door deze hard metalen puntjes slijten de ijzers minder snel, omdat ik best wel veel op de weg rij. Haha!

Maar dus rond de 80 euro...
Groetjes Ans.

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

warm/ koud beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:28

Hoi,

Mijn paarden werden eerst koud beslagen. Toen ik nog niet beter wist vond ik dit prima.
Maar nu ik een andere smid heb worden ze warm beslagen.
Ik heb nu een vergelijking. Zelf vind ik warm beter. De ijzers passen er goed onder en ze blijven ook langer goed zitten. Wel is het duurder.
Mijn vorige smid was zowiezo erg goedkoop hoor. Voor koud betaalde ik bij heb fl 100,- rondom. Bij mijn nieuwe smid betaal ik 70 euro.
Het enige nadeel is dat Summer warm beslaan niet echt prettig vind.
Maar ze gaat er al wel aan wennen. Het scheelt als de ijzers er buiten onder beslagen worden. Zo heb je wat minder last van rook. Summer is namelijk een erge muts.
Dus ik zou voor warm gaan. Maar niet elke smid doet warm. Mijn vorige deed het alleen maar in uiterste noodzaak.
Succes Summer


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:33

mijn paard wordt rondom warm beslagen voor 75 euro!

Het ligt ook helemaal aan de provincie waar je woont. In limburg betaal je gemiddeld 115 gulden en in noord-holland betaal ik 160 gulden ongeveer.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 22:26

Rondom warm beslag voor 60 euro
De hoefsmid is bij ons op stal, dus dat is lekker makkelijk Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:38

Bij mijn hoefsmid kost het beide hetzelfde.Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar warm beslaan,het schijnt nml. dat ze er dan langer onder blijven zitten en dat het allemaal wat beter past.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Jameylover

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 11:42

Ik weet niet of ze er met koud beslaan korter onder zitten hoor. Mijn pony wordt altijd koud beslagen en ik heb er nog geen moeite meegehad.
Elke keer zitten de ijzers er ruim 3 maanden onder, dus dat zit wel goed.
Bij mijn pony werd het gedaan omdat het de eerste keren waren dat zijn ijzers er onder gingen, maar ze worden er nog steeds koud onder geslagen en ben er erg tevreden over.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 12:09

Arie is ook koud beslagen, omdat het voor hem de eerste keer was en de hoefsmid niet wist hoe hij erop zou reageren met dat gesis.
Ik weet niet of het beter of slechter is, daar heb ik verder geen ervaring mee en ook geen vergelijking.
bij Arie waren we 65 euro kwijt.

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:39

voor vierkant bekappen en voor beslaan betaal je bij mijn hoefsmid 38 euro. vind ik opzich niet zo duur.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:51

Ik betaal voor Tiko voor alleen voor ijzers E 25,- en voor voor en achter E 50.

was eerst 50 respectievelijk 100 gulden, en het is dus wel een stukje duurder geworden. Op vakantie verloor Tiko een keer een ijzer, en toen heb ik hem op laten beslaan door een anders smid. Deze besloeg Tiko koud, en daar heb ik nix nadeligs aan gemerkt. Alleen scheelde het bij hem nix in prijs, want hij besloeg andere paarden ook warm voor dezelfde prijs (95 gulden).

Tiko schrok (en schrikt nog steeds een beetje) van het gesis en het rook. Misschien is het wel gewoon kloten, maar dat weet ik niet 100% zker.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 21:06

In het kort is het verschil tussen warm & koud beslaan (volgens mijn hoefsmid, Herman de Jong):
Bij warm beslag wordt het ijzer aan de hoef aangepast, bij koud beslag wordt de hoef aan het ijzer aangepast.
Concorde is zowel koud als warm beslagen geweest.
Koud was echt knudde, er werden te grote ijzers ondergeslagen omdat de juiste maat niet paste vanwege afwijkende hoefvorm, en dus niet aangepast kon worden.
Warm was echt veel beter, ze trapte haar ijzers ook niet meer zo snel af, en stond 100 x beter op haar voeten.
Prijs was bij Herman de Jong (warm beslag, smid is aangesloten bij paardenkliniek) ong. 90 gulden voor rondom bekappen en voor beslaan.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 12:41

Hoi,

Tiko wordt altijd warm beslagen, hiervoor betalen wij voor vier ijzers 50 euro en voor twee ijzers 25 euro. Wij hebben dan ook wel een heel goedkope hoefsmid. Hij is een keer door een ander (op vakantie) beslagen en is toen koud beslagen, maar ik heb geen verschil gemerkt.
Tiko moets wel heel erg wennen aan de rook, maar onze smid is heel geduldig (gelukkig) en het gaat steeds beter.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 20:00

Ik weet de Euro prijs niet precies.
pony's 110 gulden (50 Euro) en paarden 125 gulden....(? Euro)

Nou Percy dan heb jij wel heel erg veel geluk, wil die hoefsmid niet tot Susteren komen?

Voor het bekappen betaal ik overigens 25 gulden (11 Euro en nog wat)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jennifer_S, Pierus, XXleonieXX en 75 bezoekers