Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-10 09:14

Nieuwsredactie
Cayenne

Afbeelding
Jeannette en Nartan.
foto: http://www.agnes-tenwolde.nl

"Ik houd absoluut niet van slaapkamerogen!"

Iedereen kent haar wel: de altijd goedlachse dressuuramazone Jeannette Haazen. Jeannette werd in 1954 geboren en dankzij haar vader groeide ze op met paarden. In 1973 trouwde Jeannette met de voormalig manege-eigenaar Chris Haazen en gingen zij in Landgraaf wonen op manege Heihof.

Ze begon haar wedstrijdcarrière met succes. Met het paard Challista begon Jeanette in eerste instantie een carrière in de springsport, maar samen met de Anglo-Arabische merrie Valerie kon Jeanette het beter vinden binnen de dressuurhekjes en kwamen zij tot de Z2 dressuur. Na Valerie kwam Robert, het eerste Grand Prix paard van Jeannette. Hierna bracht ze ook het paard Ushin op Grand-Prix niveau uit.

Inmiddels woont het stel in Neeroeteren (Belgie) en is Jeannette zowel actief op het hoogste nivo in de dressuursport, als met het geven van instructie aan leerlingen. Haar toppaard van dit moment is de bruine ruin Nartan (v. Jazz). Dit paard heeft in het verleden een ernstige blessure gehad, maar is net als zijn amazone een doorzetter en loopt inmiddels weer succesvol in de dressuursport. De combinatie werd dit jaar Nederlands Kampioen Indoor in de Zware Tour.

Eind 2007 waren Jeannette en Chris met de paarden op weg naar de wereldbekerwedstrijd in Odense, toen zij een ernstig ongeluk kregen op de Duitse snelweg. Ze reden per ongeluk in op een stilstaande vrachtwagen. De paarden Quicksilver en Nartan bleven gelukkig ongedeerd, maar Jeannette bleek overal kneuzingen te hebben en haar man liep een open beenbreuk en afgescheurde kniebanden op.

De nieuwsredactie van Bokt interviewde de amazone en stelde haar een aantal interessante en uiteenlopende vragen:


Hoe gaat het nu met jullie na het auto ongeluk?

Nu, tweeënhalf jaar na het auto ongeluk gaat het weer super. Chris zal nooit meer de marathon kunnen lopen maar ach, dat had hij van tevoren ook niet gedaan! Zelf heb ik toch nog wel angst in een auto en vooral in de veewagen. Dat ben ik nog niet helemaal kwijt.


Waar komt je altijd weer opvallende positiviteit vandaan?

Mijn positiviteit is voor mij eigenlijk iets heel natuurlijks. Ik ben gewoon zo van karakter en wanneer ik het even anders zie, dan is Chris diegene die mij weer een duwtje geeft. Hij is zo mogelijk nog positiever ingesteld als ik dat ben!


Wat voor eigenschappen zie je graag in een paard?

Nou, dat zijn er nogal wat, maar vooral: mooie ogen! Ik kijk daar het eerst naar en ik houd absoluut niet van slaapkamerogen. De kleur vind ik onbelangrijk maar zwart heeft wel mijn voorkeur! Het paard moet het liefst een snel achterbeen hebben en graag een lang voorbeen; voorwaartse drang vind ik ook wel erg belangrijk. Maar ach, je kunt zo veel ontwikkelen in een paard. Wanneer je de juiste gymnastiek doet, dan wordt ie alleen maar beter. Ik heb het vroeger maar met hele gewone paarden moeten doen, maar ze hebben allemaal uiteindelijk heel goed Grand Prix gelopen, al waren het natuurlijk geen Totilassen of Salinero’s.


We hebben gehoord dat je man Chris internationaal paardenhandelaar is; Betekent dit dat Nartan zomaar verkocht kan zijn?

Chris is absoluut GEEN internationale handelaar; sterker nog: wij handelen helemaal niet. Natuurlijk komt het per toeval wel eens voor dat een paard onze stallen weer verlaat. En ja, inderdaad zou Nartan eventueel verkocht kunnen worden, maar enkel en alleen als ik weet dat hij een teampaard kan zijn of worden, omdat ik weet dat dit hier in Nederland bijna niet mogelijk is in de Grand Prix!!


Het lijkt wel alsof je altijd op hele grote paarden rijdt. Lijkt dit maar zo? Is dat toeval of een juist een heel bewuste keuze?

Het lijkt niet alleen dat ik op grote paarden rijd; dat is ook zo. Maar dat is dan ook al heel al gauw het geval omdat ik zelf maar 1.55m ben en Nartan is bijvoorbeeld alweer 1.83. Ik moet toegeven dat ik mijn paarden absoluut niet bewust zo uitzoek. Het is toeval, maar ik vind het wel erg leuk!!!

Afbeelding
Jeannette thuis tijdens een training met dekhengst Quicksilver (v. Latano).
foto: http://www.hippoinvision.nl

Zijn er nog specifieke uitdagingen bij het rijden van zo'n reus?

Uitdagingen? Nee! ik rijd gewoon op mijn gevoel en of het paard nu groot of klein is maakt me niets uit.
Ik kan ook heel gemakkelijk op een pony rijden. De pony Golden Girl van Antoinette te Riele won als driejarige het Bundeschampionat in Duitsland en werd vorig jaar Europees kampioen met de kür op muziek, en haar heb ik ook helemaal zelf afgericht!


Welk paard uit het verleden is je altijd bijgebleven? (kan zowel eigen paard zijn als het paard van een andere ruiter)

Mijn eerste Grand Prix paard Robert die uiteindelijk werd verkocht aan Mary Alice Malone van de Iron Spring Farm.
Ik wist van toeten noch blazen en al helemaal niet wat piaffe en passage eigenlijk was, maar Robert deed het zomaar van nature!! We hebben hem als veulentje gekocht van onze eerste spaarcentjes. Als ik toen geweten had wat ik nu wist, dan was hij misschien wel een tweede Totilas geworden!!


Welk bekend paard zou je graag ooit eens willen rijden?

Tja, afgezaagd antwoord denk ik, maar Totilas!!


Wat vind je van het standpunt van de FEI rond de hyperflexie trainingsmethode?

Ik vind het prima en kan me daar wel heel goed in vinden. Ik hoop alleen dat de stewards goed opgeleid worden en duidelijk in staat zijn te beoordelen in hoeverre LDR (laag, diep en rond) nog ontspannen is!


Je hebt je kür op muziek zelf geschreven. Waar haalde je de inspiratie vandaan en waar heb je met name op gelet?

Nou, ik houd erg veel van muziek en al jaren maak ik mijn kuren zelf, en ik vind ze allemaal nog steeds erg leuk!! Dat is het belangrijkste: wanneer je geniet van je muziek, dan kun je dat gevoel ook nog als extraatje aan je paard doorgeven, die dan ook wederom geniet, toch? Ik heb hoofdzakelijk er op gelet dat de muziek ook bij het paard past. Mijn nieuwe kür is heel vrolijk maar ook stoer en ik vind dat dit echt uitgesproken bij Nartan past. Ik vind het ook erg belangrijk dat het ritme klopt en het genre van de gebruikte muziek bij elkaar past!


Wat was sportief gezien jouw hoogtepunt en dieptepunt?


Jeetje, ik heb voor mijn gevoel echt wel meerdere hoogtepunten gehad, zoals de Wereldbekerfinales in Goteborg en Hollywood. De Wereldbekerfinale van vorig jaar in Las Vegas vond ik ook echt geweldig!!
Maar het behalen van het Nederlands Kampioenschap Indoor 2010 vind ik ook geweldig, want nu heeft Nartan in alle klasses een kampioenstitel op zijn naam staan!
Wat betreft de dieptepunten: die deur doe ik gewoon heel snel dicht en kijk alleen vooruit!


Heb je naast de paarden nog andere hobby's?


Ik heb altijd veel verschillende hobby's gehad. Vroeger maakte ik zelf poppen, ik schilderde en alles wat met creativiteit te maken heeft hield me wel bezig. Helaas komt het er (buiten het zelf fabriceren van mijn kür op muziek) tegenwoordig door alle drukte niet meer van. Maar als ik dadelijk moet stoppen, want ik denk dat ik nu zowat de oudste wedstrijdruiter ben, dan pak ik die hobby’s beslist weer op of ik vind weer wat anders!


Wie zou je zelf graag eens willen interviewen?


Oeps, ik zou zo uit mijn hoofd niet iemand kunnen noemen.


Wat zou je graag ooit nog eens een keer willen bereiken?

Ik zou echt heel graag nog eens de OLYMPISCHE SPELEN willen meemaken. Dat is toch wel mijn droom!!


Heb je tot slot nog een gouden tip voor de bokkers?

De gouden tip? Gewoon lekker zo doorgaan!!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:17

leuk om te lezen!

You're immortal until proven otherwise


slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:25

Wow, leuk hoor!!! Geweldig mens is het ook zeg !! :D :j

Zij die achter mijn rug over mij spreken, staan op de juiste plek om mijn "bips" _O- te kussen :D tekst geciviliseerd :D


Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:00

Leuk :)

Seasons

Berichten: 910
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:03

Ze is zo geweldig. :D

    Breitlingh ~ B+6 (179 & 185, 184 & 186, 189 & 195)
    Norman ~ M2+8
    Four Seasons ~ KWPN hengst
    Ruby ~ 26-04-1998 - 04-03-2013 Slaap zacht meisje Y;(

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:05

Wat een leuk interview! :j

>>> Van Beek Dressagehorses <<< Verkoop interessant gefokte veulens, jonge paarden en sportpaarden
IPS Bon Bravour (v. Painted Black x Chronos) - KWPN, Hannover, Old en SBS goedgekeurd!

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:06

Zeker leuk intervieuw! :j
Heerlijk als mensen zo nuchter kunnen blijven.

9-12-15 - ღ Time stood still <3

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:07

Leuk zeg :) Volgens mij is het een hele vriendelijke vrouw.

Jeetje, is ze maar 1.55? Dat zie je er ook niet vanaf!

Wat het einde van de weg lijkt, is misschien slechts een bocht. Trap dus niet meteen op de rem
Always love a woman for her personality. They have like 10, so you can choose.
ღ Velvet ღ

truus12
Berichten: 20
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:11

erg leuk om te lezen

Yolien
Berichten: 3201
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:36

Een heel leuk interview! Jeanette komt altijd zo sympatiek over, en in dit interview ook weer!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:06

TOPVROUW!!!!!

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

SillieXTanja

Berichten: 246
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: België , Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:24

Ze woont bij mij achter.
Ze kwam eens toen mijn vader bij de paarden was in de wei, kwam ze met haar paard tot aan onze draad;

zei: Wat is dat voor een moooi ding dat je daar hebt :o
vader: dat is een veulen van Rubinero - Rubinstein.
Zei: Nou , verkoop je die niet :P

Dan kwam me vader Chris nog eens tegen in een manege.

Vader: Dag achterbuur
Hij: huh ? ooh , je woont zeker bij ons achter met die paarden
Vader: Ja (:
Hij: Ja Jeannette zei al zoiets dat daar een prachtig veulen liep.
Vader: ja ze was naar onze wei gekomen
Hij: Ja , verkoop je dat veulen niet
Vader: Nee :o


haha , vondt het wel grappig

Sunshine; ilovéyou..♥

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:27

Oh wat grappig zeg!
Ze is idd heel erg positief, dat vind ik echt heel knap.

Drama Queen (Gribaldi) sport,elite, preferent, prestatie eindstand ZZZwaar +3
Fleurtje (Ferdeaux x Gribaldi) elite IBOP 84.5 sport ZZL+3 en broertje Lex ( Geniaal x Gribaldi ) M1+20 IBOP 80,5. Newt ( Expression x Gribaldi ) 2de bezichtiging
Rose-Olivia (For Ferrero x Gribaldi )
Evi ( Oscar ) ster, sport, D-OC, ZZZ+1


oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:32

Leuk interview.
Idd ze een gewoon lekker nuchter mens

★★★★★★★★★
Na meer als een jaar weer eens op Bokt
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:31

Erg leuk interview :D

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*

Jasterina
Berichten: 485
Geregistreerd: 29-06-07

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 12:49

erg leuk :)

youfirstbreath.youlastbreat.takecare

Lilian_AapIe

Berichten: 433
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: HHW,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:06

Ik vind Jeanette altijd zo'n Topvrouw!! :D

Picachu!!, Unforgettable!! & Chill!!

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:16

Geweldig interview van een geweldige sportvrouw! :)


Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:35

Ik heb echt ongelooflijk veel respect voor haar thuis.. Ze heeft heel de winter bij ons thuis geoefend en echt wat kan dat mens rijden zeg!! Altijd alles vanuit de ontspanning! Ik heb in al die keren rijden er nog nooit een stress moment tussen gezien! echt top hoe ze het doet!!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:27

Dat is nou precies waarom ik Jeannette zo'n geweldige amazone vind! Rust, ontspanning, vriendelijkheid.. da's "ouderwets goed" rijden! Haar naam mag misschien niet op ieders lippen liggen zoals dat bv bij Any/Edward het geval is.. ik vind haar het béste voorbeeld voor alle ruiters!

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78496
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:24

Ik kan me haar ook nog een paar jaar geleden in Eindhoven herinneren (ik denk tijdens het NK). Ze waren wat aan het trainen in de ring, en wij als vrijwilligers hadden een loos uurtje en zijn op de tribune gaan zitten om te kijken. En het kon haar niet gek genoeg, de wave en alles, beest moest er maar tegen kunnen. :D Heerlijk was het om te zien hoe zij daar mee om ging, zo nuchter en relaxed.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

danielle_x

Berichten: 1676
Geregistreerd: 24-04-08
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:43

Leuk interview! :D

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Bokt interview met Grand Prix amazone Jeannette Haazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:55

wat is die vrouw positief zeg! Daar kan je een voorbeeld aan nemen!!

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eliine, maava, Majestic-12, Sjokki, Wopkebrok en 81 bezoekers