slechte maneges???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

slechte maneges???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 11:11

Op paarden.nedforum.nl is iemand begonnen met een topic over slechte maneges. Nou ben ik daar ook wel een beetje nieuwsgierig naar. Dus als jullie je (oude) manege willen bescrhijven..,....

Hier komen mijn ervaringen:

14 stands, binnenbak van 11 bij 28 en geen buitenmogelijkheden. De paardne staan dus altijd binnen, nooit buiten, nooit in de wei, geen vakantie, echt nooit buiten. Er gaan geregeld paarden weer weg daar, kunne nhet niet aan. ZE staan van 's middags 3 tot 's avonds 10 met zadel in stands, met drukplekken, want op rust gaat niet, er is geen ruimte. Al met al zit deze manege op 10 are ofzo, er is zelfs geen parkeergelegenheid, dat moet op straat.
Je betaalt 4.5 euro per uur, maar om daar nou te gaan rijden, 8 man in de les, kop-staart rijden, beginners met sporen. Ik heb er eens wat van gezgd, dat was niet te best, kom er nu niet meer, veel mensen rijden er, omdat ze niet hoeven te zadelen, een uurjte rijden en weer weg, voor weinig geld.


daar waar ik nu rij is het totaal anders:
max 6 in een les, voor 15 gulden ofzo (op manegepaard) en 5 euro op eigen paard. max 2 uur per dag lopen voor de manegepaarden, elke dag in de wei of buitenbak, gewone boxen, goede zadels (wel oud, maar zodra er iets stuk is gaan ze weg of worden gemaakt). in de zomer 2 weken op vakantie, ergens het land in, wel toezicht, maar geen bezoek, dus weg van de manege.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-05-02 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 11:21

de manege waar ik heb gereden was ook goed vond ik....
paarden en pony's stonden in ruime stallen, die van de paarden waren vanzelfsprekend groter dan die van de pony's.
de stallen waren over het algemeen altijd schoon. ieder paard had zijn eigen poetsspullen. in de winter een deken op.
in het voorjaar de zomer en het najaar elke dag naar buiten.
maximaal 8 mensen in 1 les (bij grote uitzondering 1tje meer, bijvoorbeeld met het inhalen van een gemiste les)
goed passende zadels en hoofdstellen.
afwisselend, dus dressuur springen buitenritjes....
paarden hadden in de zomervakantie 4 weken vakntie op een grote wei.
als de paarden niet meer goed bruikbaar zijn voor de manege gaan ze naar een rusthuis.
volgens mij hebben die knollies daar wel een lekker leventje

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 11:47

zo ken ik er ook 1:

Manege Nes in Akkrum/Nes (fr)
Heel veel stands geen boxen.
De jongste pony is daar 23 jaar
ribben kun je vanaf 10km zien.
Alle pony's rijden zoongeveer 4 tot 5 uur per dag.
Krijgen 1x per dag hooi verder niks.
Worden niet gepoetst voordat ze gaan rijden.
Bijna nooiit naar de hoefsmid.
De paarden daartegen, zijn allemaal heel dik.
Krijgen veeeeeeel te veeeeeeel hooi.
Zien er heel vies uit.
Meesten zijn ziek en hebben luizen.
sommige paarden passen niet in hun stands want ze staan ook in pony stand.

Ponys en paarden kunnen geen stap verzetten zo klein zijn die stands.
Liggen kunnen ze niet.
in het land komen ze niet of nauwelijks.
De oudste pony 35 jaar rijd 5 uur PER DAG!!!!!!!!
en krijgt alleen maar hooi.
Ze krijgen geen wormenkuren of inentingen en het is er een verschrikkelijke rotzooi.
de bakken zijn heel zwaar telopen.

Zo genoeg.
je kunt bijna niet beschrijven hoe erg het daar is.
Die mensen verdienen geen ponys
Maar de dierenbescherming laat ze mooi stikken!!!!!!!
gr yvonne

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 11:56

bij ons staan ze allemaal (13 manegepaarden/pony`s)in een ruime buiten box komen ze in de winter de hele ochtend buiten in de wei en in de zomer gaan ze hele dagen naar buiten
-alle pony`s hebben eigen poetsspullen
-in de winter krijgen ze allemaal een deken om
-ze lopen elke dag (behalve zondag dat is hun vrije dag )1 a 2 uurtjes
het max is 3 en op zaterdag lopen ze in de ochtend 1 of 2 en in de middag dan nog 1x
-de pony`s krijgen genoeg te eten 3x bix en 2x hooi of kuil
en het maimum in een les is 8 op de midagen en 7 s`avons
ik vind dat ze het heel goed hebben ook worden ze vaak ontwormt en gaan ze op tijd naar de hoefsmid en krijgen op tijd hun entingen

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:10

Hmz, ik heb op 3 maneges gereden;

Manege 1: goede manege, maar ik leerde er niet echt veel; ik ben pas begonnen met rijden toen ik 12 was, en zat in een staples (waar we ook in draafden, maar goed) en toen ik naar een hogere les mocht, mocht ik alleen in een les op een dag waar ik niet kon. Verder wel een goede manege, alle paarden in ruime stallen etc..

Manege 2: euhm... de manege had een goede accomedatie, maar verder vond ik het er niet echt leuk. Ik reed in de beginners, laten in de half-gevorderden. In het begin was het nog wel redelijk, toen kreeg ik een verzorgpony, en toen ik geen tijd meer voor Renza had ben ik weer bij die manege gaan rijden. De paarden staan in goede stallen, maar je leert er geen paardrijden maar knolmeppen Lips are sealed.
M'n laatste les wilde ik echt niet galopperen (paar lessen daarvoor bokshowtje van dezelfde pony meegemaakt en er bijna vanaf gevallen); maar het MOEST. Ik zei iets van: "nou dan stijg ik wel af en zet em in z'n stal" (zoiets zou ik normaal geeneens in m'n hoofd halen, maar goed) toen ging m'n instructrice er met de longeerzweep achteraan, vond ik niet zo leuk, zeker niet omdat ik hem ook nog een paar tikken moest geven, paardje ging bokken, andere pony's aanvallen, nee geweldig vond ik het niet; ben er sindsdien nooit meer naartoe gegaan Schijnheilig .
Verder mocht je er niet poetsen, alleen de verzorgster. Paarden waren best wel chagerijnig in hun stallen. Ik heb wel gehoord dat het in de hogere lessen beter is, daar zijn ook een aantal nieuwe, niet verpeste pony's. Maarja, daar heb je als je niet goed kan rijden niet zoveel aan...

Manege 3: hele goede manege, alle paarden eigen poetsspullen, ruime stallen, ovoor de les poetsen. De instructie is zeer goed, ik rijd daar zonder zweep en krijg er alleen een bij als ik hem nodig heb, maar meestal is dat niet nodig.
De lessen zijn wel hardstikke duur, zo'n 177 Euro per 13 lessen; het maximum in de les is 7.

Ik rijd nu dus bij manege 3; en dat bevalt me wel goed Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:16

Nou mijn oude manege, niet schrikken:

ongeveer 80 paarden verdeeld over 3 stalgebouwen. Twee redelijk mooie stallen waar de eigen paarden in staan. De oude binnenbak is helemaal volgebouwd met nieuwe stallen, deze zijn ook wel mooi maar weer alleen eigen paarden. Aan de zijkant van de binnenbak allemaal stands, die paarden komen er alleen uit voor de les, sommigen iedere dag, sommige ook maar 1 keer in de week, ligt eraan hoe braaf ze zijn. Verder achteraan een aantal containerstallen waar de paarden ook vastgebonden in staan, dus meer stands, zelfde verhaal als bij de andere stands. En dan nog 2 "hokken" daar staan alle manegepony's los in, maar veel te veel in zo'n kleine ruimte. Deze pony's rijden iedere dag en mogen 's morgens nog eventjes naar buiten. (de wei stelt niks voor maar toch)

Verder gebeurd het vooral op woensdag en zaterdag dat een paard soms 3 of 4 lessen achter elkaar moet lopen. De manege is in een slechte staat, vies, oud en overal zie je wel paarden staan. De zadels zijn oud, kapot en passen ook niet op het paard. De manegepaarden en pony's krijgen slobber gevoerd, geen biks ofzo alleen slobber en dan ook nog koude zure slobber... en soms wat brood of penen. De eigen paarden krijgen wel biks.

Toch zien alle paarden er goed uit en zijn ze wel gezond. De dierenbescherming is al vaak gebeld maar die kunnen uiteindelijk niks vinden wat niet mag.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 12:18

hebben die manegees ook een website?? kan ik even gaan kijken. Die waar ik het over heb hebben geen website.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 12:22

germie schreef:
hebben die maneges ook een website?? kan ik even gaan kijken. Die waar ik het over heb hebben geen website.


die waar ik het over heb wel, iig 2 ervan;
manege 1: http://www.demolenkamp.nl (ziet er errug leuk uit; is alweer een poosje geleden dat ik daar reed, toen waren ze net begonnen)

manege 2: http://www.manegezilverster.nl (hmz, vind dat het er vooral bij "tarieven" een beetje onnozel uitziet)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 13:05

Ik heb een tijdje op een manege gewerkt. Zonder te overdrijven, daar waren ze geweldig voor paarden! Daar hadden paarden het misschien nog wel beter als bij sommige particulieren.

De instelling van de eigenaresse was: 'Het is niet eerlijk voor een paard om z'n hele leven als manegepaard te slijten. Daarom gaan ze na een paar jaar, of als ze er zichtbaar geen zin meer in hebben, naar een particulier'.
Echt top! Geen stands, volop weidegang, max 3. uur lopen per dag, de winter een lange vakantie, goed voer, goed tuig, IEDER paard een gelpad (!) enz.
De eigenaresse kocht ook allerlei zieke en zielige dieren op, om ze op te knappen en door te verkopen. Super! Maar om nou te zeggen dat het financieel ook helemaal goed liep.....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:29

Manege St.-Ignatius in Cromvoirt is echt een super manege! Géén stands, allemaal ruime stallen, goed en afwisselend voer. Weidegang mogelijk. Stapmolen. Buitenbak 20 x 40, binnenbak 20 x 40.
Hele goede les, soms wel wat druk. Het is wel duur, ik geloof dat een les 18 gulden kost. Mijn ouders betalen het, dus dat houdt ik niet zo bij Haha! .Ik sta er niet met mijn paard, die staat aan huis, maar ga er elke week met plezier heen. De hoefverzorging is er ook heel goed en als er wat is, staat meteen de dierenarts op het erf. Het is allemaal super geregeld!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:30

Ja, dat was ik vergeten, de paarden hebben ook allemaal hun eigen gelpad onder het zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:30

Als ik dit allemaal lees, wordt ik triest en krijg ik een bal in mijn buik.

Wat een leventje heeft die van mij dan, en eerlijk gezegd, gewoon zoals het hoort!!!!
Bij zo'n manege wil ik mij niet vertonen, men houdt het gewoon in stand door daar lessen te gaan volgen. Als kind wisselde ik van manege als er ook maar iets was wat ik zielig vond, misschien overdreven, maar vroeger waren de maneges zoals hier beschreven, het spijt mij maar dan spreek ik van 30jaar geleden. Het is dus nog steeds zo.

Dit zijn zaken voor de dierenbescherming, m.i. dierenleed. Er zijn landen waar (ik geloof duitsland) stands voor paarden verboden zijn.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:31

carola schreef:
Ik heb een tijdje op een manege gewerkt. Zonder te overdrijven, daar waren ze geweldig voor paarden! Daar hadden paarden het misschien nog wel beter als bij sommige particulieren.

De instelling van de eigenaresse was: 'Het is niet eerlijk voor een paard om z'n hele leven als manegepaard te slijten. Daarom gaan ze na een paar jaar, of als ze er zichtbaar geen zin meer in hebben, naar een particulier'.
Echt top! Geen stands, volop weidegang, max 3. uur lopen per dag, de winter een lange vakantie, goed voer, goed tuig, IEDER paard een gelpad (!) enz.
De eigenaresse kocht ook allerlei zieke en zielige dieren op, om ze op te knappen en door te verkopen. Super! Maar om nou te zeggen dat het financieel ook helemaal goed liep.....


welke manege was dat carola??

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:50

Hee carola, over welke manege heb je het?
Van de manege waar ik nu rijd koopt de eigenares ook weleens zielige beesten die ze dan weer opknappen. Vaak ook gigantische etters die dan een tijdje in de (gevorderde) les meerijden tot ze weer behandelbaar zijn. Of te dikke pony's, pony's die ingereden moeten worden, noem maar op. In principe zijn er weinig vaste manege pony's. Ik denk trouwens niet dat we het over dezelfe manege hebben hoor, maar het is wel grappig dat er veel dingen (bijna) hetzelfde zijn. Cool De pony's daar lopen volgens mij ook niet vaker mee dan 3 keer op een dag. De pony's hebben er geen gelpads onder het zadel maar wel gewone onderleggers. (sommige pony's hebben bontjes enzo bijna overal omheen maar dat ligt aan de pony zelf) Voor de rest staan ze volgens mij (ik weet het niet zeker want ik ben er nooit hele dagen) minstens een keer per dag in de wei. (overal draad gespannen naar de weilanden toe zodat ze niet een voor een meegenomen hoeven worden) Nou ja, over deze manee ben ik wel tevreden maar de manege waar ik eerder heb gereden was echt prut. alleen de shet komt buiten en de rest rijdt gigantisch vaak mee op een dag. (ook pony's van 20 en ouder) Gelukkig nog niet zo erg als sommige maneges die julie beschrijven maar het is er voornamelijk achter elkaar aan hobbelen. Gaaaap Stallen zien er ook vies uit, wel gewone stallen maar half uit elkaar en heel donker in een deel.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 16:54

Als je goed gaat kijken is elke manege slecht. En waarom,omdat je maar tot een beperkte hoogte les kunt krijgen,omdat meestal de lessen veels te vol zijn.Ook wordt er veelal niet goed genoeg gelet om je handen en hoe je op je paard moet zitten.De makkelijke basis dingen stap,draf en galop gaat nog wel maar daarna begint het pas en worden de meesten ruiters ook verpest. Zelf ben ik dan ook helemaal voor om stap,draf,galop in een groep te leren maar daarna snel over naar prive les,omdat ze dan veel meer individueel gaan kijken en corrigeren.

Aanleren is minder moeilijk dan het foute weer afleren! Frusty

Ik kan ook makkelijk een uurtje rond hobbelen met iemand in het midden en daar achter ong. 12 andere ruiters in de bak.
Om deze reden ben ik ook gestopt met manege lessen je leert er iets tot een bepaalde hoogte maar daarna helemaal niets meer.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:12

Dat was Nieuw Bornrif op Texel. Ik heb er 2 zomers met heel veel plezier gewerkt, en echt, zo'n goede manege als dat heb ik nog nooit gezien. Alleen de 'denkwijze' van de eigenaresse is al zo verschrikkelijk paardvriendelijk!
Ik kan niet zeggen dat ze er een miljoenenomzet draaien of dat er allemaal kids worden opgeleidt tot het Z en hoger. Maar voor de paarden zijn ze gewoonweg super.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:55

hallo

ik rijd nu op een manege en als je een eigen paard heb is het er echt luxe!!!
om te beginnen heb je een grote binnenbak en een iets kleinere binnenbak, 1 wasplaats, 2 paddocks, 1 grote buitenbak en iets kleinere buitenbak, ruime boxen, elke dag vers stro en 1 keer per week uitmesten tot op de modem!, 2 keer per dag kuilgras, 3 keer per dag bix, park aanliggend, worden elke zondag wedtsirjden georganiseerd, buitenlongeerbak, foyer et uitzicht op binnenbakken, terras met uitzicht op buitenbakken, lekker weide om te grazen
dat wa sut zo'n beetje!