nut van een zomerdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

nut van een zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-02 23:39

Wat is nu eigenlijk het nut van een zomer deken? Ok, als je je paard in de winter onder deken hebt staan, of geschoren hebt, kan ik me voorstellen dat je die deken als zomerdeken gebruikt. Maar verder?
Waarom doe je in de zomer (voorjaar) een andere deken dan een zweetdeken op?
Misschien voor op de trailer? Hmmz, dan hebben die van mij (als het frisjes is) altijd gewoon een zweetdeken op.
Snap het niet!!! Haha!


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:45

Het tegenhouden van koude wind op dunbehaarde velletjes?

Nulla tenaci invia est via

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 23:51

een zweetdeken is vaak toch warmer dan een zomerdeken.
maargoed, je kunt het idd op de trailer doen.
maar ik doe liever mijn zweetdeken niet op in de wei.
die van mij zijn daarvoor niet gemaakt (geen goede bevestiging enzo), en als ze eens goed vies worden, is het met het wassen ook moeilijker.
een zomerdeken daar integen wel, die kan zo de was in.

wil er wel even bijzeggen dat ik geeneens een zomerdeken heb, maar er misschien over nadenk om er wel eentje te halen.
dit om het verschil tussen dekens op te lossen.
ik heb nl nu nog een deken op, niet te dik, maar ook niet te dun.
als het heel mooi weer is, gaat het af, zit het er tussen zit ik te twijfelen.
als ik dan een zomerdeken heb, hoef ik niet te twijfelen en gaat gewoon die zomerdeken erop.

en verder, sommige doen een deken op in de zomer zodat de vacht van het paardje niet gaat verkleuren (zoals bij Friezen bijv, maar je hebt soms ook wel dat ze alleen snachts de wei opgaan en overdag op stal) en dan wil je natuurlijk geen dikke deken opdoen, wat een zweetdeken toch bijna altijd wel is.

Sydney
Berichten: 117
Geregistreerd: 30-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 08:16

Ja, ik dacht ook dat het was om de vacht van zwarte paarden echt zwart te houden in de zomer.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 08:35

mijn verzorgpaardje wordt inderdaad bruin in de zomer, terwijl ie toch echt gitzwart is. Ik gebruik een zomerdeken voor de koude avonden, of als ik het paard afgespoten heb, gewoon om zweet op te nemen. Ik heb ook wel een badstof zweetdeken, maar die hebben geen buiksingels, dus blijven niet liggen.
Mijn zomerdeken heeft overigens een voering

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 08:41

ik ging een keer op een handelsstal kijken *toen had ik Tos nog niet* en alle ponies stonden onder het dek!
Voor de glans en voor de verkleuring van de zon... *en hij von het wel makkelijk, hup dek er af en alleen de benen zijn vies!*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 10:15

Ik heb wel een zomerdeken en gebruik hem voornamelijk op de trailer. Niet als het echt heeel warm is buiten, maar anders wel. In de wei en op stal staat ze er eigenlijk nooit mee. Als we een wedstridj oid hebben gehad en ze is bezweet, dan gaat op de terugweg wel de zweetdeken op op de trailer.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:57

Ik gebruik mijn zomerdeken eigenlijk alleen als we met warm weer met de trailer weg gaan.
normaal heb ik een zweetdeken op in de trailer maar als het daar te warm voor is gebruik ik mijn zomerdeken.

Dilayla Shadow
Stacy Shadow

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:05

Ik heb een 'overgangsdeken'' dus gewoon van winterdeken naar niets en andersom. In de zomer krijgen die van mij bij 30 graden echt geen deken op hoor!

Als ik dan 's avonds gereden heb krijgen ze gewoon een tijdje een uitzweetdekentje op.

Als ik naar les ga of op concours ga ('s avonds & 's ochtends) hebben ze een statiedeken op.

(=reclamedeken van mn pa Haha! )

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:28

ik ggebruik em ook voor de overgang en de koudere nachten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:43

Een zweetdeken heeft vaak een veel meer 'open' structuur om zweet snel af te voeren, hierdoor zijn die dekens ook veel kwetsbaarder voor scheuren en zullen ze ook sneller ver- / uitzakken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers