Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 07:23

http://www.paardenkenniscentrum.nl / Nieuwsredactie


Afbeelding
Een paard op de weegschaal tijdens een weegdag.

In opdracht van het Paarden Kennis Centrum is een onderzoek uitgevoerd naar overgewicht bij paarden en pony’s in Nederland. Hierbij is gekeken naar het percentage overgewicht en is getest of paardenhouders nog wel weten hoe paarden en pony’s er in een normale conditie uit horen te zien.

De gevolgen van overgewicht bij paarden en pony’s zijn net als bij mensen zorgwekkend. De gewrichten en spieren komen onder een grotere druk te staan, wat klachten kan veroorzaken. Ook zullen paarden en pony’s met overgewicht vaker last hebben van hoefbevangenheid, spijsverteringsproblemen en hart- en vaatziekten. Paarden en pony’s met obesitas hebben verhoogde kans op insulineresistentie. Bij mensen wordt dit suikerziekte genoemd.

Maar hoeveel paarden en pony’s in Nederland hebben last van overgewicht? Door twee medewerkers van het Paarden Kennis Centrum is daar onderzoek naar gedaan. Van half februari tot half maart zijn zij door heel Nederland getrokken om op maneges, pensionstallen en bij particulieren paarden en pony’s te wegen, meten en scoren. In totaal zijn er 670 paarden en pony’s gewogen. Bij elk paard en elke pony is het gewicht gewogen door middel van een weegschaal. Daarna zijn de schofthoogte, de pijpdikte, de pijpomvang, de nekdikte, de nekomvang en de borstomvang gemeten. Als laatste is de Body Conditie Score (BCS) en de Cresty Neck Score (CNS) van de paarden en pony’s gescoord aan de hand van tabellen. Met de BCS wordt de conditie van het paard gescoord en met de CNS wordt de vetophoping in de nek gescoord. Deze scores zijn het uitgangspunt geweest bij het bepalen van het percentage paarden met overgewicht.

Uit deze gegevens is berekend dat maar liefst 57% van de recreatiepaarden en –pony’s in Nederland overgewicht heeft. Het noorden is de regio met het hoogste percentage overgewicht. Sobere paarden, zoals Friezen en Groningers, hebben het hoogste percentage overgewicht. Sobere pony’s, denk aan Shetlanders en IJslanders, hebben het meest last van obesitas. Obesitas is een ernstige vorm van overgewicht. Van alle paarden en pony’s die gescoord zijn, heeft meer dan 70% een te hoge Cresty Neck Score. Qua leeftijd bleek dat jonge paarden onder de 3 het minste last hebben van overgewicht en paarden en pony’s van 3 tot 10 jaar het meeste.

De eigenaren hebben voor elk paard en elke pony een vragenlijst gekregen. Een van de vragen was: ‘Welke conditiescore ziet u als wenselijk?’ Uit de antwoorden bleek dat maar liefst 30% een te hoge conditiescore als wenselijk acht. Hieruit blijkt dat veel paardenhouders simpelweg niet weten hoe paarden en pony’s er in een normale conditie uit horen te zien.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Meer dan helft van de paarden en pony’s in Nederland te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:30

Sja gewicht van een paard is heel moeilijk inderdaad. Mijn merrie die net een veulen heeft gekregen is iets te dik, ze hebben de hele winter buiten gestaan dag en nacht dus heb onbeperkt hooi gevoerd en de laatste maanden niet meer gereden door de dracht en het weer. Durf haar nu niet zo goed op dieet te zetten omdat ze natuurlijk melk geeft. Maar iets minder eten en weer de training oppakken moet het wel goed komen.

Mijn shetlander is ook te dik, niet schokkend en de helft is nu nog haar, maar die heeft natuurlijk de hele winter meegegeten van het onbeperkt hooi, moet heel goed opletten dat ze de bix van mijn paard niet jat, ze krijgt 1 klein handje muslie zonder, zou het liever niet geven maar das ook weer zo sneu als mijn paard wel krijgt. Misschien maar gewoon wat harder worden :P.

MisterJac

Berichten: 72
Geregistreerd: 10-07-09
Woonplaats: Amstelveen

Re: Meer dan helft van de paarden en pony’s in Nederland te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:43

ik heb ooit eens op een open dag op de veeartsenij school in utrecht geleerd dat je bij een paard dat inbuigt, net de ribben moet kunnen zien, en dat je vet meet door te voelen bij de voorste ribben. Er mag een stevig laagje overheen van een aantal cm.
Ik heb het idee dat ik hem aardig op gewicht heb, ook al ziet utrecht ze liever nog wat slanker.

Asmaryl
Berichten: 168
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:50

nou, ik begrijp dat er veel te dikke paarden zijn en dat mensen het niet precies weten, en dus niet weten wat een ideal gewicht is voor een paard...
maar het kan ook omgekeerd zijn hoor, want er zijn ook mensen die overdrijven. Dan heb je een suuuperslank paardje..."tja, hij mag wel wat af bij de flanken" 8)7 Natuurlijk was het haar paard, maar ik had toen wel mijn twijfels.
terug ontopic, zoals Misterjac het omschrijft, heb ik mijn paard wel op goed gewicht. :o

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:52

Het is zelfs op rtl nieuws :')

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:58

Deze mensen zijn bij ons op stal geweest om paarden te wegen en te meten. Mijn paard van 1.68 woog 575 kilo en had een normale bodyscore (3). Klopt ook wel, maar er waren paarden bij die wel wat te mager zijn en die een hogere bodyscore hadden dan mijn paard :+ Vond ik niet helemaal kloppen, maar ja tis wel leuk als je paard eens gewogen wordt :)

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:03

Hoorde het vanmorgen op radio 538 (deden nog heel lacherig over het woord 'hoefbevangenheid').
Ik ben wel benieuwd wat de resultaten zouden zijn als dezelfde paarden nogmaals in andere seizoenen worden gemeten. In de winter staan veel paarden goed in het voer maar krijgen vaak minder beweging omdat ze meer op stal staan en buiten(bak) rijden niet altijd mogelijk is.
Maar dat met name de sobere rassen te dik zijn, is een bekend gegeven.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:11

Eerlijk gezegd denk ik dat er in het weideseizoen nog veel meer te dikke paarden zijn dan 's winters vanwege het vele gras.
Ik had vroegah een pony die 's winters niet dik te krijgen was en in het weideseizoen plofte die uit zijn vel.

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:13

Sja, en dan struikelt bokt nog wel eens als een paard wat te dun is.. Ik heb dat vele malen liever dan wat te dik.

Mijn paard is netjes op gewicht en mijn vorige paarden waren dat ook. Staat wel in de zomer 24/7 op het land maar ik blijf veel trainen en voer haast niets bij ( halfje krachtvoer). Zo blijft ze netjes op gewicht.

Sobere rassen hebben inderdaad meer aanleg om dik te worden.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:15

Mijn paard is in de zomer ook altijd wat te dik. Hij is afgelopen winter weer mooi op gewicht gekomen maar ik hou mijn hart vast voor het weideseizoen.
Toch gun ik hem dat mooie leven van de wei.
Extra aan het werk dan maar....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 08:18

NonaWen schreef:
Het is zelfs op rtl nieuws :')


Is toch niet vreemd? Een te dik paard is vele malen schadelijker dan een te dun paard.
Het is een probleem dat niet snel erkend wordt in Nederland dus tijd om er meer aandacht aan te besteden :)

_Nestor_

Berichten: 710
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:19

Ze zijn ook bij ons geweest, maar sommige paarden hadden een hogere stokmaat dan normaal, dus ik vroeg mij toen ook al af hoe precies ze te werk gingen ;)
Mijn paard had 3,5..

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:19

Ik heb meegedaan aan dit onderzoek
Ze zijn alle 6 gewogen 3 daarvan zijn te dik
ze hebben een 24 uur uitloop krijgen geen krachtvoer en 4 keer per dag een kleine portie hooi wat binnen een uur op is
En toch zijn ze te dik!
Sommige mensen pleiten voor 24 uur onberperkt ruwvoer
Dan advies ga ik maar niet opvolgen :+

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:21

Hmm... 670 paarden en pony's gewogen, en dan al kunnen zeggen: meer dan de helft van de paarden en pony's in nederland te dik.

volgens mij zijn er veel meer dan 670 paarden in nederland ;)
ik ken bedrijven en die hebben ruim 100 paarden... Maar ik ken ook mensen die maar 1 paard hebben.
Volgens mij ligt het cijfer (veel) lager?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:21

Die van mij is ook wat dik. Vorige winter was ie wat ingevallen en moest ik wat bijvoeren met slobber (waar ie door de suikers weer erg slecht tegen kan dus overal jeuk kreeg), dus deze winter heeft ie weer lekker onbeperkt hooi gekregen en heeft ie lekker wat overgewicht gehad. Meneer staat zonder deken buiten, dus dan kunnen ze dat wel gebruiken, hebben wilde paarden ook. Nu vanaf de lente gaan we weer trainen, dus dan gaat het er wel weer vanaf :)

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:22

@unamie: Maar krijgen ze wel genoeg beweging? Paarden zijn gemaakt om de hele dag te bewegen ( wat ze niet kunnen in een paddock) dus naast dat ze buiten staan moet elk paard ook bewegen daarnaast. Dus of een heel groot land waar weinig gras op staat óf een land met meer gras/paddock maar dan wel elke dag aan het werk zetten.
@EngeltjeS: Als je om je heen kijkt kan je ook zien dat er veel te veel paarden te dik zijn :)

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:23

Helaas is die van mij ook meestal wel iets aan de dikke kant. Hij is echt dikker geweest (Stond ie 24/7 op het land, werkte voor hem dus niet). We gaan maar flink rijden en longeren := Nou zou hij denk ik nooit een super slank worden, want volgens mij zit dat niet in m :o

horsii

Berichten: 7597
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:24

Mijn haf wordt zomers ook altijd te dik. Heeft dan alleen gras tot haar beschikking en wordt volop gereden.

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:26

EngeltjeS schreef:
Hmm... 670 paarden en pony's gewogen, en dan al kunnen zeggen: meer dan de helft van de paarden en pony's in nederland te dik.

volgens mij zijn er veel meer dan 670 paarden in nederland ;)
ik ken bedrijven en die hebben ruim 100 paarden... Maar ik ken ook mensen die maar 1 paard hebben.
Volgens mij ligt het cijfer (veel) lager?


Die 670 paarden die zijn gewogen in verschilde van situatie
Er is gewogen op maneges pension stallen en bij particulieren thuis

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:27

Hier zijn ze nu ook te dik, staan overdag in de bak met onbeperkt hooi maar staan al een aantal maanden stil.. :=
Toch in de zomer het maar weer op gaan pakken..
Extreem dik zijn ze niet maar er kunnen wel een paard pondjes vanaf! :D

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:28

Nessah schreef:
@unamie: Maar krijgen ze wel genoeg beweging? Paarden zijn gemaakt om de hele dag te bewegen ( wat ze niet kunnen in een paddock) dus naast dat ze buiten staan moet elk paard ook bewegen daarnaast. Dus of een heel groot land waar weinig gras op staat óf een land met meer gras/paddock maar dan wel elke dag aan het werk zetten.
@EngeltjeS: Als je om je heen kijkt kan je ook zien dat er veel te veel paarden te dik zijn :)



De paddock is vrij groot (20x 30)en is ook het hek naar de rijbak is open dus ze kunnen genoeg rennen
Een paddock paradise staat nog op mijn verlanglijstje 8-)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:30


DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Meer dan helft van paarden en pony’s in Nederland is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:33

dan te dik en dan te dun..

maar als je heir een foto op bokt zet van een paard wat goed op gewicht is, denken de meesten zeker dat paardlief te mager is :+

augurk

Berichten: 1792
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:35

Die van mij is ook veels te dik _O-

Maar even serieus, als ik om me heen zie wat sommige paarden aan krachtvoer krijgen en dan verder weinig bewegen :(

Cisss

Berichten: 1014
Geregistreerd: 26-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:41

augurk schreef:
Die van mij is ook veels te dik _O-

Maar even serieus, als ik om me heen zie wat sommige paarden aan krachtvoer krijgen en dan verder weinig bewegen :(

Inderdaad. En vaak te veel krachtvoer én te weinig ruwvoer.

Het is inderdaad moeilijk om een paard/pony op het goede gewicht te houden. Maar onze pony's krijgen sowieso niet veel krachtvoer, wel vaak veel ruwvoer. Daar halen ze dan ook altijd genoeg energie uit. Ik zie vaak ook paarden alleen staan in een enorm weiland (vaak van een boer), daar staat dan ook heel wat gras! Die beesten zien er dan ook niet uit, veel te dik!