Harde bultjes op de rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Harde bultjes op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 11:06

Fitz heeft sinds anderhalve maand harde bultjes op zijn rug.
Ze zijn 's nachts in 1 x ontstaan, dus ik dacht dat het insektenbeten waren.
Helaas verdwijnen ze niet en is er zelfs nog 1 bijgekomen.
Ik ben nu een paar weken aan het smeren met Cole's Liniment maar dat werkt eigenlijk niet.
Ik heb al onder het zadel gekeken maar daar zitten geen oneffenheden.

Wie heeft er nog tips?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:08

Ja, ben ik ook erg nieuwsgierig naar.

Bij Noppes zaten er ook van de een op de andere dag 2 harde bultjes op haar rug. Het zadel ligt goed, daar kan het niet aan liggen. Sindsdien rijd ik altijd met een gelpad, maar helaas is er van de week weer 1 bijgekomen..

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:10

IK ook? Pepper had ze ook!!Pepper had ze ook!!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:11

IK ook? Pepper had ze ook!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:12

Or heeft hetzelfde, ze waren wel weg gegaan vorig jaar...
nu komen ze weer terug, nog maar 2 kleintjes op het moment.
Op aanraden van Rodinde geef ik hem zo meteen dus bier en mocht dat niet helpen dan een extra wormenkuur... heeft vorige keer ook geholpen (toen was ik er veel later bij ook eerst van alles geprobeert, toen raadde ze - Rodinde dus- me aan om om de 3 wk een wormenkuur te geven en dat dus 3x).
Hij heeft ze nu net pas, dus ik hoop het dit keer voor te zijn.
Ze hebben er zelf geen last van, ligt niet aan het zadel, de eerste keer dat hij ze kreeg stond hij op rust in het land (anderhalf jaar geleden).

Volgens Rodinde zijn het wormenlarven door een wormenkuur die niet helemaal goed aangeslagen is doordat ze bijvoorbeeld net niet genoeg binnen kregen ervan ofzo.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:27

In plaats van met liniment, zou ik eerder met groene leem smeren, zeker als er vocht in de bultjes zit. Tenzij de bultjes jeuken, dan zou ik simicur of eventueel liniment smeren. Met liniment wel voorzichtig zijn, want het kan nogal prikken Lachen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 13:54

Daarbij kun je ook wat appelazijn geven, dat helpt bij de bloedsomloop en de afvoer van afvalstoffen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 22:53

Lovely schreef:
In plaats van met liniment, zou ik eerder met groene leem smeren, zeker als er vocht in de bultjes zit. Tenzij de bultjes jeuken, dan zou ik simicur of eventueel liniment smeren. Met liniment wel voorzichtig zijn, want het kan nogal prikken Lachen.


Als het de bultjes zijn zoals or ze had dan zit er geen vocht onder maar zijn ze hard en onder de vacht.
De ene DA zei dat het overgevoeligheid op leervet zou zijn, maar dat is nogal vaag aangezien ik geen leervet gebruik... en niet zonder dek rijdt...
allergie voor wasmiddel ook uitgesloten door veelvuldig dek te veranderen en wassen met Neutral...

Or zijn bultjes storen hem verder niet, geen jeuk niks...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

oplossing bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 23:06

hoi,
ik heb twee jaar aangeprutst met dat soort bultjes. volgens dierenarts zijn het talgbultjes. die ontstaan bij paarden die behoorlijk gevoelig zijn qua huid door warmteophoping, hele kleine vuildeeltjes e.d. die ervoor zorgen dat die kliertjes ontsteken. Heb van alles geprobeerd. Mijn enige oplossing is: rij met een westernpad (dik) of rij met een equitexdek (duur maar heeft bij mij gewerkt). Mijn paard heeft voor het eerst dit jaar nergens last van. geen nieuwe bultjes, en de oude gaan weg.
anya

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:56

De mijne heeft het ook: volgens DA overgevoelige reactie op IETS (niet nader te definieren, kan van alles zijn). Ik heb ze gewaasen met betadinescrub, maar een stuk of 5 hield ik steeds en ze jeuken nogal. Zon op de huid is volgens DA goed maar ja, die schijnt nu niet Huilen + het is koud.
Hij heeft het al 3/4 jaar. Sinds 2 weken geef ik nu anti-oxidanten (D-Tox van paardendrogist). Was ongeveer laatste dat ik kon verzinnen. Hij vindt t niet fijn dat ik zijn eten verpest, maar dankzij bokt heb ik de handige appelmoes-tip uitgeprobeerd en dat werkt Extreme duivel . En.....ik moet nu heeel goed zoeken, de bultjes kan ik nu alleen nog vinden als ik me tde hand ga zoeken, voor het oog zijn ze weg!!! Haha! Anti-oxidanten verminderen een allergische reactie. Bij mij werkt het dus!!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:26

He hoe duur is dat? als het te verhelpen is met anti-oxidanten heeft het misschien te maken met stoffen in het land veroorzaakt door de omgeving?

Als het niet te duur is, zal ik het eens proberen...
nu zie je zijn bultjes zowiezo niet, ze zijn helemaal weg geweest zelfs.
De vacht op de bultjes bleef veel donkerder dan de rest van zijn vacht in de winter...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 18:13

Vorige week de fysio bij mijn verzorgpaard gehad. Die had ook van die bultjes. Eigenaar vertelde: Die eiwit bultjes gaan ook niet weg! Toen vertelde de fysio: dat zijn geen eiwitbultjes want die heb je alleen maar op de schouder. Dit zijn ontstoken talgkliertjes die ontstaan door het schuren van de huid over gespannen spieren. Dus loopt het paard niet ontspannen over de rug.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 20:21

Ik ken die bultjes dus ook. Vorig jaar een of ander spul dat de bloedsomloop stimuleert gebruikt, in water wat toevoegen en na het rijden afwassen. Hielp wel iets. van de zomer gewoon over gegaan, staat ook zonder deken buiten. Ik denk dat het komt doordat het gewoon talgbultjes zijn die door warmteophoping en slechte ventilatie ontstaan.

Het viel mij namelijk op toen ik hem overdag in de winter met zijn regendeken (200gr) buiten had staan en s'nachts diezelfde deken opliet. Er na een week of 2 a 3 hij aan 2 kanten van zijn ruggegraad bultjes had, niet 1 of 2 nee meteen een aantal.

Toen dacht ik aaaaa dit jaar nog geen bultjes (let er nl steeds op en voel ook steeds even, ja een tik geworden omdat ik wil weten of hij er last van kan gaan krijgen) Deed nl altijd trouw een andere deken op voor de nacht en s'ochtens de regendeken. uit gemak heb ik dit 3 weken niet gedaan en liet ik de regendeken als hij toch droog was gewoon op voor de nacht.

Die regendeken ademt denk ik niet meer zo goed. Nu wissel ik weer trouw en de bultjes zijn weer weg. Ik denk eerlijk gezegd dat het toch ligt aan de chabrakjes en dekens. Mijn dekens zijn eigenlijk, zeker die regendeken toe aan een stomerijbeurt, zweet ed. zit er toch wel in.

Ben alleen bang dat hij dan niet meer waterdicht is na de stomerijbeurt, dus stel het steeds uit.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 21:04

Het kan hotspot zijn. De nieren + bloed voeren de afvalstoffen dan niet perfect af, en dat gaat in bultjes onder de huid zitten.
Appelazijn (bij de 'mensen' reformwinkel voor maar 2 euro. Als er een paardje opstaat is het 20 euro...) kan daar zeker heel goed tegen helpen. Het zuivert het bloed (en helpt dus de nieren).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 00:18

Als het inderdaad verharde talgkliertjes zijn, dan is er een nog simpelere oplossing: scheutje olie door zijn voer. Hoeft geen lijnzaadolie te zijn, gewoon zonnebloemolie is ook prima en scheelt euroos.

Het kan veroorzaakt zijn door de verhaarperiode, het zou zomaar kunnen dat er wat haarzakjes zijn die niet helemaal lekker meewerken. Olie werkt heel goed op de haarzakjes, vandaar dat ze er altijd mooi van gaan glimmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 10:13

In geval van allergie of irritatie, is het ook lekker om na het rijden de rug even af te sponzen en af te drogen, en daarna in te masseren met TeaTree-olie. Wel de echte gebruiken. Kost helaas bijna twee tientjes per klein flesje, maar werkt als een tierelier. Ook geen last meer van ratten, inbrekers en ander schorem bij je stal, want het stinkt een uur in de wind *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 10:28

Of het met verharen te maken heeft weet ik niet,
hij heeft er nu een paar gekregen...
terwijl hij oktober 2000 de allereerst heeft gehad.
Appelazijn helpt er ook niet tegen, kreeg hij al standaard op de stal waar ik voorheen stond en dat maakt ook niet uit.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 11:07

Hij heeft net verhaard toch? Je kunt altijd nog olie proberen, het kan helpen.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 17:22

Ik heb geen idee wat dit voor bultjes kunnen zijn. Maar een paar weken geleden ontdekte ik op Jep's rug ook een grote bult. Ik helemaal ongerust, totdat ik het dek er weer op gooide en er een gat bleek te zitten, precies bij die bult. Waarschijnlijk dus gewoon een meningsverschil met de buurman gehad Haha! Heeft hem wel weer een paar vrije dagen opgeleverd, omdat ik het zadel er niet op wilde leggen.

Navragen is beter dan afvragen.

lolo
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:22

Ik wou vragen aan jullie hoe groot die bultjes bij jullie zijn? Mijn pony heeft ze ook en wel een stuk of tien en meer Huilen maar ze zijn maar heel klein, en hard. Ik rij met een western zadel en een dik 'deken' eronder. En we hebben ons er nog niet echt zorgen over gemaakt maar ik zie nu ineens hoeveel paarden en pony's het hebben.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 22:11

mijn merrie heeft er 2
naast elkaar op haar nek
dus nix geen drukkingen want ze staat stil vanwege het veulen (dat nog moet komen)
ze zijn heel klein ehmm ong 2 speldenknopjes naast elkaar
langwerpig
en hard
onder de vacht
ik dacht aan insecten beten maar nu weet ik het niet meer
na hoeveel tijd gaan die weg?
oh ja ze heeft er helemaal geen last van, ik mag eraan komen en het jeukt niet
Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 22:22

Ze zijn zo groot als een erwt ongeveer en hard, niet echt rond eerder plat.
De 2 die ik opmerkte van de week, zijn weg.
Hij heeft bier gehad.

Hij heeft er ook verder geen last van.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 07:50

de mijne heeft ook vieze talgklierbuljes gehad waar op een gegeven moment allemaal talg uitkwam. Na een paar keer schoonmaken zijn ze nu weg maar heeft meneer allemaal kale plekjes met schone huid. Gaat daar gewoon weer bruin haar op groeien of wordt het wit of groeit er helemaal geen haar meer op?

Niets zo charmant als een paard in her land.


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 09:59

Zoals ik al zei: die ontstoken talgkliertjes onstaan door het schuren van huid over gespannen spieren (moeten ze wel onder het zadel zijn natuurlijk) Dus zijn de spieren te hoog gespannen en dat moet veranderd worden (andere manier van rijden om spieren los te maken of een fysio laten komen)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dieyar, VuurVleugels en 26 bezoekers