in de B- aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

in de B- aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-02 12:06

Oke ik weet het wel.. het hoeft niet het is niet officieel... maar is het niet zo dat de jury veel liever een paard naar beneden ziet lopen ookal is het niet nodig... dat ze daar ook mee punten voor geven?

dus stel ik zou ik met Leo op wedstrijd gaan (klein detail... hij loopt niet rond) en iemand anders zou ook starten in de B en dat paardje loopt netjes rond. Nu gaat het er even niet om hoe de proef verloopt, maar als je allebei netjes rijd, zuo de jury dan die andere waarvan het paard netjes loopt niet hoger laten scoren? omdat een rond paard er mooier uitziet?

(heb ik dit verkeerd offe... )

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 12:16

Ik denk t wel want dat ziet er gewoon netjes uit. Ookal hoeft t niet in de B.. Je ziet bijna geen 1 paard meer die niet netjes naar beneden loopt.. Je paard moet el nageeflijk zijn in een B proef dus niet tegen de hand o.i.d. Waarbij het paard dus al redelijk snel naar beneden komt om t zo maar ff te zeggen. Daarbij ziet een paard dat aan de teugel loopt er in t geheel gewoon netter uit omdat hij zich ontspant, gehoorzaam voorwaarts is en goed naar de hulpen luisterd. Zijn concentratie is dan op jou gericht. Een paard die niet naar beneden loopt daarvan neem ik ook aan dat ie niet constant of volledig nageeflijk loopt (zijn uiteraard uitzonderingen) die loopt misschien nog wel gehoorzaam voorwaarts, maar niet ontspannen en niet altijd met de concentratie op jou gericht...
Laatst bijgewerkt door obsession op 02-05-02 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 12:19

absoluut scoort dat paard beter, simpelweg omdat de basis dan al beter voor elkaar is (er vanuitgaande dat hij niet in de krul getrokken is). Overigens hoef je hier in de buurt (Den Bosch / Eindhoven) in het B echt niet aan te komen met een paard dat niet aan de teugel loopt, daar krijg je absoluut geen w.p. mee. Het niveau ligt hier erg hoog, en je moet je paard al aardig voor elkaar hebben om een w.p. te halen. Met alleen maar nette figuren kom je er niet.

Bovendien kun je volgens mij geen nette proef rijden als je paard niet aan de teugel is. Dat is nl geen doel op zich maar dat krijg je pas als je paard gehoorzaam voorwaarts aan je been is. Als dat niet voor elkaar is kan ook je proef niet lekker gaan. Buiging, stelling, overgangen en dergelijke zijn pas mogelijk als je paard nageeflijk je hand accepteert.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-05-02 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 12:22

zonder aan de teugel haal je tegenwoordig echt geen winstpunt meer, iedereen doet het, dat is het probleem

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 12:25

germie schreef:
zonder aan de teugel haal je tegenwoordig echt geen winstpunt meer, iedereen doet het, dat is het probleem


noem je dat een probleem?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:08

ja, dat is echt een probleem, als je namelijk een ordinaire knol hebt, die braaf is, maar niet echt de bouw en bewegingen van een dressuuurpaard heeft, dan moet je 3 keer zo goed rijden als de rest.
Bovendien is het veel moeilijker om verder te komen dan zeg maar 10 jaar geleden

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:29

Ik vindt het ook jammer dat het niveau in de B al zo hoog ligt. Ik zeg niet dat het slecht is. Ik zou graag wat wedstrijdjes starten zonder al te veel te vragen (starten op zich is al een reuze ervaring voor zo'n paard) ik zeg dan niet dat als ik niet veel vraag een winstpunt moet hebben, helemaal niet, maar wanneer ik mensen in de B zie rijden die een winstpunt hebben, dan denk ik die hadden in de L (ok, met wat andere oefeningetjes) ook een wp gehad. Want daar is de nageeflijkheid gewoon goed voor elkaar. Ik vind het niveau verschil tussen de B en de L erg weinig. In de B zou enkele stukken aan de teugel gezien moeten worden als "we zijn er hard mee bezig maar het lukt niet helemaal" En niet zo als "Ze doen er hun best niet voor en loopt vaak tegen de hand" Beloon dan de stukken die wel goed gaan met een 7 ipv een 5 of 6 maar ga niet de slechte stukken heel erg afstraffen met een 4. Nouja het is een vaag verhaal, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 13:31

Germie, ik heb zo'n ordinaire knol zonder dressuurpaard-ambities.
Ze loopt toch rond hoor, dat heeft er niets mee te maken.
Of begreep ik je verkeerd Verward

Ik geloof ook dat het wel per jury verschilt en wat voor wedstrijd je rijd.
Misschien zelfs in welke omgeving Verward
Ik rijd nog onderling, maar wel met een officiele jury (ik rijd helemaal als laatste, de "dressuur-wannabees")
Hij jureert dus net zo als iedere andere b-ruiter. Isolda loopt nog lang niet perfect, vooral de galop en toch had ik een winstpunt.

Misschien moet je af en toe geluk hebben met je jury!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:24

En ik zit ook in de regio eindhoven, en wil je hier een wp scoren, mag je idd niet op de voorhand tutteren en dus ook aan de teugel rijden.

Ik vind dat elk paard aan de teugel kan, niks met het type te maken.

Ik rij zelf met een springen gefokt paard en moet in de draf stukjes ook extra mijn best doen, maar na goed trainen gaat het wel!
en dat is met aan de teugel net zo, lekker oefenen en het komt wel.
Als alles maar zo vanzelf ging zou er ook geen donder aan zijn.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:29

runningkawa schreef:
Ik vind dat elk paard aan de teugel kan, niks met het type te maken.


(...)Als alles maar zo vanzelf ging zou er ook geen donder aan zijn.


Helemaal mee eens! Elk paard kan het, al moet de ene combi misschien meer zijn best doen als de andere...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:44

Als ik zie wat ze tegenwoordig al in de B van je verwachten is netjes nageeflijk het minste wat je moet laten zien hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:45

Elk gezond gebouwd normaal paard kan een Z proef lopen, nu alleen de ruiters nog.
Sjimmy"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik vind dat elk paard aan de teugel kan, niks met het type te maken.


(...)Als alles maar zo vanzelf ging zou er ook geen donder aan zijn.


Helemaal mee eens! Elk paard kan het, al moet de ene combi misschien meer zijn best doen als de andere...
[/quote]

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:50

germie schreef:
ja, dat is echt een probleem, als je namelijk een ordinaire knol hebt, die braaf is, maar niet echt de bouw en bewegingen van een dressuuurpaard heeft, dan moet je 3 keer zo goed rijden als de rest.
Bovendien is het veel moeilijker om verder te komen dan zeg maar 10 jaar geleden


sorry, maar daar zijn het nu wedstrijden voor. Bovendien ben ik het helemaal eens met rk, dat ieder paard aan de teugel kan lopen. Het niveau is idd de laatste jaren behoorlijk gestegen, er wordt goed les gegeven en goed gereden. Dan mogen juries IMO ook strenger gaan jureren en ik vind dat een B proef waarin je paard niet aan de teugel loop en de basis om verder te komen dus ontbreekt niet winstpuntwaardig is. Hoe ga jij wijken en middengalop rijden in het L1 met een paard dat niet nageeflijk loopt? Een gewoon braaf proefje vind ik gewoon niet voldoende.

En als er heel veel super dressuurpaarden in jouw ring zitten, kun je het nog steeds winnen als het rijtechnische deel (dus juist dat aan de teugel lopen, maar veel meer dan dat) goed voor elkaar is.

PS IK was zelf ook jurylid, en heb vorig jaar nog B gereden met een 4 jarige die nu L2 loopt.

Sjimmy,

ik denk idd dat je met een fijn nageeflijk paard dat een beetje kan wijken net zo makkelijk in het B als in het L1 een winstpunt haalt. Dat verschil vind ik persoonlijk niet zo groot, L1 naar L2 dus wel. Ik vind wel dat je een proef positief moet benaderen, maar het hangt er ook vanaf hoed je paard 'niet aan de teugel' loopt. Echt de kop in de lucht steken (of veel te diep!) is voor mij een vette onvoldoende (4 of erger), net een beetje over de teugel maar niet echt verzet zit dan op een 5 of 6. Wel aan de teugel maar andere fouten (volte te groot, dat soort zaken) ook een 5 of 6. Zo zul je al niet makkelijk aan een w.p. komen, en dat herken ik dus ook bij het B hier.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:01

Lielle schreef:
Sjimmy,

ik denk idd dat je met een fijn nageeflijk paard dat een beetje kan wijken net zo makkelijk in het B als in het L1 een winstpunt haalt. Dat verschil vind ik persoonlijk niet zo groot, L1 naar L2 dus wel. Ik vind wel dat je een proef positief moet benaderen, maar het hangt er ook vanaf hoed je paard 'niet aan de teugel' loopt. Echt de kop in de lucht steken (of veel te diep!) is voor mij een vette onvoldoende (4 of erger), net een beetje over de teugel maar niet echt verzet zit dan op een 5 of 6. Wel aan de teugel maar andere fouten (volte te groot, dat soort zaken) ook een 5 of 6. Zo zul je al niet makkelijk aan een w.p. komen, en dat herken ik dus ook bij het B hier.


Kop in de lucht (tegen de teugel) of te diep is inderdaad een redelijk grote fout. maar wanneer een oefening netjes gereden wordt, maar met het paard er net niet doorheen vindt ik het wel een 6 waard. Loopt het paard er wel doorheen dan een 7. En ja als je dan je oefeningen netjes rijdt (knie bij de letter, net effe wat beter door de hoek) dan kan je met een paard wat redelijk nageeflijk is net een winstpuntje rijden. Hier in de buurt zie ik dat heel weinig (dat zulke proeven 156 punten opbregen. Meestal rond de 145) en dat vindt ik jammer. Tegen de tijd dat zo iemand wat beter rijdt heeft hij zij al een paar winstpuntjes en zal het beter gaan, door naar de L. Maar ja ik ben geen jury en heb het niet voor het zeggen.
Ik start morgen mijn eerste (onderlinge wedstrijdje) ben benieuwd (ook voor het eerst op vreemd terrein met vreemde paarden) B-zonder galop.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 02-05-02 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:08

De B staat voor beginners, en in bij de beginners zijn een aantal eisen gesteld waaronder het feit dat ie onstpannen moet lopen, en daar moet ie toch wel nageeflijk voor lopen, dus helaas, ga dan nog wat meer oefenen, maar zonder dat lukt het gewoon niet, helaas is het verschil tussen, manege en de B nog erg groot.
Sjimmy,

ik denk idd dat je met een fijn nageeflijk paard dat een beetje kan wijken net zo makkelijk in het B als in het L1 een winstpunt haalt. Dat verschil vind ik persoonlijk niet zo groot, L1 naar L2 dus wel. Ik vind wel dat je een proef positief moet benaderen, maar het hangt er ook vanaf hoed je paard 'niet aan de teugel' loopt. Echt de kop in de lucht steken (of veel te diep!) is voor mij een vette onvoldoende (4 of erger), net een beetje over de teugel maar niet echt verzet zit dan op een 5 of 6. Wel aan de teugel maar andere fouten (volte te groot, dat soort zaken) ook een 5 of 6. Zo zul je al niet makkelijk aan een w.p. komen, en dat herken ik dus ook bij het B hier.[/quote]

Kop in de lucht (tegen de teugel) of te diep is inderdaad een redelijk grote fout. maar wanneer een oefening netjes gereden wordt, maar met het paard er net niet doorheen vindt ik het wel een 6 waard. Loopt het paard er wel doorheen dan een 7. En ja als je dan je oefeningen netjes rijdt (knie bij de letter, net effe wat beter door de hoek) dan kan je met een paard wat redelijk nageeflijk is net een winstpuntje rijden. Hier in de buurt zie ik dat heel weinig (dat zulke proeven 156 punten opbregen. Meestal rond de 145) en dat vindt ik jammer. Tegen de tijd dat zo iemand wat beter rijdt heeft hij zij al een paar winstpuntjes en zal het beter gaan, door naar de L. Maar ja ik ben geen jury en heb het niet voor het zeggen.
Ik start morgen mijn eerste (onderlinge wedstrijdje) ben benieuwd (ook voor het eerst op vreemd terrein met vreemde paarden) B-zonder galop.[/quote]

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:17

tussen ontspannen en nageeflijk zit nog wel een verschil volgens mij.
als ik de teugels net iets losser gooi, zonder te vragen, maar wel voorwaarts blijven rijden loopt Omar echt lekker ontspannen (maar ondertussen werkt hij nul komma niks) Ik heb dat ook nog de mazzel dat hij met zijn koppie redelijk laag loopt. Als ik 'm iets korter neem en oprij en vraag ben ik nu intussen wel zover dat ik 'm ontspannen nageeflijk krijg. Daar zit wel een verschil in volgens mij.

Even voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat in de B niet aan de teugel gereden hoeft te worden, tuurlijk is het netter als het wel lukt. Tegen/door de teugel is echt fout, maar net er tegenaan... tja dan moet je hele nette figuren rijden en op het goede been lichtrijden enzo (en daar worden echt nog vaak fouten in gemaakt....) om een wp-tje te halen. Dat zou ik goed vinden, maar ja wie ben ik.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:20

Iwaldo was in mijn eerste proefje niet mooi rond. Wel een beetje geknikt, maar niet nageeflijk. Daar heb ik geen commentaar op gekregen. Waar ik wél op afgerekend werd, was dat hij niet genoeg impuls had. En met halthouden dat ik weg wilde draven krulde ie zich op en kreeg ik een 5 met 'komt tegen het bit in'

Als je je figuren heel netjes rijdt, hoeft het paard niet super rond te zijn denk ik. Wel is het zo dat absoluut geen aanleuning wel afgestraft wordt naar mijn idee.

Maar misschien heb ik wel een hele makkelijke jury gehad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:20

Geloof dat er iets mis gaat in mijn vorige berichtje, dit is het enige wat ik geschreven had, en de rest is van iemand anders.
De B staat voor beginners, en in bij de beginners zijn een aantal eisen gesteld waaronder het feit dat ie onstpannen moet lopen, en daar moet ie toch wel nageeflijk voor lopen, dus helaas, ga dan nog wat meer oefenen, maar zonder dat lukt het gewoon niet, helaas is het verschil tussen, manege en de B nog erg groot, en de definitie van nageeflijk is ontspannen in nek en kaak gewricht.



Sjimmy schreef:
tussen ontspannen en nageeflijk zit nog wel een verschil volgens mij.
als ik de teugels net iets losser gooi, zonder te vragen, maar wel voorwaarts blijven rijden loopt Omar echt lekker ontspannen (maar ondertussen werkt hij nul komma niks) Ik heb dat ook nog de mazzel dat hij met zijn koppie redelijk laag loopt. Als ik 'm iets korter neem en oprij en vraag ben ik nu intussen wel zover dat ik 'm ontspannen nageeflijk krijg. Daar zit wel een verschil in volgens mij.

Even voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat in de B niet aan de teugel gereden hoeft te worden, tuurlijk is het netter als het wel lukt. Tegen/door de teugel is echt fout, maar net er tegenaan... tja dan moet je hele nette figuren rijden en op het goede been lichtrijden enzo (en daar worden echt nog vaak fouten in gemaakt....) om een wp-tje te halen. Dat zou ik goed vinden, maar ja wie ben ik.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:25

Dat geloof ik Pipo (weet dat niet zo uit mijn hoofd en heb hier geen paardenwoorden boek) maar M.I. kan een paard wat met zijn neus iets uitloopt ook ontspannen zijn in nek en kaak, maar hier houdt mijn (anatomische) kennis op (ja ik heb al veel geleerd van bokt Lachen ), en kan ik niet meer lekker mee discussieren, sorry. Misschien iemand anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 15:37

Een paard moet nageeflijk lopen, met die neus voor de loodlijn, en dan ben je heel goed bezig, want ondanks het nageeflijk lopen, mag een paard nooit te kort in de hals zijn, want dan loopt ie weer zonder rug, en wordt zijn beweging er niet beter op. Dus als je je paard lekker kan laten nageven begint de ellende pas!!! want dan moet ie naar de hand, met aanleuning, mooi op 2 teugels, fijn aan het been, lekker door de rug, achterbeen beetje bij beetje erbij. PFFF je raakt niet uitgeleerd. (grapje, maar het blijft gewoon erg moeilijk)
Sjimmy schreef:
Dat geloof ik Pipo (weet dat niet zo uit mijn hoofd en heb hier geen paardenwoorden boek) maar M.I. kan een paard wat met zijn neus iets uitloopt ook ontspannen zijn in nek en kaak, maar hier houdt mijn (anatomische) kennis op (ja ik heb al veel geleerd van bokt Lachen ), en kan ik niet meer lekker mee discussieren, sorry. Misschien iemand anders?

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 20:49

Ik wil niet rot doen maar veel mensen hier zeggen dat als je paard niet nageeflijk loopt dat je dan geen winstpunt haalt maar 2 maandjes geleden ofzo deed ik ook mee aan een wedstrijdje en ze liep niet nageeflijk maar ik had wel 162 punten!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 22:26

Ik denk dat er ook verschil is tussen pony's en paarden, hoewel dat eigenlijk niet zou moeten.
Een B pony die ontspannen z'n proefje loopt, netjes op de letter en met een ruitertje of amazonetje die er lol in heeft, kan bij mij flink hoog scoren.
Bij de paarden ben ik wat strenger, maar dan nog hoeft het paard niet de hele tijd 'aan de teugel' te lopen.
Wat je echter heel vaak ziet zijn paarden met een weggedrukte rug, onderhals eruit, hoofd steil omhoog, kortom van die proeven waar je zelf pijn in je lijf van krijgt als je dat moet punten. En die scoren dus heel laag, en dat zijn vaak ook mensen die klagen dat je in de B nog helemaal niet aan de teugel hoeft.
Kortom, het gaat inderdaad om nageeflijkheid en ontspanning en dat hoofd hoeft absoluut niet 'in de krul'.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 08:55

toch raar, dat als ik een proef rij, en het paard is altijd ontspannen, dat ik dan ook geen winstpunt haal, tempo is goed, maar ik moet met meer uitstraling gaan rijden. Tja doe dat maar op een gewoon paard dat niet echt aan de criteria van een dressuurpaard voldoet
En als het paard een keer over te teugel komt bij de galop-draf overgang, ook al is dat maar 1 stap, dan nog krijg ik soms een 4. Het is B hoor, dan hoeft vind ik nog niet alles te kloppen, maar juryleden willen dat wel zien.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: in de B- aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:38

Esmee schreef:
omdat een rond paard er mooier uitziet?

(heb ik dit verkeerd offe... )


Niet zozeer omdat het er mooier uitziet, maar omdat dit paardje wat verder in de africhting is blijkbaar en daarom verdient dit paardje meer punten.

Viv