fluisteraar....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 17:41

Al van paardenfluisteraars gehoord?
Lips are sealed Lips are sealed Wat vinden jullie daarvan? Heeft iemand van claus Hemphling gehoord? Of een van zijn boeken gelezen, oa. 'Natuurlijk paardrijden'?
Of Monty Roberts?

Alvast bedankt!!

groetjes!!!
Aglaranna

-xxx-

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 17:56

heb ze gelezen. t is nu allemaal gewoon erg in. vindt de manier die de paardenfluisteraars gebruiken nou niet echt fluisteren als je goed kijkt schreeuwen ze heel hard tegen het paard. ik haal gewoon wat mij t beste lijkt eruit. maar denk der eigenlijk helemaal niet bij na wat ik van wie gebruik. heb wel veel boeken van de 'fluisteraars' thuis staan en dus ook gelezen. vindt t allemaal heel mooi om te lezen en ook heel knap wat ze doen. Maar ik hoef niet perse eentje te exact te kopieren. Heike zei dat een sheel mooi. ik pak van elke methode iets wat mij aanstaat end at stop ik in mn gereedsschaps kist.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 18:04

Hoi!
Ik heb die boeken ook gelezen. Eerst dacht ik: allemaal heel mooi, maar kunnen wij dat ook???? Verward Verward Ik heb het dan toch eens proberen toe te passen (heel eenvoudige oefeningen, in een picadero) en ik had al vrij snel resultaat. Mijn pony volgde mij gewoon de weide rond en ervoor had ze enkel aandacht voor het gras! Lachen Ik denk dat als je echt zo'n cursus volgt, het dan zeker de band met je paard zal versterken...Dus, als ik jullie was zou ik het eens proberen!

ciao!
Kikki

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 18:15

hoi kikki!!
precies wat ik dacht in het begin, een vriendin ('visje' was daar ook bij, hé femke?? Knipoog)uit de straat en ik hebben dat dan ook wat geprobeerd en dat had inderdaad wel zichtbare resultaten, maar je moet het dan wel blijven herhalen, denk ik... want na een week... ahum.
Die vriendin had verschillende cursussen gedaan ivm natuurlijk paardrijden.


groetjes!

Aglaranna
-xxx-

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:20

hhmmm, ik ken de heren goeroe's, een aantal min of meer persoonlijk. Als je jeuk van je centen hebt kun je overwegen om bij zo'n fluisteraar een cursus te volgen. Het is een hele tactische manier om ons simpele zielen een schuldcomplex aan te praten. Om vervolgens te zeggen dat zij, en alleen zij dat wel op kunnen lossen, tegen betaling van veel geld natuurlijk.
De comunicative cursussen die hieraan ten grondslag liggen heb ik ook gedaan, het werkt uitstekend.
Ik wil je als alternatief de NVVR in overweging geven. Het is er veel gezelliger, net als hier, je leert er meer dan bij zo'n goeroe en bovendien vele malen goedkoper.
Ik vertel dit vanuit tien jaar actief lid van de NVVR.
Kortom aan jou de keuze.

Groeten, Gery

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:23

ik heb hier 1 mening over.
Fluisteraars bestaan niet, Horseman wel

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:25

Ik ben dat helemaal met je eens. En de meeste 'bekende' namen schaar ik onder de eerste catagorie.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:28

Hierbij maak ik het 'geheim' wereldkundig: Je moet emotieloos zijn (zijn paarden ook) en wat je wil ook ECHT willen. Op deze twee pijlers steunt alles.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:30

Hierbij maak ik het 'geheim' wereldkundig: Je moet emotieloos zijn (zijn paarden ook) en wat je wil ook ECHT willen. Op deze twee pijlers steunt alles.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:38

Over Hempfling: Ik zelf vind dat ie deels goede ideeen heeft: Qua dominantie bijvoorbeeld. Ik heb vaak dat Iwaldo me bijna omver loopt en die oefeningen die hij beschrijft lijken me wel logisch. Maar qua dressuur ed: Hij vindt de engelse zadels absoluut niks want iederen zit veel te ver naar voren. Je moet juist daarachter zitten volgens hem. (dan doet de hele paardenwereld het dus blijkbaar fout) Longeren is onzin want de bijzets en lijn halen het paard uit evenwicht dus is het niet goed. Hulpen als voor stelling/wending: binnenbeen op singel buitenbeen achter is ook belachelijk want het paard zwaait door de wenidng als compensatie zijn achterhand uit. Als ie echter natuurlijk in balans is zal ie dat zelf oplossen dus zijn zulke hulpen niet nodig. Meneer Hempfling rijdt dus hengsten met een bandje om de hals en verder niks, die lopen dan op Spaanse school nivo. Leuk en aardig hoor, maar ik vind sommige dingen een beetje vergezocht.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:42

Hemfling heeft datgene wat ik hierboven beschreven heb verschrikkelijk goed door en weet tot in de puntjes van zijn tenen hoe het werkt. Als ik net zoveel tijd, geld en ruimte had als hij had ik dat ook gekund, zeker weten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:59

mijn hoefsmid doet NH, geeft hier ook les in, cursussen, clinics e.d.
Zijn stelling is simpel.
Ald je WILT leren luisteren (en dus niet fluisteren) naar je paard, kan iedereen NH.
Horseman zijn geen fluisteraars, maar "Luisteraars"

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 20:28

hoi allemaal!

Ik weet ook niet meer juist hoe het zit...
Maar ik denk niet Ikke, dat ze het willen doen laten lijken dat zij alleen dat probleem kunnen oplossen. Volgens mij willen ze gewoon aan de mensen tonen dat er ook nog andere manieren zijn om met paarden om te gaan. En van die engelse zadels: Ik vind het ook wel raar dat volgens Hempling je een paard met engels zadel niet zonder"pijn" kunt rijden. Maar aan de andere kant lopen zijn paarden toch prachtig op de achterhand, en dat door eigenlijk alleen met het paard te communiceren...Dus moet wat hij doet toch wel heel doordacht en juist zijn? Laura, je zegt dat volgens hem longeren de paarden uit evenwicht brengt maar daar zit toch wel logica in? Ik vind ook dat een paard vrij veel mooier en ontspannener loopt dan wanneer hij steeds tegengehouden wordt door een touw? Jij zegt: leuk en aardig...Maar ik vind het toch iets meer dan dat als hij hengsten met een bandje om de hals kan rijden? enfin, ik weet het eigenlijk niet goed meer wat ervan te denken. Het is wel zo dat het allemaal heel leuk is voor zo'n "fluisteraars" zelf, maar voor mensen die misschien niet de mogelijkheid hebben om een cursus ofzo te doen, dan krijgen die inderdaad alleen maar een schuldgevoel. Toch vind ik het goed dat er boeken van uitgegeven worden die je toch een heel andere kijk geven op bepaalde ideeën.

Veel groetjes!
kikki Party!! Party!! Party!!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 21:00

hoi,
Voordat je jullie allemaal voorbarige conclusies gaan trekken zou je eerst eens af moeten vragen waar de term 'paardenfluisteraar' eigelijk vandaan komt.
Degene die het openbaren zijn in het algemeen geen centenkloppers, het is een beroep en wij mogen er van leren. En natuurlijk is het zodat als ik net als meneer Claus een natuurgebied tot mijn beschikking had ( dat had hij in het begin ook niet, hoor!!!) was het allemaal veel mooier en makkelijker. Als ik net als Monty op mijn twaalfde de Brumby's had kunnen bestuderen in hun eigen leefomgeving was ik nu niet dat meisje dat maar wat aanklooit met der pony. Deze mensen zijn oud, hebben ervaring en de intressen om te leren van hun dieren. Dat maakt je tot een paardenfluisteraar en niet je poen of je prive natuurgebied. al help het natuurlijk wel een handje.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 21:04

Ik vind de filosofie van Mark Rashid wel erg leuk om te lezen. Verder heb ik meer interesse voor RWYM (riding with your mind) en Centered Riding. Ik geloof dat als je geest en lichaam beter kunt leren met je paard samen te werken dat het paard ook makkelijker kan luisteren naar wat jij probeert te vertellen. Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 21:10

bij ons was laatst een 'fluisteraar'. ik vind het compleet waanzin, want aan de lichaamstaal van je paard kan je al veel aflezen.

er zat 1 ruin in het land, die de 1 merrie niet accepteerde. die paardenfluisteraar zei, echt waar, dat die ruin te dik was, en dat hij daarom achter die merrie aan ging. mmm, ik vind het lekker vaag!

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 22:17

interessant orri

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 23:13

"fluisteraars" zijn slimme mensen. Er zijn namelijk zat mensen die niet met hun paarden om kunnen gaan en de fluisteraars springen daar leuk op in door deze mensen voor een fors bedragje te "helpen". Deze fluisteraars doen niets meer en minder dan mensen die wel snappen hoe je met een paard omgaat alleen maken ze er nog een interessant toneelstukje omheen. Monty`s theorie vind ik opzich wel grappig maar is meer gebaseerd op het in zo`n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk paarden op een zo`n diervriendelijk mogelijk manier zadelmak te maken. Als je er wat meer tijd voor uittrekt heb je precies hetzelfde resultaat, behalve dan dat je paard niet een complete cultuurschok heeft moeten doormaken (zo stond ie in de wei en 30 minuten later loop ie met een zadel en bit en een mens op z`n rug. Ik ben benieuwd of ze de volgende dag nog zo gewillig zijn. Deze techniek werkt goed in een afgesloten roundpen maar ik denk dat een wilde hengst toch voor de prairie kiest als ie wel een keuze had.) Maar goed, Monty heeft succes, vedient geld als water en heeft een schitterende ranch. Dat ziet Pietje die wel aardig met paarden kan opschieten ook. En Pietje heeft ook wel zin in een extra zakcentje. Dus hij copieert Monty en past zijn trainingsmethode vervolgens iets aan zodat het lijkt alsof ie het zelf bedacht heeft. Als je wat meer succes wilt hebben bij je viervoeter heb ik nog wel wat tips: Lichaamstaal is belangrijker dan je denkt. Zorg dat je altijd regelmatig blijft ademen, onregelmatige ademhaling of adem inhouden betekent spanning en dat leest een paard zo van je lichaam af. Kijk een bang paard niet recht in de ogen, maak jezelf een beetje klein. Kijk dominante paarden wel in de ogen, maak jezelf groot en stap vastberaden op ze af. Als je contact wilt maken met een paard, blaas hem dan zachtes in zijn neus. Let goed op zijn reactie. Is het okee, kriebel hem dan op de schoft. Werkt een stuk beter dan op een vreemd paard afrennen om hem eens even goed over zijn hoofd te rossen of klopjes te geven op de schouder (paarden moeten leren dat een klopje een beloning is en jonge paarden weten dat dus vaak nog niet). Als je een paard leidt, geef hem dan wat ruimte. Sleur hem niet aan het halster overal heen maar nodig uit om met je mee te lopen. Praat op rustige vriendelijke toon. Nou, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 23:21

Klopt, en ik heb er dus geen zin in om daar ƒ500,00 voor een weekend voor neer te tellen.
Als iemand het wil weten, ik laat het je wel zien en meemaken, en ik vraag geen ƒ500,00 voor een weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 00:51

Gery slaat de spijker op de kop en pril legt het precies uit.
Doe mij maar de goeie ouwe echte paardenmensen, daar leer je het meeste van.

het is namelijk echt zo dat er eerst een schuldgevoel wordt aangepraat. iedereen die een beetje onzeker is gaat voor de bijl en betaalt.
In mijn omgeving zie ik de een na de ander met die NH onzin friemelen. Ze volgen de regels precies, maar zien of voelen nog steeds niks van het paard. Met voelen bedoel ik ook gevoelsmatige dingen als wanneer voel je je 'opgedreven', benaderd of beperkt of uitgenodigd. Geen vliegerige mensen emoties dus, maar het ruimtelijke zijn bijvoorbeeld wel. Bijvoorbeeld hoe het voelt als iemand zomaar in je bufferzone komt, ongevraagd.
Laatst las ik een stuk over Alex Ryder en ik vraag me echt af waar de man de arrogantie vandaan haalt om zulke truukjes uit te halen met zijn klanten. Zelfde geld voor Voest, hem heb ik pas nog live aan het werk gezien bij ons op stal en ik zag wat ie deed, maar ik was er niet van onder de indruk.
Dat sommigen in korte tijd -soms- snel resultaat behalen heeft veel te maken met het 'vreemde ogen dwingen' principe. Paardje neemt de veiligste weg omdat ie heel overheersend benaderd wordt. Als een vreemde op je paard gaat zitten, dan is het vaak zo dat het dier dan 'goed' loopt en sommige problemen even niet laat zien. Als diezelfde vreemde dat dier een aantal weken full time zou doen, komen de problemen ook boven water. (zeker als het technisch niveau van de ruiters hetzelfde is)
Dus: doe mij de eerlijke ouderwetse paardenman maar.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 10:05

nou, laten we eens zeggen.
Volgens mij is mijn vriendin er eentje.

Dat klinkt echt gewoon stom ik weet het, maar alle paarden zijn gewoon rustig bij haar. En als ze een keertje wild zijn dan vind ze dat juist hartstikke leuk!!!!!


kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 14:15

ik denk niet dat de naam fluisteraar betekent dat hij stil praat of niets zegt, maar dat hij gewoon meer aandacht heeft voor de taal van het paard. In het wild is het toch ook de dominante merrie die een paard uit de kudde wegjaagt en weer naar zich toe laat komen...En die paarden volgen haar dan ook steeds. Dat is toch wat wij ook juist willen, dat een paard ons vertrouwt en ons overal volgt. Ik zou er eerst nooit zijn opgekomen om een paard van mij weg te jagen. Als je paard je dan achteraf in de wei volgt en meer respect voor je heeft, zonder dat je je maar hebt moeten kwaad maken dan is dat toch echt geweldig!

kikki
Berichten: 33
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 14:38

Lovely, wat bedoel je dan met de "goeie oude paardemensen"?
Mij lijkt het toch dat de oude manier niet zo goed is, als je dat hier hoort van boeren in de streek, een leuk leven hadden die paarden niet precies.
Misschien is het ook wel eens goed dat wij hun taal een beetje meer proberen te begrijpen dat dat wij hun altijd iets willen leren...

Zet allen die paarden buiten!!!!

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-01 16:47

Goei oude paardenmensen? tja, als je er nog een weet mag je het zeggen. Ernest van Loon is er zo een. De goede man leeft nog, althans, ik heb van zijn dood niet gehoord, alleen hij is er niet meer voor te strikken om les te geven en/of zijn verhaal te doen. Gelukkig is er Ruiters en Rechters. Goed boek waarin je heel veel terug vind wat door de huidige "fluisteraars" voor veel geld verkocht wordt. Voor de liefhebbers, ik ben ook in het bezit van deel 2. Dit is een bundel met de artikelen die verschenen zijn in de hoefslag.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-01 17:08

ja, inderdaad, wat valt er te verstaan onder die goeie oude,eerlijke paardenmensen?
Weet het niet zo hoor, maar mij lijkt de manier waarop mensen vroeger met hun paarden omgingen ook niet echt aangenaam voor de paarden...

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 112 bezoekers