wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 10:42

mijn merrie krijgt binnenkort(hoop ik Haha! ) een veulen
nou mag ik van me ouders het veulen houden.
maar een veulen heeft natuurlijk een stal nodig. (als ie afgespeend is he)
nu mag ik van de boer waar mijn paard staat het veulen niet houden, tenminste niet daar.
(mijn merrie staat alleen, dus ik baal wel!)
hij zegt dat daar geen ruimte voor is ( tja het is er echt, ik heb een grote ruime stal die vroeger voor 4 paarden was (toen stands)
maar goed aan de ene kant heb ik zo iets van het is zijn erf zijn stal enz
maar wat zouden jullie doen
het veulen houden en eerst bv in de opfokzetten en daarna bij een andere stal ( is er een 1 boerderij verder (100meter) ofzow) dus dan zouden ze wel samen in de wei komen
of het veulen verkopen omdat het van de boer niet mag?



Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 10:44

Het veulen blijft de eerste tijd toch bij zijn/haar moeder. Misschien kun je de tijd voor het afspenen een beetje rekken. Daarna kun je het veulen misschien in de opfok zetten. Is ook beter voor zijn opvoeding en voor zijn gezondheid. Dan ben je uiteindelijk 3 jaar verder en dan zie je dan wel weer.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 12:07

hey..

ik zou hem na het afspenen bij eva neerzetten dan.. aangezien je hem wilt houden en je hem niet bij de boer mag laten staan..maar het nadeel daarvan is dat je dus wel naar 2 boerderijen toe moet iedere dag om je paardjes te doen...bedenk dan wel of je het redt met je tijd...school en je werk enzo!? laat je me t btw wel effe weten als het veulen van magned er is? sms of zo iets?

groetjes sandra! Lachen

keep calm, I'm engaged!!! <3

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 12:28

tja daar zit ik ook een beetje mee
kijk miss leuk voor een verzorgster ( scheelt me tijd en ben hem/haar niet kwijt)
want ik wil hem/haar inrijden (laten inrijden, dat zien we dan wel weer) en dan het liefst uitbrengen op wedstrijden.
en tja mijn moeder ondertussen al meer paarden freak wil ook wel graag leren rijden dus ja...
maar ja het probleem van 2 verschillende boerderijen....
miss dat ik het wel doe.
ben er nog niet uit. ( gelukkig is het veulen er nog niet. anders was er haast bij Haha! )

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 12:33

ik zou naar een stal gaan zoeken waar ze wel alletwee kunnen staan. Dan heb je maar een stal om naar toe te moeten en zijn alle problemen opgelost... Of is dit een heel raar idee Verward ...

quintygirl

Berichten: 214
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 12:40

My Dominique schreef:
tja daar zit ik ook een beetje mee
kijk miss leuk voor een verzorgster ( scheelt me tijd en ben hem/haar niet kwijt)
want ik wil hem/haar inrijden (laten inrijden, dat zien we dan wel weer) en dan het liefst uitbrengen op wedstrijden.
en tja mijn moeder ondertussen al meer paarden freak wil ook wel graag leren rijden dus ja...
maar ja het probleem van 2 verschillende boerderijen....
miss dat ik het wel doe.
ben er nog niet uit. ( gelukkig is het veulen er nog niet. anders was er haast bij Haha! )

ik zou je pony`s veulen en merrie in een andere stal zetten us op de boerderij waar anders alleen je veulen komt te staan en verkoop NOOIT je veulen omdat je hem niet bij de merrie op stal mag houden
succes

quinty is the beste new forest spring pony ter wereld

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 13:18

nee ik kan ze niet op allebei op een andere stal zetten
heel simpel

ik sta nu gratis, heb net een grote box gemaakt
heb net een bak aangelgd ( speciaal voor mijn merrie)
het zijn goede vrienden van mijn ouders ( dus ik mag er niet eens weg van mijn ouders)
daarom kan ik mijn merrie daar eigenlijk niet weg halen
ook omdat ik net allemaal geld in die stal/bak heb gestoken
beetje zonde als ik dan weer weg ga
ik hoop nog steeds dat ze een shetvriendje mag maar daar zijn die mensen (boer) ook vel op tegen Scheve mond

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:43

ik zou, hoe dan ook, je veulen na het afspenen in de opfok zetten.
ookal zou het uiteindelijk wel bij die boer mogen staan.

ik vind gewoon, dat dat veel beter is voor een veulen.
dat ie op kan groeien met leeftijdsgenootjes en dat ie ff weg is van zijn of haar moeder.
dattie dus later er zo weer bij kan zonder al teveel problemen.

maargoed, na die 3 jaar is je probleem dan nog niet opgelost.
ze vonden het dus wel ok dat je merrie een veueen krijgt en een half jaartje ofzo erbij blijft?
maar daarna mag niet meer?

het is idd de beslissing van de boer, alsie het echt niet wilt, kan het niet.
en als je het veulentje heel graag zou willen houden en het kan daar niet, kun je er toch een andere plek voor zoeken?
wat je al zei, een boerderij verderop.
maar ik denk wel dat het heel belangrijk is dat je ouders je steunen (niet alleen financieel).

gaat het voor jou niet lukken om op 2 plekken 2 paardjes te hebben, is idd verhuizen misschien toch wel het beste.
maar ik bedoel dan over 3 jaartjes.
want ik neem aan dat je voor het 3e jaar toch niet gaat rijden en het beste (lees, dat vind ik dan) is toch dattie in de opfok gaat dan.
daar kan ie met zn derde uitkomen en vanaf dan heb je pas stalling nodig.
dus als je werkelijk het veulen wilt houden, zou ik ut gewoon in deopfok doen, je stelt het probleem dan uit en je hebt meer tijd om tot een oplossing te komen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:50

als je over opfok praat (als je dat dus wilt) neem ik aan dat je dat voor 2 a 3 jaar doet.
Dan kan je toch altijd nog kijken? Dan kan je hem/haar ook eventueel altijd nog verkopen.
Geen problemen zoeken zolang ze er nog niet zijn Haha!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-02 18:53

stef schreef:
als je over opfok praat (als je dat dus wilt) neem ik aan dat je dat voor 2 a 3 jaar doet.
Dan kan je toch altijd nog kijken? Dan kan je hem/haar ook eventueel altijd nog verkopen.
Geen problemen zoeken zolang ze er nog niet zijn Haha!


gaat waarschijnlijk wel in de opfok
maar mijn ouders moeten wel weten wat we daarna met het veulen (dan 3jarige) gaan doen
daarom is er dus al een probleem

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 18:55

waarom moeten je ouders dat al weten dan?
Ik mis iets... Verward

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 19:01

Chrystal-gek schreef:
maargoed, na die 3 jaar is je probleem dan nog niet opgelost.
ze vonden het dus wel ok dat je merrie een veueen krijgt en een half jaartje ofzo erbij blijft?
maar daarna mag niet meer?

Ik zal me d'r ook even mee bemoeien voor dat Heleen hier overheen gelezen heeft. Voor het veulen is niet gekozen. Ze kocht een merrie(ong 8 maanden geleden dacht ik ongeveer) en ong 1,5 of 2 maanden geleden kwam ze er achter dat die merrie drachtig was.
Er is dus niet voor gekozen maar het MOET wel.

Mijn mening weet je.
Als je het veulen wilt houden zo ik die in de opfok doen en over 3 jaar kijken wat dan je positie is. Misschien sta je dan al niet meer bij die mensen.
En anders 'gewoon' verkopen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:09

ik zou even wachten.

Het duurt nog een hele tijd voordat het veulen afgespeend is, en dan vind diegene waar de stal van is het veulen wel leuk genoeg om toe te stemmen om er te blijven staan.
Haha! Knipoog
You'll never know !! Ik zou me er gewoon nog even niet te druk om maken en genieten van de tijd die eraan gaat komen. Schijnheilig Party!!

Je kunt geluk hebben en heel hard gaan hopen dat je je veulentje en merrie dadelijk samen daar mag stallen.

Heel veel succes en sterkte ermee!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 10:59

nee helaas, het is 'zo'n boertje '
hij zei toen hij hoorde dat ze drachtig was als eerste "maar het veulen gaat"
als eerste wat ie erop zei
en tja kleine diertjes zijn voor hem heel gewoon (koeien boer)
eerst wilde ik het veulen aan mijn verzorgster geven ( zijn dochter) maar die wilde hem/haar niet
tja dan houd het op he
ik heb haar al 1x eerder een pony aangeboden maar ook die wilde ze niet
want ja een shet ( of welsh) is te klein daar kan ze niet op rijden, naja mennen bv maar dat zou saai zijn ( en ze rijd ook op mijn merrie dus ik zag het probleem niet)
en het veulen wil ze niet
want dan moet ze hem/haar 3 jaar lang verzorgen zonder rijden
tja je houd van paarden of niet he

maar goed, ik heb gister alvast wat rondgekeken en gebeld
hij/zij kan waarschijnlijk tegen een kleine vergoeding ( 25 euro per maand ) op de andere boerderij staan ( met andere paarden )
maar miss dat ik hem/haar eerst nog in de opfok zet dus met andere veulens en niet alleen paarden.
maar dat zien we nog wel
mijn moeder staat iig volledig achter me, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:00

Ik zou hem ook gewoon na een half jaar spenen en dan voor ongeveer 3 jaar inscharen. Is supergoed voor je paardje en je hebt dan meteen een paar jaar de tijd om een andere stal te zoeken (of om de boer waar je nu staat over te halen hihi)

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 13:08

In de opfok zetten. Het is niet goed voor de merrie als ze het veulen langer als 6 maanden aan de voet heeft, en voor het veulen is het het beste om te worden opgevoedt door leeftijdsgenootjes in een groot land.

Je hebt dan inderdaad 3 jaar de tijd om het dier lekker te laten groeien én om de boer over te halen...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, Trendiction en 110 bezoekers