artikel 'Reeën met MKZ in de driehoek' (4-5-01)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-01 12:59

'Reeën met MKZ in de driehoek'

AMSTERDAM - Minstens vier getuigen in de driehoek Apeldoorn-Zwolle-Deventer beweren reeën te hebben gezien die mogelijk zijn besmet met het MKZ-virus. Hun verklaringen zijn gisteren ingediend bij het college van beroep voor het bedrijfsleven in Den Haag door een veehouder uit Vaassen. Hij wil via een kort geding voorkomen dat zijn bedrijf wordt geruimd.


De man vraagt zich af waarom zijn geënte vee moet worden afgemaakt, terwijl volgens hem de kans op verspreiding van het MKZ-virus via loslopend wild veel groter is. Het bedrijf van de boer ligt vlak bij de kroondomeinen. In een eerder kort geding dat de man had aangespannen had het ministerie van Landbouw verklaard dat van besmetting via loslopend wild geen sprake was.

Onder de getuigen zijn onder anderen vader en zoon Beuze uit Wijhe, op wier bedrijf op 21 april het MKZ-virus is geconstateerd. Zij zeggen dat ze tien dagen daarvoor al melding hadden gemaakt van een ree dat de indruk maakte pijn aan de hoeven te hebben. Ook in Fortmond, Vorchten en Nijbroek zouden de afgelopen weken kreupele reeën zijn gesignaleerd.

Het kabinet overweegt een noodfonds in te stellen voor de door de MKZ-crisis getroffen boerenbedrijven en midden- en kleinbedrijven die tussen wal en schip dreigen te vallen. Premier Wim Kok zei dat gistermiddag in Deventer tijdens een werkbezoek dat hij samen met minister Laurens-Jan Brinkhorst van Landbouw aflegde aan het getroffen gebied in het oosten van het land. Het gaat om bedrijven die in een uiterste noodsituatie verkeren en waarvoor andere regelingen geen soelaas bieden.

Kok zei dat een onafhankelijk stichtingsbestuur de gevallen stuk voor stuk zal bekijken. Het geld - 'tussen de tientallen en honderden miljoenen' - is niet bedoeld voor gederfde winst of vervolgschade. Kok en Brinkhorst overlegden ook met de commissarissen van de koningin van Friesland, Gelderland en Overijssel.

De schade in Friesland als gevolg van de MKZ-crisis wordt door commissaris van de koningin Ed Nijpels geschat op tachtig miljoen gulden. Daarbij gaat het om het totale economische verlies, niet alleen van geruimde veehouderijen, maar ook van bedrijven die afhankelijk zijn van de landbouw en de toeristische sector.

Nutsbedrijven in het door MKZ getroffen gebied in Overijssel willen gedupeerde boeren de helpende hand bieden. Energieleverancier Essent en de Waterleiding Maatschappij Overijssel (WMO) komen met betalingsregelingen. Zo kan twee maanden lang het voorschot voor elektriciteit en gas op nul worden gezet.

© Het Parool, 4 mei 2001

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>



Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 13:23

Die man uit Vaassen weet ik wie het is Shaienne moet hem ook kennen das heel dicht bij haar verzorgpony (overkant van de weg zo ongeveer)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 13:39

Maar wat ik niet snap: is het nu geconstateerd bij die reeen of zijn er alleen getuigen die het gezien hebben??? xxx Roos

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 14:22

Een patent van ons werkt op het min. v landbouw.
Hij vertelde mij dinsdag al dat er een groepje reeen was gevonden met schuim op de bekken etc.die waarschijnlijk MKZ hadden maar dat moest nog getest worden ik geloof dat het groepje was afgemaakt maar meer kon/mocht hij mij niet vertellen vanmorgen vertelde ze op radio gelderland (net na het nieuws van 7.00) dat er in Wijen(ofzoiets) tussen Apeldoorn en Deventer er een groepje reeen met MKZ is aangetroffen meer weet ik ook niet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Angelaa2, Drico, Facebook, furious, goesju, HighFly_, IASCrawler, Mo_86, Pharootz, serenta, TessaxQuincy, Vinny12511, YandexBot en 183 bezoekers