bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
azaro
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Belgie, Antwerpen

bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-10 11:13

Hallo,
Mijn paardje Quincia, bijna 17, heeft een heel erg vervelende hobby;
Als ik ze uit de wei haal en ze poets is alles oke,
tot dat zadel eraan komt... eigenlijk al de onderlegger,
oren plat, en shotten met haar achterbeen niet echt naar mij maar uit protest,
bijten daartussen vind ze ook erg leuk.
Al bij al eens alles erop ligt is het gedaan, maar nu had ze gisteren toch iets ergs raar;
de mensen naast mijn wei zagen dat en wouden me komen helpen, toen ze nog maar aan het touw van quincia kwamen begon ze te steigeren steigeren en nog eens steigeren,
we hebben ze losgemaakt en in het midden van de wei verder proberen op te zadelen... zonder succes.
Ze steigerde steeds het zadel eraf voor het vast was.
Zo heb ik ze nog nooit gezien, ze doet altijd wel zuur en alles zoals ik in het begin heb geschreven maar zo echt niet!
Weet iemand de oorzaak wat hiervan kan zijn?
Ahja... toen de mensen weg waren was het steigeren ook gedaan, heb wel geen poging meer gedaan voor op te zadelen.
Enkel serieuze reacties aub.
Alvast bedankt voor de hulp!!

Alles went, behalve ne vent:)


Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:14

mischien heeft ze zadeldwang?
zou kunnen komen doordat je tuig niet goed past en dat het dus zeer pijnlijk wordt ervaren door je paard ;)

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18038
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:16

Inderdaad; pijn of een vervelende pijn/dwangervaring gehad.

Dus eerst maar eens je zadel en je paardje na laten kijken en daarna -als eventuele pijnproblemen opgelost zijn- aan het werk met haar vertrouwen qua zadelen terugwinnen.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 05-04-10 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie_86

Berichten: 1926
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:16

misschien moet je het zadel na laten kijken en doet ze zo omdat het zadel pijn doen en jou iets duidelijk probeert te maken

of miss heeft ze iets mat haar rug ik zou er zeker iemand naar laten kijken de va of de zadelmaker een paard doet dit niet voor zn lol

bosmonster

Berichten: 721
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:17

ik denk dat je paard vervelende ervaringen ooit heeft opgedaan met zadelen en daarom zo reageert. misschien kan je eens clickertraining proberen met opzadelen. betekent wel dat je even niet kan rijden (weekje ofzo, ligt eraan hoe snel je paard reageert op het clickeren).

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:18

Wat voor zadel heb je? Is die aangemeten door een zadelpasser? Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? De kans is daar dat het zadel niet past: dat erg pijnlijk voor je paard. Of dat het zadel beschadigt is, de boom of oneffenheden in de kussens. Ook kan het te maken hebben met rugklachten. Ik zou eerst die fysieke redenen uitsluiten voordat je aan de gang moet gaan met trainingen om het haar weer af te leren.

azaro
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Belgie, Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-10 11:20

bosmonster schreef:
ik denk dat je paard vervelende ervaringen ooit heeft opgedaan met zadelen en daarom zo reageert. misschien kan je eens clickertraining proberen met opzadelen. betekent wel dat je even niet kan rijden (weekje ofzo, ligt eraan hoe snel je paard reageert op het clickeren).


wil je eens uitleggen hoe dit precies in zijn werk gaat?
en het zadel heeft ze al jaren, ze stond bij de vorige eigenaars 11 jaar en ook met hetzelfde zadel,
daar had ze dat niet.
ben erg bezorgd wil enkel het beste voor mijn paardje! |(

Alles went, behalve ne vent:)

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:21

Een paard veranderd in de loop der jaren. Daardoor kan ze uit een zadel zijn gegroeid. Omdat je al aangeeft dat het zadel erg oud is, en al vanaf jonge leeftijd op je paard ligt zou ik toch aanraden eerst uit te sluiten dat de pasvorm of slijtage de oorzaak is.

Mando

Berichten: 15637
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:22

Een bouw kan veranderen en elk jaar je zadel checken is toch wel een pre.
Of een ostreo naar haar rug laten kijken want zo te lezen zit er echt iets niet helemaal goed anders doet een paard dit niet.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

azaro
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Belgie, Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-10 11:23

MLoeser schreef:
Een paard veranderd in de loop der jaren. Daardoor kan ze uit een zadel zijn gegroeid. Omdat je al aangeeft dat het zadel erg oud is, en al vanaf jonge leeftijd op je paard ligt zou ik toch aanraden eerst uit te sluiten dat de pasvorm of slijtage de oorzaak is.


Ja, ben ook aan het sparen voor een nieuw :)
Ben nog iets vergeten te vermelden,
dat gedrag heeft ze gekregen toen ze van wei veranderde (begin deze maand)
zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

Alles went, behalve ne vent:)

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18038
Geregistreerd: 21-04-04

Re: bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:24

Ze is natuurlijk al op leeftijd, wellicht heeft ze een blessure opgelopen.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:25

Het zou kunnen zijn dat ze gevallen is op de weide, en haar rug heeft geblesseerd. Een Osteopaat kan de rug even voor je nakijken :)


azaro
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Belgie, Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-10 11:27

MLoeser schreef:
Het zou kunnen zijn dat ze gevallen is op de weide, en haar rug heeft geblesseerd. Een Osteopaat kan de rug even voor je nakijken :)


Die ga ik eens opbellen! :)
Maar vanwaar zou die rare reactie dan komen dat ze zo steigerde naar die andere mensen die kwamen helpen?
Ze had toen gewoon haar halster en halstertouw aan.

Alles went, behalve ne vent:)

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18038
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:29

Sjah...hoe zou jij het vinden als een groepje schoenenverkopers op je afkwamen en onder dwang pijnlijke schoenen aan je voeten wilden wurmen? ;) Ik denk dat ze dat gewoon als bedreigend heeft ervaren.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 05-04-10 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:29


azaro
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Belgie, Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-10 12:30

MamaMiesje schreef:
Sjah...hoe zou jij het vinden als een groepje schoenenverkopers op je afkwamen en onder dwang pijnlijke schoenen aan je voeten wilden wurmen? ;) Ik denk dat ze dat gewoon als bedreigend heeft ervaren.


ja zo had ik het nog niet bekeken
ik denk dat ik ze sebiet gewoon wat ga longeren met halster
hopelijk is ze al wat bekomen en misschien is proberen ze alleen op te zadelen misschien dat
ze het dan niet heeft want ze kreeg het toen die anderen erbij kwamen.
ik laat je nog iets weten :)

Alles went, behalve ne vent:)

Obelix_Luna
Berichten: 1245
Geregistreerd: 11-06-09
Woonplaats: Oudega

Re: bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:32

misschien kan het komen omdat je ineens te strak aansingelt als je het nou eens gaatje voor gaatje gaat proberen misschien word het dan wat beter....

<3

bosmonster

Berichten: 721
Geregistreerd: 17-01-09

Re: bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:26

naar aanleiding van de vervolginfo over het probleem, denk ik niet meer dat het iets met vroeger te maken heeft en dat clickertraining hier geen baat bij zou hebben. 'k sluit mij aan bij de reacties van de mensen hierboven over eventueel uitglijden in de wei, rugproblemen enzo.
maar je wat verdiepen in clickertraining is altijd leuk :) op bokt loopt er een topic over (ff zoekfunctie gebruiken) en anders ff googlen. tis een te uitgebried verhaal om hier kort samen te vatten. veel succes met je paard!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Re: bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:57

Klinkt toch echt alsof ze ergens last van heeft. Zou tot je dit uitgesloten hebt dus ook niet meer rijden en het zadel even laten liggen.

Je zou wel een zadelmaker kunnen laten komen om te kijken of het zadel nog wel past. Heb je al gekeken of de boom misschien gebroken is ondertussen?

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:30

Klinkt als singel/zadeldwang en daar hoeft geen bestaande oorzaak voor te zijn. Kan een oorzaak in het verleden hebben. Mijn paard had het heel erg en die heeft van mij een nieuw zadel gekregen dat aangepast is op hem en is door een tandarts en osteopaat behandeld;) Alles even controleren is geen overbodige luxe.
Enige wat mij echt geholpen heeft is rustig blijven. Gaan stressen en schelden maakt het allemaal alleen maar erger. Neem je de tijd ervoor en singel telkens maar 1 gaatje hoe los de singel ook hangt. Als ik begin kan ik er nog 2 vuisten tussen steken. Ook heb ik in het begin veel tussendoor gedaan. beenkap om en weer een gaatje singelen, hoofdstel in en weer een gaatje singelen en dan de rest lopend singelen helpt ook. Clickertraining kan ook goed helpen. dan train je het netjes stilstaan bij alles wat je doet.
Dat bijten zou ik oplossen door tijdelijk eerst het hoofdstel in te doen als daar een sperriem op zit. Geeft toch net een veiligere gevoel en voor de rest bij een poging tot bijten je paard je elleboog laten zien. Maar dan op een manier dat ze er zelf tegen aanknalt als ze wil happen. Dan heb je haar eigenlijk niks gedaan en is het haar eigen schuld als ze jouw elleboog tegen haar mond heeft.

You will always be my light, only now you are a star shining bright

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:41

Hoi, als ik het zo hoor klinkt het alsof er iets niet goed is met het zadel of met haar rug... Zou het kunnen dat je paard gevallen is waardoor er mss iets niet goed zit in haar rug ? Of iets met de spieren, of dat ze niet genoeg ontspant... Kissing Spines (werveluiteinden die elkaar raken) is weer iets heel ernstigs en je moet natuurlijk niet direct van het ergste uit gaan, maar eens je dierenarts laten kijken of er iets met haar rug aan de hand is, is natuurlijk altijd goed. Of mss een zenuw die bekneld zit ofzo... Overigens, je zegt dat je zadel goed past, maar mss moet het weer eens opgevuld of nagekeken worden of is je paard veranderd (dunner, dikker, meer of minder spieren, meer ruggengraat omdat ze wat ouder is geworden mss...) waardoor het zadel anders ligt. Of mss ligt het dekje niet lekker op haar rug, mss schuurt het ofzo. Overigens is het ook goed om eens een zadelmaker je zadel te controleren, of bijv. de boom niet gebroken of beschadigd is en of de kussens nog goed opgevuld zijn. Een gebroken boom kan heel pijnlijk zijn voor de rug van je paard. Als de boom stuk is kan het zijn dat je hier zelf niet eens iets van merkt.

Mariposa11
Berichten: 2862
Geregistreerd: 22-12-09

Re: bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:52

als je met je hand over dr rug gaat met een lichte druk, wat doet ze dan? Als ze daar mss al heftig op zou reageren zou ik idd haar rug eens na laten kijken...

azaro
Berichten: 244
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Belgie, Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-10 10:59

ik heb ze nu een paar dagen niet gereden
gisteren ging alles perfect met het zadel
niets raar niets zuur ofzo was er wel alleen mee.
misschien wat gestresseerd van op de nieuwe wei?

Alles went, behalve ne vent:)

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: bijna aanvallen met opzadelen... wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:06

Maar je hebt er nog niemand naar laten kijken? Heb je zelf al eens op de rug gedrukt?

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:25

azaro schreef:
Ben nog iets vergeten te vermelden,
dat gedrag heeft ze gekregen toen ze van wei veranderde (begin deze maand)
zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?


Een van mijn paarden heeft singeldwang. Ik kan 99% van de tijd gewoon zadelen net als ieder ander, behalve na voerveranderingen.
Dus als ze bijvoorbeeld de wei op gaan, of van wei veranderen, of kuil krijgen uit een andere lading dan kan het zomaar ineens zijn dat hij bij het vastmaken van de singel vreselijk spant en zo door zijn knieen zakt (als hij vast staat). Ik zadel hem dus nu altijd los, zodat hij lopen kan als hij singeldwang krijgt.

Ik zou me dus kunnen voorstellen dat het in ieder geval van invloed zou kunnen zijn.

Overigens zou ik als ik jou was eerst je zadel en je paard door een deskundige laten checken (zadelmaker en osteopaat), voordat je met clickeren of andere vorm van gedragscorrectie aan de gang gaat. Je kan met 100% inzet gaan corrigeren, als er pijn is, leert het paard niks... Niks positiefs in elk geval.

Mijn toppers Jorina (Elite v. Ahoy), Esprit (PROK v. Sir Oldenburg) en Gabbana (v. Alexandro P)
Gelderse Paarden op facebook https://www.facebook.com/#!/GeldersePaarden
Te huur van particulier regio Zuid-Limburg: Geboorte-alarm met halster- of singelsysteem. Meer Info: PB


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers