'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-10 07:41

http://www.dierenbescherming.nl



Paarden die door een verzekeraar worden overgenomen, krijgen voortaan een aantekening in hun paspoort. Dat zijn de Sectorraad Paarden, het Productschap Vee, Vlees en Eieren en verzekeringsmaatschappijen overeengekomen. Malafide verzekeraars die een afgekeurd paard opkochten hadden tot nu toe vrij spel om, bijvoorbeeld door toediening van pijnstillers, het dier als ogenschijnlijk gezond weer in de markt te zetten. De nieuwe maatregel moet deze praktijk tegengaan. De Dierenbescherming is blij dat met deze overeenkomst, maar ziet nog wel haken en ogen.

Een belangrijk minpunt van de maatregel is dat verzekeraars op vrijwillige basis meedoen, wat betekent dat een malafide paardenverzekeraar in principe nog steeds zijn gang kan blijven gaan. Dat dit een serieuze tekortkoming is, blijkt uit het feit dat voorlopig nog maar een klein deel van de verzekeraars de maatregel erkent. Met name de vele onderlinge paardenfondsen zijn (nog) niet betrokken. En juist die lokale verzekeraars verkopen afgekeurde paarden nogal eens aan de hoogste bieder zonder zich te bekommeren om de consequenties.

In december 2008 is de Dierenbescherming in magazine Dier uitvoerig ingegaan op het gesjoemel met afgekeurde paarden in Nederland. Uit eigen onderzoek bleek toen onder andere dat paarden die volgens erkende dierenartsen alleen nog in de wei mochten staan of moesten worden afgemaakt soms werden doorverkocht voor drie tot zeven keer de slachtwaarde. Hoewel wij nu, bijna anderhalf jaar later, deze eerste stap in de goede richting zeker prijzen, is het onwaarschijnlijk dat hiermee een einde komt aan de verwerpelijke praktijken die plaatsvinden met afgekeurde paarden.

Een noodzakelijke aanvulling op het huidige akkoord is dat paarden die een aantekening hebben gekregen in hun paspoort eveneens worden geregistreerd in een centrale database. Op die manier kan een kwaadwillende verzekeraar de aantekening niet eenvoudig wegmoffelen door, bijvoorbeeld, een duplicaatpaspoort aan te vragen. De verzekeringsmaatschappijen die de maatregel overnemen, waaronder Hippozorg, verdienen een compliment. Maar voldoende om de malafide handel de nekslag toe te brengen is deze overeenkomst nog lang niet.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:47

Citaat:
Een noodzakelijke aanvulling op het huidige akkoord is dat paarden die een aantekening hebben gekregen in hun paspoort eveneens worden geregistreerd in een centrale database.


yes eindelijke een stap in de goede richting

fraude blijft mogelijk maar word lastiger

wel ben ik van mening en hoop ik dat er niet alleen een afgekeurd komt
maar ook de rede ! want soms word een paard economisch afgekeurd
terwijl een halfjaar rust of operatie of nieuwe behandelings mogelijkheden
een paard toch weer (recreatief) geschikt maken

tevens hoop ik dat het register een OPEN register word
waar iedereen in mag en kan kijken ..

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: 'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:55

Nouja het begin is er laten we maar zeggen, ik zie alleen het nut niet zo als het niet verplicht wordt en mensen dus vrijwillig deel mogen nemen....

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: 'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:58

denk dat de meeste "oude"eigenaren dit wel willen
punt is mogen alleen de verzekeraars het melden
of alleen de da's of alleen de "oude"eigenaren

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

pindy77
Berichten: 136
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:14

Waarom kunnen eigenaren niet zelf hun paard invoeren in een database compleet met chipnummer, dan kunnen mensen die het dier willen kopen het checken. Ik denk dat met invoer door eigenaren het systeem een stuk minder frauduleus te beïnvloeden is. Eigenaren hebben geen baat bij om een gezond dier in waarde te laten verminderen door het aan te melden. En kunnen met aanmelding ervoor zorgen dat hun beestje niet als gezond wordt doorverkocht en dat mensen het dier onnodig gaan belasten. Of mis ik nou iets heel groots?
Laatst bijgewerkt door pindy77 op 15-04-10 08:17, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:16

Geewoon de A op de schouder weer invoeren, voorkomt een hoop leed!

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:32

pindy77 schreef:
Waarom kunnen eigenaren niet zelf hun paard invoeren in een database compleet met chipnummer, dan kunnen mensen die het dier willen kopen het checken. Ik denk dat met invoer door eigenaren het systeem een stuk minder frauduleus te beïnvloeden is. Eigenaren hebben geen baat bij om een gezond dier in waarde te laten verminderen door het aan te melden. En kunnen met aanmelding ervoor zorgen dat hun beestje niet als gezond wordt doorverkocht en dat mensen het dier onnodig gaan belasten. Of mis ik nou iets heel groots?


Helemaal mee! Ook paarden die niet verzekerd waren maar wel door de dierenarts zijn afgekeurd (dat komt namelijk ook veel voor!) kunnen dan in deze database geregistreerd worden. Heb je ook niet meer dat bijvoorbeeld je weggegeven gezelschapspaard ineens weer als rijpaard doorverkocht is.

En volgens mij staat het een ieder vrij om een website met database op te zetten. Je zou een kleine vergoeding kunnen vragen voor het raadplegen ervan door potentiele kopers. Gat in de markt wellicht? :D 't Is dat ik er geen tijd voor heb anders zou ik het misschien zelf wel zien zitten om dat op te zetten.

Niemand die het wat lijkt om dat te doen?
Laatst bijgewerkt door Coloured op 15-04-10 08:50, in het totaal 13 keer bewerkt

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:32

De A op de schouder zal niet gaan aangezien brandmerken in Nederland verboden is. Niks op vrijwillige basis! Verzekeringsmaatschappijen moeten hier gewoon verplicht aan meedoen anders heeft het geen nut. Komt er anders een gepubliceerde lijst met de malafide verzekeringsmaatschappijen?

Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:33

Goed begin.
Het zou wel handig zijn om een lijst (openbaar) te hebben met verzekeraars die hier aan mee werken.

PoucyWouce

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Kingswood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:35

Lijkt mij mede de verantwoordelijkheid van de koper om zo'n database te controleren als je een paard koopt en als je je paard laat afkeuren om te controleren dat er mee gedaan wordt wat is afgesproken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: 'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:52

Mensen die zich willen laten bedonderen worden toch bedonderd.
een grotere meerwaarde zou zijn dat alle DA behandelingen geregistreerd zouden worden, zodat een mediche behandeling op te vragen is, je kunt achterhalen of er ooit foto's zijn gemaakt en wat toen de uitslag was.

Een paard wat afgekeurd wordt om te presteren op grandprix nivo, kan mischien nog wel geschikt zijn voor de breedtesport.

En de A op de schouder... ach hoeveel zijn er niet verkocht met een A van Algemeen kampioen. A van A-premie etc etc

Als niet alle verzekeringsmaatschappijen mee doen, wat is dan de meerwaarde?
En staat ook leuk als je merrie afgekeurd is voor de sport, terug gekocht van de verzekering ingezet wordt voor de fokkerij, en afgekeurd in het paspoort heeft staan. Als dat vrij opvraagbaar zou zijn.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Ezter
Berichten: 793
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:01

Ik ben er nog niet zo voor. Hiermee wordt, zoals gezegd, fraude in de zin van een afgekeurd paard doorverkopen niet voorkomen. Maar er wordt op meer dan één manier fraude gepleegd...wat te denken van paarden die (met name bij een sport-verzekering) door de welwillende verzekering worden afgekeurd omdat ze simpelweg niet aan de eisen van de ruiter voldoen? Worden die dan maar allemaal geslacht?

Mensen met paarden...Knipoog

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: 'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:04

ZO dat is in ieder geval een stap in de goede richting. En als ze dan een lijst op internet zetten zodat wij kunnen zien welke verzekeringsmaatschappijen hier wel aan meewerken en ons daar dan alleen verzekeren is het zo gedaan met de andere verzekeraars die dit niet doen en gaan ze wel om.

Want denk dat je dit alleen kunt tegen gaan als wij als paardenmensen hier in zelf ook stappen nemen.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: 'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:07

Ezter: Nee zeker niet..dan is hij sport afgekeurd vaak en staat er in de letters van de verzekering dat als een paard sport afgekeurd is en nog wel recreatief gereden kan worden dit nog wel mag. Denk dat dat weleens een volgende stap kan zijn.

Tja rottige van een verzekering is dat je hem dus ook terug kan kopen en zelf kan door verkopen? TJa zo houdt je nog wel even mazen in de wetten en regels..maar je moet ergens beginnen. Ideaal is het nog lang niet, maar we zijn onderweg. Helemaal dicht krijgen doe je waarschijnlijk niet.

En dan is er nog een manier dat mensen die paarden kopen zelf ook steeds meer voorgelicht worden en goed opletten. Helaas wil je ook paarden houden voor de kleine beurzen niet alleen de top.

Eigenlijk moet dan Europa ook mee gaan doen en niet alleen NL. Want veel paarden verdwijnen juist de grenzen over vanuit NL/

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:08

Ezter schreef:
Ik ben er nog niet zo voor. Hiermee wordt, zoals gezegd, fraude in de zin van een afgekeurd paard doorverkopen niet voorkomen. Maar er wordt op meer dan één manier fraude gepleegd...wat te denken van paarden die (met name bij een sport-verzekering) door de welwillende verzekering worden afgekeurd omdat ze simpelweg niet aan de eisen van de ruiter voldoen? Worden die dan maar allemaal geslacht?

geen welwillende verzekering maar een meewerkende dierenarts, die welwillend meewerkt om de verzekering op te lichten.


En als ik een paard heb dat alleen nog kan dienen als weideversiering, dan blijft het paard of hier of gaat hemelen, die verkoop ik.

en welke eigenaar is er nu zo gek om in een database in te vullen dat zijn paard afgekeurd is? Eigenaren worden hier niet geregistreerd en nu wil ik jouw paard kopen, laat hem registreren als afgekeurd, koop hem voor een appel en een eitje, en vertel een volgende koper dat het een foutje is, laat paard keuren en op de foto, en voila... een nieuwe handel in afgekeurde paarden die niets mankeren is geboren.

een ruin met afgekeurd in het paspoort is afgekeurd als dekhengst, diezelfde ruin afgekeurd voor de sport, is afgekeurd als sportdekhengst.
en een merrie met afgekeurd is geen keurmerrie meer... en er zullen mensen zijn die daar intrappen.

zolang er kopers zijn zullen er ook verkopers zijn

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Ezter
Berichten: 793
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:12

Alane schreef:
Ezter schreef:
Ik ben er nog niet zo voor. Hiermee wordt, zoals gezegd, fraude in de zin van een afgekeurd paard doorverkopen niet voorkomen. Maar er wordt op meer dan één manier fraude gepleegd...wat te denken van paarden die (met name bij een sport-verzekering) door de welwillende verzekering worden afgekeurd omdat ze simpelweg niet aan de eisen van de ruiter voldoen? Worden die dan maar allemaal geslacht?

geen welwillende verzekering maar een meewerkende dierenarts, die welwillend meewerkt om de verzekering op te lichten.



Ja dat bedoelde ik inderdaad, foutje. Het rammelt gewoon aan alle kanten, dan kan je beter niks doen volgens mij. Dit komt op mij meer over als 'kijk eens hoe goed we ons best doen als sector' Dus om regulering vanuit de overheid te voorkomen, doen we maar gewoon wat...ik kan daar niet blij van worden.

Mensen met paarden...Knipoog

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: 'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:21

Ezter/ Alane: is dat niet met alles in de paardensport..het rammeld het blijft een lastig wereldje die zich slecht aan banden laat leggen. Zelfde met auto handel. Maar een levend dier is toch vervelender. Dus betekend dat het lullig gezegd nooit 100% goed kan opgelost worden maar als is het maar voor een deel te realiseren is dat al heel wat.

Dus komt het er gewoon op aan dat je als koper goed moet onderzoeken voor je een paard komt en goed moet blijven opletten en goed moet laten keuren. En goed moet kijken welke dierenartsen wel aan de regels houden want vaak hoor of weet je de namen wel die het niet zo nauw nemen met de regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:23

Coloured schreef:
pindy77 schreef:
Waarom kunnen eigenaren niet zelf hun paard invoeren in een database compleet met chipnummer, dan kunnen mensen die het dier willen kopen het checken. Ik denk dat met invoer door eigenaren het systeem een stuk minder frauduleus te beïnvloeden is. Eigenaren hebben geen baat bij om een gezond dier in waarde te laten verminderen door het aan te melden. En kunnen met aanmelding ervoor zorgen dat hun beestje niet als gezond wordt doorverkocht en dat mensen het dier onnodig gaan belasten. Of mis ik nou iets heel groots?


Helemaal mee! Ook paarden die niet verzekerd waren maar wel door de dierenarts zijn afgekeurd (dat komt namelijk ook veel voor!) kunnen dan in deze database geregistreerd worden. Heb je ook niet meer dat bijvoorbeeld je weggegeven gezelschapspaard ineens weer als rijpaard doorverkocht is.

En volgens mij staat het een ieder vrij om een website met database op te zetten. Je zou een kleine vergoeding kunnen vragen voor het raadplegen ervan door potentiele kopers. Gat in de markt wellicht? :D 't Is dat ik er geen tijd voor heb anders zou ik het misschien zelf wel zien zitten om dat op te zetten.

Niemand die het wat lijkt om dat te doen?

Als het een ieder vrij zou zijn om een database openbaar te maken, dan zou bokt.nl een prima plek zijn om zoiets te faciliteren. Voor het zover is, moet wel helder zijn of het openbaar mag en moet er een controle middel bedacht worden zodat niet iedereen een paard aan kan melden van iemand waar die toevallig net een akkefietje mee heeft gehad.

Kiwiko, branden is zieluhg en een verrot paard doorverkopen kennelijk niet volgens de verzekeraars. Het feit dat niet alle verzekeraars blij JA! roepen op dit plan is een teken aan de wand van hoe het gaat in verzekeringsland.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: 'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:27

Tja waar geld in het spel is zullen mensen nimmer wijken...alles draaid om geld. En ho ja was het paard ook nog belangerijk dan. Tuurlijk lopen verzekeraars veel geld mis dan..tuurlijk lopen dierenartsen geld mis dan en een risico van naam besmetting enz.

Nee we zijn er nog lang niet en zo lang een paarden wereld is is het al zo dus dat heb je niet zomaar beter. Maar je moet ergens een weg in slaan om het proberen te verbeteren. En waar veel paardenmensen die echt om dieren gegeven hun handne in een slaan kom je wel een heel eind. Maar dicht krijgen lukt nooit helemaal maar dat is overal.

En tja denk inderdaad dat je in de problemen komt met de wet op bescherming persoongegevens..dat mag niet in NL

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:32

Deze maatregel is er niet voor de paarden maar voor de verzekeringsmaatschappijen zelf, het voorkomt dat ze bedonderd worden doordat ze telkens hetzelfde paard moeten verzekeren wat dan weer afgekeurd wordt.

Als de verzekeringsmaatschappijen er zelf zorg voor dragen dat wanneer een paard overgenomen is door de verzekering en het dier nergens meer voor geschikt is dat het ook geslacht/ingeslapen wordt. Niets geen gedoe met databases en stempels en aantekeningen...


@lovely: branden is niet zielig maar verboden.. en is gebleken dat een A op de schouder geen meerwaarde heeft, veel paarden worden dan alsnog verhandeld.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

monzamonza
Berichten: 183
Geregistreerd: 08-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:37

Het is in ieder geval een goede stap in de richting.
Je kan nu als eigenaar van het afgekeurde paard "eisen"
dat het vermeld wordt in het paspoort, ook al wil de verzekering
er niet aan meewerken.Dat zegt dan al genoeg over de verzekering!Een paard wat afgekeurd is voor de sport kan natuurlijk best een heel fijn recreatiepaard worden.Degene die toch zo'n paard koopt weet dan van tevoren waar hij aan begint.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: 'Aantekening in paspoort afgekeurde paarden is eerste stap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:48

Alane: En zo lang mensen zo denken komt het nooit goed. Dan is het eind voor altijd zoek. Je kan ook positief denken en mee denken wat er nog meer gedaan kan worden om te helpen dat er minder mensen geflest worden en nog meer het dier niet onnodig moet lijden door alles zo. Dus daarom regels en wetten kunnen het niet alleen maar als je om dieren geeft en je handen in een slaat om te helpen voorkomen is dat al heel wat.

Monzamonza: Zo denk ik er ook over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:51

Alane, het lijkt me tegenwoordig een stuk moeilijker om een paard met een A op de schouder verkocht te krijgen omdat door oa de informatie op internet mensen wat beter op de hoogte zijn dan vroeger. Maar afgezien daarvan is branden verboden wegens dierenleed, omdat het zielig gevonden werd dus.

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:56

Simmie schreef:
Goed begin.
Het zou wel handig zijn om een lijst (openbaar) te hebben met verzekeraars die hier aan mee werken.

ja zo'n lijst zou ik ook wel willen zien... misschien ga ik mijn verzekeraar ook maar eens mailen om te vernemen hoe zij hierin staan.

/3 Volumia (OO Seven x Sultan) [color=#000080]Theeleuter :9k


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:58

Lovely mensen die bij handelaren komen waar paarden staan met een A op de schouder die stropen niet internet af voor informatie, daarnaast staat er ook genoeg verkeerde informatie op internet, een verkoper met een glad praatje praat zich daar zo uit.

Het was 1 van de eerste dingen die ik geleerd heb, A = Afgekeurd, en toch waren er mensen die zulke paarden hadden en trots vertelden dat het een Algemeen kampioen was...
Er blijven altijd mensen die zich willen laten bedonderen.

Recent meegemaakt: iemand heeft een paard met brandmerk, incl. boeknummer, mooi zichtbaar en leesbaar.
Paard had geen papieren en een blanco paspoort (ouders onbekend) het paspoort was tijdelijk, aldus de mensen, want het paard had een klassering gehaald en behoorde tot een bepaalde stam en dat moest in de papieren gezet worden, en was misgegaan en daarom hadden ze tijdelijk een blanco paspoort... en daarom hadden ze het paard goedkoper gekregen omdat het allemaal wat langer duurder met de papieren.
Zo laten mensen zich bedonderen, ondanks dat ze simpel gebruik kunnen maken van informatiebronnen.
Ik he ze uit de droom gehaalt, en weet niet hoe het zal aflopen...
Als mensen een buitekansje ruiken, dan gaan de oogkleppen op, gehoorbeschermers worden uit de kast gehaalt zodat ze de sirenes en alarmbellen niet horen en zien en zijn dolgelukkig met hun miskoop...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 4leggedmates, _San87_, _xManadisx_, CupCakes_, fohadie, gillian, laura22, Lotje033, Maanon_, Marlou91, michaz81, Muisssx, othelloster, Peachy, Pierus, Prairy, runnerfan en 28 bezoekers