Wat vinden jullie van een van deze hengsten bij mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wat vinden jullie van een van deze hengsten bij mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 12:24

Volgend jaar of dat jaar daarop wil ik Origine laten dekken.

Origine is een 5 jarige franse volbloed merrie. Vader: cortez. Niet breed gebouwd, daarom wil ik een hengst die wat breder fokt. Ze is 1,70 en ik wil die maat erin houden. Bovendien vind ik schimmel mooi.

[img]../upload/711/draf_zee.jpg[/img]

Ik dacht aan democraat:

Afbeelding


Wat vinden jullie van deze combinatie?
Laatst bijgewerkt door Manda op 28-04-02 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:33

Afbeelding
Democraat is inmiddels al een aardig oud mannetje geworden...


Persoonlijk vind ik Democraat niet zo, ik vind het ook geen fijn bloed om mee te werken.
Als je een hengst wil hebben die wat breder fokt kan je ook denken aan Cabochon, dat vind ik echt een toppertje.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 12:37

Wat een verschil *LOL*

Hmm, ik zal er nog maar eens over nadenken. Misschien een idee om haar te kruisen met tuigersbloed? (heel andere richting Haha! )

Afbeelding

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

zonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:39

ik zou er geen tuiger op zetten!

ik zou het zonde vinden van zo'n mooie merrie gewoon door blijven denken met de kwpners!
groetjes priscilla

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 12:44

Dit is cabochon:

Afbeelding

Hij is meer dressuur gefokt. Ik wil liever een hengst die meer in de springrichting zit.

Nog even blijven zoeken denk ik...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

maat coh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 12:47

maar toch dit is een prachthengst ik ken um van folders!
maar ik vind um kwa bouw toppie

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 13:17

En celano dan: Is ook een schimmel, breed gebouwd en 1,71??

Afbeelding

CELANO, holstein - schimmel
geboren 1988 - stokmaat 1.71 m

AFSTAMMING
Capitol I x Lord x Flamberg

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 15:48

Misschien is Karandasj iets voor je merrie. Staat op nr. 1 in de springindex en geeft ook goede bewegingen. Is een leuke hengst.
Mooie merrie heb je trouwens.
Veel suc6

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 16:42

Afbeelding

Zo ziet karandasj eruit. Ik ga vind celano mooier Haha!

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 23:58

Ik zou niet met Karandasj fokken als ik jou was. Ik ken een aantal nakomelingen van hem. Hij fokt vrij smal en klein en ik vind zijn kinderen vrij zuur in de omgang.
Maar goed....'t is maar net wat je zelf mooi vindt. Ik vind Celano inderdaad een mooie keuze.
Zelf heb ik qua springbloed nog een paar suggesties:
-Burggraaf
-Concorde
-Goodtimes
-Hamilton
-Ircolando
-L.A.
-Voltaire Kwijl
En als je mijn persoonlijke smaak wilt weten: Glennridge (zie mijn profiel Knipoog Haha!) en Inferno voor het springen en Junior, Contango en Flemmingh voor de dressuur.

Succes!

Power is not posession...
Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 07:33

Je moet niet op kleur een hengst uitzoeken. Lees de fokrichtlijnen van het kwpn, daar staan alle goedgekeurde hengsten in. Ookk staat erin of ze vergrotend of verkleinend fokken. En er staat in welke punten de hengst verbetert en welke hij vermindert. Zo moet je een keus maken. Dan blijven er wel een paar over, en die moet je dan eens bekijken/info aanvragen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

nou jha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 08:29

als jij geen schimmel of wat dan ook erop zet dan doe je dat niet toch?
jha okay de bloedlijnen zijn verschrikkelijk belangrijk maar het uiterlijk ook!
teminste dat vind ik?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 08:40

Bij ons op stal staat Kingston:

Afbeelding

Topas x G. Ramiro Z pref x Joost
1,68 m, 6 april 1992
KINGSTON: de hengst waar de beste Nederlandsesport-stammen bij elkaar komen!
De bekende -minka stam, waar de vader van Kingston - TOPAS - deel van uit maakt, komt momenteel weer goed naar voren in Limminka (v. Topas) onder Alison Firestone en daarvoor onder Emile Tacken. Via de moeder van Kingston (de -lihtya stam) stamt Kingston af van top-verervers, zoals G. Ramiro Z x Joost x Abgar xx, die ontelbare goede sportpaarden hebben geleverd.Kingston is goedgekeurd bij het KWPN en werd zesde (van de 27) tijdens het verrichtingsonderzoek 1995. Kingston loopt Z-dressuur en eindigde in 1996 als vijfde in de finale van de PAVO-Cup voor vierjarige dressuurbeloftes. Daarnaast beschikt Kingston over zeer veel springvermogen.Kingston vererft zeer goede dressuur- en springpaarden, die zeer goed bewegen, een goed karakter hebben en zich heel goed willen laten bewerken. Ruim 70 procent van de eerste nakomelingen (5 jaar) van Kingston lopen al in de sport

Meer informatie:
http://www.stalderonde.nl/dekstal.htm

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 08:59

Karandasj is een heel goed fokkende hengst, die zowel goed bewegende paarden fokt, als zeer goed springende paarden fokt. Of deze hengst ook bij jou merrie past is natuurlijk de vraag, maar om nou een hengst op kleur te gaan uitkiezen?????lijkt mij niet verstandig.
Als je een springhengst wil, zou ik democraat niet nemen, die fokt dressuurpaarden.
Wat dacht je van Onze fons!!, een schimmelhengst die zelf goed spring, of hij het doorfokt weet ik niet. Maar misschien is hij wel geschikt voor je.
MMBabe schreef:
Ik zou niet met Karandasj fokken als ik jou was. Ik ken een aantal nakomelingen van hem. Hij fokt vrij smal en klein en ik vind zijn kinderen vrij zuur in de omgang.
Maar goed....'t is maar net wat je zelf mooi vindt. Ik vind Celano inderdaad een mooie keuze.
Zelf heb ik qua springbloed nog een paar suggesties:
-Burggraaf
-Concorde
-Goodtimes
-Hamilton
-Ircolando
-L.A.
-Voltaire Kwijl
En als je mijn persoonlijke smaak wilt weten: Glennridge (zie mijn profiel Knipoog Haha!) en Inferno voor het springen en Junior, Contango en Flemmingh voor de dressuur.

Succes!

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 09:31

Pipo,
Ik ben helemaal niet bezig met fokken op kleur. Ik heb alleen de ervaring dat de hengsten die ik had opgenoemd fijne springpaarden fokken en voldoen aan Manda's criteria. Of dat bij haar merrie past is natuurlijk punt 2, maar dat lijkt me niet al te moeilijk om achter te komen. Gewoon de indexen naast elkaar leggen en kijken welke hengst de slechte punten van de merrie zo veel mogelijk corrigeert en de sterke punten benadrukt.
Maar dat is niet mijn taak, lijkt me. Ik kan alleen advies geven over de hengsten waar ik qua springpaarden fokken prettige ervaringen mee heb. En wat voor kleur deze paarden dan hebben laat ik doorgaans aan het toeval over. Ik vind exterieur, beweging en karakter namelijk belangrijker.

Power is not posession...
Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:39

Was ook niet voor jou bedoelt, had op het verkeerde knopje gedrukt!!!

Was bedoelt voor degene die de vraag stelde!
MMBabe schreef:
Pipo,
Ik ben helemaal niet bezig met fokken op kleur. Ik heb alleen de ervaring dat de hengsten die ik had opgenoemd fijne springpaarden fokken en voldoen aan Manda's criteria. Of dat bij haar merrie past is natuurlijk punt 2, maar dat lijkt me niet al te moeilijk om achter te komen. Gewoon de indexen naast elkaar leggen en kijken welke hengst de slechte punten van de merrie zo veel mogelijk corrigeert en de sterke punten benadrukt.
Maar dat is niet mijn taak, lijkt me. Ik kan alleen advies geven over de hengsten waar ik qua springpaarden fokken prettige ervaringen mee heb. En wat voor kleur deze paarden dan hebben laat ik doorgaans aan het toeval over. Ik vind exterieur, beweging en karakter namelijk belangrijker.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

1 ding is zeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:44

je hebt een mooi paard en heel groot!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:32

Corland!
Vererft schimmel, heeft een mooie maat, schitterende gangen en geweldig type! Het is een lieve hengst in de omgang! Heeft al zoveel prijzen gewonnen!

Niet meer twijfelen dus!


www.vdlstud.com of info@vdlstud.com voor meer informatie!

kuss
Frederike

AvD
Berichten: 36
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:41

Helemaal mee eens VANDA's.

Corland die ideale partner voor deze merrie.

Bewezen hengst, nakomelingen doen het erg goed op keuringen.


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 12:44

Ik wil gewoon graag een schimmel of donker veulentje. Dus daarom lijkt het me logisch dat ik zo´n kleur hengst neem om de grootste kans daarop te krijgen. Natuurlijk zoek ik ook naar de hengst die het beste bij mijn merrie past, maar die ook alle andere voorkeuren van mij heeft. Dus alle advies is welkom. Ik heb bij verschillende stallen folders opgevraagd en ik heb mijn keuze nog lang niet definitief gemaakt. Er is tijd zat.

Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:49

Corland is zeker een hele goede hengst, maar om nou te zeggen dat dit de IDEALE!!! partner is, kun je natuurlijk absoluut niet weten omdat je niet weet wat voor merrie dit is, is niet te beoordelen vanaf een foto'tje
AvD schreef:
Helemaal mee eens VANDA's.

Corland die ideale partner voor deze merrie.

Bewezen hengst, nakomelingen doen het erg goed op keuringen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

ik heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:19

ook een corland merrie maar heeft een beetje nukken steigeren onder het zadel en bokken mar op stal Lovers

Afbeelding

[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/2146146932


Afbeelding

[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/2863998464 [/img]
[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/2806286309 [/img]
Laatst bijgewerkt door parouscha op 29-04-02 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:20

Is de merrie 100% Volbloed, ik kan haar afstamming niet vinden. Cortez kan ik wel vinden, als hij tenminste Orsini X Costa Brava is.
Volbloedmerries kan je ook bij het Trakehner stamboek laten keuren en als ze wordt goedgekeurd dan kan je een Trakehnerveulen fokken.
Heeft je merrie aanleg in een bepaalde richting? Ik denk dat je het beste een fokadvies kunt vragen bij het stamboek waarbij je wilt gaan fokken met een Volbloedmerrie kun je zoveel kanten op, want je kan bij het N.R.P.S. terecht, het K.W.P.N., meerdere Duitse stamboeken. Je moet zoveel dingen meenemen in je beslissing welke hengst bij je merrie te selecteren en in wat voor een veulen je wilt fokken. Ik begrijp dat je het veulen wel wilt houden?
Een Deense hengst met Cortez in de afstamming goedgekeurd bij het Trakehnerstamboek:
http://www.trakehner.dk/kanudos.htm
Laatst bijgewerkt door Himyar op 29-04-02 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

her mijn eigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:31

mijn merrie is de dochter dus van corland het is een lieve merrie maar heeft steiger en bok nukies maar ze gaat deze week weg om opneiuw beleerd te worden ik zou net starten met wedstrijden en toen begon et!
nou ik probeer jullie dus niet afte schrikken want corland is zelf een schat maar heeft pit!
haha

[img]http://www.endoria.net/upload/index.php/2036593310
[/img]

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 17:37

maar al nog zet je er een schimmel op is het de vraag of je er een schimmel uit krijgt?
Op kleur fokken is zo moeilijk teminste bont op bont is meestal wel bont maar niet altijd. het is maar gokken of er bij jou wel schimmel uitkomt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 52 bezoekers