*waarom eet mijn paard zijn mest op???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miranda
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-01 21:28

mijn vier jarige KWPN merrie eet telkens haar mest op.
Ze heeft altijd voerneid en had vorig jaar een veulen gehad en kreeg na haar bevalling last houden van koliek ze moest ook dus vaak naar de kliniek maar ze wisten niet wat het precies was.. ja koliek!
Ze werd toen overgezet op zaagsel en staat er nog steeds op.
Maar ook haar tanden zijn git zwart van de mest en weet u misschien wat er loos is misschien vitamine tekort??

o ik heb nog een vraag dat veulen die is ziek geworden omdat ze waarschijnlijk over de kop geslagen was (ziekte van woble of hoe je het ook schrijft)
Na 4 weken op de kliniek gestaan te hebben hebben we besloten het beestje af te laten maken omdat het alleen maar slechter ging en ze geen controle meer over haar lichaam had.
Kunt u mij meer vertellen over deze ziekte en komt dat vaak voor?
Hoe is het te merken (been stand, met lopen enz.)
wij werden gestuurd door de eigenaar van de manege omdat ze anders liep volgens mij.
En klopt het als het veulen ongeveer 1 jaar was dat ze het wel gered had.

groeten miranda uit Alphen aan den Rijn


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 08:24

ik heb weleens gehoord dat paarden mest eten als ze vitaminen en mineralen te kort komen. In mest schijnt dat nogal veel te zitten.
Maarja, ik heb het ook maar gehoord, mijn vroegere verzorgpaard (paard van 24) deed het ook altijd

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 19:50

hoi Miranda
Het is inderdaad zo dat de meeste paarden beginnen met mest eten door een voedingstekort dat meestal ligt in mineralen of vitaminen. Geef haar in ieder geval een minerale liksteen (rood) en een voedingsupplement als aanvulling.
Onze haf heeft ook een tijd mest gegeten maar dat is over gegaan nadat we zijn gaan voeren met een soort spul dat de opname van voedingstoffen in het darmkanaal vertraagd. Thrive geloof ik maar ik weet het niet meer zeker. Het komt bij de paardendrogist vandaan. Ze at het te snel en we hebben daarom ook stenen in de voerbak gelegd. Ik hoop dat ik je iets geholpen heb. Oja soms eten ze mest uit verveling, buiten zetten wil dan wel helpen.
Groetjes kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


gillian

Berichten: 4390
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 20:26

vraag eens aan je veeart of ie een bloedtest wil doen, hieruit kunnen ze zien welke vitaminen en mineralen je paard tekort komt.
ga niet meteen zitten rotzooien met allerlei preparaten want in een goede basisbrok zitten alle mineralen en vitaminen al in.
en het wobbler syndroom is een aandoening aan het ruggemerg, ongeveer net zoiets als ataxie.
dit komt regelmatig voor bij (jonge)paarden als ze een val maken.
je ziet het vooral aan de achterhand, ongecontroleerd lopen bv.
het wobbler syndroom en ataxie gaan nooit meer over, ligt eraan hoe ernstig het is anders kun je er nog wel recreatief mee rijden.
wij hebben op stal ook een veulen gehad met ataxie, ze had een hele zwakke achterhand(ongecontroleerd lopen) en daarbij had ze ook een groeistoornis.helaas was het bij haar dus zo erg dat ze is afgemaakt.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ, Efri, Googlebot, Mariett, NienkeThella, Zunzuncito en 22 bezoekers