los springen gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

los springen gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 00:51

Ik had Toscar vanmiddag los laten springen!
Vond hij helemaal geweldig! Eerst los in de bak *na het rijden* en lekker liggen rollen, dus als bonte pony hem laten springen. gewoon los en steeds na een paar keer springen een gaatje hoger!
Hij vond het helemaal geweldig *springen vind hij leuk*
en we hadden de hindernis bij B en meneer vloog van F naar M naar F...

Maar nou zei net iemand dat het slecht is om los te laten springen, omdat ze dan vaak te hard en onbesuisd gaan... Scheve mond

Is dat waar?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet



XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 01:04

Zolang je een paard niet te veel opjaagt, kan het geen kwaad. In het wild springen ze ook vaak genoeg. Paarden hebben zichzelf echt wel onder controle.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

niet gevaarlijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:53

Hallo,

Tenzij je de hindernis niet gevaarlijk langs de omheining hebt staan, kan er op zich weinig gebeuren.
Als je de hindernis ook maar 10 cm bij de omheining weg hebt staan, denken sommige paardjes wel es dat ze er omheen kunnen.... en dat kan dus niet, zulke situaties zijn wel gevaarlijk.
Dus zorg ervoor dat je de hindernis veilig tegen de omheining hebt staan.

Wij laten de paarden ook wel es losspringen, ook om te kijken hoe hoog ze springen zonder ruiter.
Ze zien zelf wel of ze wel of niet uitkomen.. komen ze niet uit, dan weigeren ze wel en probeer je het opnieuw.
Onze paarden vinden het geweldig.
Je moet ze wel es even rust geven, maar dat spreekt voor zich.

Groetjes Ans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:53

Niet mee eens. Je ziet regelmatig paarden die juist met het losspringen beginnen te racen en daardoor veel te vlak gaan springen. Niet elk paard is er geschikt voor en niet elke paardeneigenaar kijkt goed...

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

nooit problemen gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:57

Ik heb, in al die jaren dat we met verschillende paarden vrij hebben gesprongen, nog nooit problemen gehad.

Ook bij hengstenkeuringen moeten de hengsten losspringen...
Dit zouden ze vast niet doen als het gevaarlijk zou zijn. Verward

Het is ook maar net hoe je er mee omgaat.
Maar....... meningen verschillen natuurlijk.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:09

Citaat:
Ze zien zelf wel of ze wel of niet uitkomen.. komen ze niet uit, dan weigeren ze wel en probeer je het opnieuw


Hier ben ik het ook niet mee eens.
Sommige paarden blijven springen, hoe idioot ze ook bij de sprong komen, vallen er zelfs nog liever middden in.
En stoppen is ook net iets wat je je paard niet aan wilt leren.

Dus je bent d.m.v balkjes zelf verantwoordelijk of je paard uitkomt bij de sprong.
Ik laat ook wel eens paarden vrij springen maar altijd met enkele balkjes ervoor.

De voorkeur is ook nog om het langs een muur te laten doen, hier kunnen ze niet per ongeluk in hangen.

Dus ook losspringen brengt zeker risico met zich mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:11

Mensen die paarden trainen voor de hengstenkeuring zijn een heeeeel klein beetje kundiger dan het gemiddelde pennymeisje.... Haha!
Professionele begeleiders grijpen meteen in als ze zien dat het paard te vlak gaat springen, onder meer door balken op de juiste plaats neer te leggen, of in-uitjes op een corrigerende manier neer te zetten. Terwijl de gemiddelde Bokker maar wat neerzet en z'n paard eroverheen jaagt, en waarschijnlijk niet eens een idee heeft wat de preciese maten voor meervoudige sprongen of draf- of galopbalken voor (en achter!) de sprong zijn.... }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:16

Hier ben ik het helemaal mee eens!!!
Ook vrij springen moet op een goede manier gebeuren.
50 cm gaat zo ook nog wel, maar heb je het echt over kijken hoe hoog je paard kan Lips are sealed

En die hengstenhouders weten idd wat ze doen, dat is een heel verschil.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

het staat er misschien wat raar, maar bedoel het goed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:18

Dat van dat ze zelf wel zien of ze uitkomen of niet, dat bedoel ik niet verkeerd.

Als je de druk niet te hoog achter hun legt en hun op een rustige, maar behendige manier naar de hindernis begeleid dan is er niks aan de hand dacht ik.

Als je van tevoren ziet dat ze niet uitkomen moet je ze niet d.m.v. de zweep gaan dwingen toch te springen.
Dit hangt ook van de hoogte af.. ik zou, als ik zou zien dat mijn paard niet goed uitkwam, hem niet over een hindenis van 1.40 dwingen te springen.
Dan zullen ze vast en zeker met hun hele lichaam door de hindernis klappen, wat absoluut niet de bedoeling is.
Het paard moet het vertrouwen niet kwijtraken.

En altijd zorgen voor GOEDE beenbescherming!
Ik bedoel dus alleen te zeggen, dat als je het vrijspringen goed aanpakt en zelf ook niet als een idioot achter je paard aan gaat rennen, dit niet gevaarlijk mag zijn.

Dit is alles wat ik probeerde duidelijk te maken..
Sorry, als dit anders is overgekomen..

Groetjes

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:33

Citaat:
De voorkeur is ook nog om het langs een muur te laten doen, hier kunnen ze niet per ongeluk in hangen.




Niet iedereen heeft een binnenbak of een muur naast hun eigen bak.
Dus dit is voor velen niet van toepassing denk ik..
Als je er maar voor zorgt dat er geen ruimte tussen de omheining en de hindernis is.
Anders zet je 2 schuine balken langs de omheining tegen de hindernis aan. (dan bedoel ik voor en achter, hoop dat je dit begrijpt) Verward

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:47

Ik doe het ook af en toe en Pinky vind het geweldig.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:53

Ans schreef:
Citaat:
De voorkeur is ook nog om het langs een muur te laten doen, hier kunnen ze niet per ongeluk in hangen.




Niet iedereen heeft een binnenbak of een muur naast hun eigen bak.
Dus dit is voor velen niet van toepassing denk ik..
Als je er maar voor zorgt dat er geen ruimte tussen de omheining en de hindernis is.
Anders zet je 2 schuine balken langs de omheining tegen de hindernis aan. (dan bedoel ik voor en achter, hoop dat je dit begrijpt) Verward


Met onervaren paarden ben ik ook altijd naar een binnenbak toegegaan, want ik heb ook geen muur tegen de buitenbak aan.
Na 1 gebroken been gezien te hebben, door op een omheinig paal te landen, word je heel voorzichtig

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: nooit problemen gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 12:08

Ans schreef:
Ook bij hengstenkeuringen moeten de hengsten losspringen...
Dit zouden ze vast niet doen als het gevaarlijk zou zijn. Verward


Vaak nemen ruiters met hun paarden ook onmogelijke hindernissen. Hindernisje van 1.50m, en achter die hindernis nog een kloof van 50 cm. Dat is ook erg gevaarlijk, en dat doen ze ook. Dus dat heeft er in principe niets mee te maken.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 12:09

Sonja"]
Mensen die paarden trainen voor de hengstenkeuring zijn een heeeeel klein beetje kundiger dan het gemiddelde pennymeisje.... Haha!
[/quote]

Nou dankje, maar voel me niet aangesproken!

[quote="runningkawa schreef:
50 cm gaat zo ook nog wel, maar heb je het echt over kijken hoe hoog je paard kan Lips are sealed

We zijn begonnen met 20 cm en na 2 a 3x springen seeds een gaatje hoger, en hoger als een meter zijn we niet gegaan! *terwijl hij die makkelijk sprong!

Hij vond het leuk om te doen, dus opjagen hoefde niet echt!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

discussie voor mij gesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 13:51

Ik vind dat iedereen mekaar lekker zit te bekritiseren en ik bemoei me er vanaf nu niet meer mee.

Ik hoop dat je het antwoord hebt gekregen waar je naar zocht en veel succes en vooral PLEZIER met het vrijspringen.
Het moet wel plezierig blijven voor zowel paard als baasje.
Ik heb gezegd wat mijn ervaringen en meningen zijn en daar laat ik het bij.

Groetjes Ans.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 18:12

ik heb mijn pony vandaag nog los laten springen. wij zetten in der daad de hindernis altijd zo dat ze weten dat ze er niet langs kunnen en dat hebben ze ook nog nooit geprobeerd.

ik ga echt niet kijken hoe hoog mijn pony komt ofzo, ik weet dat hij goed springt en dat hoef ik niet te zien door hem over een giga hindernis te jagen.

mijn pony springt goed, hij weet wanneer hij af moet zetten en kan goed de hoogte schatten. bovendien geniet hij er ook nog van en ik geniet er weer van als ik zie dat hij het leuk vindt.

dus voor ons is het een welkome afwisseling.

(ik spring trouwens ook wel onder het zadel hoor, maar ik ben al snel bang als het me te hoog wordt en ik wil wel graag dat mijn pony goed blijft springen en niet dat ik hem verkloot)

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 18:13

ey
ik heb ook eens een paard laten vrijspringen,maar dat was vrij groot. De sprong stond tegen de omheinig(ma die is een eeeeeel klein beteke schuin) en de eerste keren sprong ze erover,maar dan ernaast,heel die staander krom Lips are sealed...(we hebben hem wel terug wat rechter gekregen Schijnheilig )
ik zou in ieder geval als je paard er durft langs gaan,met genoeg mensen doen,anders heb je misschien hetzelfde voor...
maar vrij springen is echt wel leuk,maar je moet wel de mogelijkheid hebben,dus best niet een heel ruime piste Knipoog

Anoniem

Re: discussie voor mij gesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 20:51

Ans schreef:
Ik vind dat iedereen mekaar lekker zit te bekritiseren en ik bemoei me er vanaf nu niet meer mee.
Groetjes Ans.


Dan snap je er niet veel van Ans....

De vraag is of het waar is dat vrijspringen gevaarlijk is danwel kan zijn. De vraag is niet of vraagstelster dom bezig is, of juist heel goed of wat dan ook. Het gaat om een algemene vraag.
Daarom heeft degene die zegt zich niet aangesproken te voelen door mijn opmerking over Pennymeisjes volkomen gelijk: dat is een algemene opmerking, en niet op een persoon gericht....

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 21:13

Vrijspringen is in mijn ogen gevaarlijk als je
* je paard te veel opjaagd

* een te grote hindernis opzet

*Het niet rustig opbouwd(warming up)

* als de omheining van je bak niet deugt.


Ik laat mijn paardjes ook wel eens vrijspringen en laat ze beheerst op de hindernis afkomen,
Ik begin altijd met wat loslopen in alle gangen , gevolgd door balkjes draven en daarna een hindernisje.
Heb alleen geen mogenlijk heden om de hindernis hoger te maken dat 60/70 cm.
En ik zet de hindrnis altijd in het midden van de lange zijde.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Re: discussie voor mij gesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 21:50

Citaat:
Dan snap je er niet veel van Ans....

Citaat:
De vraag is of het waar is dat vrijspringen gevaarlijk is danwel kan zijn. De vraag is niet of vraagstelster dom bezig is, of juist heel goed of wat dan ook. Het gaat om een algemene vraag.
Daarom heeft degene die zegt zich niet aangesproken te voelen door mijn opmerking over Pennymeisjes volkomen gelijk: dat is een algemene opmerking, en niet op een persoon gericht....



Ik bedoel alleen te zeggen dat iedereen behoorlijk tegen mekaar ingaat, terwijl er alleen gevraagd werd of het gevaarlijk is, ja of nee. Verward
Hier vind ik dat er individueel op gereageerd kan worden, zonder woorden van mekaar te gebruiken en tegen elkaar te gebruiken.
Ik heb gezegd wat mijn ervaringen zijn en wat we al jaren doen, met zowel paarden die voor de keuring moeten als ook gewoon voor de lol.

Groetjes

Anoniem

Re: discussie voor mij gesloten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 16:05

Ans schreef:
Ik bedoel alleen te zeggen dat iedereen behoorlijk tegen mekaar ingaat, terwijl er alleen gevraagd werd of het gevaarlijk is, ja of nee. Verward


Tja, als iedereen het hier maar altijd met elkaar eens zou zijn, dan zou het nog saaier worden he.... Dromen En daar heb je nou net een forum voor, om te discussieren, meningen te verzamelen, te leren van elkaars ervaringen etc.
En als je dan meteen gaat schrijven dat je niet meer meedoet omdat anderen het misschien niet helemaal met elkaar eens zijn.... Lips are sealed Misschien is een knuffelclubje dan leuker om te bezoeken dan een forum *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mediatoolkitbot, Suzysuze en 125 bezoekers