Niet stilstaan bij het opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Niet stilstaan bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 07:56

Ik ben mijn pony aan het beleren en dat gaat harstikke goed allemaal ,maar ze wil alleen niet stilstaan bij het opstijgen ,wat kan ik hier aan doen ?


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 08:03

Eigenlijk hoor je met zijn tweëen te zijn, dan houdt één persoon de pony vast terwijl de ander opstapt. Als je niet met zijn tweëen bent is het denk ik een stuk moeilijker te leren dat de pony stil blijft staan. Wees in ieder geval heel conseqent nee=nee en ja=ja. Dan leert een pony het ook wel. Maar ik zal het proberen samen te doen als ik jou was.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 08:27

tja, sommige paarden staan echt niet stil. Ik zet ze dan meestal in een hoekje, en oefen het op en afstijgen tot in den treure. erop, zo stil mogelijk laten staan, eenp aar rondjes rijden, dan er af. Een stukje lopen naast het paard, er weer op enz.
Dan wordt het al snel minder hoor

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 08:28

De eerste 10 keer was het geen probleem om alleen op te stappen ,en er niet altijd iemand die haar vast kan houden .

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 09:05

germie schreef:
tja, sommige paarden staan echt niet stil. Ik zet ze dan meestal in een hoekje, en oefen het op en afstijgen tot in den treure. erop, zo stil mogelijk laten staan, eenp aar rondjes rijden, dan er af. Een stukje lopen naast het paard, er weer op enz.
Dan wordt het al snel minder hoor


In een hoek werkt wel, maar pas op met jonge pony's als ze een rara sprong maken en je valt erop zal je precies op het hek kunnen vallen. Dit kan erg nare gevolgen hebben.
In ieder geval succes verder met het beleren van je pony.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 09:46

ik had het zelfde probleem. Ik heb de pony rondjes om me heen laten lopen en weer stil gezet. Na ongeveer 10 minuten had hij er genoeg van en bleef staan. Ik er op en uitgebreid beloont. Als hij nu weg wil stappen als ik er op wil zet ik hem weer stil met een duidelijk HO commando. Vervolgens probeer ik weer op te stappen. Dit proces gaat telkens sneller. Ik zet hem niet in een hoek maar in het midden van de bak zodat ik de ruimte heb voor als hij weer rondjes gaat lopen.


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 09:48

Dat de pony de eerste 10 keer stil bleef staan komt doordat ze nog onder e indruk zijn van al het nieuwe. Daarna begint het testen en uitproberen. Ik doe het vaak in een hoek, als je zelf rustig bent springt een pony echt niet zomaar ergens heen. En veel oefenen, ook met rijden veel halthouden enz.

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-02 10:38

Ze is voor de rest heel erg braaf ,ook het halthouden gaat heel goed .
Ze springt niet weg met opstappen ,maar gaat gewoon in z'n achteruit met de oren plat ,of naar de zijkant .
In de hoek opstijgen doe ik liever niet ,ik hou niet zo van hekjes Lachen

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 10:40

dan echt iemand erbij nemen, achteruit lopen of 'omvallen' zijn uitprobeersels van het paard, dus die moet je afleren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:45

Gaat best wel wat tijd in zitten denk ik. Je kunt natuurlijk de hoektruc proberen, maar het beste is denk ik dat je het gewoon in het midden van de bak doet denk ik. Gewoon opstappen, en als hij probeert weg te lopen terug zetten en nog eens proberen, totdat hij blijft staan, en dan ga je rijden.

Als het één keer goed gaat moet je het de rest van die dag niet nog eens proberen. Gelijk mee stoppen en gewoon gaan rijden. De volgende dag weer vanaf begin af aan. Heel consequent zijn, bij één stap naar voren weer een stap terug zetten.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 11:54

Heel consequent zijn en het samen met iemand anders doen die hem vast kan houden.
Laat hem anders als ie wil gaan lopen wat korter aan je binnenteugel dan kan ie iig niet weg.
En streng er op wezen, dat HO ook echt HO is.
en als je bijv. al je voet in je beugel hebt en je ben halverwege je opstijgproces en hij gaat dan lopen, klim dan niet door maar ' stijg ' weer af, zet m stil en begin opnieuw.
Het klinkt saai maar oefen er veel op en blijf consequent.
Ook gewoon eens onder het rijden dus niet alleen aan het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 13:37

Ik leer het een paard vaak aan door( in het begin ff met zijn 2-en) hem als ik er net op zit zijn hoofd helemaal naar rechts te laten buigen en daar wat brokjes van mijn hand af te laten eten. Hij krijgt ook meteen een aai over zijn bol en beloning met men stem.
Als hij met zijn hoofd naar achterren kijkt kan hij simpelweg niet aanlopen.
Helemaal in het begin geef ik de brokjes meteen ,maar daarna, als het goed gaat, moet hij 2 sec. wachten dan een sec. of 5 enz enz.
Dan krijgt hij een keer wat lekkers en de keer er op alleen maar een aai over de bol, en zo bouw ik het brokjes geven weer helemaal af.
Het werkt perfect en ook heel goed bij bange paarden.
opstijgen wat eerst eng was word ineens toch wel leuk.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Re: Niet stilstaan bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 14:20

olga schreef:
Ik ben mijn pony aan het beleren en dat gaat harstikke goed allemaal ,maar ze wil alleen niet stilstaan bij het opstijgen ,wat kan ik hier aan doen ?


Ik heb altijd geleerd om de rechterteugel iets meer aan te knijpen, zodat hij iets naar buiten kijkt, zo blijgt hij ook goed stilstaan.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 15:22

ik doe altijd me rechter teugel korter pakken zodat ie rondjes gata lopen en zo'n klein rondje tot ie niet meer kan lopen dan blijft ze meestal wel staan maar is dat eigenlijk wel een goed idee want anders stop ik ermee als het een beetje niet goed is voor der ofzo

-x-x-Lotte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 16:50

Jamy schreef:
ik doe altijd me rechter teugel korter pakken zodat ie rondjes gata lopen en zo'n klein rondje tot ie niet meer kan lopen dan blijft ze meestal wel staan maar is dat eigenlijk wel een goed idee want anders stop ik ermee als het een beetje niet goed is voor der ofzo

-x-x-Lotte

Als ze dan stil blijft staan zal het wel goed zijn.
Maar zelf heb ik wel eens van die bange paarden gereden, die op bovenstaande manier alleen nog maar banger werden en recht overeind gingen staan.
Door ze vertrouwen te geven met wat lekkers heb je 2 vliegen in 1 klap.
Maar als met zoveel dingen in de paardensport leiden er meer wegen naar Rome.
Als de uitkomst goed is maakt het niet zo veel uit hoe je het doet, uitgaand van iets normaals dan Haha! Haha!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 17:19

Hoi, ik rijd ook op een zogezegd ´bang´ paard, maar hij weet wel waar de grenzen liggen. soms zit ie gewoon te klooien en dan krijgt ie echt een tik, ook al is het een bang paard. op andere momenten is ie echt angstig en dan gebruik ik een lieve methode.
met opstappen was het een kwestie van één keer duidelijk maken dat lopen tijdens het opstappen niet geaccepteerd wordt. dus even een schreeuw en een tik met mijn hand. als ik er dan op zit laat ik hem gewoon stil staan, er wordt absoluut geen stap verzet. ik aai hem dan gelijk heel uitbundig over zijn hals en zijn kont. dit doe ik elke keer en het gaat perfect. hij staat echt stokstijf stil.
moraal van mijn verhaal: consequent zijn, stilstaan is stilstaan. niet stiekum een klein stapje, gewoon stil staan. als je een klein stapje goed gaat vinden, vind je later een groot stapje goed en daarna moet je achter je paard aan rennen om op te stappen. als jij niet twee waar jou grens ligt hoe moet je paard het dan begrijpen. met borstelen, op-/afzadelen geldt precies hetzelfde STILSTAAN! geen gesodemieter.

Bon Jovi rules!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 19:19

helemaal met je eens corona
Maar de paarden die ik bedoelde stonden redelijk stil, alleen met een rillend lijf en letterlijk knikkende knieen, daar ga ik toch echt niet tegen schreeuwen. Ze wilde er pas van tussen als het nog enger werd, en dat was dus soms om bijna niks.

Maar voor de rest is heeft alles met paarden met consequent zijn te maken, helemaal met je eens.
Maar bij verpeste paarden moet je soms ook wat anders verzinnen.
Bij sommihe verpeste is het soms met heel hard op de mieter geven, bij andere juist niet.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:20

Ik heb het de mijne geleerd door eerst met iemand erbij op te stappen, dan moe rijden en na het rijden een paar keer erop en eraf, dat hij er aan gewend raakt, gewoon heel veel doen. Bij mij werkte het heel goed.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers