(Met naald en draad )vlechten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

(Met naald en draad )vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 08:35

Ha ik heb zaterdag mijn eerste wedstrijd op Omar dus dit forum is net op tijd Knipoog
Ik wil dus (voor het eerst) met naald en draad vlechten, en heb die topics die er over zijn al gelezen. Ik wil even checken of hoe ik het nou van plan een goede maniers is.

1 Je vlecht een stukje pektouw mee. Onderaan de vlecht wikkel je het eromheen en doe je een knoop erin. Dan doe je het vlechtje een keer dubbel en zet je het vast. Dan doe je het nog een keer dubbel en zet je het weer vast?

Zo goed?

Dan nog een paar vraagjes.
Hoe vlechten jullie de staart? Ik doe het dat de vlecht "erop" ligt en pak er kleine plukjes bij. Vlechten jullie de staart ook met naald en draad. Hoe lang vlechten jullie door 1/4 van de staartwortel, 1/2 staartwortel of misschien de hele staartwortel. En vouwen jullie het uiteinde dubbel?

Hoe houden jullie de staartnetjes, bandage eromheen?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: (Met naald en draad )vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 08:52

Sjimmy schreef:
Ha ik heb zaterdag mijn eerste wedstrijd op Omar dus dit forum is net op tijd Knipoog
Ik wil dus (voor het eerst) met naald en draad vlechten, en heb die topics die er over zijn al gelezen. Ik wil even checken of hoe ik het nou van plan een goede maniers is.

1 Je vlecht een stukje pektouw mee. Onderaan de vlecht wikkel je het eromheen en doe je een knoop erin. Dan doe je het vlechtje een keer dubbel en zet je het vast. Dan doe je het nog een keer dubbel en zet je het weer vast?

Zo goed?

Helemaal goed!
Ik vlecht het pektouw altijd voor de helft van het vlechtje mee. Afhankelijk van de lengte van de manen doe ik het eerst dubbel (en vastzetten natuurlijk) en daarna nog een keer of ik rol het.

Citaat:
Dan nog een paar vraagjes.
Hoe vlechten jullie de staart? Ik doe het dat de vlecht "erop" ligt en pak er kleine plukjes bij. Vlechten jullie de staart ook met naald en draad. Hoe lang vlechten jullie door 1/4 van de staartwortel, 1/2 staartwortel of misschien de hele staartwortel. En vouwen jullie het uiteinde dubbel?

Hoe houden jullie de staartnetjes, bandage eromheen?


Ik vlecht de staart altijd zo in dat de vlecht er niet bovenop ligt. Hoe lang ik die ongeveer invlecht dat weet ik niet precies. Dat doe ik altijd op het zicht. Hier gebruik ik geen naald en draad. Ik vlecht het stukje dat ingevlochten is helemaal door naar beneden. Laiser houdt zijn staart meestal wel netjes dus doe ik daar niets meer omheen.

Succes met je wedstrijd!
Haha! Laat je nog horen hoe het afgelopen is?

Anoniem

Re: (Met naald en draad )vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:08

Sjimmy schreef:
1 Je vlecht een stukje pektouw mee. Onderaan de vlecht wikkel je het eromheen en doe je een knoop erin. Dan doe je het vlechtje een keer dubbel en zet je het vast.

Of je rolt de vlecht naar binnen op en zet hem dan vast (moet je wel de draad dubbel meevlechten zodat je 2 uiteinden hebt).


Hoe vlechten jullie de staart?
Ik vlecht de staartwortel tot ongeveer 3/4 van de staartwortel. Bij een staart met langen haren aan de zijkanten maak ik de vlecht bovenop. Bij een geschuurde staart doe ik het onder omdat ik dat makkelijker vind om dan later haartjes weg te werken.
Ik doe niks om de staart heen. Ik doe de staartvlecht pas als ik klaar ben met poetsen.


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 09:10

Tuurlijk laat ik weten hoe het gegaan is, zelfs als hij nieteens de trailer in wilde laat ik het weten Haha! .

Nog een vraagje: hoeveel knotjes maken jullie. Sjors (fjordenkapsel) vlocht ik nooit en vroeger voordat ik sjors reed was het "wie heeft er zoveel mogelijk knotjes" Nu is dat geloof ik wel anders...
Om een idee te krijgen van omar zijn halslengte:
Afbeelding

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:16

Ik heb meestal inclusief de voorknot 11 of 13 knotten.
Zo ziet het er dan uit.

Afbeelding

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 09:28

Ik ga ook een foto maken (als ik het niet vergeet door de zenuwen)... Ik ben heeeel benieuwd hoe het gaat lukken. Ik denk dat ik er 15 maak. Ik kan me herinneren dat ik er vroeger eens 47 gemaakt had (ja echt in een ponymanenkam!)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:30

Reddy007 schreef:
ik be jaloers..... vet mooi joh! nou ik kna niet! ik zou het ooit nog wel is willen leren!

Ik vind het ook mooier als je vlecht met naald en draad. Tja je bent met uithalen iets langer bezig, maar ik vind het altijd wel weer chique Kwijl .
En als je iemand in ge omgeving hebt die het even voor kan doen, weet je hoe het moet en kun je het zelf gaan proberen. Het is niet zo moeilijk als het lijkt.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:32

Sjimmy schreef:
Ik ga ook een foto maken (als ik het niet vergeet door de zenuwen)... Ik ben heeeel benieuwd hoe het gaat lukken. Ik denk dat ik er 15 maak. Ik kan me herinneren dat ik er vroeger eens 47 gemaakt had (ja echt in een ponymanenkam!)

Je kunt het op verschillende manieren doen. Ik ga zelf altijd voor de hengsten knotten. Laiser heeft veel en dikke manen dus dan staat dat ook leuk.
Ach je moet gewoon even kijken wat je zelf het mooiste vindt bij jou paardje. Dat kan van paard tot paard verschillen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 09:33

Heb je een speciale (kromme?) naald nodig, of kan ik een grote botte naald uit mijn ma's naaidoos jatten? Schijnheilig
Ik ben echt heel benieuwd hoe het mij gaat lukken, ik zal je laten weten of het moeilijk is Reddy

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:35

Ik doe het dus heel anders, ik vlecht ook altijd met naald en draad want dat is gewoon het mooiste.

De makkelijkste manier is zo: je maakt een vlechtje (hele brede plukken nemen hoor, minstens de hele breedte van een manenkam), en onderaan sla je het elastiekje er een paar keer omheen, dan vouw je het plukje wat over is dubbel, en doet het elastiekje er nog een paar keer omheen tot het vast zit.

Dan doe je de draad door je naald, steekt de naald door het lusje, en doet het eerste stukje draad ook door het oog van de naald. Nu heb je dus beide uiteinden door je naald heen. Je steekt de naald door de manenkam (begin van het vlechtje) en daardoor wordt je vlechtje dubbelgeslagen. Je haalt 1 uiteinde van de draad uit de naald en laat het loshangen over de hals.

Nu ga je een paar keer met de naald heen en weer door het vlechtje, je eindigt weer aan de buitenkant, vouwt het vlechtje nog een keer zodat het een 'roosje' wordt en steekt dan nog een paar keer heen en weer. Je eindigt weer aan de buitenkant, haalt het touw uit de naald en bindt de 2 stukken draad met een dubbele knoop vast, en je knipt het af precies na de knoop.

Beetje omslachtig uitgelegd, sorry. Misschien kan ik het zo nog even tekenen, dan scannen en hier neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:36

Hengstenknotten zoals van Laiser lijken me ook wel wat voor Omar. Hij heeft een flinke nek dus dat mag er ook wel mooi uitkomen. Gewoon een paar keer verschillende aantallen vlechten maen en dan kijken wat je het mooist vindt (of op de foto zetten en ons laten stemmen Knipoog )
Ik pas wel altijd een speciale naald van de ruitersportzaak er vor. lijkt me handiger, dat dikke draad krijg je ook niet door een gewone naald heen denk ik.
Veel succes zaterdag!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 09:40

Volgens mij snap ik het wel Jura, ik ga vanavond allebei de manieren uitproberen (allebei een paar knotten) en wat ik het mooiste/makkelijkste vindt doe ik morgenavond.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 09:46

Oke succes dan, ik ben benieuwd!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 09:48

Me too Haha! , als het niet te donker is zal ik een foto maken en hier neerzetten.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 10:22

Zoals Jura het beschrijft, doe ik het ook altijd. Alleen knoop ik het draad onder het vlechtje vast. In het boek van Tineke Bartelds staat het goed uitgelegd. Ik kan het alleen niet even voor je inscannen want het boek zit al ergens in een verhuisdoos...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 11:02

Sjimmy schreef:
Heb je een speciale (kromme?) naald nodig, of kan ik een grote botte naald uit mijn ma's naaidoos jatten? Schijnheilig
Ik ben echt heel benieuwd hoe het mij gaat lukken, ik zal je laten weten of het moeilijk is Reddy

Ik gebruik een speciale naald die ik bij de ruitershop heb gehaald. Het puntje is iets terug gebogen, zo prik je je paard minder snel Knipoog .

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 22:23

'k heb even geoefend en dit is het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Ik vlecht een pektouwtje mee, doe onderaan een elastiekje, Sla het vlechtje dubbel en zet het op de manen kam vast , dan doe ik de draad weer naar boven en vouw 'm weer dubbel en zet 'm vast. Dit ging het makkelijkst.
De helft van de foto's is jammer genoeg mislukt..

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 09:55

Ik heb op mijn site een gedeelte overgenomen van het boek van Tineke Bartels over invlechten. Ik heb de plaatjes e.d. erbij gezet. Misschien heb je er wat aan.
Staat in principe hetzelfde als wat hierboven beschreven staat, maar dan met meer plaatjes. Klik maar op 'www' wat onder mijn berichtje staat.
Als je mijn site binnen bent gegaan, ga jegewoon naar 'invlechten'.

Groetjes en succes!!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 10:02

Dat is nog eens handig jessica!
Mooie site trouwens, jammer dat je geen www.dressuur.nl ofzo hebt, maar ja dat kost weer geld.
Ik teken trouwens ook, maar die van jou zijn veel en veel mooier Kwijl (hoe doe jij dat? waarmee teken je?)

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:27

Zeg Jura, kan ik je inhuren volgende week voor Abcoude, zodat Fitz er iig professioneel uitziet?
Dan ligt het alvast niet aan de kür en het vlechten Haha!

Sjimmy, ik wens je heel veel suc6, ik doe het je niet na. Zou nog steeds een demo naald en draad vlechten van Jura krijgen ...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 11:34

Ik ken werkelijk niemand die het kan IRL, dus ik ga het maar op eigen houtje proberen Haha! Hoop morgen wat meer fotó's te maken, als ik het nog een keer heb gedaan. Enne , ik heb over dit stukje werk een half uurtje gedaan... viel me goed mee.
Door het te doen leer je het. Ik ben maar gewoon begonnen, anders komt het er nooit van.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:34

Ik vlecht meestal met elastiekjes, hoeveel weet ik niet, ligt aan m'n dag en bui. Soms zijn het er 23, soms maar 12 of 13.
Met touw vlecht ik alleen als het langer dan een dag moet blijven zitten, het is wel mooier, maar kost ook meer tijd, en die hebi k niet.
Ik vlecht het touw mee, dan knoop erin, dan het touw door de vlecht heensteken (op de manenkam) en dan vastknopen. Ik vouw ze 1 keer dubbel, dus gewoon erg kort manen nemen. Als ze te lang zijn, gaat meestal de schaar erin. Trekken doe ik soms, maar dan worden ze ook dunner, dus meestal knippen