HELP! :( mijn vissen zijn ziek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

HELP! :( mijn vissen zijn ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 15:47

Ze hebben stipjes gekregen, en er zijn nu al 3 Neon-Tetras dood....
Ik weet niet wat ik moet doen... gister ben ik bij de dierenwinkel geweest maar die was dicht.. morgen einde van de middag kan ik pas weer.. hopelijk is de winkel dan open..

Iemand enig idee wat ik tot die tijd moet doen? of waar deze ziekte vandaan komt? Wat ik fout doe?
Huilen

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:38

Water al verschoont?
Bij was het een keer toen zat er teveel van iets in het water.

Ik heb ook een keer gehad, hadden we nieuwe water plantjes, had mijn vis het ook, zat er een bacterie in de plantjes.
Wij hebben nu druppeljes om de graad van het water te bepalen, of er niet teveel van iets inzit.

en we hebben ook een soort van medicijnen er tegen

Dydy

Berichten: 4380
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:14

het is van je water.. of iets anders heb je sinds kort nieuwe vissen of planten ofzo ?
zo jah kijk die even na of je daar wat op ziet.. en ik zou naar de winkel gaan er vragen wat je er voor nodig heb .. ik werk in een dierenwinkel maar weet neit wat je er voor meot geven .. dus meot je ff na vragen bij je dierenwinkel krijg je medicijnen gelijk der in doen Knipoog

zadel

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:02

je moet ff naar de dieren winkel gaan en dan moet je vragen naar exit en dat is tegen de witte stip ik hoor het wel hoe het af gelopen is

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 20:39

nou.. ik heb mijn aquarium nu ... 3 weken denk ik.
Er zat een vis in, en die heb ik waarschijnlijk ziek gekocht, want die werd al snel ziek, en had een groot oog met een witte vlek boven het oog enzo. na een week was die vis dood.. eigenlijk na de dood van die vis, (ongeveer 4 dagen later) kregen de helft van mijn Neon-tetra's die stippen (5 van de 10 dus.. onee.. 9 want eentje was opeens al spoorloos Verward).
Ik dacht eerst dat het eten was.. maar toen ik na een tijdje weer keek, zat het er nog.. En kregen 2 andere visjes het ook Scheve mond
Toen ik dus naar de dierenwinkel ging was hij dicht..
In mijn boekje stond dat mijn vissen ziek waren, en als je de medicijnen had gegeven die je in de dierenwinkel kan kopen mag ik ze 3 dagen niet voeren.. Heb ze die ochtend en avond maar niet gevoert.. En dat heeft wel geholpen denk ik!
Een paar zijn er boven op gekomen, en zijn hun stippen kwijt.
Bij die 2 andere vissen is het nog een beetje, en ik heb nu nog maar 7 Neons..

Wat mij ook op was gevallen, was dat van 1 bepaald soort plant, 1 deel daarvan, allemaal bruine bobbeltjes op de plant had zitten ofzo.. als of die plant ziek was (dit was al voor dat die vissen ziek werden).. misschien heeft dit er ook mee te maken?

Zo.. best lang verhaal.. maar dit is er dus gebeurd...
Ik begon met 22 vissen. en nu zitten er nog maar 18 in....

Morgen middag ga ik naar de dierenwinkel..
Allemaal bedankt iniedergeval! Lachen

Dydy

Berichten: 4380
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:57

hoelang heb je eht aquarium laten draaien zonder vissen ?
want je meot eht 2 weken zondar vissen .. maar met andere inhoud laten draaien om hem stabiel te krijgen
het is overduidelijk dat het door die vis met het grote ogen en witte stip komt.en die plant .. kan je er een foto van maken ? .. ( bv. er ff uit halen of door eht glas heen ofzo).. kunnen wij ff zien wat je precies bedoeld
heel goed trouwens dta je morgen naar de winkel gaat Lachen OK dan!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:01

Michien even de vissen apart houden die nog ziek zijn, en de andere ook, en dan de hele bak+plantjes enz. een grote schoonmaak beurt geven.. je weet maar nooit Scheve mond

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 21:40

ja.. heb ik ook al aan gedacht, maar ik zou niet weten waar ik die zieke visjes moet laten....
Wacht in iedergeval af tot morgen, bij de dierenwinkel. en kijk dan wel weer verder Lachen
Ja, 2 weken geloof ik zonder vissen erin.. Of anderhalve ofzo. Het was in iedergeval lang genoeg! Lachen

Dydy

Berichten: 4380
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:45

okay Lachen dan ligt het tog echt die visjes geweest
want de planten zijn dan wel goed
maakt je nog een foto van die plant waarvan je denkt dat ie ziek is ?

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 01:27

Ik heb zelf ook net weer witte stip in mijn aquarium, dit kwam na de aankoop van wat nieuwe visjes.
Doordat de nieuwe vissen verhuist zijn, krijgen ze veel stress en is de weerstand minder en dus zijn ze gevoeliger voor ziekten.

Je hele bak en plantjes schoonmaken zou ik je niet aanraden. Want dan blijf je de vissen verplaatsen en dat water moet dus ook weer 2 weken staan voordat de vissen erin mogen.

Als je naar de dierenwinkel gaat, kunnen ze je een medicijn geven.
(groene druppels) en die moet je elke dag ofzo (staat op bijsluiter) in het water druppelen. En dan gaat het bij mij altijd wel weer goed.

Ook nog 1 ding om op te letten als je nieuwe visjes heb gekocht.
Je moet dus proberen om het water uit de dierenwinkel wat in het zakje zat, niet bij je eigen aquarium erin te gooien, maar vang alleen de vissen eruit. Dat scheelt ook al een heel stuk tegen ziekten.

Maar als je een aquarium hebt, dan krijg je wel eens vaker te maken met ziekten, soms kan je er zelf helemaal niks aan doen.
Succes ermee!

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 17:59

Oke! Dankjewel allemaal!!

Ik ben net naar de dierenwinkel geweest, en heb inderdaad groene druppeltjes gekregen!
Hoop dat het helpt! maar dat zal wel denk ik Lachen

Nog een ding? Bij de dierenwinkel zeiden ze dat ik de bak elke 2 weken moest verschonen OF 2x in de week... 1 van de twee.. maar ik weet het niet meer Scheve mond
Weten jullie het? Bloos

Dankjewel voor de tip wyko! daar ga ik zeker gebruik van maken Haha!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:01

Meestal moet je 1x in de 14 dagen zo'n 1/3 van het water verversen.
Dus je haalt het vieze water onderin het aquarium weg en dan vul je het weer bij met vers water.
Dan kan je ook gelijk je filter nakijken en even omspoelen. Gewoon even onder de kraan, zodat het grote vuil eraf gaat en weer terug hangen, want dan blijven de belangrijke bacterien die in het filter zitten in leven!

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:41

mijn vissen hebben het ook gehad!
het heet de witte stip!
je kan bij de dierenwinken een klein flesje kopen met donkerblauw achtig spul!!
en dat moet je 2x per dag in het water druppelen!
dan gaat het over! (heeft bij mij geholpen!)
mijn vissen zijn nu al een jaar oud ofzo
je kan het bij de dierenwinkel halen!
ik verschoon mn bak altijd 1 keer in de week!

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 19:24

bij mij in de dierenwinkel zeiden ze dat ik 1x in de 24 uur 12 druppeltjes er in moest doen!
Dankjewel allemaal! Lachen

Ik heb 3 vissen (rooie kop, wit lijf, en zwart/witte staart weet de naam niet) en 1 daarvan heeft heel veel moeite als hij even niet zwemt omdan recht op te blijven Bloos! Ik betwijfel of die nog blijft leven...
Hoop het natuurlijk wel! misschien dat hij door de medicijnen er toch nog boven op komt? maar ik betwijfel het!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:50

ik heb ook en of ander stip middel werkt super!

Maarreh... mochen je vissen doodgaan, die van mij mag je gratis hebben Schijnheilig

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 22:53

Haha hoef je ze niet meer? welke heb je? Tong uitsteken

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-04 12:09

Er zijn nu 3 neons vermist... Boos! Waarschijnlijk eet die vuurstaart ze op ofzo... hoewel ze in de dierenwinkel zeiden dat ze bij elkaar pasten!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 14:53

kaliefje schreef:
Haha hoef je ze niet meer? welke heb je? Tong uitsteken

guppy's in alle soorten en maten incl. baby's Tong uitsteken

Tetris
Berichten: 5515
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:19

Even een update....
Ik heb er nog maar 8 van de 22 (dit topic begon met 18...)

De drie vermiste neon's zag ik die middag dood op het water oppervlak drijden... tussen de plantjes, waardoor je ze nauwlijks zag..

De nacht erna werd ik om 4 uur wakker, van een droom. Ik droomde dat er 4 vissen dood waren.. en zag ze dood gaan.
Toen ik ervan wakker werd, durfde ik niet te kijken! ik was zo bang!
Ben naar de wc gegaan, en een half uur later (kon er maar niet meer van slapen...) heb ik gekeken... en jahoor! de 4 vissen waar ik over had gedroomd waren dood... 3 witte met rooie kop en zwart wit getreepte staart (die steeds op hun rug dreven) en mijn allerlaatste neon (waarvan ik eigenlijk hoopte dat hij dood zou gaan.. want ik vond het zooo zielig... 1 neon helemaal in z'n eentje...)

De nacht daarna werd ik weer zo laat wakker.. toen was er gelukkig niks aan de hand! Maar ik vind het nogsteeds eng!

De witte stip is gelukkig wel weg!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:23

'Vroegah' vond ik het ook altijd zielig als mn visen doodgingen, ik begroef ze zelfs Bloos in ik weet neit wat voor grafkisten *LOL*

Maar nu ben ik er echt zo gigantisch door gehard dat ik zelfs denk van: tsjongejonge moet je nu al dood sukkel!!?? en spoel ik ze zonder blikken of blozen door de plee heen Haha!