te paard van Amsterdam naar sint Petersburg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: te paard van Amsterdam naar sint Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:45

Als de paarden aangeven dat het niet meer gaat, dan stoppen ze uiteraard.
Vanaf nu gaan ze rustiger aan doen. Ze hebben wel degelijk geoefend, maar je kunt niet alles van te voren weten.
Ze hebben alle tijd van de wereld.
krakkemikkig zullen ze niet verder gaan hoor, neem dat maar van mij aan.

Geduld is een schone zaak!!
Enduranceteller op 528 goedgekeurde kilometers


Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:47

verslag van donderdag 18 maart

Rustig wandeldagje vandaag . Met de paarden over de veluwe gelopen. Nederland op zijn mooist… Bagage achtergelaten op stal Mansour . Om half zeven aangekomen bij Arlette Groenewoud. Zij runt samen met haar familie een manege en een restaurant op een voormalig landgoed. Zie http://www.stalmiddenheuven.nl/ . Morgen gaan we naar laag soeren, lekker dichtbij en weer zonder bagage. Leanne en onvolprezen Tedje brengen ons de bagage met de auto. Douchen slapen doen we vandaag bij Jaco, couchsurfer in een voormalig postkantoor!

Geduld is een schone zaak!!
Enduranceteller op 528 goedgekeurde kilometers

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:18

Jeannine schreef:
Als de paarden aangeven dat het niet meer gaat, dan stoppen ze uiteraard.
Vanaf nu gaan ze rustiger aan doen. Ze hebben wel degelijk geoefend, maar je kunt niet alles van te voren weten.
Ze hebben alle tijd van de wereld.
krakkemikkig zullen ze niet verder gaan hoor, neem dat maar van mij aan.

En hoe zijn die paarden met het aangeven van dingen? En hoe goed zijn de ruiters in het verstaan van de paarden?
Voor mij is een drukking voldoende reden om niet te rijden, gewoon helemaal niets op die rug tot het echt over is, maar de heren zijn gewoon doorgegaan met drukking. Een paard gaf aan niet meer verder te willen op een te lang traject, maar ze moeten toch maar door...... Klinkt alsof er toch echt een soort van communicatieprobleempje is, hoor.
Ik maak me wel zorgen over de paarden, want als je na zulke lange trajecten in een stal stopt en krachtvoer gaat geven, heb je zomaar risico dat er bevangenheid bij gaat komen. Denken ze er wel aan om de paarden krachtvoer pas te geven nadat er een portie ruwvoer is gegeten?

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:53

Jeannine schreef:
verslag van donderdag 18 maart

Rustig wandeldagje vandaag . Met de paarden over de veluwe gelopen. Nederland op zijn mooist… Bagage achtergelaten op stal Mansour . Om half zeven aangekomen bij Arlette Groenewoud. Zij runt samen met haar familie een manege en een restaurant op een voormalig landgoed. Zie http://www.stalmiddenheuven.nl/ . Morgen gaan we naar laag soeren, lekker dichtbij en weer zonder bagage. Leanne en onvolprezen Tedje brengen ons de bagage met de auto. Douchen slapen doen we vandaag bij Jaco, couchsurfer in een voormalig postkantoor!


M.a.w als ik het goed lees, hebben de paarden alwéér géén rustdag, maar moeten ze toch weer aan het werk; van mansour naar Groenewoud en daarna naar Laagsoeren. Zal allemaal best leuk zijn, maar de paardjes hebben al 4 dagen achtereen gewerkt. Ze hebben al veel meer gedaan dan ze gwend zijn daar maak ik ongeoefend uit op.Op sommige dagen 3 maal het aantal km afgelegd dat vooraf was besproken. de deelnemers maken een kollosale fout; ze 'denken' in "autokilometers" en niet in "paardenkilometers". Als ze deze tocht serieus zouden nemen, zouden ze met een "snelheid'van 15 á 20 km per dag hun tocht voorzetten, nee ze gaan pierewaaien. De paarden zijn de dupe.
De 'heren' denken alleen aan zichzelf.
Krakkemikkig IS het al!!!
Een paard dat niet door wil lopen en toch moet, dat al dagen terug heeft aan gegeven krijgt van mij niets dan medelijden.

Jeanine: DE PAARDEN HEBBEN AL AANGEGEVEN DAT HET NIET MEER GAAT; LAAT DE EIGENAARS EENS GOED LUISTEREN!!!!!!!!!!!!!!!
van af nu rustiger aan doen? Hoe moet ik dat merken dan? Ik lees er niets over!

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:26

Jeannine schreef:
Ze hebben wel degelijk geoefend, maar je kunt niet alles van te voren weten.

Het typische is dat alle problemen tot nu toe makkelijk te voorkomen waren geweest door een betere voorbereiding. Ik ben het met Waratje en Sandrina eens, dit gaat nergens over! Een trektocht rijden is iets heel anders dan een endurance wedstrijd. Het is een hele andere belasting van het paard en het vraagt een heel ander tempo en soort inspanning. Het vraagt ook een heel andere kennis van de ruiter.
Gisteren dacht ik nog ik houd me in, maar ja.....
En dan nog iets over de route:
Je kunt met een routeplanner voor auto's geen route te paard uitzetten. Overigens kunnen de heren ook geen kaart lezen als je van Rhenen naar Rheden denkt te moeten via Veenendaal en Otterlo.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: te paard van Amsterdam naar sint Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:22

@ Sandrina je hoeft niet zo te schreeuwen hoor. Als je normale letters gebruikt kan ik het ook wel duidelijk lezen.
Je hebt je punt duidelijk gemaakt!

Geduld is een schone zaak!!
Enduranceteller op 528 goedgekeurde kilometers

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:22

Rheden-Laag soeren

Hè hè! Een echt rustig dagje over de veluwe getrokken, te voet met de paarden aan de hand. 10 km, minder nog! We zijn om een uur of vier aangekomen bij camping Boszicht, een boerderij die we vonden via de veluwe trail site. Heerlijk hier, de paarden staan lekker op de wei te genieten van elkaar en het heerlijke weer! Lekker zacht voor de tijd van het jaar! Morgen rijden we ietsje verder naar het noor oosten: naar de vordenseweg 22, wij gaan daar in de kantine op de grond slapen en de paarden gaan er op stal, de afstand van hier tot daar is zo’n 20 km, dus dat is weer goed te doen!
We kregen vandaag bezoek van Marike. Marike reed Lista bij en behandelde haar osteopathisch. Marike heeft lekker mee kunnen eten en met zijn drieën hebben we de paarden hun avondmaal gegeven. Lista gemasseerd met een koel gel. Gaat weer helemaal goed!
Met Bianca gesproken. Bianca heeft haar trail ervaringen met ons gedeeld. Bedankt voor je waardevolle tips! en Tedje, weer bedankt voor je geweldige hulp, Tedje bracht onze bagage van stal Midden – Heuven (groenewoud) naar camping Boszicht en morgen brengt ze de bagage naar de vordenseweg! Tedje, je bent geweldig, ik kan dat niet vaak genoeg zeggen!
Wij gaan zo lekker slapen, tot morgen!
O ja, we zijn weer geinterviewd! Deze keer door Linda van de regionale pers. Ze heeft beloofd een kopie van de krant op te sturen naar de prins Willem Alexander manege, dus thuisfront: let op de brievenbus!

www.tepaardnaarsintpetersburg.nl

Geduld is een schone zaak!!
Enduranceteller op 528 goedgekeurde kilometers

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:44

Sandrina schreef:
Hoe hebben jullie dat met het voer geregeld, krijgen ze wel 4 maal per dag ruwvoer en is daar wel tijd voor als jullie zo lang onderweg zijn? Wanneer krijgen ze hun krachtvoer, want ook dat is hard nodig als ze zo lang voor jullie werken?

Ik wil nog even dit punt naar voren halen, want uit de verhaaltjes wordt me niet duidelijk hoe het zit.
Als de heren een hele dag onderweg zijn, krijgen de paarden dan onderweg nog ergens iets te eten? En dan heb ik het over ruwvoer, niet over biks! Want er groeit nog geen gras, dus een graaspauze gaat geen zoden aan de dijk zetten. Heb je onderweg plekken waar de paarden een plak hooi kunnen krijgen? Want met reisdagen van 12 uur in lengte zul je onderweg echt onderweg ruwvoer moeten regelen, anders zijn ze heel snel klaar met trektocht.
De timing van deze trektocht is wat dat betreft ook behoorlijk onverstandig, als je een maand later gaat is er overal langs de route gras te eten en kunnen de paarden gemakkelijk in een weitje worden gezet in plaats van op stal, wat voor spieren toch minder goed is.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: te paard van Amsterdam naar sint Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:23

Jep dat hebben ze geregeld! Thanx voor de mededeling.

Geduld is een schone zaak!!
Enduranceteller op 528 goedgekeurde kilometers

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:15

Jeannine schreef:
Jep dat hebben ze geregeld! Thanx voor de mededeling.


Mag ik vragen waaruit ik dat kan opmaken? Als ik de verhalen lees, kan ik geen eetpauze voor de paarden ontdekken, maar alleen doorjakkeren langs wegen. behalve dan een dagje over de Veluwezoom, niet te vergeten.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:00

Ik vertel het hier toch. Ik heb het even nagevraagd, dus waarom zou ik erover liegen.

Geduld is een schone zaak!!
Enduranceteller op 528 goedgekeurde kilometers

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:56

Goh, de reacties vallen me wel tegen zeg, i.p.v. bewondering voor de heren zie ik enkel onaardige berichten. Deze heren zijn heus niet onvoorbereid aan de tocht begonnen.
Als de paarden aangeven dat het niet meer gaat/kan, wordt er gestopt zoals duidelijk is aangegeven.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:02

Ik vrees dat ik iets teveel heb gezien in de wereld om nog zomaar te vertrouwen dat mensen best weten wat ze doen als ze aan iets groots beginnen. En wat ik tot nu toe lees in de verslagen helpt niet om er vertrouwen in te krijgen.
Ik vind het heel goed dat ze "gewoon" zijn gaan doen wat ze graag willen doen, maar ik zie nu al een hoop zaken voorbij komen die voorkomen hadden kunnen worden en waar wel de paarden de dupe van worden. Dat is niet "onaardig" bedoeld, maar dat is bezorgd zijn over de goede afloop. Als het wel goed gaat is het namelijk een enorme kick en dat gun ik ze van harte, maar als ze moeten stoppen vanwege blessures of andere problemen met de paarden is dat een gigantische domper die ik ze graag zou besparen.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:39

Romeo2007 schreef:
Goh, de reacties vallen me wel tegen zeg, i.p.v. bewondering voor de heren zie ik enkel onaardige berichten. Deze heren zijn heus niet onvoorbereid aan de tocht begonnen.
Als de paarden aangeven dat het niet meer gaat/kan, wordt er gestopt zoals duidelijk is aangegeven.

Bewondering? Laat me niet lachen!!!
Ik kan geen bewondering opbrengen voor mensen die:
A beginnersfouten maken zoals een rugzak te paard meenemen. Dus overduidelijk niet geoefend hebben met volle bepakking, anders was die rugzak al snel in een hoek gesmeten.
B 40 km op een dag beschouwen als "te doen" en het er toch 60 worden; ook hieruit maak ik op dat het ongeoefende combinaties zijn.
C met een GPS hun route uitstippelen die voor auto's bestemd is; zij dus alleen autowegen te volgen krijgen, terwijl er prachtige ruiterpaden zijn. Je moet enkel moeite doen om die te vinden door je thuis voorte bereiden ;)
D Hun paarden geen rustdag geven,
E drukkingen (dus blaren van de ongewone last) negeren en gewoon door blijven jakkeren, Er zelfs lacherig over doen; een drukking is een waarschuwing; geen grapje!
F hun bagage niet in balans op de paarden aanbrengen.
G al op de 2e of 3e dag een paard hadden dat niet meer verder wilde; geen rustdag inlassen en zij nu toch hun tocht doorzetten,
H deze tocht 'coute que coute' doordrijven ten koste van de gezondheid van hun dieren
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik hoop dat je het nu snapt waarom ik dit allemaal schrijf; als ze hun zin verder doorzetten vrees ik voor de gezondheid van beide paarden. Ik hoop dat het niet zóver hoeft te komen en de 'heren' tot inkeer komen.

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:42

ik krijg de site niet geopend ;( had ik in hetbegin van het topic ook al last van

ik schrok wel van de foto's hier in het topic
vind de paarden erg slecht bepakt
over de rest kan ik niks zeggen want ik lees alleen hier maar ik kan me voorstellen dat er mensen twijffels hebben over hun tocht

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:13

Als er zoveel overleg is geweest vraag ik mij echt af hoe er zulke basale bepakkingsfouten gemaakt kunnen worden. Verdorie 1x website longridersguild doorlezen en hier even de zoekfunctie gebruiken en ze hadden meer geweten dan ik nu uit de verslagen opmaak.

Zou trouwens ook graag weten hoeveel die bepakking weegt. Gezien de massa, de afstand en de omstandigheden later in de tocht had ik toch heel ernstig een pakpaard overwogen.

Met een ritje van 4 dagen bij droog weer en in nederland kom je wel aan een bed, eten en plekje voor een paard elke nacht. Dan is een paar onderbroeken/sokken, slaapzak, slaapshirt, shirt plus basic toiletartikelen genoeg. Hier heb je wat meer nodig en dan zit je ook op aardig meer gewicht. (ik zat op iets van 7kg en dat was mij echt zat) Denk dat dit een flink stukje zwaarder uitkomt.

edit: ook ik krijg die website niet aan de praat.
Laatst bijgewerkt door delerium op 22-03-10 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 02:14

Ik las een paar dagen geleden de verslagen en ik schrok me rot... eigenlijk dacht ik zelfs even dat het een slechte grap betrof. Een soort semi-komische waarschuwing aan iedereen die zomaar even op trektocht wil. Helaas, heb ik moeten begrijpen dat dit allemaal serieus is. Ik heb mij van de week ingehouden om hier te reageren, omdat ik geen kilometers op mijn naam heb. Ik wil in de toekomst wél dolgraag gaan trekken en lees nu zoveel mogelijk erover, bv de hierboven genoemde long ruiders guild website is een fantastische informatiebron!! Dat een rugzak een grote NO-NO is, was één van de eerste dingen die ik op bokt leeerde (voor zover niet al zelf ondervonden op een korte rit vroeger), hoe in hemelsnaam is het dan mogelijk dat iemand die goed voorbereid zou zijn hiermee op zijn paard stapt voor zo'n lange tocht??

Wie heeft die afstanden bedacht? Willen ze dat tot St. Petersburg volhouden? 40km op een dag is geen probleem voor een getraind paard, maar wél als dat zolang achter elkaar moet gebeuren.

Lacherig doen over een drukking?? Welke paardenliefhebber (en ik hoop dat je dat bent als je er zo'n tocht mee wil maken) kan lachen om een drukking? :(
Hoe kan het dat je nu nog moet gaan experimenteren met waar je bagage te laten uberhaupt?

Als je leest hoeveel hulp ze nu in de eerste dagen al nodig hebben gehad....

Ze doen nu rustiger aan? Is er niet iets ontzettend mis met je voorbereiding als je er in de eerste dagen van je tocht achter komt dat je (veel) te veel van jezelf en belangrijker je paarden vraagt?

Ik denk dat er maar één verstandige route over is, de kortste naar huis, wat mij betreft in een trailer..

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:57

Jollyjoker: als ik dat zo lees lijkt het of je de mannen kent; HOE en WANNEER hebben die mannen dan geoefend met volldige bagage en bepakking precies zoals ze de trektocht wilden maken????? Tijdens de sneeuwbuien waardoor heel nederland zijn paarden binnen hield wegens de gladheid??????? Zijn zij er toen op uit getrokken om hun paarden langzaam maar zeker aan het wandelregime te laten wennen????? Begonnen met een rit van twee uur;tweemaal per week dat twee weken volhouden, de 2 week daarna ritten van 3 uur perdag en dat twee weken oefenen. de week daarop ritten van 5 uur per dag en dan nog eens kijken of de paarden dat volhouden. Volgens dit schema hadden ze eind januari moeten beginnen.

De heren mogen vrijbuiters zijn; laten ze op motoren die rit naar St. Petersburg gaan maken. Niet met levende dieren.

Spatter, Tamary, Alwiene: Dank voor de adhesiebetuiging.
Vooral de laatste zin van Alwiene zouden 'heren' zich ter harte moeten nemen.

Het lijkt inderdaad wel een slechte 1 aprilgrap.

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:14

De site is nu offline.
@Tamari: op de site stond de opmerking van één van de mannen dat hij 55 kg woog en dat er dus nog voor de helft van dat gewicht mee kon aan spullen!! Er stond niet bij wat het uiteindelijk geworden is, maar dat lijkt me heel erg veel dood gewicht om mee te slepen op je paard.
@ Sandrina: ik ben het helemaal met je eens, harstikke goed dat je dat zo duidelijk uit drukt.
Over de voorbereiding wel een kleine nuancering: ik woon op de Veluwe en heb ook met de sneeuw wel buiten gereden en mijn paard redelijk op conditie kunnen houden. Nu vraagt zo'n tocht nog flink wat meer maar op zich denk ik dat de conditie opbouwen wel mogelijk moet zijn geweest.
Maar los daarvan, ik ben het helemaal met je eens en met het advies van Alwiene: wees verstandig en ga naar huis!!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:31

Hmmm, best wel toevallig dat de site uit de lucht is nu er kritiek komt.
Natuurlijk is het niet leuk om kritiek te krijgen, maar ik hoop toch dat de heren nog eens goed willen nadenken over waar ze mee bezig zijn. Want volgens mij wordt de kritiek door iedereen echt met de beste bedoelingen gegeven, we zijn ernstig bezorgd over de gang van zaken.
Ik zou het zelf in ieder geval vreselijk vinden als ze straks misschien terugkijken met spijt in plaats van met trots. Het is heel moeilijk, maar ook heel bewonderenswaardig om tijdig te stoppen. Veel erger is het als je stopt omdat een paard een ernstige, wellicht onherstelbare, blessure heeft opgelopen, dan kijk je steeds terug met "had ik maar....". Als je tijdig stopt, kun je je voorbereidingen aanpassen en dan alsnog de trektocht doen zoals hij zou moeten zijn en vrolijk en gezond in St Petersburg aankomen.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Anoniem

Re: te paard van Amsterdam naar sint Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:41

Het is een prachtig plan en ik denk dat je na de voorbereiding altijd nog dingen tegen komt waar je niet aan hebt gedacht. Wat ik me toch een beetje afvraag is of de heren ook al verder op de route verkend hebben, bijvoorbeeld in Polen, Letland, Litouwen?

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: te paard van Amsterdam naar sint Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:50

De site is echt niet uit de lucht omdat een paar mensen op bokt wat commentaar leveren. Er zijn wat problemen met de server.

Ik kan niet voor de heren gaan praten en ga daarom ook niet in op jullie berichten. Als de site weer in de lucht is kun je beter daar je commentaar kwijt, dan komt het direct bij de heren terecht.

Ze hebben trouwens gewoon doorgetraind in de sneeuw. Daar hebben ze geen hinder aan ondervonden. Op de site staan zelfs nog foto's van ze rijdend door de sneeuw.

Geduld is een schone zaak!!
Enduranceteller op 528 goedgekeurde kilometers

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:36

Heb de site, alsmede dit topic, van/over Sander en Michel met belangstelling gevolgd. Geweldig om je jongensdroom waar te maken en gewoon te gaan !! Desalnietemin ook van mijn kant, heb ik wel wat op te merken, meer of min, als opbouwende kritiek.

1. De site is rommelig en verwarrend. Geeft weinig achtergrond informatie en is nu off line. Gezien de ICT achtergrond van de topicstarter, toch beetje een flater. Alle gratis web-blogs zijn vele malen beter en overzichtelijker.

2. Media aandacht zoeken lijkt leuk, maar vaak vergeten wordt, dat niet alleen de onnozele hals wordt bereikt, maar ook de ervaringskundigen !

3. De bepakking van de paarden is een chaos. Allereerst ontbreekt een sjabrak onder de gehele bepakking en zadel. Dit moet een sjabrak zijn van een dikke, voldoende stijve stof, die zoveel mogelijk druk verdeeld. 1 1/2 cm dik gestampt vilt is de beste oplossing en voorkomt drukkingen. Andere sjabrakken zijn te zacht.

Zie voorbeeld.
Afbeelding

4. De afstanden, vanaf de start zijn veel te groot. "Hardlopers zijn doodlopers" gaat hier ook op. Het is geen endurancewedstrijd. Maak niet meer dan 30 km per dag, met om de 3 dagen een rustdag. Niet St. Petersburg moet je doel zijn, maar de reis op zich. Stop zo nu en dan een uurtje om je paard te laten bijvreten. Geniet..samen met je paard !!

5. Ieder paard met een goede basis conditie kan wel 30 km per dag lopen. Trainen voor lange trektochten heeft weinig zin. Een langzame opbouw tijdends de reis is al een training. Jullie zijn te voortvarend van start gegaan met als gevolg drukkingen. Behandel deze goed, want anders is jullie reis gedoemd te mislukken.

6. Licorne, Arabesk, Antheman en ik hebben langere reizen gemaakt met hun paard en weten waarover zij praten. Jammer dat jullie bij ons, vooraf geen informatie hebben ingewonnen.

7. Desondanks.... veel geluk op jullie reis...enne..laat de paarden ook genieten !!!

HG. A3.

Real friends are hard to find, difficult to leave and impossible to forget !!

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: te paard van Amsterdam naar sint Petersburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:20

Je hebt gelijk, maar er is niets wat nu nog recht te breien valt.
Ze hebben het schema omgegooid en rijden 2 dagen en dan een dag rust. Ze gaan niet meer dan 20 a 30 km per dag doen en ze nemen echt wel voldoende rustpauzes.

Wat een mooi bepakt paard heb je daar op de foto staan. Ik snap je punt ;-)

Geduld is een schone zaak!!
Enduranceteller op 528 goedgekeurde kilometers

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:57

Ja, oei, mij valt het "gezond verstand" van de heren ook een beetje tegen... Ik vind het geweldig dat ze gewoon gáán, en hopelijk leren ze héél snel onderweg, vóór ze zoveel blunders maken dat ze moeten stoppen. Maar mij stemmen de bepakkingsfoto's ook niet blij. Mijn hemel, dat is toch niet nodig zo?

Ik zal nu heel bokt wel over me heen krijgen, maar een lichte drukking vind ik nog tot daar aan toe, als je daar de druk metéén weer vanaf haalt en je verzorgt het goed geneest het ook in het werk (afhankelijk van de plek waar het zit, echt onder het draagvlak van het zadel is werk natuurlijk uitgesloten) weer als je het rustig aan doet. Hebben wij onderweg (1500 km naar Zuid-Frankrijk) ook wat problemen mee op moeten lossen en dat is goed gelukt. Maar bepakking hoort je paard niet te raken, en hoort volstrekt uitgebalanceerd te zijn, punt.
En eens met Adrian, trektochtvoorbereiding is geen endurancevoorbereiding. Integendeel!

Die volstrekt onnodige beginnersfouten hadden gemakkelijk vermeden kunnen worden als je in gesprek was gegaan met ervaren reizigers. Die hadden je eveneens in no-time van de illusie af geholpen dat je geplande kilometers ook je "echte" kilometers zijn. Dan had je vanuit ervaring verstandig gebleken reis-en-rustschema's kunnen navragen, bepakken kunnen leren, enzovoort. Er zijn in Nederland zoveel mensen die hen voorgegaan zijn, waarom willen ze dan zelf het wiel opnieuw uitvinden? Jammer, gemiste kans.

Gelukkig hebben ze de tijd, ik blijf volgen en ik vind het leerproces een boeiend proces, hopelijk helpt het geluk een handje en halen ze het uiteindelijk! Want ik gun het ze echt wel, ik weet hoe ontzettend mooi het is om te doen, en je maakt nu eenmaal fouten, en bokt heeft nu eenmaal een zanikcultuur waarbij altijd iedereen bij de geringste vergissing over je heen valt, je doet 't toch nooit goed :D

--<--@ When I get old, I don't want them to say: "What a sweet little old lady!"
I want them to say:"Oh CRAP! What's she up to now?"
@-->--
http://www.dewegvanhetpaard.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers