Zonder zadel slecht voor je rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Zonder zadel slecht voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 22:41

Ik heb een uur zonder zadel gerden, maar de dagen erna had ik echt last van mn rug! Ligt het nou aan mn rug of is het gewoon slecht voor je al die schokken Haha! Ik doe het liever niet meer Haha!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 22:44

Ik denk dat het eraan ligt, of je het gewend bent of niet en aan het paard, want er zijn paarden die gewoon echt niet fijn rijden zonder zadel!! Ik ben het helemaal gewend en ik kan zo 2 uur zonder zadel rijden, zonder dat ik er last van heb!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 22:51

ligt aan je houding!
Ik "moest" laatst van me instructeur zonder zadel rijden... in een longeercirkel, met een halstertouwtje aan zijn halster als teugel! *ik had dus eingenlijk niks te zeggen over Tos maar hij kon toch niet weg!*

In het begin zat ik er nogal verkrampt op *absoluut niet releaxed* daarna... ontspannender... en merkte k dat ik fijner en steviger zat... en geen last van geschok enzo!
Ligt dus ook aan je zit!
En aan je paardje *de een "beweegt" meer als de ander*

dus je zit, je paard en wat je gewent bent!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 22:53

dus ik heb waarscheinlijk een slechte zit Huilen Hoewel ik wel vaker last van mn rug heb Verdrietig

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:43

schijnt wel slecht voor de rug van het paard te zijn, aangezien het gewicht niet juist over de rug verdeelt wordt

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 00:18

Ik rij regelmatig zonder zadel (buiten) en ik heb er geen last van, maar ik ben dan ook echt lekker ontspannen...

Wel krijg ik een beetje spierpijn in mijn liezen, maar niks vervelends..

Ik heb ook niet het idee dat Jeddah er last van heeft, ze is er altijd heel vrolijk onder en heeft de volgende dag(en) ook geen spierpijn ofzo.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 18:34

Dan zxal ik wel een zwakke rug ofzo heben, maar het is tog niet normaal dati k daar 3 dagen last van blijf houden Huilen
Ik ben volgens mij ook wel ontspannen hor Knipoog

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 18:48

ik heb ook bestsnel pijn aan mn rug, maar niet door het paardrijden, ik heb woensdag nog zonder zadel voorop gereden, en gesprongen tot ongeveer 70 cm en best veel gegalopeersd een uur lang en geen pijn aan mn rug gehad. maar ik ben het ook ebst gewend om zonder zadel te rijden, dat deed ik vroeger best vaak, maar de pony waar ik op rijd, vind dat nogal vreemd, en spant zn rug dan, maar laterna is dat niet meer.

ook zeg je die schokken; dan denk ik dat je niet zo goed zonder zadel rijd, normaal gesproken blijf je gewoon op je kont zitten Lachen maar misshcie dat je wat anders bedoelt ?

dus het licht iig niet aan zonder zadel rijden maar gewoon een kwestie van vaak doen dan gaat het steeds makkelijker!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 18:59

Ik heb een vrij slechte rug (heb een paar keer spit gehad enz.), maar ik rijd bijna altijd zonder zadel. Ik rijd eigenlijk van kleins af aan al zonder, dus ik heb met zadel meer last van mn rug.
Het ligt ook aan de gangen van je paard/pony. Die van mij hebben vlakke gangen.

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:24

Ik rij ook weleens zonder zadel, maar heb nooit last van mijn rug.
Ik weet niet waaraan het ligt.
Ik krijg alleen last van mijn rug met springen, maar dat komt omdat ik achter de sprong aan ga, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 19:29

Het waeen paard dat hoog opgooit en probeer dan maar eens te blijven zitten Haha! Dat bedoelde ik met die schokken Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:26

avantilover schreef:
Het waeen paard dat hoog opgooit en probeer dan maar eens te blijven zitten Haha! Dat bedoelde ik met die schokken Haha!


die pony waar ik over vertelde gooit ook heel hoog op in draf dan Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 23:29

Ja das dan lastig he Haha! Maar 70 cm springen zonder zadel, das kei eng man Haha! . Maar ik heb mn lesje geleerd, ik ga alleeen zonder zadel op avanti Lovers Haha!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:32

Op 1 bepaald paard heb ik juist veel last van me rug MET zadel en zonder zadel nergens last van......

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 23:53

Volgens mijn fysiotherapeute was het zelfs goed voor mijn rug!
Ik heb namelijk een iets scheve rug, daar kwamen ze achter toen ik 11 jaar was. Ik heb nog nooit pijn gehad aan mijn rug, maar kreeg wel oefeningen om te zorgen dat het niet erger word (dat scheve).
Volgens haar was paardrijden (en vooral zonder zadel dus) erg goed voor mijn rug, omdat ik mijn spieren moest ontwikkelen en dat oefen je door de beweging van het paard, en het evenwicht zoeken.

Ik heb Evita trouwens heel erg veel zonder zadel gereden, en nooit rugpijn gehad! Maar Evita zit ook wat lekkerder dan de meeste andere paarden vind ik.
je moet gewoon proberen er lekker ontspannen op te zitten, en dat gaat vanzelf als je veel zonder zadel rijd (en het is goed voor je zit, Evita moet wel iets heeeeeel raars uithalen om mij er nu nog af te krijgen Haha! )

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 01:55

Als jij gewend bent om met zadel te rijden, en ineens zonder zadel gaat rijden ben je waarschijnlijk je evenwicht kwijt. Je gaat je dus spannen een aanklemmen om te zorgen dat je blijft zitten. Ik denk dat je hierdoor pijn in je rug hebt gekregen. Geloof mij maar als ik zeg dat als je je ontspant tijdens het rijden zonder zadel, dat je dan veel stabieler zit dan wanneer je je aanspant.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 12:26

Ijslanders schijnen heel goed te xzijn als je last van je rug heb Haha! Die tolt is zooo lekker Haha! Maar mischien moet ik het dan nog meer eens proberen, maar niet op een paard Haha!

lolo
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 15:39

Het is absoluut niet slecht voor je rug. Ikzelf heb rugproblemen en heb toen 1 1/2 jaar zonder zadel gereden, en zodra je de juiste zit hebt gaat het geweldig. Je hebt in het begin helaas wel last van spierpijn maar daar moet je overheen komen, en dus niet zeggen van ik doe het niet meer.Je moet het gewoon langzaam opbouwen en door zonder zadel te rijdren waren mijn rugproblemen juist verminderd. Dus er gowoon mee doorgaan en je niet laten afschrikken door de spierpijn die gaat langzamerhand wel over. Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 16:46

Ik hoop het lola Haha! , maar ik ga het gewoon weeer proberen Haha!