Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:10

http://www.nu.nl


Een manege in Hoek van Holland moet een boete van 7500 euro betalen voor de dood van een 6-jarige jongen. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam maandag bepaald.

Het kind raakte in maart 2007 beklemd in een zogenoemde stapmolen, een apparaat waaraan paarden worden vastgezet als ze rondjes lopen. Vermoedelijk is de kleding van de jongen tussen de aandrijving geraakt, waardoor hij stikte. Het Openbaar Ministerie (OM) had twee weken geleden een boete van 10.000 euro geëist. De rechtbank besliste dat de manege nalatig is geweest en onvoldoende beveiligingsmaatregelen heeft genomen.

Met het aanbrengen van een eenvoudige voorziening had het ongeval kunnen worden voorkomen, aldus de rechters. Volgens justitie voldeed de ruim twintig jaar oude molen niet meer aan de huidige veiligheidseisen. Zo had het apparaat geen noodstopknop, was de aan- en uitknop te laag geplaatst en daardoor binnen handbereik van kinderen, waren de bewegende delen niet afgeschermd en stonden er geen waarschuwingsborden.

In eerste instantie vervolgde het OM de manegehouder en eiste ongeveer twee jaar geleden 7500 euro geldboete en een voorwaardelijke celstraf van een jaar.

De man werd niet veroordeeld omdat volgens de rechters de verkeerde rechtspersoon was gedagvaard. Daarna richtte het OM zijn pijlen op de manege. De manegehouder zei destijds het erg moeilijk te hebben met het tragische ongeval,. ''Ik voel me volledig verantwoordelijk, maar wat had ik kunnen doen? Nooit is er een inspecteur aan de deur geweest die mij heeft verteld dat de molen onveilig was. Als ik het had geweten, had ik de molen zeker aangepast.''

Verwante artikelen:

[VN] Jongen van 7 jaar oud zwaargewond door paardenmolen
[VN] ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’
[VN] Manegebaas vervolgd voor dood door schuld
[VN] OM eist geldboete voor dood 6-jarige jongen door stapmolen
[VN] Baas manege waar jongen verongelukte door stapmolen is vrij
[VN] OM in beroep tegen affaire: dood door stapmolen op manege
[VN] Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-03-10 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Geldboete manege voor fataal ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:13

Jeetje wat verschrikkelijk!

Die eigenaar zal ook wel geschrokken zijn, en die geldboete maakt niets goed natuurlijk..

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:17

verschrikkelijk voor de eigenaar, die heeft al genoeg ellende mee gemaakt en nu dit.

vlooike
Berichten: 198
Geregistreerd: 31-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:22

Het heeft er in ieder geval wel toegeleid dat er nu wel controle op de stapmolens is. Vorige week is er bij mij op stal iemand van de arbeidsinspectie geweest die een controle op de stapmolen kwam doen. Aanleiding van de inspectie is bovenstaand ongeval vertelde de man mij.
Triest dat er eerst een dodelijk ongeval voor heeft moeten plaatsvinden.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:24

Bah wat verschrikkelijk! :\ En die geldboete is ook niet niks.

Bon_charmeur
Berichten: 1477
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:53

asociaal van die ouders!!!.. tis erg genoeg dat ze hun kind kwijt zijn.. maar die manege houder kan er echt niks aan doen!!! of je kind niet mee nemen na manege of er goed om denken!!!
en dan niet je eigen fout naar een ander toe schuiven...

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:56

Beauty_J schreef:
asociaal van die ouders!!!.. tis erg genoeg dat ze hun kind kwijt zijn.. maar die manege houder kan er echt niks aan doen!!! of je kind niet mee nemen na manege of er goed om denken!!!
en dan niet je eigen fout naar een ander toe schuiven...


Misschien kun je eens beginnen met goed lezen, dat deze stapmolen dus niet aan de wettelijke veiligheidseisen vol deed! ;)

Ik denk dat een manegehouder moet zorgen voor veiligheid EN dat ouders zeker op hun kroost moeten letten. Maar een 6-jarige kan even aan de aandacht ontsnappen. Het is vreselijk voor iedereen.

cin_love

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:58

de manege houders zijn al genoeg gestraft die geldboete is echt niet nodig en daar komt het jongetje ook niet mee terug dus heeft weinig zin ze kunnen beter die 7500 besteden om de stapmolen veiliger te maken

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:00

Voor alle partijen erg, voor de ouders het verschrikkelijkst.

Alleen die geldboete (?)... ik snap het niet. Die ouders krijgen hun kind daar inderdaad niet mee terug en de manege houder zal al genoeg gestraft zijn doordat dit gebeurt is op zijn/haar manege.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 18:03

Edit: Oh jee, ik ben blondt :D hij heeft geen strafblad gekregen!
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 15-03-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:04

ik ben het wel eens met bovenstaande, het jongetje komt niet terug en vindt ook de ouders hiervoor verantwoordelijk.
ik zie het al bij ons op stal kind van 3 a 4 en kind van 8 zijn ook vaak spoorloos,, dan denk ik ?

ik vindt de geldboete echt veelte grof, en dat de molen niet aan de eisen voldeed ik denk half nederland met hem.
de manege houder kon dit tenslotte niet weten en het is niet zijn verantwoordelijkheid dat de ouders niet op hun zoon hebben gelet..

wel vindt ik het verschrikkelijk voor de ouders, maar ook zeerzeker voor de manege houder :)

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:05

Ir111 schreef:
Ik schrik nog het meeste van het feit dat de manegehouder een voorwaardelijke straf krijgt, hiermee heeft hij nu dus een strafblad! Dit kan gevolgen hebben als hij bv solliciteert of een visum aanvraagt.


inderdaad en dat terweil je in mijn ogen niet eens hoofd verantwoordelijke bent ;(

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 18:05

Tat_jana schreef:
Ir111 schreef:
Ik schrik nog het meeste van het feit dat de manegehouder een voorwaardelijke straf krijgt, hiermee heeft hij nu dus een strafblad! Dit kan gevolgen hebben als hij bv solliciteert of een visum aanvraagt.


inderdaad en dat terweil je in mijn ogen niet eens hoofd verantwoordelijke bent ;(

Ik las niet goed Tatjana, voorwaardelijk is geeist, niet toegewezen!

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:08

Op zich zou ik zeggen dit ligt niet aan de manegehouder, eerder aan de ouder, waar was jij dat het kind daar tussen kwam?
Maar uit een eerder topic is dit gekomen dat ze man nooit sorry heeft gezegt, en dat ze daarom dit hebben gedaan.
Jammer voor beide partijen, maar let voortaan maar eerst op je kind.

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:16

Jeetje... Dat is echt heel erg! Ok voor de ouders enzo... |(

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:19

Ir111 schreef:
Ik las niet goed Tatjana, voorwaardelijk is geeist, niet toegewezen!



ik las ook niet goed :') maar dan nog vindt ik het niet kunnen daar veranderd niets aan :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:31

Op een manege mag je verwachten dat er alles aan gedaan wordt om de veiligheid te waarborgen.

Op een manege leren kinderen vanaf 7 jaar paardrijden en lopen er dus dagelijks kinderen rond.

Dat de stapmolen niet aan de veiligheidseisen voldeed vind ik dan ook een zaak voor de manege eigenaar om hier op te letten.

Je hebt immers een commercieel bedrijf en daarmee ook je verantwoordelijkheden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:36

ik vind dat je als ouder de taak hebt om op je kinderen te letten.........

ik persoonlijk vind het schandalig dat de manegehouder een boete krijgt.......

Ik voor een kan me voorstellen dat hij de manege als verboden gebied verklaart voor kinderen onder de 12!!

en geloof me deze jurisprudentie gaat dat wel tewerkstelligen......... manegehouders kijken wel uit met loslopende kinderen waarvan de ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen......... het is niet de manegehouder zijn verantwoordelijkheid andermans kinderen. Echter de rechter heeft hiermee besloten dat dit wel zo is........ en daar gaan heel terecht manegehouders maatregelen tegen nemen........

onder de 12 niet op de manege........ iedereen blij :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:40

Vind het toch een rare beredenering Kiwiko.

Een manege draait zowat op jonge kinderen die daar lessen!
Om dan nalatig te zijn in het zorgen voor een veilige omgeving, ook voor kinderen, vind ik persoonlijk not done.

Wat zou er gebeuren als er een kindje was verongelukt door een of ander ding/toestel die niet aan de veiligheidseisen voldoet in het sprookjesbos van de Efteling?
Verantwoordelijkheid van de ouders? Moet je maar op je kind letten?
Of verantwoordelijkheid van de Efteling?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:46

Wat moet een kindje van 6 ook alleen bij een stapmolen?
Waar waren de ouders dan?
Tis vreselijk dat het arme ventje daardoor overleden is maar ik kan nu ook niet meteen met een schuldige vinger naar de manege eigenaar wijzen.
Ouders hebben hun kinderen ten alle tijde in de gaten te houden,zeker op een bedrijf zoals een manege.Tis tenslotte geen kinderopvang en speelparadijs voor kleuters.

mezeja
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:46

De schuldvraag is hier denk ik niet eens aan de orde. Beide partijen hebben levenslang. De ouders zijn voorgoed hun kind kwijt dat ze lief hadden en hun levens zullen nooit meer hetzelfde zijn na het ongeval. De manegehouder is voor zijn leven getekend na zo'n dramatisch ongeval op je bedrijf en ook zijn leven staat op zijn kop, dit is zoiets verschrikkelijks.
Maar aangezien je in Nederland straf krijgt als de zaken niet zijn zoals ze behoren te zijn en dat in dit geval bewezen is door de rechter is het tòch logisch dat er een straf geëist is en gekregen. Dat is nu eenmaal het rechtssysteem in ons land. Gevoelsmatig kun je daar voor of tegen zijn maar het zijn de feiten. Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen maar een ongeluk zit in een heel klein hoekje, dat blijkt en als ik het nog eens goed doorlees staat er toch echt dat het voorkomen had kunnen worden. Dan was het kind er misschien ook in gegaan maar had een noodstop dit drama kunnen voorkomen. We weten van onszelf toch ook nog best hoe we bij onze ouders vandaan probeerden te komen om op onderzoek uit te gaan, dat is kinderen eigen. Een dramatisch ongeval met heel verstrekkende gevolgen die niemand maar dan ook niemand had kunnen voorzien denk ik.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:52

moeilijke zaak.. ouders zijn enigzins verantwoordelijk voor de daden van hun kind. maar de manege is verantwoordelijk voor een veilige omgeving.

maar zo'n hoge boete vind idd erg grof.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:53

laetitia schreef:
Vind het toch een rare beredenering Kiwiko.

Een manege draait zowat op jonge kinderen die daar lessen!
Om dan nalatig te zijn in het zorgen voor een veilige omgeving, ook voor kinderen, vind ik persoonlijk not done.

Wat zou er gebeuren als er een kindje was verongelukt door een of ander ding/toestel die niet aan de veiligheidseisen voldoet in het sprookjesbos van de Efteling?
Verantwoordelijkheid van de ouders? Moet je maar op je kind letten?
Of verantwoordelijkheid van de Efteling?

nee is geen rare beredenering :) :)

manegehouders gaan hun maatregelen treffen met deze jurisprudentie :)

Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen.......... manegehouders niet :) Door deze uitspraak worden manegehouders wel verantwoordelijk gesteld.......... en zullen ze hun maatregelen treffen

_shana_

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:00

Lastig, uit het verhaal begrijp ik dat er geen verplichte keuringen zijn, de stapmolen al ruim 20 jaar oud is.
Dit houdt volgens mij in dat het apparaat voldoet aan de toen geldende eisen.
In deze ben ik van mening dat de stalhouder zich zeker achter de oren moet krabben, iets dat zo oud is, en met constant veranderende regels.

Hij had zich dus in de materie kunnen (lees: moeten ) verdiepen, om te weten of het geheel aan de huidige maatstaven voldoet.
Natuurlijk kan ik begrijpen dat hij is aangeslagen, en ook de ouders, maar hij komt er met een geldboete in mijn ogen goed vanaf. Ook omdat het geen zaak tegen zijn persoon is maar tegen het bedrijf.

Deze heer kan wel als voorbeeld dienen voor anderen met "antiek" materiaal.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:02

laetitia schreef:
Vind het toch een rare beredenering Kiwiko.

Een manege draait zowat op jonge kinderen die daar lessen!
Om dan nalatig te zijn in het zorgen voor een veilige omgeving, ook voor kinderen, vind ik persoonlijk not done.

Wat zou er gebeuren als er een kindje was verongelukt door een of ander ding/toestel die niet aan de veiligheidseisen voldoet in het sprookjesbos van de Efteling?
Verantwoordelijkheid van de ouders? Moet je maar op je kind letten?
Of verantwoordelijkheid van de Efteling?


Ja, (de meeste) maneges draaien op de lessen van kinderen. Maar het blijft een plaats waar je je ogen in de achterhoofd moet hebben. Paarden lopen langs, tractors komen en gaan, materiaal wat open en bloot voor het grijpen ligt. Als je kind op een manege mag rondlopen (van de ouders) moeten ze ook inzien dat ze de mogelijke gevaren erbij nemen. Paardrijden is geen sport zonder gevaren en laat de ouders zelf maar mee komen en de verantwoordelijkheid nemen om op hun kind te letten. Ik ken zat manege's waar de kinderen voor het terrein worden afgezet en een paar uur laten weer worden opgehaald. Ik weet niet hoe het met het kindje is gegaan die vernoemd wordt in de beginpost maar even algemeen genomen vind ik dat sommige ouders te vaak verantwoordelijkheid wegschuiven. Niet alleen op manege's maar ook op scholen zie je dit.

Ik vind niet dat er een leeftijdsgrens moet worden toegepast maar wel dat ouders zelf maar moeten mee komen en hun kind in de gaten moeten houden.

Wat als een kind ongezien een hoeven krabber pakt, gaat rennen en valt (verwond zichzelf vervolgens). Is dat dan ook nalatig gedrag van een manege houder omdat deze voor het grijpen liggen?