Mijn pony staakt als ik buitenrij...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Mijn pony staakt als ik buitenrij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 14:30

Mijn pony staakt als ze iets raars ziet buiten of als ze denkt dat ze iets raars ziet. Ze stopt, kijkt, snuift en verzet geen stap meer. Op het moment dat ik haar dan een schop geef gaat ze achterwaarts en wanneer ik haar dan een mep geef met de zweep bokt ze me ernaast en neemt de benen. Ze doet t ook als er een ander paard bij is. Wat kan ik hieraan doen, behalve verkopen en een ander paard kopen wat dit buiten niet doet?

Even voor de duidelijkheid, ze is 3 jaar en als mevrouw haar zin niet krijgt is ze beledigd... Daar heb ik wel schijt aan hoor, want ze moet gewoon doen wat ik zeg.

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.


PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 14:34

Hey! Ik ken je probleem. Mijn pony heeft daar ook regelmatig last van als k buitenrijd. Als hij het echt eng vind stap ik gewoon af en loop een stukje, want dan krijg ik hem dr toch met geen mogelijkheid langs, maar hij staakt ook regelmatig zonder reden omdat ie geen zin heeft en dan blijf ik altijd net zolang proberen tot ie dr wel langs gaat, duurt soms wel een kwartier ofzo, maar hij moet gewoon luisteren vind ik. Wat ik ook wel s doe is hem achteruit dr langs laten lopen of eerst een stukje achteruit, dat raakt ie meestal al vrij snel zat zodat ie wel weer vooruit wil en langs dat plekje waar die eerst niet langs wou.
Suc6 ermee!

Groetjes Corine

Pino, de super Fjord!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 14:39

Dat doe ik dus tegenwoordig ook, afstappen en er langslopen, maar als dat 5 x op een weg van 100 meter is, vind ik het een beetje té worden. En ik wil gewoon dat ze mij gaat vertrouwen en doorloopt ook al is het eng. Jij ook heel veel suc6 met de jouwe...

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:26

Tja, ze is natuurlijk ook pas 3. Dat beestje heeft nog een heel leven voor zich, is nu waarschijnlijk nog een soort grote kleuter, als ze een jaar of 5 is zal ze wel gaan puberen.
Neem maar van mij aan dat je nog heel wat gaat meemaken en dat een deel van die ' problemen' zich vanzelf oplossen als ze wat ouder wordt.
Zoals ze bij ons weleens zeggen: ' dat groene gaat er vanzelf af' .

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 19:10

Om met zo'n jong paard langs enge dingen (zoals een gewoon bewegend blaadje Haha! ) te gaan, moet ie veel vertrouwen in zijn ruiter hebben.
Je moet dus vooral niet schoppen of slaan als ie ergens niet langs durft. Want dan gaat ie het enge in verband brengen met slaan en dan wordt het nog veel enger.
Je moet gewoon blijven staan,maar niet toestaan dat ie achteruit loopt (een paar pasjes mag wel) of omdraait. En hem met je stem en zachte kuithulpen overtuigen om er toch langs te gaan. Desnoods blijf je zo 10 minuten staan, uiteindelijk zal ie er toch wel langs gaan. Zodra hij 1 stap voorwaarts doet, beloon je hem en moedig je hem aan om verder te gaan.
Als je het zo een paar maanden volhoudt, krijg je een paard dat erg veel vertrouwen in jou heeft!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:24

Ik heb een vergelijkbaar probleem, een stukje terug staat een topic: problemen met het ALLEEN naar buiten gaan

Misschien heb je daar wat aan! succes iig!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 22:01

Dankjewel voor de tip, ik heb gekeken en ik denk dat ik er misschien wel wat handige tips uit kan pikken om te proberen. Zoals bijvoorbeeld het achterwaarts lopen in de richting die ík wil...

Groetjes, Eline

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 23:19

En je niet kwaad maken zoals Kristi al zegt, met geduld bereik je veel meer!

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:46

ik heb dit probleem ook gehad, dus zocht ik naar oplossingen en heb ik iemand meegenomen als mijn pony niet verder ging kwam mijn vriendin en nam mijn pony meetot na die enge plek en dan gingen we weer verder. nu kan ik helemaal alleeen buitenrijden zonder dat mijn pony irritant gaat doen

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 19:34

Ik heb heel veel geduld, dat moet wel, anders kan je beter niet aan een jong paard beginnen. Maar zelfs als ik afstap en er langs wil lopen is ze helemaal in paniek. Kan uren blijven staan, maar uiteindelijk draait ze wéér om en gaat hangen en trekken. Vreselijk gewoon! en dat terwijl ik juist een paardje zocht waar ik lekker mee naar buiten kon gaan. Lange ritten maken, heerlijk alleen zonder altijd van een ander afhankelijk te zijn of ze mee willen of niet. Nou, we gaan gewoon eens het een en ander proberen en dan zien we wel...

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers