'Oog voor de sprong' krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

'Oog voor de sprong' krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-02 21:45

Ik wil in de toekomst serieus gaan springen, maar heb op de manege vroeger enkel geleerd om te drijven voor de sprong, instructrice was zelf bang om te springen ze kon het je ook niet leren.
Ik wacht netjes voor de sprong (zegt mn instr.)
Ik houd een goed basistempo aan...
Maar hoe bepaal ik in godshemelsnaam de plaats van de afzet? En hoe zie ik hoeveel galopsprongen ik nog moet?
Ik weet dat je vanzelf oog voor de sprong krijgt, maar ik wil dit proces graaaaaag versnellen! Schijnheilig



pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 22:17

Toch veel springen ben ik bang ,
kan het verder ook niet uitleggen je ziet het gewoon ineens Verward .

Het is wel grappig ik heb al jaren niet meer gesprongen en heb een tijdje geleden eens een paar hindernisjes op een lijntje gezet ,

wilde hindernis-galopsprong-hindernis-in/uit en zette 'm zo vanuit de losse pols precies goed neer voor m'n pony ,
dus kan het blijkbaar nog steeds aardig inschatten Knipoog

Gewoon gaan springen , als je aanrijd opletten hoeveel galopsprongen je nodig hebt vanaf een bepaald punt , veel je galopsprongen tellen dan ontwikkel je het gevoel er goed voor.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 22:22

Oja ik heb altijd geleerd dat de plaats van afzet ongeveer de hoogte van de hindernis is , ofwel een hindernis van 70 cm dan is de afzet 70 cm voor de hindernis.

Ik weet niet of dat ook nog klopt voor eentje van 1.50 m hoor Knipoog .

Maar voor de galopsprongen tellen :
Vraag jezelf af " hoeveel galopsprongen zou ik voor dat stuk nodig hebben ? En als ik nu de galop verruim/verkort ? "
En tel ze dan over die afstand.

In een wat later stadium ga je dan vantevoren inschatten hoeveel je er nodig hebt en weer wat later WEET je het gewoon.....

Maar ach je kunt het natuurlijk ook gewoon aan je paard overlaten ,
als je 'm de ruimte geeft om zelf z'n passen uit te meten dan gaat het zeker in het begin ook wel goed hoor Schijnheilig .....

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 23:11

Mmm, moeilijk hoe je dat moet gaan zien. Als je goed weet hoe je paard galoppeert, kom je er eigelijk vanzelf achter. Dan zie je gewoon van: "Nu moet ik weg." Of natuurljk andersom. Maar ik kan het niet op een heel lang stuk. Ik kan het op enkele galopsprongen voor de hindernis, maar het gaat steeds beter. Goed oefenen dus! Lachen

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 10:24

Heel veel over balkjes galopperen, op die manier belast je het paard veel minder dan met springen en kun je dus heel veel oefenen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 11:18

Dit is moeilijk uit te leggen en daarom ga ik er ook niet aan beginnen puur omdat het ook afhankelijk is van je paard (heet of sloom). Het ene paard zal van nature makkelijker springen en afstanden inschatten dan de andere. Bij de ene moet je veel been geven en bij de andere alleen ondersteunen.

Wees verstandig en draaf lekker balken en als je dan wilt springen neem je les van iemand die ook de nodige parcours ervaring en ook ervaren is in het uitleggen van de afstanden. Springen is niet alleen doen maar ook goed uitleggen. Vaak spring je veel in een les maar wordt er vergeten dat er ook een theorie achter zit net zoals met dressuur.

Neem de tijd ga niet denken dat je volgende maand parcours klaar moet zijn (b hoogte) maar geniet en leer.

Succes.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

oog voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:36

hoi oog voor de sprong ontwikkel je alleen maar door veel te oefenen en ineens is het er en gaat nooit meer weg. veel oefenen en les nemen van iemand die zelf ook regelmatig springt en niet bang is. het wil ook nog wel helpen om een draf- of galopbalk voor de hindernis te leggen om de afzet te bepalen. maar je moet het toch echt ontwikkelen door heel veel te doen. probeer er ook over te lezen en wat je leest in pratkijk te brengen. zet zelf regelmatig wat hindernissen neer op goede afstand en probeer terug en naar voren te rijden over twee balkjes op de grond. galopsprongen tellen en afzetten. spring niet hoger en moelijker dan dat je paard en jij aankunnen. het vertrouwen kan verdwijenen en het is erg moeilijk om vertrouwen weer opnieuw te winnen vooral bij springen. je leert allen te op een goede manier te springen door op een juiste manier te oefenen en van degene die je les krijgt. een heel leuk en handig boekje met praktische tips en voorbeelden is van Marinus Vos & Daan Nanning het heet Parcoursbouw & springtraining. succes er mee!!!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 21:50

Gewoon een kruisje in de bak zetten, en iedere dag eventjes oefenen... Dan ga je het vanzelf zien...

Haha!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:35

2 balken in een rechte lijn op de grond leggen... een eind uitelkaar. Dan gewoon normaal komen aangalloperen.. en tellen.. hoeveel sprongen je maakt tussen de balken. Daarna probeer je een sprong meer, of een sprong minder te maken.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:43

dat is niet iets wat je kunt ´leren´. Het is meer iets wat je aan moet voelen. Als je regelmatig oefent (bijv. goed op een balkje aanrijden) zal het vanzelf beter gaan.

Succes Pling

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 14:11

Oefenen, oefenen, oefenen...*LOL*

Probeer eens mee te tellen voor de sprong, dan begin je eigenlijk met het verschil tussen 2 en 3(of 3 en 4) galopsprongen als je tot drie telt, want waar moet je beginnen met tellen Haha! Je gaat het dan steeds beter en eerder zien...komt hij groot of dicht enz...Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers